Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, beide meldingen heb ik de laatste tijd ook vaker. Ik wijt het aan lage temperatuur en slechter weer c.q. lage zon stand. De melding over het remmen heb ik alleen als ik net weggereden ben. Na een tijdje (warmere batterij ?) blijft het weg.

Bij een koude accu inderdaad minder regeneratie.
Idem bij een 100% opgeladen accu bij warm én koud weer (of bijna volle accu -> waar moet de stroom heen?... :) )
 
Met de eerste vorst heb ik via app voorverwarmen ingeschakeld. Heerlijk in een warme en ijsvrije auto stappen.

Klopt het dat ik het voorverwarmen ook weer via de app moet uitzetten? Had het handiger gevonden als dit standaard gebeurt bij wegrijden. Nu blijft de optie in de app standaard aan staan.
 
Over koude gesproken.... Dit zag ik in de app (zie aanhangsel), dus hij waarschuwt voor kleiner bereik bij koude accu.

Ik had dat een keer eerder gezien, maar begrijp de logica nog niet helemaal. De temperatuur vannacht was helemaal niet zo laag en ik heb koudere nachten gehad zonder deze indicatie. Maar meestal laat ik de accu niet zo ver leeggaan. Misschien stopt de accuverwarming beneden een bepaald percentage?
 

Attachments

  • IMG_0800.PNG
    IMG_0800.PNG
    1.2 MB · Views: 75
Ik overweeg sterk om een Model 3 te bestellen (privé aankoop). Mijn rijprofiel : dagelijks 2 x 20 km woon/werkverkeer dagelijks , af en toe een weekendtrip maximum 25 km , 3 x per jaar een vakantietrip (Vogezen/Provence/Oostenrijk) met fiets op de trekhaak. Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD; Ik kan thuis laden (stopcontact in de garage). Volstaat een SR+ voor mij of toch maar een LR die 9.500 euro duurder is? Ik ben een rustige bestuurder.
 
Ik overweeg sterk om een Model 3 te bestellen (privé aankoop). Mijn rijprofiel : dagelijks 2 x 20 km woon/werkverkeer dagelijks , af en toe een weekendtrip maximum 25 km , 3 x per jaar een vakantietrip (Vogezen/Provence/Oostenrijk) met fiets op de trekhaak. Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD; Ik kan thuis laden (stopcontact in de garage). Volstaat een SR+ voor mij of toch maar een LR die 9.500 euro duurder is? Ik ben een rustige bestuurder.

Enkel jij kan die keuze voor jouzelf maken @dirkbr . Naast de extra range is er ook het snellere laden aan de SuC’ers en de 4-wielaandrijving. Voor mij was dat reden genoeg om voor de AWD LR te gaan.

Wat de range betreft; houd in de winterperiode rekening met een verlies van 20%. Indien je de wagen niet kan voorverwarmen via een lader/stopcontact, dan loopt dit verlies nog op. En na x-aantal jaar zal ook de capaciteit van de batterij minderen.

Wat jouw stopcontact thuis betreft; indien het oudere, ingebouwde leidingen zijn dan zou ik dit voor dagelijks gebruik niet riskeren. Ik heb thuis een TWC, maar een “campingstekker” op een afzonderlijke zekering is in jouw geval een goedkope, veilige oplossing die voldoet aan jouw behoefte.
 
Ik overweeg sterk om een Model 3 te bestellen (privé aankoop). Mijn rijprofiel : dagelijks 2 x 20 km woon/werkverkeer dagelijks , af en toe een weekendtrip maximum 25 km , 3 x per jaar een vakantietrip (Vogezen/Provence/Oostenrijk) met fiets op de trekhaak. Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD; Ik kan thuis laden (stopcontact in de garage). Volstaat een SR+ voor mij of toch maar een LR die 9.500 euro duurder is? Ik ben een rustige bestuurder.

SR+ lijkt mij in jou situatie toereikend. Je zal alleen wat vaker moeten stoppen tijdens je vakantieritten. Je kan overwegen om een zwarte SR+ te nemen. Wit is multicoat dus zwaarder en minder efficient.
 
  • Funny
Reactions: shthpnz and PieterH
Bedankt voor de nuttige tips. Ik kan alleen moeilijk aannemen dat een zwarte zuiniger zou zijn dan een witte :). Een groot deel van de meerprijs van een LR zal je waarschijnlijk al terug verdienen door de herverkoop na 5 jaar. Financieel gezien kan het. Het geld staat nu toch maar bij de bank en brengt niets op...... Moet me alleen nog verder informeren over laden aan stopcontact en dergelijke. Wat is een campingstekker?
 
Ik overweeg sterk om een Model 3 te bestellen (privé aankoop). Mijn rijprofiel : dagelijks 2 x 20 km woon/werkverkeer dagelijks , af en toe een weekendtrip maximum 25 km , 3 x per jaar een vakantietrip (Vogezen/Provence/Oostenrijk) met fiets op de trekhaak. Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD; Ik kan thuis laden (stopcontact in de garage). Volstaat een SR+ voor mij of toch maar een LR die 9.500 euro duurder is? Ik ben een rustige bestuurder.

Ik heb een witte SR+ en ongeveer dezelfde situatie (privé, korte ritten, thuis laden, rustig rijden). Het bevalt prima, nog geen moment behoefte gehad aan een LR of AWD. Ik laad hem tot nu toe op gewoon aan het stopcontact (13A, 20km/h). Nooit verder dan zo’n 80%). Af en toe rijd ik langere ritten (>120 km) maar dat is nooit een probleem. Er zijn veel laadpalen en de mensen waar ik op bezoek ga hebben vaak ook een stopcontact dat ik kan/mag gebruiken.
 
Over koude gesproken.... Dit zag ik in de app (zie aanhangsel), dus hij waarschuwt voor kleiner bereik bij koude accu.

Ik had dat een keer eerder gezien, maar begrijp de logica nog niet helemaal. De temperatuur vannacht was helemaal niet zo laag en ik heb koudere nachten gehad zonder deze indicatie. Maar meestal laat ik de accu niet zo ver leeggaan. Misschien stopt de accuverwarming beneden een bepaald percentage?
Accu voorverwarmen doet een MODEL ☰ niet. Je kan hem laden en dat is de enige manier als-ie stilstaat. Dus mijn tip is Laadt zo laat mogelijk, zodat je met een zojuist daarmee gestopte MODEL ☰ kan wegrijden. En zelfs 1 fase laden gedurende de hele nacht is genoeg om redelijke batterijtemperatuur te krijgen en voldoende (maar geen 100%) regen bij vertrek. De verwarming wordt dan geregeld door de interne weerstand van de batterij tijdens het laden. Een recent filmpje van TeslaBjörn bevestigt dat je anders alleen rijdend de batterij warm krijgt en dat duurt bij vorst heel lang.
(EDIT: en vergeet niet: verlies aan re-gen draagt aardig bij aan het verlies aan range, zij het op een rustige snelweg wat minder, op een koude dag waarbij de verwarmingsverliezen (extra verbruik) alleen al gauw oplopen naar 20% en bij strenge vorst meer.)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: arne-nl
Stopcontact in de garage , gebouwd in 2002 , is 20A; Ik veronderstel dat dit wel voldoet ?Gisteren met een man gesproken die één van de eerste Model 3 in Belgie had. Had inmiddels 15.000 probleemloze km op de teller en laadt bijna uitsluitend thuis aan het stopcontact op aan 17 km/uur. Enig nadeel was volgens hem de povere communicatie met Tesla en de soms wat groffere afwerking in vergelijking met zijn vorige BMW ( ongelijke kieren tussen carrosseriepanelen en dergelijke) maar dat zou inmiddels al veel beter zijn.
 
Stopcontact in de garage , gebouwd in 2002 , is 20A; Ik veronderstel dat dit wel voldoet ?Gisteren met een man gesproken die één van de eerste Model 3 in Belgie had. Had inmiddels 15.000 probleemloze km op de teller en laadt bijna uitsluitend thuis aan het stopcontact op aan 17 km/uur. Enig nadeel was volgens hem de povere communicatie met Tesla en de soms wat groffere afwerking in vergelijking met zijn vorige BMW ( ongelijke kieren tussen carrosseriepanelen en dergelijke) maar dat zou inmiddels al veel beter zijn.

Dat stopcontact moet genoeg zijn. De mijn is afgezekerd op 16A. Ik laad met 20 km/uur. De bouw kwaliteit van Tesla is het laatste jaar flink verbeterd. Ik heb misschien geluk gehad, maar op de mijne valt niks aan te merken. Goede lak, geen scheve deuren of panelen en alles werkt gewoon. De communicatie met Tesla is inderdaad niet best, maar sinds aflevering heb ik die ook niet nodig gehad.
 
Het geld staat nu toch maar bij de bank en brengt niets op
Ik zou zeggen stop die 9500 in Tesla-aandelen en neem een SR+ :)

Ik doe dagelijks 2x50 km woon-werk, en de SR+ voldoet mij prima. Maar ik heb wel een eigen 3-fase laadpaal (max 76 km/u). Ik zou niet op het stopcontact willen druppelladen, de extra flexibiliteit van een 3-fase lader is geweldig.
 
Accu voorverwarmen doet een MODEL ☰ niet. Je kan hem laden en dat is de enige manier als-ie stilstaat. Dus mijn tip is Laadt zo laat mogelijk, zodat je met een zojuist daarmee gestopte MODEL ☰ kan wegrijden. En zelfs 1 fase laden gedurende de hele nacht is genoeg om redelijke batterijtemperatuur te krijgen en voldoende (maar geen 100%) regen bij vertrek. De verwarming wordt dan geregeld door de interne weerstand van de batterij tijdens het laden. Een recent filmpje van TeslaBjörn bevestigt dat je anders alleen rijdend de batterij warm krijgt en dat duurt bij vorst heel lang.
(EDIT: en vergeet niet: verlies aan re-gen draagt aardig bij aan het verlies aan range, zij het op een rustige snelweg wat minder, op een koude dag waarbij de verwarmingsverliezen (extra verbruik) alleen al gauw oplopen naar 20% en bij strenge vorst meer.)
Ik kan het niet rijmen.... Na de koude nachten afgelopen week zag ik die speciale koude-aanduiding niet, en afgelopen nacht was redelijk mild (minimum 9 graden) en dan weer wel. In allebei de gevallen was hij niet ingeplugd 's-nachts.

En dan vraag ik me ook waar het persistente range-verlies vandaan komt. Elke ochtend heb ik 10 km minder dan de avond tevoor, terwijl hij overdag redelijk stabiel blijft.
 
Ik zou zeggen stop die 9500 in Tesla-aandelen en neem een SR+ :)

Ik doe dagelijks 2x50 km woon-werk, en de SR+ voldoet mij prima. Maar ik heb wel een eigen 3-fase laadpaal (max 76 km/u). Ik zou niet op het stopcontact willen druppelladen, de extra flexibiliteit van een 3-fase lader is geweldig.
Ik rij veel meer dan dat (50.000 km per jaar) en red het (bijna) met alleen op 1 fase laden (wel TWC, dus 21 km/h op 15A omdat er ook nog een lampje op die aansluiting zit). En dan laad ik ook nog eens vrijwel uitsluitend op daltarief. In de winter zal ik iets vaker laden in de piek-uren (of een inhaal-laadbeurt van 100+km aan een supercharger nodig hebben)om de week door te komen.
Mijn strategie daarbij is in de weekenden de accu naar 80% en het zondagnacht qua starttijdstip zo uitkienen dat ik iets onder de 100% kan vertrekken.
Met de rest van de week laden tussen 23:00 en 6 uur (mijn vertrektijd ;-) haal ik dan meestal net 't eind van de week zonder stops. Zodoende kost het mij geen enkel verlies aan tijd en bespaar ik me 1000 euro aanpassingen om op 3 fasen te kunnen laden. Leve de zuinige model ☰ !