Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Mag ik een echte beginnersvraag ? Gisteren : ik reed ( mijn profiel). Stap en ga huis binnen. Mijn vrouw ( met haar gsm bij de hand) sluit na het uitladen de koffer. Ik ben niet in de buurt. Ik kom terug en krijg MY niet meer open noch met mijn iphone noch met sleutelkaart. Wagen kin alleen geopend worden met iohone van mijn vrouw. Normaal? Hebben we iets fout gedaan ? Alvast dank.
Nee, er van uitgaande dat beide telefoons geregistreerd staan zou dit niet mogelijk moeten zijn. Mss even systeem resetten?
 
  • Like
Reactions: Hasee
Mag ik een echte beginnersvraag ? Gisteren : ik reed ( mijn profiel). Stap en ga huis binnen. Mijn vrouw ( met haar gsm bij de hand) sluit na het uitladen de koffer. Ik ben niet in de buurt. Ik kom terug en krijg MY niet meer open noch met mijn iphone noch met sleutelkaart. Wagen kin alleen geopend worden met iohone van mijn vrouw. Normaal? Hebben we iets fout gedaan ? Alvast dank.
Sleutelkaart zou altijd moeten werken.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Mag ik een echte beginnersvraag ? Gisteren : ik reed ( mijn profiel). Stap en ga huis binnen. Mijn vrouw ( met haar gsm bij de hand) sluit na het uitladen de koffer. Ik ben niet in de buurt. Ik kom terug en krijg MY niet meer open noch met mijn iphone noch met sleutelkaart. Wagen kin alleen geopend worden met iohone van mijn vrouw. Normaal? Hebben we iets fout gedaan ? Alvast dank.
Toevallig de kaart van je zelf verwijderd?
 
Laadverlies
Even een refresh voor de nieuwelingen omtrent laadverliezen via AC thuis. Dat is al eens uitgezocht en (als je daarmee snel genoeg laadt voor vertrek) is 10A het gunstigst (Zowel TWC als UMC geven dan beperkt warmteverlies). Verder is de tip om zeker bij koud weer (maar ik doe het altijd) bij thuiskomst meteen de laadsessie te starten want dan verlies je niets of in ieder geval minder met het opwarmen van de batterij. Wachten tot de nachtstroom ingaat kost per saldo echt meer.
Laadniveau
Persoonlijk hou ik de SoC in Nederland liefst tussen de 30 en 70%. Bij een iets grotere rondrit laad ik iets meer, 80-90 %, richting Groningen of Maastricht 100%. Ik supercharge in Nederland nooit (of redt mezelf uit een benarde situatie hooguit met 5 minuten SuC) en haal altijd thuis (ook in de winter), dus met een nieuwere P of LR moet dat zelfs minder centraal wonend meestal wel lukken. Kom je met een lage SoC thuis: Zo laten staan is slecht voor de batterij, dus meteen het laden starten
Batterijchemie
Model Y performance en Long Range hebben inderdaad geen LFP. Als je een auto met LFP batterij hebt is dat in de auto duidelijk herkenbaar aan het batterijscherm. Dan is er geen verschil tussen Dagelijks (Daily) en Rit (Trip) boven het batterijtje.
Voor een overzicht van welke batterijen in welk type zitten: [Wiki] Model 3 / Model Y - Batteriewiki / Akkuwiki
 
3x10A

Lager laden is juist zeer snel super inefficiënt.

Hoe dat zit dat met laden op 1 fase..... Ik neem aan de je dan dus het beste kunt laden op 30-32A als dat kan op 1 fase.
Ik laad op 1 -fase. Bij mij is het meest efficient om met 20 A te laden met het gebruik van de UMC. bij 25 A is het laden zelf efficiënter maar heb ik meer verliezen in het gedeelte tussen de meterkast en mijn laadpunt. Nu ik een TWC heb zie ik dat het spanningsverlies tussen de meterkast en de Tesla lager is. Dus zou een hogere amperage misschien wel gunstiger zijn. Dit heb ik nog niet voldoende getest en berekend.
 
Ik laad op 1 -fase. Bij mij is het meest efficient om met 20 A te laden met het gebruik van de UMC. bij 25 A is het laden zelf efficiënter maar heb ik meer verliezen in het gedeelte tussen de meterkast en mijn laadpunt. Nu ik een TWC heb zie ik dat het spanningsverlies tussen de meterkast en de Tesla lager is. Dus zou een hogere amperage misschien wel gunstiger zijn. Dit heb ik nog niet voldoende getest en berekend.

Een goede indicator is in ieder geval de voltage drop. Als V hoog blijft is er weinig verlies in de bekabeling. Daarnaast zit dan ook nog de omvormer in de auto.

Blijft altijd wel een gedoe. De enige manier om dat makkelijk inzichtelijk te krijgen is met een aparte kwh meter de data loggen en naast die van Teslafi/TeslaMate leggen om makkelijk de verliezen te berekenen. Ik heb dat tot nu toe steeds handmatig moeten doen door kwh start/einde te noteren.
 
Een goede indicator is in ieder geval de voltage drop. Als V hoog blijft is er weinig verlies in de bekabeling. Daarnaast zit dan ook nog de omvormer in de auto.

Blijft altijd wel een gedoe. De enige manier om dat makkelijk inzichtelijk te krijgen is met een aparte kwh meter de data loggen en naast die van Teslafi/TeslaMate leggen om makkelijk de verliezen te berekenen. Ik heb dat tot nu toe steeds handmatig moeten doen door kwh start/einde te noteren.
Ik heb een kWh meter net voor het aansluitpunt in de garage.
Gelukkig blijft de amperage in het systeem gelijk dus ik kan het vermogen verlies redelijk makkelijk meten door tijdens het laden met mijn multimeter de spanning in de meterkast te meten en die vergelijken met de spanning in de app van de kWh meter en die van de Tesla app.
Ik werk dan wel met 3 verschillende meetapparaten dat geeft natuurlijk een onnauwkeurigheid maar ik weet dat de spanning meting van de kWh meter dichtbij mijn multimeter zit. Die van de Tesla kan ik niet controleren.

De tesla geeft alleen hele voltages. Dus daar kan 0,5 V meet fout inzitten, dat is natuurlijk redelijk veel als je over een verschil van 10V praat bij 30 Amp.

Ik zie dus wel direkt tussen de 1 en 2 Volt verschil tussen het gebruik van een UMC en TWC in het nadeel van de UMC.
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
De tesla geeft alleen hele voltages. Dus daar kan 0,5 V meet fout inzitten, dat is natuurlijk redelijk veel als je over een verschil van 10V praat bij 30 Amp.
Die 0,5 V is de afrondingsfout. Een meetfout is als de meter in de Tesla een ander voltage aangeeft dan een geëikte meter zou aangeven. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van die meters. Dat zou zeker ook een probleem kunnen zijn. Zelfs de “slimme meters” thuis maken meetfouten.
 
Die 0,5 V is de afrondingsfout. Een meetfout is als de meter in de Tesla een ander voltage aangeeft dan een geëikte meter zou aangeven. Afhankelijk van de nauwkeurigheid van die meters. Dat zou zeker ook een probleem kunnen zijn. Zelfs de “slimme meters” thuis maken meetfouten.
De meting is wel nauwkeurig van Tesla, als je de canbus gegevens uitleest.

De presentatie, in het entertainment scherm, is voor 'eindgebruikers' nauwkeurig genoeg.
 
Ik ben een beginner van 6 jaar , heb nieuwe MCU2 nu ipv 1, en ik vind gewoonweg de optie niet meer om de auto in slaapstand te brengen.

Ik ben op een nacht in mijn (niet koude) garage 20 km bereik kwijt.

Ik ben écht elk item in het gehele menu nagegaan en ik kan enkel nog bespaarmodus voor rijden vinden, maar niet meer de bespaarmodus bij stilstand (met de optie always connected of niet). Waar is deze verstopt?
 
@KristofL Je kan alleen de auto helemaal uit zetten. Als je af wilt van sluipverkruik kan je het beste je Tesla.com wachtwoord veranderen en even geen apps (behalve die van Tesla zelf) gebruiken. Lost dat het niet op moet je support call loggen. Het is trouwens beter om in percentages verlies te spreken ipv bereik. Bereik is te afhankelijk van je eigen rijgedrag. Percentages staan vast.