Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Rijden op EAP vind ik zeker toegevoegde waarde hebben; maar goed dat moet ik ook zeggen om de aankoop te vergoeilijken 😉.

In ieder geval voor de Lane change en in het drukke verkeer rondom Amsterdam ook prima te gebruiken; op die paar keer na dat het meer zin heeft om het even uit te zetten.

Ik ben niet zo'n rasoptimist als Wooter en best kritisch op Tesla, want ik vindt AP/EAP nog steeds een onvoorspelbaar en bij vlagen oncomfortabel systeem. De hoop is uiteraard dat het op enig moment heel veel beter wordt.
Maar de ACC/Lane Assist van Skoda werkte soepeler en voorspelbaarder en daar had ik volledig vertrouwen dat deze een ongeluk ging vermijden. Bij de Tesla ben ik soms bang dat het een ongeluk veroorzaakt 😬.
 
Wij rijden een model 3 LR met een trekhaak voor de fietsen wanneer nodig. (En 2x per jaar de boot).

Kinderen zijn 8 en 4 en dat past prima. Met kerst een week met cadeautje logeren bij de Opa's en Oma's en de zomer drie weken Frankrijk ook. Eventueel kan er op de fietsendrager nog een box gemonteerd worden, maar dat hebben we tot nu toe slechts één keer gebruikt voor een week Landal. Step es, kinderfietsen, ballen, en spelletjes gingen allemaal mee.

Had ik de keuze gehad om de Y te bestellen was dat hem geworden omdat die qua bagage praktischer is; maar die werd toen nog niet geleverd in Europa.

Voor wat betreft lange ritten; vul eens dezelfde rit voor een Model 3 en een Y in; dan zie je dat de reistijd elkaar niet extreem ontlopen. Overigens voor een SR+ ook niet echt; behalve in de winter misschien.

Een S of en X zijn natuurlijk slagschepen en qua bagage kan je daar prima mee uit de voeten. Wel soms lastig met parkeergarages en kleine straatjes in oude Europese dorpen en steden. Bovendien wat aan het verouderen qua model.
 
Acceleration boost heb ik niet omdat het naar mijn idee niet veel toevoegd. Standaard is de LR al snel genoeg, zelfs in de stand Chill.

Wat mij betreft is EAP het geld wel waard. FSD zou ik minder snel voor kiezen.
Als het heel druk is, is de toegevoegde waarde iets minder, maar over het algemeen is rijden op EAP net wat relaxter dan op standaard AP dankzij de auto lane changes.
Over acceleration boost kan ik niets zeggen, over AP / EAP / FSD wel :)

EAP was standaard op mijn S, later FSD bijgekocht. Recentelijk heb ik ruim een week in M3 met alleen AP gereden.

Ik onderschrijf @Mars2020 helemaal. AP vind ik erg vervelend. Bij elke lane change opnieuw aanzetten, ik werd er gek van. Dus wat mij betreft is EAP het geld meer dan waard.
FSD is ander verhaal. Ik heb het en wil het ook graag houden <grin> maar nu biedt het in NL en BE inderdaad nog erg weinig meerwaarde. Feit is wel dat ik de focus op nu leg, ik verwacht (in 2022 al) grote stappen en dan kan het anders liggen. Je zou dus kunnen wachten. Hangt van je portemonnee af en of je een beetje 'freak' bent op dit gebied ... Soms is 'early adopter' wel erg leuk en spannend en ja, daar betaal je dan voor.
 
Voor wat betreft EAP. Ik sluit me aan bijna bijna alle voorgaande meningen. Ik heb zelf FSD en vind het heerlijk en rustig dat de Tesla zelf inhaalt en weer terug gaat. En vooral: geen gedoe met “uit de AP trekken”.

Zo’n acceleration boost is cool. Maar zonder dat is zo’n Long Range al bloedsnel!
 
  • Like
Reactions: OttoR
Af en toe sloeg de twijfel toe of ik toch extra had moeten betalen voor EAP/FSD. Dat was tot ik EAP een periode gratis mocht proberen. Ik vond er niets aan. Je moet nog steeds knipperen + met een rukje aan het stuur de invoeging bevestigen. Veel extra spierkracht kost het niet om dan dat beetje verder te draaien om daadwerkelijk in te voegen. Bovendien breek ik mijn eigen bewegingen niet af, werkelijk 100% van mijn baanwissels lukken. Het nemen van afritten en knooppunten is (was) indrukwekkend, maar enorm houterig, daar werd mijn passagier niet vrolijk van.

Maar goed, ik denk dat 90% van de mensen die er niet voor betaalden het niet nuttig vinden en 80% van de betalers het wel nuttig vinden :cool:
 
Je moet nog steeds knipperen + met een rukje aan het stuur de invoeging bevestigen.
Maar goed, ik denk dat 90% van de mensen die er niet voor betaalden het niet nuttig vinden en 80% van de betalers het wel nuttig vinden :cool:
Dat is een hardnekkige misvatting. Als je het hangen van je hand aan het stuur niet goed beheerst, komt hij bij een strookwissel met een melding dat je even aan het stuur moet trekken ten teken dat je er nog bent. Maar als je voldoende en constante druk uitoefent komt die melding niet. Is al vele malen beschreven in diverse draadjes.

FSD/EAP vraagt enige oefening en dan werkt het op de (rustige of juist heel drukke) snelweg wel aardig. Of het het geld waard is moet ieder zelf beslissen, maar dat kun je niet op basis van een enkele proefrit. Het vraagt echt wat oefening en gewennig.
 
Af en toe sloeg de twijfel toe of ik toch extra had moeten betalen voor EAP/FSD. Dat was tot ik EAP een periode gratis mocht proberen. Ik vond er niets aan. Je moet nog steeds knipperen + met een rukje aan het stuur de invoeging bevestigen. Veel extra spierkracht kost het niet om dan dat beetje verder te draaien om daadwerkelijk in te voegen. Bovendien breek ik mijn eigen bewegingen niet af, werkelijk 100% van mijn baanwissels lukken. Het nemen van afritten en knooppunten is (was) indrukwekkend, maar enorm houterig, daar werd mijn passagier niet vrolijk van.

Maar goed, ik denk dat 90% van de mensen die er niet voor betaalden het niet nuttig vinden en 80% van de betalers het wel nuttig vinden :cool:
In de gratis proefperiode was ik ook nog niet onder de indruk. Nadat ik er daarna wat langer mee had gereden dacht ik er anders over en nu ben ik er blij mee.
Zoals door enkele anderen al aangegeven moet je geen rukje aan het stuur geven. Als je het stuur op de juiste manier vast hebt (een beetje laten hangen waardoor er een constante lichte druk op het stuur staat) kun je zonder je hand te verplaatsen of een rukje te geven met één vinger richting aangeven en hoef je verder niets te doen.
Het afbreken van de baanwissel komt vaak door de beperkingen die door de regelgeving zijn opgegeven. Als je de lane change bevestigd op het moment dat je ook daadwerkelijk van baan kunt wisselen zal het (vrijwel) altijd goed gaan. Je moet even door hebben hoe de auto reageert en waarom er wordt afgebroken.
Het nemen van afritten is inderdaad soms wat houterig, maar meestal kom je vlak na de afslag toch in de situatie dat je zelf de besturing over moet (of wilt) nemen. In dat geval zet je NOA uit voor de afslag.
 
Je hand moet zodanig aan het stuur hangen dat de AP tegendruk moet uitoefenen om niet af te wijken van de rechte lijn. De wagen ‘voelt’ die inspanning die nodig is om recht te blijven en weet dus dat je er nog bent. Mocht AP niet actief zijn en je ‘hangt’ zo aan het stuur, dan zou je van rechte baan afwijken.
Te hard ‘hangen’ trekt de autopilot er uit.
 
Het blijft onnatuurlijk om zo je hand/arm te laten hangen. Twee handen aan het stuur is veiliger maar zorgt voor een autopilot abort.

Verder is AP vrij irritant. Tesla in tegen stelling tot andere automerken heeft een lane assist feature die je (a) expliciet in moet schakelen elke keer weer. Wisseln je van rijstrook dan moet je door de stevige weerstand heen drukken. Dan hoor je het AP uitschakel deuntje en op de andere rijstrook moet je AP dan weer inschakelen.


Een Tesla met enkel AP is gewoon rete irritant en dan zou ik het zelden gebruiken. EAP is echt het minimale omdat je dan ook lane change assist hebt.

Volgde Tesla maar gewoon de andere merkern dan zou het veel fijner werken.

FSD bewust inschakelen lijkt me wel gewenst maar dat hebben we hier toch niet.
 
Rechter elleboog op de armsteun, hand op 4-5 op het stuur. Makkie.

Helaas niet, want als je het echt laat hangen dan schakelt AP bij de eerste de beste hobbel uit.

Makkie zou zijn als je gewoon beide handen kunt laten rusten. Dat is het natuurlijkste en kost geen kracht.

Ik rij altijd met AP maar het zou echt comfortabeler zijn.

Minder nags op de snelweg zou ook wel prettig zijn maar ja dat gaat never nooit gebeuren met mijn 2018 S zonder driver camera.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Rechter elleboog op de armsteun, hand op 4-5 op het stuur. Makkie.
Doe ik ook. Maar in spiegelbeeld. met linkerarm op deursteun en hand op 8u. Ik krijg nooit nags. Ligt gewoon ontspannen.
Helaas niet, want als je het echt laat hangen dan schakelt AP bij de eerste de beste hobbel uit.

Makkie zou zijn als je gewoon beide handen kunt laten rusten. Dat is het natuurlijkste en kost geen kracht.

Ik rij altijd met AP maar het zou echt comfortabeler zijn.

Minder nags op de snelweg zou ook wel prettig zijn maar ja dat gaat never nooit gebeuren met mijn 2018 S zonder driver
Daarom elleboog op steun, dan trek je hem er niet uit.
Ik krijg nooit nags zo.
Misschien afhankelijk van hoe groot je bent. Ook of je best links of rechts steunt heeft wellicht daarmee te maken, want er is een hoogteverschil van de steun. Misschien hoogte van de zetel eens aanpassen.
Hoewel het niet ok is volgens de wet lijkt 1 hand mij voldoende. AP is je 2e hand. Maar maak dat de wetgever wijs.