Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Daarna zakt het heel snel weer tot 93kW en ik heb het gevoel dat de regen ook sterk geknepen wordt in vergelijking met vroeger. Regen is immers identiek aan snelladen.
das natuurlijk flauwe kul. Je haalt met regen nooit 110kw opladen ook niet met een model 3. IN de oudste model S kon je dat mooi in het scherm zien. Zelfs bij maximaal regenereren kwam je niet boven de 60 KW
 
das natuurlijk flauwe kul. Je haalt met regen nooit 110kw opladen ook niet met een model 3. IN de oudste model S kon je dat mooi in het scherm zien. Zelfs bij maximaal regenereren kwam je niet boven de 60 KW
60 kW is inderdaad minder dan in dacht, maar nog steeds snelladen. Minder erg dus, wel veel frequenter.
Boven de 70% gaat de SuC bij mij lager dan 60kW. Regen zal er dus waarschijnlijk ook onder blijven dan. Idem bij koude batterij. Ik heb een SuC op 5 minuten. 1 keer daar gaan laden. Blijft heel lang op 35 kW. Koud zal dus maar halve regen geven ongeveer.
 
Nee, dat klopt ook niet.

Als de auto in slaapstand gaat (en dat kan ook aan de stekker), wordt noch de HV batterij noch de 12V batterij geladen.

Hiermee heb ik toch een andere ervaring. Voor Corona was ik enkele keren in het buitenland gedurende 1 tot 3 maand. Steeds stond de wagen in mijn garage, sentry uit, aangekoppeld aan mijn laadpaal en de oplaadlimiet op 50%.
in de app zag je dan de soc dalen tot 50% en daarna bleef die behouden, met een marge van 1%. ik checkte de wagen slechts één keer per week of twee weken, dus er was voldoende tijd om de wagen te laten “inslapen”.
 
Hiermee heb ik toch een andere ervaring. Voor Corona was ik enkele keren in het buitenland gedurende 1 tot 3 maand. Steeds stond de wagen in mijn garage, sentry uit, aangekoppeld aan mijn laadpaal en de oplaadlimiet op 50%.
in de app zag je dan de soc dalen tot 50% en daarna bleef die behouden, met een marge van 1%. ik checkte de wagen slechts één keer per week of twee weken, dus er was voldoende tijd om de wagen te laten “inslapen”.
De auto slaapt, maar wordt afhankelijk van model elk uur of elke dag even wakker. Als het niveau van de batterij voldoende gezakt is, zal de auto zelf het laden starten om terug op niveau te komen van je oplaadlimiet.

Da's wat Teslamate mij zegt.

Mijn Model X:
1645362895061.png

Model 3 van m'n vrouw:
1645362908904.png
 
Hiermee heb ik toch een andere ervaring. Voor Corona was ik enkele keren in het buitenland gedurende 1 tot 3 maand. Steeds stond de wagen in mijn garage, sentry uit, aangekoppeld aan mijn laadpaal en de oplaadlimiet op 50%.
in de app zag je dan de soc dalen tot 50% en daarna bleef die behouden, met een marge van 1%. ik checkte de wagen slechts één keer per week of twee weken, dus er was voldoende tijd om de wagen te laten “inslapen”.
Ik heb gemerkt dat bij laden tot een SOC van 80% en dan aangekoppeld laten staan de SOC zakt tot 76-77% voordat hij weel gaat laden tot 80%.
Ik heb aanstaan dat hij pas om 0:00 hr gaat laden, misschien dat dat uitmaakt.
Is hij tot 80% geladen en ik rij maar een kort stukje bijv tot 79% dan gaat hij 's nachts wel weer laden tot 80%.
 
60 kW is inderdaad minder dan in dacht, maar nog steeds snelladen. Minder erg dus, wel veel frequenter.
Boven de 70% gaat de SuC bij mij lager dan 60kW. Regen zal er dus waarschijnlijk ook onder blijven dan. Idem bij koude batterij. Ik heb een SuC op 5 minuten. 1 keer daar gaan laden. Blijft heel lang op 35 kW. Koud zal dus maar halve regen geven ongeveer.
Dat kun je mooi zien aan de stippellijn. Heeft niets te maken met terugschroeven vermogen door tesla maar met een koude batterij gaat het opladen gewoon langzamer dus ook minder regen.
 
Dat kun je mooi zien aan de stippellijn. Heeft niets te maken met terugschroeven vermogen door tesla maar met een koude batterij gaat het opladen gewoon langzamer dus ook minder regen.
Weet ik, maar ik heb de indruk dat de curve, regeneratie tov temperatuur nu lager ligt dan vroeger. Laadsnelheid is zeker minder (vroeger geknepen nar de piek). Dat zie je in de cijfers. Regen is subjectief en moeilijker te bewijzen. De streepjes/temperatuur heb ik nooit ter referentie opgeslagen.
 
De model 3 gaat binnenkort de wegen van Schotland onveilig maken. Iemand idee of ik daarvoor zelf nog iets aan de koplampen moet bijstellen? Wat googlen heeft in elk geval mij nog geen licht gebracht.
In theorie niet, althans niet volgens het instructieboekje van Tesla zelf.

Quote uit de handleiding:
Opmerking
De koplampen hoeven niet te worden afgesteld wanneer u tijdelijk rijdt in een regio met tegengestelde rijrichting (bijvoorbeeld wanneer u rijdt in een regio met rechts verkeer en vervolgens in een regio met links verkeer).

En dan onder koplamphoogteverstelling.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Furb and nico180
ik kan mijn model y donderdag afhalen. ik woon op een huurappartement met veel teveel zonnepanelen (hebben al jaren overproductie), geen mogelijkheid om wallbox te installeren. we hebben een ondergrondse parkeergarage. we hebben een stopcontact in de tuin. ik heb een verlengkabel (25m) volledig uitgerold van het stopcontact in de tuin, door een pijp naar de kelder (-1) om de mobile connector daar in te steken. ben nu even de handleiding aan het lezen en daarin staat: "Attentie: Gebruik geen verlengkabels, stekkerblokken, haspels of verdeeldozen om de mobiele connector aan te sluiten."

ik zie niet in wat een verlengkabel zou doen? opwarmen als hij opgerold is, maar dat is hij niet. is uiteindelijk toch hetzelfde als een kabel in de muur?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: job-lek
Als het niet lukt met deze moet je een verlengkabel met aders van 2,5 mm2 gebruiken. Die gebruik ik al jaren op vakantie adresjes zonder problemen. Jouw haspel heeft 1,5mm2 zo te lezen. Indien de auto teveel spanningsval ziet zal deze niet laden.
 
Ik heb zelf zo eentje in de auto liggen voor in de Ardennen ofzo.
View attachment 777723
Ik sluit me aan bij de heren hierboven. 2,5 mm2 verlengkabel lijkt me beter voor lang laden. Het grote voordeel is dat je hem meteen ook kan gebruiken op reis. Koop liefst een Nederlandse kabel, want die hebben randaarde ipv penaarde. Dit laat je toe de stekker te draaien als het stopcontact 'fout' is aangesloten. Hier moet ergens op het forum een kortingscode voor laadkabelwinkel.nl circuleren.
 
ik kan mijn model y donderdag afhalen. ik woon op een huurappartement met veel teveel zonnepanelen (hebben al jaren overproductie), geen mogelijkheid om wallbox te installeren. we hebben een ondergrondse parkeergarage. we hebben een stopcontact in de tuin. ik heb een verlengkabel (25m) volledig uitgerold van het stopcontact in de tuin, door een pijp naar de kelder (-1) om de mobile connector daar in te steken. ben nu even de handleiding aan het lezen en daarin staat: "Attentie: Gebruik geen verlengkabels, stekkerblokken, haspels of verdeeldozen om de mobiele connector aan te sluiten."

ik zie niet in wat een verlengkabel zou doen? opwarmen als hij opgerold is, maar dat is hij niet. is uiteindelijk toch hetzelfde als een kabel in de muur?
Het zou kunnen zijn dat dit wordt afgeraden omdat je bij gebruik van een verlengkabel ook extra kabelovergangen (stekkers/stopcontacten) in de keten hebt zitten. Elke overgang kan een oorzaak zijn van verlies of slecht contact met warmte ontwikkeling.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Het zou kunnen zijn dat dit wordt afgeraden omdat je bij gebruik van een verlengkabel ook extra kabelovergangen (stekkers/stopcontacten) in de keten hebt zitten. Elke overgang kan een oorzaak zijn van verlies of slecht contact met warmte ontwikkeling.
En als het ding zijn warmte niet kwijt kan krijg je extra weerstand. Gelukkig stopt de granny dan, of schakelt terug. Wel eens een stopcontact gehad waar die niet boven de 9A wilde.
Maar zou zeker voor die 2,5mm kabel gaan ipv 1,5. Je wilt hem tenslotte best een tijdje zonder gezeur gebruiken.
Weet trouwens niet of dat polariteits issue bij de nieuwere granny’s nog speelt, ik heb er in iedergeval nog nooit last van gehad en toch maanden als primaire energievoorziening gebruikt.
 
En als het ding zijn warmte niet kwijt kan krijg je extra weerstand. Gelukkig stopt de granny dan, of schakelt terug. Wel eens een stopcontact gehad waar die niet boven de 9A wilde.
Maar zou zeker voor die 2,5mm kabel gaan ipv 1,5. Je wilt hem tenslotte best een tijdje zonder gezeur gebruiken.
Weet trouwens niet of dat polariteits issue bij de nieuwere granny’s nog speelt, ik heb er in iedergeval nog nooit last van gehad en toch maanden als primaire energievoorziening gebruikt.
Het gaat niet om de warmteontwikkeling in de granny maar in de stekker/stopcontact. Een standaard stopcontact is niet gemaakt voor langdurige hoge belasting.