Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zal het over 3 maanden zelf ondervinden, maar ik ben nieuwsgierig...

Wat gebeurt er bij een betaalde, openbare laadpaal wanneer het ingestelde laadniveau is bereikt? Wordt de sessie dan beëindigd? Stel dat je de volgende ochtend nog even wilt bijladen (of bijv wilt voorverwarmen), zul je dan ondanks de app naar de laadpaal moeten lopen om een nieuwe sessie te starten?
 
Ik zal het over 3 maanden zelf ondervinden, maar ik ben nieuwsgierig...

Wat gebeurt er bij een betaalde, openbare laadpaal wanneer het ingestelde laadniveau is bereikt? Wordt de sessie dan beëindigd? Stel dat je de volgende ochtend nog even wilt bijladen (of bijv wilt voorverwarmen), zul je dan ondanks de app naar de laadpaal moeten lopen om een nieuwe sessie te starten?

Was het maar zo :)
De laadsessie blijft lopen totdat je hem met de pas beeindigd, ook als de auto volgeladen is. Als je bijvoorbeeld de volgende ochtend nog extra tot 100% wil bijladen kan je gewoon met de app van afstand de charge limit verhogen en dan gaat het laden weer verder.
Voorverwarmen kan ook als de auto niet aan het laden is.
 
Is het ook niet zo bij publieke palen dat er naast een bedrag per kWh, ook dikwijls betaald moet worden voor het aantal minuten dat de auto gekoppeld zit aan de lader...als je de auto dan een nacht laat staan, kan het best behoorlijk oplopen :eek:
 
Was het maar zo :)
De laadsessie blijft lopen totdat je hem met de pas beeindigd, ook als de auto volgeladen is. Als je bijvoorbeeld de volgende ochtend nog extra tot 100% wil bijladen kan je gewoon met de app van afstand de charge limit verhogen en dan gaat het laden weer verder.
Voorverwarmen kan ook als de auto niet aan het laden is.
Dank! Op zich juist prettig dat de sessie open blijft, toch? Zolang je maar per kWh betaalt en niet per tijdseenheid (dacht dat dat bij New Motion zo was?)
vooreerst even stellen dat het niet geapprecieerd wordt een laadpaal langer te bezetten dan nodig ;-)

maar de ervaring :oops: leert dat je via de app verder kan laden.
I know. En ik ben zeker van plan de toekomstige paal in onze buurt netjes te gebruiken. Maar mijn vermoeden is dat het er zeker dit jaar nog errug rustig zal zijn...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
De Fast charger die ik vorige week mocht gebruiken van fastned gaat in ieder geval per minuut en niet per kwh (50 cent per minuut om precies te zijn) met een maximum snelheid van 50kwh.

Dus heb je een P100d ben je zomaar 90 minuten aan het 'fastchargen' en kost je dan zo'n 45 euro.

Correctie, het lijkt alsof ze per 1 januari andere prijzen hanteren. Ze rekenen nu 0.69ct per kwh met een extra van 25ct per minuut na 30 minuten laden?
 

Attachments

  • Screenshot_20170103-172311.png
    Screenshot_20170103-172311.png
    85.8 KB · Views: 37
Dank! Op zich juist prettig dat de sessie open blijft, toch? Zolang je maar per kWh betaalt en niet per tijdseenheid (dacht dat dat bij New Motion zo was?)

Het helpt niet bij het efficient gebruik van de laadinfrastructuur.
5% van de laadsessies duurt meer dan 48 uur. En is daarmee verantwoordelijk voor zo'n 30% van de totale bezetting (in tijd).
 
Was het maar zo :)
De laadsessie blijft lopen totdat je hem met de pas beeindigd, ook als de auto volgeladen is. Als je bijvoorbeeld de volgende ochtend nog extra tot 100% wil bijladen kan je gewoon met de app van afstand de charge limit verhogen en dan gaat het laden weer verder.
Voorverwarmen kan ook als de auto niet aan het laden is.

ik heb een laadpaal op kantoor geplaatst en gekoppeld met The New Motion, hij heeft vandaag de hele dag aan de lader gezeten ( ben de enige die hem nodig heeft ;) ) en was rond 12.30 uur volgeladen met een rijbereik van 354km hetgeen gedurende de middag langzaam afnam. Toen ik om 18.15 uur afkoppelde was mijn rijbereik "nog maar" 351km.
Ik was in de veronderstelling dat zolang ik aan de lader lag hij bleef doorvoeden, echter dat gebeurt dus niet in mijn geval. Hoe kan dat?
 
Het Charge Limit staat standaard op 80%. Bij 100% laden laadt die dan eigenlijk 80% van je accupack. Dat is rond de 400km.
Je moet je Charge limit alleen op 100% zetten (dan rond de 490km) als je een lange trip gaat maken, is beter voor de levensduur van de accu.
 
nog een beginnersvraag; ik heb een MX 90D, volgens Tesla met een bereik van 489km, echter als ik hem 100% oplaad krijg ik een maximaal bereik van 400km, zo heb ik hem ook bij oplevering gekregen. Die zou dan toch op +/- 489km moeten uitkomen?
Komt dat je km bereik op je dashboard je typical range is en niet je rated range (kun je overigens bij via controls aanpassen en op raten zetten, maar dan hou je jezelf voor de gek)
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
Komt dat je km bereik op je dashboard je typical range is en niet je rated range (kun je overigens bij via controls aanpassen en op raten zetten, maar dan hou je jezelf voor de gek)

je hebt gelijk, heb het even gecheckt, is inderdaad mijn typical range.
Moet zeggen dat het bereik mij dan flink tegenvalt, ik ben geen hardrijder maar rijd wel graag gewoon 120-130km p/u op de snelweg. Ik heb voor de 90D gekozen vanwege z'n bereik en in de praktijk kom ik nu op zo'n 320km bij 100% lading. Ik wist dat die 489km nooit gehaald zou kunnen worden, echter 400km had ik wel verwacht, of zou het verschil tussen winter en zomer 80km zijn en wordt het als we straks richting voorjaar gaan zoveel beter?
 
je hebt gelijk, heb het even gecheckt, is inderdaad mijn typical range.
Moet zeggen dat het bereik mij dan flink tegenvalt, ik ben geen hardrijder maar rijd wel graag gewoon 120-130km p/u op de snelweg. Ik heb voor de 90D gekozen vanwege z'n bereik en in de praktijk kom ik nu op zo'n 320km bij 100% lading. Ik wist dat die 489km nooit gehaald zou kunnen worden, echter 400km had ik wel verwacht, of zou het verschil tussen winter en zomer 80km zijn en wordt het als we straks richting voorjaar gaan zoveel beter?
Ja hier hetzelfde....kom niet verder dan 300-320 km....overigens is het effect van hard rijden beperkt...als je het maar constant doet...op een reis van 80 km laatst gecheckt: van 120 naar 145 km op cruisecontrol scheelde 'maar' 5% in resterende range einde van de rit....optrekken en koude (accu) kost meer.....hoop ook in de zomer wel 375km range te halen
 
Ja hier hetzelfde....kom niet verder dan 300-320 km....overigens is het effect van hard rijden beperkt...als je het maar constant doet...op een reis van 80 km laatst gecheckt: van 120 naar 145 km op cruisecontrol scheelde 'maar' 5% in resterende range einde van de rit....optrekken en koude (accu) kost meer.....hoop ook in de zomer wel 375km range te halen

we zullen het zien, het kan alleen maar beter worden gezien de tijd van het jaar ;)
 
Ik heb een S90D vanaf half september. Ik was met het dalen van de temperatuur ook onaangenaam verrast.
Haal op een rit aan 125km/u weinig meer dan 300km (245Wh/km)
Na 3,5 maand en 14000km, kan ik wel zeggen: range is geen issue meer.
Vandaag 370 km gereden. Heb 20' moeten laden aan een SUC. So what? Et alors?
Mail beantwoord en krant gelezen. File rond Antwerpen was ondertussen opgelost.
Maar mocht Tesla dat op voorhand gezegd hebben, had ik misschien niet gekocht. Range anxiety blijft de voornaamste drempel. Ervaren Teslafielen weten dat dat ongegrond is. Maar kandidaat kopers geloven dergelijke uileg niet. Dan maar verbloemen? Waarheid en commercie gaan niet altijd samen.
Btw, als ik mijn kwh van vandaag extrapoleer haal ik er maar een goeie 74 kwh uit . Maar das een ander draadje zeker.
 
  • Like
Reactions: gelden