Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja. Als we weer thuis zijn. Vroeg me af of de accu de koude buitenlucht verdringt. Dan weet ik waar ik de kaas enzo moet leggen als ik zaterdag weer naar huis rij.

De frunk is 99% zeker heel geschikt voor de kaas. Niet 100% zeker, want ik heb alleen kazen vervoerd in de X (ook AWD, maar iets grotere frunk) en in de S classic (RWD, heel veel grotere frunk, waarin al eens een complete Gorgonzola ongeschonden het land van de jong belegen Gouda bereikte)
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Ik kan de post niet meer editen om dit toe te voegen, dus hierbij vraag zes:

Vinden jullie dat er een merkbaar verschil zit, qua schokabsorptie, tussen de uitvoeringen met of zonder luchtvering? Ik vraag dit i.v.m. een nogal gevoelige rug.

Persoonlijk(!) vind ik de luchtvering in mijn S niet echt merkbaar tijdens rijden. En dan bedoel ik in de zin van 'comfortabel rijgedrag'.
Een paar keer in een loaner gereden zonder luchtvering, maar mij viel geen merkbaar verschil op wat stugheid betreft.
En zeker niet vergelijkbaar met luchtvering van bv een Audi.

De luchtvering van Tesla is wel weer erg handig om hoogte te kunnen stellen bij hoge drempels, parkeergarages, hoogteverschil, etc.

Wellicht dat een nieuwere Raven versie al weer meer luchtvering comfort biedt, maar ja, dat is boven budget :rolleyes:.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Na lange tijd sparen en een jaar meelezen op het forum zijn mijn vrouw en ik voornemens om in de komende weken een tweedehands Tesla Model S85 aan te schaffen. Heb op dit forum al veel nuttige info gevonden!

Er zijn een paar vragen waar ik nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Als het al ergens beschreven staat is een linkje naar de post ook van harte welkom.
  1. 90% typical range wordt aan gerefereerd als benchmark (<300km voor s85 zou niet gunstig zijn).
    • Is dit statistiekje standaard beschikbaar, of alleen als de accu 90% vol zit
      • Edit: Beantwoord door BobbyKings, dank!
  2. Tesla een aankoopkeuring wachttijd is ongeveer een maand, wat onvoldoende ruimte geeft voor een vlotte inspectie tijdens een proefrit. Zaken die ik graag zou controleren:
    • Historie:
      • TSC zegt dat het persoonsgebonden informatie is en dat niet zullen delen. Zal proberen dit via de eigenaar te achterhalen.
    • Huidige staat:
      • Mechaniek: wellicht bij willekeurige andere garages (ophanging, banden, remmen, etc.)
      • Tesla specifieke techniek: Zouden jullie bijvoorbeeld als alternatief t.o.v. de Tesla aankoopkeuring zelf de OBD poort uitlezen (zo ja, hoe en waar let je dan op?)
      • Hoe sluit je zo goed mogelijk uit dat je een (water)schademodelletje koopt?
  3. Controleren Free-Unlimited-Supercharging
    • Kan je dit checken in de auto, via Account, Beheren, Details, Info; supercharging enabled, zonder creditcard gegevens?
    • Of kan je er bijvoorbeeld alleen achter komen door Tesla met het VIN nummer op te bellen?
  4. Hoeveel range maakt het uit of je een S85, S85D, of S P85D uitvoering hebt uit 2015/2016?
  5. Wat voor banden zou je aanbevelen op de 19" velgen? We gaan voornamelijk voor comfort qua geluid en demping.
Voor wat betreft het superchargen, dat zou ik even aan Tesla zelf vragen. Voor de rest, weet je zeker dat je een S85 als occasion wilt kopen??
 
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt vertellen. Licht gerust verder toe. Doel je op de 30-40 km verschil in range met een S75D die je rijdt, of iets anders?
Los van de range en de winterproblemen, het is een geweldige auto maar kijk eens naar de kosten als er iets kapot is, de andere problemen, het gebrek aan service. In de lease prima maar zelf zou ik er geen kopen.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Ik begrijp niet zo goed wat je wilt vertellen.

Als eigenaar van een S85 uit 2013 begrijp ik wel wat @Limbo2121 probeert te vertellen: je moet er rekening mee houden dat prijzen van onderdelen en arbeidsuren hoog zijn. Reken dus 5.000-10.000 euro bovenop de aanschafprijs. Daarmee kun je vervolgens prima een paar honderdduizend km aan de teller toevoegen. De opmerking over range en winterproblemen begrijp ik niet zo. De praktische range van een S85 uit 2014-2015 is ongeveer 300 km (sterk afhankelijk van snelheid), in de winter zo’n 10% minder.
 
Last edited:
  • Helpful
Reactions: Knooijer
ik kon dit niet zo snel op het forum terugvinden:

Ik heb thuis een New Motion laadpaal (en dus geen 'tesla ontkoppel knop' op het handvat). Wat is de handigste manier om te ontkoppelen?

Waar ik de kabel van mijn vorige auto gewoon eruit kon trekken als het laden was gestopt door mijn pasje tegen de New Motion paal te houden, blijft de Tesla de kabel gekoppeld houden. Ik moet nu of via mijn scherm of via mijn App de laadkabel ontkoppelen alvorens ik hem uit de auto kan trekken.

Is er een betere wijze om zonder gebruik van het scherm of de App de kabel ontkoppeld te krijgen na laden bij een New Motion paal?
 
ik kon dit niet zo snel op het forum terugvinden:

Ik heb thuis een New Motion laadpaal (en dus geen 'tesla ontkoppel knop' op het handvat). Wat is de handigste manier om te ontkoppelen?

Waar ik de kabel van mijn vorige auto gewoon eruit kon trekken als het laden was gestopt door mijn pasje tegen de New Motion paal te houden, blijft de Tesla de kabel gekoppeld houden. Ik moet nu of via mijn scherm of via mijn App de laadkabel ontkoppelen alvorens ik hem uit de auto kan trekken.

Is er een betere wijze om zonder gebruik van het scherm of de App de kabel ontkoppeld te krijgen na laden bij een New Motion paal?

Als je eerst je auto ontgrendeld (kan via Bluetooth pull down meldpunt, die kleine T boven op je smartphone scherm) en dan pas je pasje tegen de paal houdt lukt het wel.
Als je auto vergrendeld is lukt het niet, dat is een soort diefstalbeveiliging voor je kabel.
 
  • Informative
Reactions: Kiprich
Als eigenaar van een S85 uit 2013 begrijp ik wel wat @Limbo2121 probeert te vertellen: je moet er rekening mee houden dat prijzen van onderdelen en arbeidsuren hoog zijn. Reken dus 5.000-10.000 euro bovenop de aanschafprijs. Daarmee kun je vervolgens prima een paar honderdduizend km aan de teller toevoegen. De opmerking over range en winterproblemen begrijp ik niet zo. De praktische range van een S85 uit 2014-2015 is ongeveer 300 km (sterk afhankelijk van snelheid), in de winter zo’n 10% minder.
Ligt er maar aan of je lange of korte stukken rijdt. In de zomer 180 en nu naar Italië 220. Van de 327 bij 90% laden resteert de facto zo'n 200 km. Neem dan een 3, veel minder mooi maar wel meer bereik en sneller laden.
 
ik kon dit niet zo snel op het forum terugvinden:

Ik heb thuis een New Motion laadpaal (en dus geen 'tesla ontkoppel knop' op het handvat). Wat is de handigste manier om te ontkoppelen?

Waar ik de kabel van mijn vorige auto gewoon eruit kon trekken als het laden was gestopt door mijn pasje tegen de New Motion paal te houden, blijft de Tesla de kabel gekoppeld houden. Ik moet nu of via mijn scherm of via mijn App de laadkabel ontkoppelen alvorens ik hem uit de auto kan trekken.

Is er een betere wijze om zonder gebruik van het scherm of de App de kabel ontkoppeld te krijgen na laden bij een New Motion paal?
Ik doe eerst mijn voor- of achterdeur open, en dan houd ik de kaart tegen mijn laadpaal. De kabel ontkoppelt dan wel.
 
  • Informative
Reactions: Kiprich
hm... meerdere opties dus, maar voor mij gaat het niet werken.

- standaard knop vervangen mag ik helaas niet, eigendom van mijn werkgever. (dit zou ik wel willen)
- voice commands, daarvoor moet ik nog steeds de telefoon pakken.
- losse afstandsbediening, mwoah... ben net zo blij dat ik helemaal niets hoef te pakken met de telefoon als autosleutel :)
- keyfob, is ook weer de afstandsbediening, waar ik liefst vanaf wil.

Ik had gehoopt dat er een specifieke volgorde was in het openmaken van de auto, stoppen van de lader en ontkoppelen van de kabel.

Als er geen andere optie is, dan zal ik tijdens mijn ontbijt in mijn App de kabel alvast ontkoppelen. Weet iemand of je dan ook nog je laadpasje langs de New Motion paal moet halen, of is dan de laadsessie ook voor de New Motion paal gestopt?

- De standaard stekker vervangen voor stekker met knop
- Voice commands via Siri of Google Assistent
- Op zoek gaan naar losse afstandsbediening (is ooit te koop geweest)
- Koop een Model 3 keyfob
 
het is een geweldige auto maar kijk eens naar de kosten als er iets kapot is, de andere problemen, het gebrek aan service. In de lease prima maar zelf zou ik er geen kopen.

Je moet er rekening mee houden dat prijzen van onderdelen en arbeidsuren hoog zijn. Reken dus 5.000-10.000 euro bovenop de aanschafprijs.

Dank voor de toelichting en het advies, zal ik rekening mee houden! Een vervolg vraag om nog beter te begrijpen wanneer dit van toepassing is.

Is dit een generiek voor de Model S, of bepaalde accupakketten/uitvoeringen/bouwjaren?
> Ik ga bijvoorbeeld vanmiddag kijken bij een Model S85 versie 2 (pre-facelift), bouwjaar 2016.

Ben een 'aankoop checklist' aan het samenstellen en had (o.a. op dit forum) de volgende mogelijke onkosten gespot, waarmee je inderdaad rond de 10k€ zou uitkomen als je tegen Murphy's law aanloopt, nog afgezien van hoe lang dit bij Tesla in de garage zou duren om het te fixen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke versies er het meeste last van hebben, maar dit zijn een paar voorbeelden:
- Scherm defect - 3k€
- MCU1 flash defect (t/m bouwjaar Oct 16) - 2,5k€
- Onboard charger - 2,2k€
- Draagarmen rond de 250dkm - 2k€

Ik zal het sowieso even meenemen in het gesprek van vanmiddag. Stel ik koop bij een Bovag, of andere garage, en er is wat met het scherm of de onboard charger, dan zal toch de reparatie bij Tesla moeten worden uitgevoerd. Zal even nagaan hoe dat zou verlopen.

Ik kan me voorstellen dat het wat veel gevraagd is, jullie hebben me al goed verder op weg geholpen.

@Limbo2121 ; de model 3 is voor ons geen optie.
 
Last edited:
aha, zoiets zoek ik inderdaad! Ga ik uitproberen:
  1. deur openen
  2. kaart tegen laadpaal
  3. kabel ontkoppelen

Ben benieuwd of dit gaat werken voor mij
Ik heb een Apple telefoon die passieve NFC ondersteunt. Met de IOS opdrachten app in combinatie met de Tesla remote app (kan ook met Stats app) een opdracht gemaakt die en de auto ontgrendeld en de laadkabel loskoppelt door de telefoon tegen de RFID chip te houden die ik aan de binnenzijde van de laadpoortklep heb geplakt. Je hebt wel een iphone 10 of nieuwer nodig( voor de passieve NFC). Op het forum is er een post in het topic ‘wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla model 3’ post nummer 1579 met een link naar de werkwijze.
Mijn laadpaal hangt in de garage en de kabel komt via een kattenluik naar buiten, kan nu mn garagedeur dichthouden ( en heb die lelijke laad unit uit het zicht) maar heb daardoor geen optie om mn laadpas tegen de laadpaal te houden.
Kosten app ong. €10 en RFID chips €1,00 via Aliexpress
 
  • Helpful
Reactions: PieterH