Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik overweeg sterk om een Model 3 te bestellen (privé aankoop). Mijn rijprofiel : dagelijks 2 x 20 km woon/werkverkeer dagelijks , af en toe een weekendtrip maximum 25 km , 3 x per jaar een vakantietrip (Vogezen/Provence/Oostenrijk) met fiets op de trekhaak. Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD; Ik kan thuis laden (stopcontact in de garage). Volstaat een SR+ voor mij of toch maar een LR die 9.500 euro duurder is? Ik ben een rustige bestuurder.
Nog een voordeel van de SR+: hij heeft maar 1 motor. Dat scheelt verbruik (beetje), herrie (redelijk wat) en het is minder techniek die stuk kan gaan. Wel wat minder grip op sneeuw als je naar de wintersport gaat. De extra trekkracht van de LR is echt flauwekul die je nooit gaat gebruiken.
Als je een LR koopt, is dat eigenlijk alleen voor de vakanties. Ofwel: je vakantie trips duren misschien wat langer met een extra overnachting, maar dat is ook vakantie en voor 9500,— kun je heel wat keren overnachten
 
  • Like
Reactions: KokW
Die aandelen heb ik al :) , had twee weken geleden beter nog wat bijgekocht. Ik passeer dagelijks langs supercharger Luithagen dus een laadpaal lijkt me niet echt nodig.
Maar ik heb een flink aantal zonnepanelen, speciaal voor de elektrische auto (de Model 3 is mijn 3e), dus buiten de deur laden probeer ik te minimaliseren. Ik moet salderen. (zolang het nog kan....)
 
Ik twijfel tussen een witte SR+ en een LR AWD
Voor dagelijks gebruik. Zeker SR en (blauw) stopcontact. Zie dat de kabels ernaartoe de juiste doorsnede hebben. Voor gewoon stopcontact is dat in principe 2,5 mm3, maar oudere installaties namen het niet zo nauw met de normen.
Voor 3 vakantietrips zal de meerprijs niet renderen. Naar de vogezen rijd je waarschijnlijk toch niet in 1 ruk. Plan een leuke stop in onderweg: drank kopen in Luxemburg, boswandeling in de ardennen, shoppen en hamburger aan de SuC in Metz...
Je hebt met het uitgespaarde geld veel budget om die stop leuk te maken.
We hebben bij aankoop nog altijd in gedachten dat een stop tijdverlies is (met tanken is dat ook zo), maar met een beetje planning maak je een laadstop (soms verrassend) leuk. Ik heb 135000km en mij eigenlijk nog nooit verveeld aan de SuC. Al was het maar zitten chillen op goeie muziek via spotify, surfen om de volgende dag te plannen, logies te boeken...
Nog 1 waarschuwing: met enkele ritten van 20-25 km zal je verbruik hoger liggen, dan wat overal aangegeven wordt. De batterij heeft 30-35 km nodig om op temperatuur te komen en het optimale rendement te geven. Maar met zo weinig km is verbruik sowieso een factor die minder speelt.
 
Bedankt voor de vele tips. Ik rijd momenteel met een auto op CNG (aardgas) en die doet ook maar 250-375 km op een tank. Nooit een probleem gehad om tijdens de vakantie elke 300-350 km eventjes een tankstop in te lassen en ik denkt dat er momenteel meer oplaadpunten zijn dan aardgas tankstations.Dit is vergelijkbaar met een SR+ dus maar die gaat wel 2x zo snel naar de 100 :). In geval van nood heb ik wel nog een voorraadje benzine waar verder mee kan en dat heeft de Tesla uiteraard niet....
 
Dat is wel apart idd, wat ik anders kan bedenken is dat het tegenwoordig door sentry komt. De camera’s kijken natuurlijk mee en door de warmte die ze genereren blijft het op die plek schoon. Dat is met de blackvues ook altijd zo geweest
Dit is januari, volgens mij was sentry er toen nog niet, enkel teslacam. Maar al was sentry er dan stond het zeker weten uit.
 
Accu voorverwarmen doet een MODEL ☰ niet. Je kan hem laden en dat is de enige manier als-ie stilstaat. Dus mijn tip is Laadt zo laat mogelijk, zodat je met een zojuist daarmee gestopte MODEL ☰ kan wegrijden.

Wat ook kan is het instelling van het laad % voor vertrek, ter verhogen.
Tanden poetsen, bammetjes smeren en rijden maar.
Nog geen ervaring mee mijn m3 staat nog op de boot, gezien op YouTube
 
Wat is een campingstekker?

B0143098-E99B-45E5-90C7-0CB38A1E034B.jpeg


Je kan het voorlopig proberen op een gewoon stopcontact aangezien jouw installatie van begin 2000 is. Zorg er wel voor dat er geen andere verbruikers op diezelfde zekering actief zijn tijdens het opladen van de wagen. En na enkele uren laden controleer je de warmte van de stekker en de leidingen eens. Indien deze niet te warm worden, dan is er geen probleem.

In het andere geval kan je een campingstekker monteren op een afzonderlijke 16A zekering voor de wagen. Dit is een goedkope oplossing die voldoet aan jouw behoeften en veilig genoeg is om dagelijks te laden.

Wel nog opletten met andere grootverbruikers die ‘s avonds actief zijn; fornuis, airco in de zomer,... en nagaan of jouw aansluiting dit vermogen kan leveren. Indien niet, dan kan je de wagen instellen om pas vanaf een bepaald uur te beginnen laden, of met een lager ampère, maar dat betekent dan opnieuw dat het laden langer zal duren.