Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Goedemiddag allemaal!

Ik (vrouw en blond;-) ben binnenkort (mede) eigenaar van een Tesla S (85). Auto is van manlief maar ik mag er ook in rijden ;-) Man heeft hem eigenlijk in een soort van opwelling gekocht want hij kon een mooie deal maken.

We hebben ons er eigenlijk helemaal niet in verdiept dus probeer me er nu zoveel mogelijk in te verdiepen maar dat valt eerlijk gezegd nog niet mee.

Ik heb een vraag over thuis laden: we hebben geen eigen terrein dus een eigen laadpaal is niet echt een optie. Publieke laadpaal aanvragen kost in onze gemeente 6 maanden (!). We kunnen wel redelijk in de buurt van een supercharger waar we gratis kunnen chatten. Heb wel begrepen dat alleen superchargen niet goed is.

Welke opties zijn er om thuis te laden? Ik heb begrepen gewoon een type 2 mobiele lader? Ga er vanuit dat die erbij zit (het is een occasion). Is laden voa een gewoon stopcontact wel veilig? Lees allerlei dingen over brandgevaar? Laden via stopcontact gaat langzaam, dat weet ik maar is niet zo’n probleem.

We hebben ook zonnepanelen en laden kan ook overdag. Wellicht is een Zappi V2 een optie? De Tesla kan achter onze tuin worden geparkeerd, is wel openbare weg en volgens mij mag dat officieel niet (kabel over openbare weg) Maar achter onze tuindeur zit een stukje stoep (nog geen meter breed) en daar loopt in principe niemand (en dan leggen we ook bv een kabel drempel neer). Verwacht geen problemen met buren oid. We hebben wel alleen een fase 1 groepenkast trouwens.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt!
Laden aan een deftig geïnstalleerd stopcontact kan. Maar weet dat er dan maar zo’n 14 km/u bij komt. Als je niet veel rijdt is dat geen probleem.
Als je twijfelt aan het stopcontact, ga eens voelen of het niet te warm wordt. Altijd aan hetzelfde gewoon stopcontact laden kan wel voor slijtage aan de contacten zorgen. Die zijn niet echt gemaakt om continu 3kW te leveren. Toevoerdraden zouden 2,5mm2 dik moeten zijn. Maar eigenlijk moet dat sowieso.
 
Laden aan een deftig geïnstalleerd stopcontact kan. Maar weet dat er dan maar zo’n 14 km/u bij komt. Als je niet veel rijdt is dat geen probleem.
Als je twijfelt aan het stopcontact, ga eens voelen of het niet te warm wordt. Altijd aan hetzelfde gewoon stopcontact laden kan wel voor slijtage aan de contacten zorgen. Die zijn niet echt gemaakt om continu 3kW te leveren. Toevoerdraden zouden 2,5mm2 dik moeten zijn. Maar eigenlijk moet dat sowieso.
Duidelijk verhaal, dank je wel!

zijn hier mensen die ervaring hebben met de Zappi V2?
 
Duidelijk verhaal, dank je wel!

zijn hier mensen die ervaring hebben met de Zappi V2?
De Zappi is een prima lader met veel instelmogelijkheden. Als je een beetje handig bent zijn de instellingen zelf te doen.
De lader werkt ook goed icm zonnepanelen en is zo in te stellen dat als er overdag niet voldoende zonneenergie is, de auto ‘s avonds alsnog wordt geladen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken of de auto de volgende dag wel is opgeladen. Ook loadbalancing is standaard op de Zappi, dus geen zorgen om de hoofdzekering.
Je moet er wel rekening mee houden dat de Zappi rechtstreeks op de meterkast moet worden aangesloten. Als je een kabel van de meterkast naar de zappi aanlegt is het handig om ook een kabel voor de sensoren aan te leggen.
Ik zou geen losse kabel over de stoep leggen, maar iets van een kabelgoot gebruiken.

In mijn vorige huis had ik toestemming van de gemeente gekregen om de lader langs de weg op de stoep te plaatsen, echter ik mocht geen aanspraak maken op de parkeerplaats. Maar goed dat was geen probleem aangezien het een rustige straat was.
 
Ik heb ook een 1 Fase huis. Ik heb een 4mm^2 Kabel naar mijn garage en daar een blauwe 32Amp stopcontact gemaakt en laad met de standaard Gen1 UMC (thuislader) Ik kan met 32 Amp laden maar dan wordt alles inclusief de UMC wel warm dus hou ik het bij 28 Amp.
Dit geeft bij mijn X ongeveer 25km/hr. Dat is voor mij genoeg. Meestal laad ik pas na 24:00 hrs.
 
Duidelijk verhaal, dank je wel!

zijn hier mensen die ervaring hebben met de Zappi V2?
Ik zou niet zo moeilijk doen en zo dicht mogelijk bij die openbare plek een Tesla Wallcharger hangen en deze op een separate groep aansluiten (en zelfs met een 3-groepenkast erbij is het bijna net zo goedkoop als een zappi en heb je fatsoenlijk 3x16A die je dan in de lader of in de auto nog wat kunt temperen als er grote verbruikers zouden zijn (deze grote verbruikers zo goed mogelijk verdelen over alle groepen en alvast nadenken waar na 2023 de zonnestroom het beste mee verbruikt kan worden, daar de omvormer op). Maar kijk vooral eens in het thuis-laad-draadje. (sticky draadje hier: Belgium and the Netherlands)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Duidelijk verhaal, dank je wel!

zijn hier mensen die ervaring hebben met de Zappi V2?
Jazeker! Ik heb last minute mijn beslissing voor een Tesla wall charger veranderd naar een Zappi V2. Fijne lader en zeker geen spijt gehad. Zappi geeft mogelijkheiden om (gedeeltelijk) te laden op de zon en balanceert ook mee met je energie verbruik thuis. Erg fijn, wel even extra accessoires meebestellen voor het uitlezen. Ik heb ook de hub genomen, zodat je hem via de app kunt uitlezen. Alhoewel de app een beetje traag is, is het toch wel praktisch om op afstand te kunnen zien of alles oké is, of om (laad)instellingen te wijzigen.

Als je meer info wil, stuur dan maar even een DM.
 
Dank allemaal voor de info, tips en adviezen! Ben er nog niet helemaal over uit, twijfel toch nog tussen wall charger en de Zappi. Neig wellicht toch wat meer naar de Zappi, op de schuur zouden we nog 4 extra panelen kunnen plaatsen. Hmmm, lastig beslissingen nemen ;-) We hebben geen nieuwe Tesla gekocht en we kunnen tot eea is besloten en geïnstalleerd wel gratis laden, er zit een destination charger hier in de buurt en een supercharger is ook redelijk in de buurt.

Even een andere vraag nog: werkt het automatisch ontgrendelen van de portieren nog via de app of de sleutel? Of is dat teruggedraaid door Tesla? Ik zie soms de bomen niet meer door het bos.

Als laatste nog even een opmerking: wat rijdt het grandioos zeg, echt ongelofelijk. Kindlief wil opeens overal mee naar toe en zit lekker scheten te laten ;-) en alles te onderzoeken. Grappig, ik heb normaal niets met auto’s maar I ❤️ our Tesla!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Sorry, toch nóg een vraag: ik heb vandaag de app geïnstalleerd maar bij het veranderen van de naam van de Tesla kreeg ik een ‘naam’ toegewezen en die kon ik niet aanpassen. Kan dat wellicht pas na controle van de documenten?
Ja. Deze naam wijziging is gewoon een code ter controle.

Als de auto in het juiste account gekoppeld is, kan je een eigen naam geven.
 
Ik heb even terug gezocht maar het gaat om een S 85. Dus een keyfob en geen pasje.
Een kleine tip: Zet bij je profiel welke auto je hebt dan krijg je meestal een duidelijker antwoord. :)

Je hebt een keyfob en het is handiger dat je die gewoon bij je hebt. Wat de Tesla doet ligt helemaal aan je instellingen in de auto. Dit is per keyfob/profiel in te stellen. Neem wel altijd je keyfob mee, al gaat het best goed met de telefoon (het zijn meer handelingen) maar als je hem eens in een parkeergarage zet waar toevallig geen telefoon bereik is kun je niet meer weg. Je zult niet de eerste zijn.
 
Voor een keyfob werkt deze goed aan een sleutelbos. Tesla shop
Screenshots_2021-09-27-19-05-45.png
 
  • Like
Reactions: Newtsl
Ik heb even terug gezocht maar het gaat om een S 85. Dus een keyfob en geen pasje.
Een kleine tip: Zet bij je profiel welke auto je hebt dan krijg je meestal een duidelijker antwoord. :)

Je hebt een keyfob en het is handiger dat je die gewoon bij je hebt. Wat de Tesla doet ligt helemaal aan je instellingen in de auto. Dit is per keyfob/profiel in te stellen. Neem wel altijd je keyfob mee, al gaat het best goed met de telefoon (het zijn meer handelingen) maar als je hem eens in een parkeergarage zet waar toevallig geen telefoon bereik is kun je niet meer weg. Je zult niet de eerste zijn.
Dank je en ook bedankt voor de tip, ga mijn profiel aanpassen!