Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ga bijvoorbeeld vanmiddag kijken bij een Model S85 versie 2 (pre-facelift), bouwjaar 2016.

Ben een 'aankoop checklist' aan het samenstellen en had (o.a. op dit forum) de volgende mogelijke onkosten gespot, waarmee je inderdaad rond de 10k€ zou uitkomen als je tegen Murphy's law aanloopt, nog afgezien van hoe lang dit bij Tesla in de garage zou duren om het te fixen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke versies er het meeste last van hebben, maar dit zijn een paar voorbeelden:
- Scherm defect - 3k€
- MCU1 flash defect (t/m bouwjaar Oct 16) - 2,5k€
- Onboard charger - 2,2k€
- Draagarmen rond de 250dkm - 2k€

Vervangen van de Flash chip wordt volgens mij ook al gedaan, maar natuurlijk niet door Tesla.
Onboard charger is vrijwel altijd een defecte zekering die intussen door derden vervangen kan worden. specialistisch klusje, maar dan kost het veeel minder.
Ook de draagarmen kun je bij andere garages dan Tesla laten doen en dan zal het goedkoper zijn. Maar als je echt alles moet vervangen (drie stuks aan beide kanten) is het een forse ingreep.
NB. Als je de achterste draagarmen onder moet vervangen, zit het accupakket in de weg en moet dat verwijderd worden. Maar ik meen ook gelezen te hebben dat je de boutkop er af kunt slijpen en een nieuwe bout van de andere kant er in kan zetten.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Gisteren na het wassen van de auto waren de beide achterramen van binnen ook nat. Dat heb ik niet eerder gehad. Wellicht heb ik met de spuit wat te dichtbij gestaan.
Wat me wel opviel bij beide ruiten: als je het portier sluit dan gaat het raam eerst helemaal naar omhoog en daarna weer een halve cm omlaag. Beide doen het dus zal wel zo horen lijkt me. Kan iemand dat bevestigen?

Dat is geen normaal gedrag bij onze M3 gaat de ruit alleen omhoog na het sluiten van de deur.
Lijkt me dat de ramen gekalibreerd moeten worden?
Do It Yourself - Model 3
 
  • Like
Reactions: JanG007
Dank voor de toelichting en het advies, zal ik rekening mee houden! Een vervolg vraag om nog beter te begrijpen wanneer dit van toepassing is.

Is dit een generiek voor de Model S, of bepaalde accupakketten/uitvoeringen/bouwjaren?
> Ik ga bijvoorbeeld vanmiddag kijken bij een Model S85 versie 2 (pre-facelift), bouwjaar 2016.

Ben een 'aankoop checklist' aan het samenstellen en had (o.a. op dit forum) de volgende mogelijke onkosten gespot, waarmee je inderdaad rond de 10k€ zou uitkomen als je tegen Murphy's law aanloopt, nog afgezien van hoe lang dit bij Tesla in de garage zou duren om het te fixen. Het is mij nog niet helemaal duidelijk welke versies er het meeste last van hebben, maar dit zijn een paar voorbeelden:
- Scherm defect - 3k€
- MCU1 flash defect (t/m bouwjaar Oct 16) - 2,5k€
- Onboard charger - 2,2k€
- Draagarmen rond de 250dkm - 2k€

Ik zal het sowieso even meenemen in het gesprek van vanmiddag. Stel ik koop bij een Bovag, of andere garage, en er is wat met het scherm of de onboard charger, dan zal toch de reparatie bij Tesla moeten worden uitgevoerd. Zal even nagaan hoe dat zou verlopen.

Ik kan me voorstellen dat het wat veel gevraagd is, jullie hebben me al goed verder op weg geholpen.

@Limbo2121 ; de model 3 is voor ons geen optie.
De Y wellicht? Mooier dan de S krijg je het niet nmm maar denk er goed over na!
 
De luchtvering van Tesla is wel weer erg handig om hoogte te kunnen stellen bij hoge drempels, parkeergarages, hoogteverschil, etc.
Net doordat je luchtvering hebt, is het nog zelden nodig om de hoogte aan te passen. Zelfs op laagste stand gaat hij vlot over zowat alle drempels.
Ik vernam dat de classics zonder luchtvering nogal vaak schuin over drempels moeten.
 
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt en sowieso een gave wagen de S85 :) Die van 2016 was net verkocht, maar ik mocht alvast een ritje maken in een andere S85 uit 2014, in afwachting van nieuwe voorraad. Naast de leuke rit was het meteen ook een mooie gelegenheid om even door de verzamelde checklist te lopen. De meeste zaken kon ik prima achterhalen.

Er zijn twee zaken die ik niet helemaal kon plaatsen, of terugvinden.

Gezondheid batterij:
Typical range van >300km bij 90% zou volstaan volgens sommigen. De batterij was 80% vol, maar de resterende range was dramatisch laag met 142km, al lijkt het verbruik ook vrij hoog met 346Wh/km. Wellicht worden er veel sprintjes mee getrokken, al heb ik me daar niet aan gewaagd in een kort blokje om van 3-4 km.
IMG_2348a.jpg
Zijn jullie het er mee eens dat ik dan beter de werkelijke capaciteit kan berekenen door 346*142= 49,1 kWh voor een S85 met 80% volle batterij? Dat zou bij 90% 55,3 kWh betekenen, en met een aangenomen verbruik van 225Wh/km resulteren in een range van 245km, en daarmee beneden de gewenste 300km range.

Andersom zou je dan kunnen stellen dat een batterij die 300km range moet kunnen leveren, op zijn minst een aanspreekbare capaciteit van 225*300=67,5kWh moet hebben bij 90% charged en liefst zelfs wat meer.

Achterhalen werkelijke productie maand en bouwjaar:
Ik had op het forum gelezen dat de productie maand en het bouwjaar valt af te lezen linksboven op de dorpel van de bestuurdersdeur in 4 cijfers MMYY, maar dat kon ik niet vinden.

Wat ik wel zag is een plaatje met de geadviseerde bandenspanning, en onderstaand plaatje met het VIN en aslasten, maar daar zag ik geen 4 opeenvolgende cijfers waar ik MMYY uit kon opmaken.
IMG_2345.jpg

Weet iemand waar ik dit dit wel kan vinden? Liefst met voorbeeldfoto en uitleg.
 

Attachments

  • IMG_2346.jpg
    IMG_2346.jpg
    205.5 KB · Views: 33
  • IMG_2346.jpg
    IMG_2346.jpg
    205.5 KB · Views: 35
Last edited:
Dat is geen normaal gedrag bij onze M3 gaat de ruit alleen omhoog na het sluiten van de deur.
Lijkt me dat de ramen gekalibreerd moeten worden?
Do It Yourself - Model 3
Zonder te calibreren net even geprobeerd en nu zijn de ruiten weer normaal.
Wat is er in de tussentijd veranderd? Nou ja, eerder vanavond 2019.40.50.7 geïnstalleerd. Welkom in de wondere wereld van Tesla...
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Ik heb een SR+ en bij dit model zitten de premium optie van interieur verlichting bij de voeten niet.

Nu zie ik wel dat er (wellicht dummy) lampjes zitten.

Weet iemand hoe deze te activeren? Zag bij Ali express wel setjes om betere verlichting in de cabine en kofferbak te krijgen.

Zou ik deze kunnen bestellen zodat er wel interieur verlichting bij de voeten komt of zou de hele bekabeling gewoon ontbreken bij de SR?
 
Geen idee of dit een beginnersvraag is, maar hier komt ie:

Mijn modeljaar 2020 Model S met firmware 2019.40.50.7 valt in slaap terwijl ik Sentry mode aan heb staan. Er zit ook een USB stick in de middenconsole. Hiervan gaan de stroom ook telkens vanaf. Of hij nou in slaap is of gewoon wakker, met de Sentry mode aan. Hij deed dit ook al bij 2019.40.50.1. Net weer een harde reset gedaan. Geen verbetering.

Iemand een idee of een oplossing?

Dank!
 
Ik heb een SR+ en bij dit model zitten de premium optie van interieur verlichting bij de voeten niet.

Nu zie ik wel dat er (wellicht dummy) lampjes zitten.

Weet iemand hoe deze te activeren? Zag bij Ali express wel setjes om betere verlichting in de cabine en kofferbak te krijgen.

Zou ik deze kunnen bestellen zodat er wel interieur verlichting bij de voeten komt of zou de hele bekabeling gewoon ontbreken bij de SR?
Volgens mij is dit een softwarematige aanpassing en werken de lampjes gewoon niet.. Zo zou er ook sprake zijn dat de stoelverwarming achterzijde, ook standaard in een premium interieur, dmv een fee/abo vrijgegeven gaat worden en dus ook al wel aanwezig maar niet geactiveerd voor SR+ uitvoeringen net zoiets als verwacht gaat worden voor de connectivity.
 
Mijn model 3 maakt best veel lawaai als ik hem laat voorverwarmen. Alsof er een stofzuiger aanstaat. Is dat normaal?

Klopt, alleen bij koud weer (lees: koude accu)
Via de aandrijving (stator elektromotor) wordt op dat moment warmte opgewekt in de motor welke via koelvloeistof naar de accu wordt verplaatst. Duurt een paar minuten tot max. 10-15 minuten.

In de zomer zul je dit niet horen, tenzij je een hele verre vakantie in gedachten hebt ;)

Nb: voorgaande heeft niets met verwarming van interieur te maken -> dat gaat via verwarmingselement in de luchtstroom van interieur. Activatie van verwarmen accu loopt echter wel via voorverwarmen interieur.
 
  • Informative
Reactions: Arnout 2904
Net doordat je luchtvering hebt, is het nog zelden nodig om de hoogte aan te passen. Zelfs op laagste stand gaat hij vlot over zowat alle drempels.
Ik vernam dat de classics zonder luchtvering nogal vaak schuin over drempels moeten.
Ik kan dit beamen. Mijn S70 uit 2016 zonder luchtvering had best moeite met drempels in moderne woonwijken. Mijn S75D met luchtvering doet dat soepel ook in stand "normaal".
 
Ik heb een vraag, ik heb een sd card met usb reader in gebruik voor de sentry en dashcam.
Ik heb deze sd card geformateerd naar fat32 en de juiste map aangemaakt.
Werkte even maar als ik de card wil uitlezen in laptop geeft hij aan dat ik eerst de card moet formateren, terwijl de card al juist geformatteerd is.
Weet iemand een oplossing of heeft iemand hier ervaring mee?
Alvast bedankt
 
Ik zie af en toe dat er wordt gesproken over een M3 model 2020.
Hoe kun je zien/weten dat je een model 2020 hebt en wat zijn de verschillen met de voorgangers?
Voor zover ik weet bestaat die niet.

Voor erboven: je kunt beter een echte USB stick of drive regelen, de meeste goedkopere SD cards redden de benodigde transfer speeds niet en zo wel is de adapter vaak de bottleneck. Dat leidt tot corruptie en dan krijg je dus dit soort errors.

Daarnaast altijd USB netjes unmounten in de auto door de dashcam button enkele seconden in te drukken voor je hem verwijderd. Anders ook snel corruptie.
 
Ik zie af en toe dat er wordt gesproken over een M3 model 2020.
Hoe kun je zien/weten dat je een model 2020 hebt en wat zijn de verschillen met de voorgangers?
Als je je VIN in een VIN-decode (zoals Site is undergoing maintenance) gooit, dan zie je daar model year. Schijnt dat de 2020 variant iets betere isolatie heeft dan de 2019 variant. Voor de rest volgens mij vrij weinig verschillen.
 
Ik heb een SR+ en bij dit model zitten de premium optie van interieur verlichting bij de voeten niet.

Nu zie ik wel dat er (wellicht dummy) lampjes zitten.

Weet iemand hoe deze te activeren? Zag bij Ali express wel setjes om betere verlichting in de cabine en kofferbak te krijgen.

Zou ik deze kunnen bestellen zodat er wel interieur verlichting bij de voeten komt of zou de hele bekabeling gewoon ontbreken bij de SR?


Dan zou je denk ik de auto moeten hacken om de verlichting aan te zetten. Weet niet eens of dat al gedaan wordt. Daarnaast zou je dan waarschijnlijk elke update misschien wel voor verassingen kunnen komen te staan.


Ik het de betere leds via Alie besteld en 2 in de deur portier gedaan In/uit stappen en 2 in de kofferbak e echt prima spul en veel beter licht dan de OEM.