Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Beginners vragen

This site may earn commission on affiliate links.
Door uw rijstijl aan te passen is alles mogelijk. ;)
Screenshot_20231231_090901_Samsung Internet.jpg

Zo zijn we in 2018 vertrokken op de Noordkaap met een met een voorspelling dat we met -38% zouden aankomen op de ingegeven bestemming.
Screenshot_20231231_091229_Samsung Internet.jpg

Na 10 uur rijden tegen 42km/uur met alle mogelijke verbruikers uitgeschakeld zijn we uiteindelijk aangekomen met nog 4%.
Screenshot_20231231_091529_Samsung Internet.jpg

als je het volledige avontuur wil lezen van een roadtrip Antwerpen- Noordkaap-Tarifa-Anterpen, van +15000km. Dan kan dat hier.
 
Wij hebben onze Tesla model Y van gisteren :). Dus gisteren veel aan het spelen en zoeken geweest. Ik merk ook dat je je route goed moet voorbereiden . Bvb een route naar de Ardennen is hopeloos met enkel gebruik van de superchargers. Dan zou ik daar aankomen met 6% batterij :mad:
Waar in de ardennen kom je met 6% aan? Laden in Remouchamps en dan is het 100 km naar Arlon of 150 naar Charleville-Mezieres.
 
Als ik de terugrit van Herbeumont naar Antwerpen plan dan stuurt hij me naar Charleville in Frankrijk om bij te laden (38km). De routeplanner geeft aan dat ik daar aankom met 1% batterij :-( maar dat is natuurlijk omdat ik deze route vanuit Herbeumont heb gepland met maar 18% batterij capaciteit over.
 
Als ik de terugrit van Herbeumont naar Antwerpen plan dan stuurt hij me naar Charleville in Frankrijk om bij te laden (38km). De routeplanner geeft aan dat ik daar aankom met 1% batterij :-( maar dat is natuurlijk omdat ik deze route vanuit Herbeumont heb gepland met maar 18% batterij capaciteit over.
Zoals altijd bij Tesla, je moet niet alles geloven wat ze zeggen en vooral zelf blijven nadenken.
 
In Herbeumont. Hij laat me onderweg bijladen in Wavre. ... Het was 18% einde rit ipv 6%. De SuC dichtstbijzijnde moet ik dan even opzoeken.
Thx voor de tip.
Reply op mezelf :)
Ik heb dus nu pas gevonden hoe je de SuC's kan laten zien op je bestemming. Is wel veel interessanter om je voorzieningen op locatie een beetje in te schatten.
Zoals hiervoor ergens vermeld: Gewoon rijden maar en genieten :-D
 
Thx voor de tip Furb, Gisteren even aan het klooien geweest met ABRP en vind ik veel gebruiksvriendelijker dan de app van Tesla. Instellingen van " SoC bij vertrek en "aankomst SoC" bij laadstation of eindbestemming mis ik wel bij de tesla app.
Als je gewoon instapt, vertrekt en de navigatie volgt, heb je geen SoC bij vertrek nodig, want de auto kent die.
SoC bij aankomst: gewoon 10’ langer blijven staan aan de laatste SuC dan wat hij aangeeft om op bestemming te geraken (houdt sowieso al 20% marge aan). Je ziet in die 10 minuten zo het percentage op eindbestemming oplopen en hoeft enkel te wachten tot je de gewenste overschot haalt.
Tesla kijkt alsof we al in een EV-only toekomst zitten en gaat er van uit dat je op bestemming kan laden. Het verliest geen tijd aan tussenoplossingen.
 
Thx voor de tip Furb, Gisteren even aan het klooien geweest met ABRP en vind ik veel gebruiksvriendelijker dan de app van Tesla. Instellingen van " SoC bij vertrek en "aankomst SoC" bij laadstation of eindbestemming mis ik wel bij de tesla app.
Gewoon gaan rijden en vertrouwen op je navigatie. Vroeger ging je toch ook niet vooraf kijken waar je onderweg kon gaan tanken, extra apps zorgen ervoor dat je (te)veel bezig bent met het plannen van je laadsessies en dat is niet nodig, geeft meer onrust en je komt toch wel op je bestemming aan.
ABRP klinkt leuk, maar in de praktijk werkt het dus veel handiger om alleen de navigatie van je auto te volgen en de laatste SuC voor je eindbestemming mee te pakken. Gewoon onderweg als extra stop toevoegen werkt prima. Ik het het één keer geprobeerd ABRP te volgen, maar ik vind het erg onhandig om via de externe app je laadpunten en route te plannen.
 
ABRP klinkt leuk, maar in de praktijk werkt het dus veel handiger om alleen de navigatie van je auto te volgen en de laatste SuC voor je eindbestemming mee te pakken. Gewoon onderweg als extra stop toevoegen werkt prima.
Ik ben het ook met jou eens hoor 🙂. In begin gebruikt om gevoel te krijgen bij rij en laadtijden. Nu nog vooral wanneer een trip op een punt ver van SUCs eindigt: hoe vol moet ik aankomen om weer goed en relaxed weg te komen later etc.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Nog eentje.. mijn wagen wordt volgende week opgehaald door een chauffeur om de inspectie trekhaak te doen. Echt goed voel ik mij daar niet bij als ik eerlijk ben. Is dat altijd zo geweest? De trekhaak zat bij de bestelling van de wagen, samen met velgen en kleur. Ik vraag me af waarom dat niet voordien, voor aflevering, kon gebeuren?
Dat was trouwens nog zoiets. Afhaling zou in Hasselt gebeuren, zo besteld en zo op alle bevestigingen vermeld. Toch werd mij gevraagd in Awans op te pikken of ze konden de leveringsdatum niet garanderen. Hoewel de wagen bijna 2 weken voor levering al in Awans stond. Alle tijd om die inspectie in orde te brengen en af te leveren in Hasselt, beetje vreemd toch?
 
Nog eentje.. mijn wagen wordt volgende week opgehaald door een chauffeur om de inspectie trekhaak te doen. Echt goed voel ik mij daar niet bij als ik eerlijk ben. Is dat altijd zo geweest? De trekhaak zat bij de bestelling van de wagen, samen met velgen en kleur. Ik vraag me af waarom dat niet voordien, voor aflevering, kon gebeuren?
Dat was trouwens nog zoiets. Afhaling zou in Hasselt gebeuren, zo besteld en zo op alle bevestigingen vermeld. Toch werd mij gevraagd in Awans op te pikken of ze konden de leveringsdatum niet garanderen. Hoewel de wagen bijna 2 weken voor levering al in Awans stond. Alle tijd om die inspectie in orde te brengen en af te leveren in Hasselt, beetje vreemd toch?
De inspectie wordt door een externe partner gedaan en in belgie moeten wagens met trekhaak steeds nadien gekeurd worden. Ook al komt die af-fabriek gemonteerd. Daar kan Tesla helaas niets aan doen.
 
  • Informative
Reactions: job-lek
De inspectie wordt door een externe partner gedaan en in belgie moeten wagens met trekhaak steeds nadien gekeurd worden. Ook al komt die af-fabriek gemonteerd. Daar kan Tesla helaas niets aan doen.
Ik ben zelf naar de keuring gegaan (de eerste keer) omdat ik niet wist van deze extern partner, en ik dacht dat het zo moest.

Bij mij vonden ze "de sticker" niet dus afgekeurd.

Dus ik heb nadien een service afspraak moeten maken om "de sticker" juist te laten plakken. Daarna kreeg ik wel de sms van de externe partner voor de keuring.
Ik heb de wagen gewoon in goed vertrouwen meegegeven. Wel een gast profiel aangemaakt, geforceerd op chill, en limiet op 120.