Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Binnenkort hoop mijn mijn eerste Tesla te krijgen, een model Y. Totaal geen ervaring met EV, dus ik ben wel blij met een forum voor beginnersvragen :).

Ik zie in de Tesla shop dat je een converter kan kopen voor CHAdeMO.
Kan iemand mij vertellen of ik die converter dan moet kopen om bijvoorbeeld bij FastNed te laden? En weet iemand of er nog aanvullende adaptors nodig zijn voor Duitsland, België en Frankrijk?
Nee hoor, de model Y heeft gewoon een CCS poort waarbij je bij alle snelladers met CCS stekker kan laden. De ChaDeMo is een lagere snelheid en bovendien vaak maar beschikbaar bij één van de snelladers, terwijl de rest van de snelladers CCS heeft.
 
  • Like
Reactions: job-lek and PvDr
Ik zie in de Tesla shop dat je een converter kan kopen voor CHAdeMO.
Kan iemand mij vertellen of ik die converter dan moet kopen om bijvoorbeeld bij FastNed te laden? En weet iemand of er nog aanvullende adaptors nodig zijn voor Duitsland, België en Frankrijk?
CHAdeMO is een relatief oude standaard van Aziatische oorsprong (populair op de Nissan Leaf en consorten), die hier in Europa beperkt is tot 50kW. Ter vergelijking, de meeste superchargers zijn van 150kW (versie 2) tot 250kW (versie 3). Ook IONITY en FastNed zijn vaak hyperchargers die +150kW aankunnen op de CCS2-aansluiting die in jouw Model Y zit.

Dus nee, je kan bij FastNed en IONITY zonder CHAdeMO adapter laden. Heel Europa is momenteel overgeschakeld op Type 2 voor AC laden en CCS2 voor DC laden. De andere connectoren die je soms zou aantreffen zijn legacy.
 
  • Like
Reactions: PvDr
Binnenkort hoop mijn mijn eerste Tesla te krijgen, een model Y. Totaal geen ervaring met EV, dus ik ben wel blij met een forum voor beginnersvragen :).

Ik zie in de Tesla shop dat je een converter kan kopen voor CHAdeMO.
Kan iemand mij vertellen of ik die converter dan moet kopen om bijvoorbeeld bij FastNed te laden? En weet iemand of er nog aanvullende adaptors nodig zijn voor Duitsland, België en Frankrijk?
Welkom en alvast veel voorpret met je Model Y; het genieten kan gauw gaan beginnen.
Chademo geeft wellicht wat meer mogelijkheden, maar ik verwacht dat je zal concluderen dat je de converter niet nodig zal hebben.
Advies om eerst gewoon gebruik te maken van de vele SuC's en daarna pas te beslissen of je die uitgave wel zal doen.
 
Als je een Type 2 kabel bij je Y hebt kun je op de meeste lokale laders laden. In Frankrijk kan een CHAdeMO als back-up wel handig zijn want daar zijn veel palen met aan 1 kant een Type 2 en Schuko achter een klep en aan de andere kant een CHAdeMO en Schuko. Mijn ervaring is dat veel Fransen met de langzame Schuko laden en natuurlijk aan de Type 2 kant. Ik heb hierdoor 2 keer niet kunnen laden terwijl ik aan het fietsen of wandelen was maar dit heeft me niet in problemen gebracht.
 
Als je een Type 2 kabel bij je Y hebt kun je op de meeste lokale laders laden. In Frankrijk kan een CHAdeMO als back-up wel handig zijn want daar zijn veel palen met aan 1 kant een Type 2 en Schuko achter een klep en aan de andere kant een CHAdeMO en Schuko. Mijn ervaring is dat veel Fransen met de langzame Schuko laden en natuurlijk aan de Type 2 kant. Ik heb hierdoor 2 keer niet kunnen laden terwijl ik aan het fietsen of wandelen was maar dit heeft me niet in problemen gebracht.
Ok, aangezien het jou nooit in problemen heeft gebracht, wacht ik dat dan even af. En anders toch (wat al eerder aangeraden werd) superchargers zoeken.
 
LTE valt geregeld weg, soms voor meerdere kilometers. In die tijdspanne heb ik totaal geen ontvangst en kan ik dus ook geen "opdracht tot navigeren" inspreken. Hoe dikwijls en hoe lang mag/ kan LTE wegvallen?
Ik heb het sedert de upgrade naar MCU2 en 2021.24. Geen idee welke van de twee de oorzaak is. Duurt wel niet zo lang en ik heb de DAB tuner. Eigenlijk geen issue dus.
 
Ok, aangezien het jou nooit in problemen heeft gebracht, wacht ik dat dan even af. En anders toch (wat al eerder aangeraden werd) superchargers zoeken.
Ik probeer te laden als de auto stil staat. Meestal dus gewoon thuis, maar tijdens werk of vakantie bij mijn slaapplek. Als dit niet kan dan als ik wandel of fiets of als ik ergens ga eten. Al is dat maar een uurtje dan heb ik vaak weer 20% erbij. Ik kijk op de shell recharge / newmotion app waar er een laadpunt is en dan laad ik de bestemming via goolge map naar de tesla navigatie.
Het is een beetje anders dan tanken als je bijna leeg bent maar de mogelijkheid van laden benutten.

Onderweg gebruik ik de superchargers, maar als ik ergens aan het werk of op vakantie ben zijn normale laders meestal dichterbij.
 
Binnenkort hoop mijn mijn eerste Tesla te krijgen, een model Y. Totaal geen ervaring met EV, dus ik ben wel blij met een forum voor beginnersvragen :).

Ik zie in de Tesla shop dat je een converter kan kopen voor CHAdeMO.
Kan iemand mij vertellen of ik die converter dan moet kopen om bijvoorbeeld bij FastNed te laden? En weet iemand of er nog aanvullende adaptors nodig zijn voor Duitsland, België en Frankrijk?
Ik vermoed dat de CHAdeMO-adapter niet gaat werken op een MY. De adapter is namelijk ontworpen voor de aangepaste type2 poort van een MS of MX. De MY heeft net als de M3 geen type 2 snellaadmogelijkheid maar een CCS-combo.
 
Bij het vertrekken heb ik soms dat LTE nog niet actief is. Komt wel terug.

Als je in de buurt van de grens rijdt, kan je soms ook problemen hebben met LTE, omdat ie al dan niet wil roamen. Vooral van Antwerpen naar Zeeland rijden duurt het nogal lang omdat ie ook nogal lang slechte ontvangst van België kan hebben alvorens helemaal niks meer te ontvangen en eindelijk over te schakelen naar roaming in NL.

Precies dit, maar toch blijft dat vreemd. M'n mobiel heeft binnen notime verbinding over de grens.
 
niet een vraag, maar iets waarvan ik tot voor kort het bestaan niet afwist:

als je op deze knop drukt ontgrendel je de chargeport. Kwam er zelf per toeval achter.
1631092842683.png


voorheen altijd zitten kloten als ik een slechtwerkende laadpaal had en opnieuw in en uit moest pluggen - telkens weer naar het scherm om daar op "ontgrendel laadpoort" te drukken.
 
  • Informative
Reactions: job-lek and Hbrink
niet een vraag, maar iets waarvan ik tot voor kort het bestaan niet afwist:

als je op deze knop drukt ontgrendel je de chargeport. Kwam er zelf per toeval achter.
View attachment 706602

voorheen altijd zitten kloten als ik een slechtwerkende laadpaal had en opnieuw in en uit moest pluggen - telkens weer naar het scherm om daar op "ontgrendel laadpoort" te drukken.

Of je drukt op het knopje van de Type 2 stekker. Moet wel je auto ontgrendeld zijn anders werkt dit niet.
 
Of de ‘kofferbak’ van je S sleutel ingedrukt houden. Dan hoef je ook niet naar binnen voor het ontgrendelen.
ah kijk - ook dat wist ik niet
Of je drukt op het knopje van de Type 2 stekker. Moet wel je auto ontgrendeld zijn anders werkt dit niet.
Hmm jah dan is wel een voorwaarde dat de type2 stekker een knopje heeft :D Die zit niet op de standaard Mennekes type2 kabel
 
  • Like
Reactions: job-lek
Precies dit, maar toch blijft dat vreemd. M'n mobiel heeft binnen notime verbinding over de grens.
Ik denk dat hij de roaming partners onthoudt. De eerste keer dat je een grensovergang neemt kan het lang duren. De volgende keren gaat het snel.
Of misschien is het de roaming partner wel die de Simkaart onthoudt en niet meer moet nagaan wie hem zal betalen.
 
Ik denk dat hij de roaming partners onthoudt. De eerste keer dat je een grensovergang neemt kan het lang duren. De volgende keren gaat het snel.
Of misschien is het de roaming partner wel die de Simkaart onthoudt en niet meer moet nagaan wie hem zal betalen.
Dat zou inderdaad best wel eens kunnen: met mijn Model 3 heb ik ook een paar keer gehad dat na de grensovergang het wel tot 15 minuten duurde voordat de ontvangst weer terug was. Vervelend omdat oa TuneIn en actuele navi data dan niet werken. De GSM had wel binnen enkele minuten weer ontvangst na de grensovergang. Zie mijn eerdere vragen in dit topic.
Op de teugreis was de data onderbreking van de auto een stuk korter (een minuut of 5). Toeval of heeft de auto inderdaad de roaming partners onthouden? De volgende buitenlandreis zal ik het weten! :)
 
  • Like
Reactions: Phil V