Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Nou ja, laat het vanaf 94 zijn maar het duurt dan nog een uur voordat hij klaar is. Gaat van 16A naar 4A. Snap het ook niet. Denk niet dat de Kia een Chinese accu heeft. Blijft een raadsel. Thnx.
Hier ook. Die laatste paar procenten duurt al een uur. Nou komt het maar eens in het jaar voor dat ik naar 100% laad, dus misschien weet het batterij managementsysteem niet goed waar die 100% ligt.
 
Ik doe het een keer of vijf per jaar. Geen ramp, 530 of 495 maakt echt niks uit, maar wil het begrijpen.

Een accu laden is vergelijkbaar met een glas volschenken....
Het eerste stuk kun je keihard schenken zonder te knoeien maar het laatste stukje gaat véél langzamer.

Tesla kiest ervoor om een wat groter accubereik vrij te geven dan veel andere fabrikanten*. Bij een Tesla ga je dus dichter naar de 100% toe. Dat laatste stukje gaat niet zo snel (denk aan het voorbeeld van het glas) Stel dat Tesla heeft bepaald dat de accu voor een verre rit tot 95% geladen kan worden en Kia heeft deze grens op 90% gesteld-> dan zal de Tesla het laatste stukje wat minder vermogen richting de accu sturen (lees: de laatste 5% kost dan wat meer laadtijd).

Daarnaast kunnen er door de tijd wat kleine verschillen in spanning ontstaan tussen de diverse cellen. (de cel met de laagste spanning bepaald in feite hoe vol de accu komt/is) In het laatste gedeelte van het laadproces kan de celspanning nog wat gestabiliseerd worden. Daar is tijd voor nodig. En er wordt dan nauwelijks nog geladen.

*=bij m'n vorige auto werd de accu altijd tussen de ca. 18% en 92% gehouden. Op m'n dashboard was dat echter 0% (werkelijk dus 18%) of 100% (werkelijk dus 92%) Via een OBD2 meter kon de werkelijke stand uitgelezen worden. Na 4.000 (!) laadcycli was de accu nog steeds functioneel (bereik was max. 10% afgenomen) Bij m'n huidige Tesla zou dat dus meer dan 1 mlj km's zijn met de 1e accu! Waarschijnlijk haal ik dat niet omdat Tesla wat bredere marges hanteert dan 18-92%. Ik hou zelf overigens zoveel mogelijk het 20-80 gebied aan, daarmee ondertussen 200k gehaald 😇 .
 
  • Like
Reactions: shthpnz and Enzo63
Dank @Phil V en @SparkyM3LR4WD . Ik snap het en ben ook niks anders gewend maar waarom gaat dit niet zo bij de EV6? Dat probeer ik te doorgronden. Extra capaciteit zou kunnen maar met max 400 km bereik lijkt me dat marketingstechnisch niet slim. Mss softwarematig? Denk dat we er nooit achterkomen.
Ik denk vooral een garantiekwestie.

Het ene merk gaat daar wat verder in dan het andere merk. Tesla zoekt de grenzen iets meer op maar zegt daarbij nadrukkelijk "NIET dagelijks naar 100% laden". Het gele brandstoflampje ging bij m'n ene ICE ook 15 km eerder branden dan bij m'n andere :p

M'n vorige auto werd aanvankelijk ook met een bepaald bereik verkocht. Vanaf een bepaald moment met meer accucapaciteit/bereik icm een identieke accu. De grenzen waren iets opgeschoven, de levensduur van accu's met een goede BMS en verwarming/koeling blijken in de praktijk wat langer mee te gaan dan aanvankelijk verwacht.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Uit nieuwsgierigheid, wie van jullie hebben allemaal laadpassen? zo ja hebben jullie er dan 1 of meerdere? Of gezien het supercharge netwerk helemaal niks?
Altijd thuis. Op reis SuC, behalve als een laadpaal mij goed uit komt:
Gratis (DeC bijvoorbeeld) of omwille van de interessante parkeerplaats.
Indien dat laatste, dan kijk ik niet op 1 of 2 euro. Daar is de Schell recharge dan handig voor. Werkt zo goed als overal, kaart is gratis en geen abo, iets duurder maar handig uitkomen ter compensatie.
Verder als backup ook plugsurfing (kaart was 10€ denk ik en geen abo) en nog een vijftal andere kaarten/apps die ik nooit gebruik.
 
Uit nieuwsgierigheid, wie van jullie hebben allemaal laadpassen? zo ja hebben jullie er dan 1 of meerdere? Of gezien het supercharge netwerk helemaal niks?
Hoi M, ik heb voor Europese dekking voor de zekerheid Shell recharge, Plugsurfing, MAB, Chargepoint, EnelX (Italië), Kiwipas (Frankrijk), Maingau en nog wat apps. Ze zeggen voor de UK Zapmap, maar toen ik dat probeerde werkte dat niet. Sowieso: Nooit erop rekenen dat andere (met name AC-) laders werken, dan wordt je nooit verrast want buiten Tesla is het voorlopig gewoon wild-west.
Maar snelwegen rijdend heb je geen van de passen of apps ooit nodig, alleen superchargers (en een stopcontact op je verblijfadres is vaak handig)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Uit nieuwsgierigheid, wie van jullie hebben allemaal laadpassen? zo ja hebben jullie er dan 1 of meerdere? Of gezien het supercharge netwerk helemaal niks?
In Nederland vrijwel nooit een laadpas nodig gehad, maar voor die enkele keer dat ik een pas nodig heb, heb ik een pas van Newmotion (=ShellRecharge). Wellicht niet altijd de goedkoopste, maar voor die enkele keer per jaar dat ik op onderweg een laadpas nodig heb is deze tot op heden meer dan voldoende (meestal op vakantie bestemming en max 4 x per jaar denk ik).
Voor de rest altijd SuC op vakantie reizen.
 
Uit nieuwsgierigheid, wie van jullie hebben allemaal laadpassen? zo ja hebben jullie er dan 1 of meerdere? Of gezien het supercharge netwerk helemaal niks?
Geen laadpas, altijd SUC.
We selecteren doorgaans wel bewust een verblijf op max. 50 km vanaf een SUC -> uitstapjes combineren met laden en dus nooit gedoe met pasjes, bezette laadpalen of perikelen die een onbezorgde vakantie kunnen dwarsbomen 😅. In 2019 een luxe huisje in de bergen met 11 kW laadpaal en onbeperkt laden was overigens ook wel erg lekker.
 
Uit nieuwsgierigheid, wie van jullie hebben allemaal laadpassen? zo ja hebben jullie er dan 1 of meerdere? Of gezien het supercharge netwerk helemaal niks?
Een paar voor geklooi in het buitenland en een voor incidenteel makkelijk op een bestemming in Nederland langzaam laden (ja en soms ook voor de parkeerplaats erbij).
De kaarten die al genoemd worden. Had in Noorwegen wel andere nodig. In mijn beperkte ervaring is kaart betrouwbaarder, zeker met ontkoppelen, dan een app.
 
Ik heb geen eigen oprit, volledig afhankelijk van openbaar laden. Wel de mazzel in Zuid-Holland te wonen en dus de Zuid-Holland laadpas kan gebruiken (32 cent de KwH). Ik dacht eerst actief op zoek te gaan naar de beste pas voor de gunstigste paal op reis. De realiteit is dat ik vanuit huis zicht heb op een openbare laadpaal waar ik met voornoemde pas kan laden. Daarbuiten zijn het uitsluitend Superchargers op lange reizen of de granny als dat op bestemming kan. De passen die ik heb kijk ik niet eens naar de prijs (binnen het redelijke uiteraard), maar uitsluitend naar brede acceptatie. Lange rit naar het buitenland o.i.d., dan van Supercharger naar Supercharger. Ligt een andere netwerk toevallig een keer gunstiger op de route of op het moment dat ik behoefte heb aan pauze ofzo, dan gebruik ik de Shell pas bijvoorbeeld, zal dan eens een tientje duurder zijn, nou prima...

Maar hey, er zijn ook mensen die het leuk vinden om zo goedkoop mogelijk te reizen. Ieder zijn meug. Maar ik heb geen zin in tientallen pasjes en apps, dat heb ik heel snel afgeleerd. En laten we wel wezen: de prijzen van de Superchargers zijn erg netjes. Stekkeren en laden maar. Mooi systeem. Zeker als er een goede kop koffie te krijgen is.
 
Ik heb geen eigen oprit, volledig afhankelijk van openbaar laden. Wel de mazzel in Zuid-Holland te wonen en dus de Zuid-Holland laadpas kan gebruiken (32 cent de KwH). Ik dacht eerst actief op zoek te gaan naar de beste pas voor de gunstigste paal op reis. De realiteit is dat ik vanuit huis zicht heb op een openbare laadpaal waar ik met voornoemde pas kan laden. Daarbuiten zijn het uitsluitend Superchargers op lange reizen of de granny als dat op bestemming kan. De passen die ik heb kijk ik niet eens naar de prijs (binnen het redelijke uiteraard), maar uitsluitend naar brede acceptatie. Lange rit naar het buitenland o.i.d., dan van Supercharger naar Supercharger. Ligt een andere netwerk toevallig een keer gunstiger op de route of op het moment dat ik behoefte heb aan pauze ofzo, dan gebruik ik de Shell pas bijvoorbeeld, zal dan eens een tientje duurder zijn, nou prima...

Maar hey, er zijn ook mensen die het leuk vinden om zo goedkoop mogelijk te reizen. Ieder zijn meug. Maar ik heb geen zin in tientallen pasjes en apps, dat heb ik heel snel afgeleerd. En laten we wel wezen: de prijzen van de Superchargers zijn erg netjes. Stekkeren en laden maar. Mooi systeem. Zeker als er een goede kop koffie te krijgen is.
Ik vul aan dat ik altijd een voor een pasjes probeer tot er een werkt, ongeacht de prijs. Zo’n Twee keer per jaar en alleen in Oostenrijk, Italië en Portugal, dus wat maakt dan de prijs uit..
 
Ik heb ook een aantal laadpassen en een paar apps. Meestal gebruik ik de SUC's en zo nu en dan een pas en meestal de shell recharge. Afgelopen zomer stond ik op een kleine camping en vlak ernaast stonden 2 palen van Feshmile. Daarvan de app gedownload en een aantal keer geladen dat was dan wel goedkoper dan via shell. gemiddeld kwam ik op 17 cent per kWh. Dus gewoon kijken wat handig is. Maar een Shell recharge bij de hand hebben is altijd handig.