Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik merk dat mijn ruitenwissers niet helemaal keurig terug 'onder' de motorkap gaan als het wissen stopt maar een klein beetje er boven uitsteken. Pas na een minuut vouwen ze keurig helemaal terug.

Heb ik een feature gemist of is dit een kwestie van niet goed afgesteld?

Bij mij blijven de ruitenwissers ook een beetje te hoog staan, als de ruitenwissers in de automatische stand staan.
Nadelig voor de aerodynamica en het verbruik. Het is waarschijnlijk wel zo bedoeld door Tesla.
Bij lichte regenval zet ik de automatische stand uit en tap ik zelf af en toe even op het wisserknopje, dan gaan ze daarna wel helemaal terug.
 
Bij mij blijven de ruitenwissers ook een beetje te hoog staan, als de ruitenwissers in de automatische stand staan.
Nadelig voor de aerodynamica en het verbruik. Het is waarschijnlijk wel zo bedoeld door Tesla.
Bij lichte regenval zet ik de automatische stand uit en tap ik zelf af en toe even op het wisserknopje, dan gaan ze daarna wel helemaal terug.
Hier (Model X90D) hetzelfde. Dus lijkt een feature. Ik heb altijd het gevoel dat ze even ‘stand-by’ blijven staan en pas na even -inderdaad een minuutje- weer weg zakken...
 
Ik heb een Tesla High Power Wall Connector aangesloten met 3x25A, draaischakelaar ingesteld op standje 7 (25A) en aarde op TT-TN.
De Wall Connector geeft een groene LED (geen rode LEDs ivm foutmelding). Het laden van de auto (Model X - mei 2018) stopt dan bij 16A.
Display geeft dan aan '16A/24A ~ 232V'. De laadsnelheid is dan rond de 32km/u. Heeft iemand wel ervaring met een hogere laadsnelheid? Zou het voltage niet rond de 400V moeten zijn?
 
Ik heb een Tesla High Power Wall Connector aangesloten met 3x25A, draaischakelaar ingesteld op standje 7 (25A) en aarde op TT-TN.
De Wall Connector geeft een groene LED (geen rode LEDs ivm foutmelding). Het laden van de auto (Model X - mei 2018) stopt dan bij 16A.
Display geeft dan aan '16A/24A ~ 232V'. De laadsnelheid is dan rond de 32km/u. Heeft iemand wel ervaring met een hogere laadsnelheid? Zou het voltage niet rond de 400V moeten zijn?

Staat deze in de auto ook op 24A?
De auto kan maximaal 24A laden maar standaard staat deze ingesteld op maximaal 16A.
 
Ja, in het charging menu kan je de amperage omhoog klikken naar 24A. Als de stekker erin gaat dan loopt deze binnen een minuut op van 0A naar 16A en daar stop het dan.

Apart het enige wat ik dan zou kunnen bedenken, is dat hij per ongeluk toch niet in de juiste stand staat.
Overigens heb ik in het verleden wel gehad dat ik hem steeds opnieuw op 24A moest zetten in de auto en dat kan dan ook alleen voordat je de auto hebt aangesloten.

(Nog even op je andere vraag: Er moet idd géén 400V staan. Het is immer 3x 230V en hij meet alle fasen separaat.)
 
Ik heb een Tesla High Power..... Het laden van de auto (Model X - mei 2018) stopt dan bij 16A.
Display geeft dan aan '16A/24A ~ 232V'. De laadsnelheid is dan rond de 32km/u. Heeft iemand wel ervaring met een hogere laadsnelheid? Zou het voltage niet rond de 400V moeten zijn?
- 3x230V, ten opzichte van N, (tussen de Fasen gemeten 400V)
- bij 3x16A zou de laadsnelheid 40-45km/u moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: job-lek
:) Kabel zit vast idd, intern kan de HPWC ingesteld worden op 32A dus ik denk dat de kabel daar dan ook voor geschikt is (?)

Net even de 'op 24A zetten' voor het chargen getest, helaas hetzelfde resultaat.
De display laat trouwens wel netjes een '3 in een wit rondje' zien wat 3-fasen betekent (?)

Ik heb nog even een tabel gemaakt waarin de ingestelde A staat en daarnaast de A die via de charge port binnenkomt

verschil Ingestelde A A volgens charge port
0 5 5/24 (14 km/h)
0 6 6/24

0..3 7 wisselt snel heen en weer tussen 4/24 en 7/24
3 8 5/24
3 9 6/24

4 10 6/24
4 11 7/24
4 12 8/24

4 13 9/24
5 14 9/24
5 15 10/24

6 16 10/24
6 17 11/24
6 18 12/24

7 19 12/24
7 20 13/24
7 21 14/24

8 22 14/24
8 23 15/24
8 24 16/24

Ik krijg het idee dat er een fase niet meedoet (?)
 
ja, daar het lijkt het. Alle fasen gemeten en geven 230V spanning, over de fasen heen 400V.
De display geeft ook dat 3tje aan..

low-power.png
 
ja, daar het lijkt het. Alle fasen gemeten en geven 230V spanning, over de fasen heen 400V.
De display geeft ook dat 3tje aan..

View attachment 350206

Ik geloof je maar dat beantwoord niet echt de vraag.
Dit geeft alleen aan dat er op de 3 fases spanning staat, maar zijn het ook verschillende fasen.
Ik weet dat mijn vraag onwaarschijnlijk is..

Andere optie zou zijn dat één lader in de auto niet mee doet.
 
fysiek hebben we ook de bekabeling nagelopen en alles is zoals het hoort (de voeding heeft 1 groep en dat is de HPWC)

Ik denk dat je wel een punt hebt met dat een lader het misschien niet doet.
Ik ga even een AC oplaadpunt bezoeken om het te testen... Thanks!
 
fysiek hebben we ook de bekabeling nagelopen en alles is zoals het hoort (de voeding heeft 1 groep en dat is de HPWC)

Ik denk dat je wel een punt hebt met dat een lader het misschien niet doet.
Ik ga even een AC oplaadpunt bezoeken om het te testen... Thanks!

Is dit 1 groep met 1 fase, 2x enkele fase of met 3 fase.

Er is overigens een groot verschil tussen de HPWC en TWC.
Aangezien je het had over een draai switch voor het instellen van de maximale output denk ik dat je een TWC hebt.
De HPWC heeft dip switches i.p.v. een draai switch.

De TWC kan maximaal 32A leveren en de HPWC 100A (geloof ik).
 
Bij tweefasig laden, slaat de aanduiding in de auto de bal volledig mis: indicatie van (3) en ook de stroom en de laadsnelheid zijn foutief. Om uitsluitsel te krijgen over het ontbreken van een fase: het is in het verleden wel eens gebeurd dat dezelfde fase van het net aangesloten werd op twee fasen in huis. Voor enkelfasige toepassingen maakt het geen verschil, maar voor driefasige lijkt het alsof er maar twee fasen zijn.
Daarom moet je nameten of je tussen elke combinatie van 2 fasen 400V meet en dus niet alleen 230V tussen de fase en N.
Om uitsluitsel te krijgen over een defect aan één van de drie parallelle laders zou je eens aan een publieke AC-laadpaal kunnen laden.
De lader staat juist ingesteld, anders zou je niet 16A/24A zien verschijnen. Die laatste aanduiding is het maximum dat door het pilotsignaal wordt doorgegeven aan de auto.