Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Spannend! Net de bestelling van mijn laadstation bij EVchargeking geplaatst. Ideale oplossing voor mijn situatie, namelijk dat ik geen eigen parkeergelegenheid heb. Ik kan nu het station voor in mijn tuin plaatsen en heb vervolgens 12 meter kabel beschikbaar om (hopelijk) mijn auto te bereiken. Tot nu toe super vriendelijk geholpen. Tesla laadstation voor thuis - EVChargeKing

12 mtr is behoorlijk, ga je elke keer oprollen vraag ik me dan af? maar is natuurlijk prima als je dat nodig hebt.

ga je straks met de kabel over een trottoir? ik vraag me dat af omdat dat (officieel) niet mag, al zie ik het her en der vaak wel gebeuren, er mag voor zover ik weet geen semi-permanent kabel laten liggen.
 
12 mtr is behoorlijk, ga je elke keer oprollen vraag ik me dan af? maar is natuurlijk prima als je dat nodig hebt.

ga je straks met de kabel over een trottoir? ik vraag me dat af omdat dat (officieel) niet mag, al zie ik het her en der vaak wel gebeuren, er mag voor zover ik weet geen semi-permanent kabel laten liggen.
Ik ga inderdaad met de kabel over het trottoir. Dat deed ik met mijn huidige auto ook al. Gemeente wil helaas niet meewerken aan het plaatsen van een paal in de buurt en gaven zelf aan dat ik dan maar een snoer over de stoep moest leggen. Ik weet dat dat bij andere gemeenten juist verboden is.

Die 12 meter is inderdaad een heel eind, maar het is een vrij dunne kabel die ik aan een houder ophang. Ik pak dan alleen het deel eraf dat ik nodig heb.
 
  • Like
Reactions: nico180
Ik ga inderdaad met de kabel over het trottoir. Dat deed ik met mijn huidige auto ook al. Gemeente wil helaas niet meewerken aan het plaatsen van een paal in de buurt en gaven zelf aan dat ik dan maar een snoer over de stoep moest leggen. Ik weet dat dat bij andere gemeenten juist verboden is.

Die 12 meter is inderdaad een heel eind, maar het is een vrij dunne kabel die ik aan een houder ophang. Ik pak dan alleen het deel eraf dat ik nodig heb.
Het is niet overal op voorhand verboden. Google naar eens. Er is al wel wat jurespundentie te vinden over schade en afhandeling veroorzaakt door de kabel. Ergens las ik dat uiteindelijk de autoverzekering de schade moest betalen van dat een kind met een skateboard over de kabel was gevallen en sleutelbenen had gebroken. De kabel was onopvallend tov de stoep.
Ik denk dat het slim is om een opvalende kabel te gebruiken.

Lijkt me sowieso slim om bevestiging van de gemeente te hebben dat de kabel dan maar over de stoep moet.
 
Ik heb onderstaande onderdeel over van mijn TWC. Als iemand er iets mee kan doen gratis af te halen in NB Laat even een PM achter.
 

Attachments

  • IMG-20170624-WA0009.jpeg
    IMG-20170624-WA0009.jpeg
    247 KB · Views: 81
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
 
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
Regende het toevallig? Ik heb 'm ook buiten onder een afdak aan een rode stekker hangen. Nooit problemen, behalve bij vocht. Bij laden in de regen weigert-ie soms.
 
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
Laad nu 3,5 jaar met de UMC onder aan drie zijden gesloten carport. Geen enkel probleem.
 
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
Check eens of alle draden in het rode stopcontact nog steeds goed vastgeschroefd zitten (wel even stroom eraf van te voren! (duh))? De temperaturen en vochtigheid zijn danig op en neer gegaan in de laatste 3 maanden, wellicht zit door krimp en uitzetting één van de draden los of bijna los? Idem bij de aansluitingen in de meterkast...
 
Dubbele SmartEVSE aan het knutselen :)

1.jpg
2.jpg
3.jpg


De kWh meter wordt nog gemonteerd (linksonder) en hij krijgt twee vaste kabels. In de meterkast afgezekerd op 16A met een aardlek type B.

Wil hem ook nog smart maken met sensorbox in de meterkast.

Ben zeker geen expert, is mijn eerste grotere elektrotechnische klus. Heb me eerst flink ingelezen. En laat 'm straks nakijken door een bevriende elektriciën.
 
Last edited:
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
Ik laad op dezelfde manier, dus aan de rode stekker buiten. Mijn kabel deed het ook niet meer na anderhalf jaar. Ik heb een nieuwe gekregen maar wel met het advies erbij om niet meer buiten te gebruiken bij nat weer. Het systeem waarbij je alleen de blauwe kabel nodig hebt is wel weerbestendig.
 
@Nexus Heel gaaf! Heb je linkjes naar sites die je hebt gebruikt om je in te lezen?
Had me ingelezen via smartevse.nl , de Github-pagina van het project, wat stukjes via de blog van @widodh , algemene zaken over werken met elektra (aderdiktes, doorverbindingen, etc.). Maar uiteindelijk bleek de beste bron de handleiding van de SmartEVSE die ik van @Fuzzylogic kreeg nadat ik wat vragen stelde via zijn website als leverancier van het kastje (www.stegen.com). De handleiding is (nog) niet gepubliceerd (beta) maar wordt met het kastje meegeleverrd. Kan hem je evt. wel opsturen want volgens mij is hij ook opensource.

Ik zal ook evt. ook wel mijn aanpak/boodschappenlijst/ontwerp delen (via blog of topic hier) als daar interesse voor is.
 
In 3 maanden tijd heb ik weer een storing in mijn UMC. Thuis aangesloten op 3-fasen met rode stekker. De eerste keer nieuwe UMC gekregen bij SC nu weer storing (1x knipperen). Geen groepen eruit of stroomstoring. Mijn UMC heb ik altijd buiten. Iemand zelfde ervaringen of tips (behalve een garage bouwen!)?
Heb wel eens gehad in de winter dat het knopje op de UMC om de chargeport te ontgrendelen bevroren was... betekent dus dat er vocht onder kan komen. Ook totaal 2 of 3 keer in de nacht storing gehad met laden (charging interrupted, zekering van de groep geklapt). Volgens mij met vochtig weer. De auto staat onoverdekt. Heb dus het idee dat de UMC (de type 2-stekker) toch niet helemaal tegen vocht kan. De UMC zelf (het kastje) hangt droog in een kast.
 
Had me ingelezen via smartevse.nl , de Github-pagina van het project, wat stukjes via de blog van @widodh , algemene zaken over werken met elektra (aderdiktes, doorverbindingen, etc.). Maar uiteindelijk bleek de beste bron de handleiding van de SmartEVSE die ik van @Fuzzylogic kreeg nadat ik wat vragen stelde via zijn website als leverancier van het kastje (www.stegen.com). De handleiding is (nog) niet gepubliceerd (beta) maar wordt met het kastje meegeleverrd. Kan hem je evt. wel opsturen want volgens mij is hij ook opensource.

Ik zal ook evt. ook wel mijn aanpak/boodschappenlijst/ontwerp delen (via blog of topic hier) als daar interesse voor is.
Bij mij nog steeds SmartEVSE in gebruik!

Nu ga ik de volgende keer eens kijken naar de Wall Connector van Tesla. Want die is mooi en betrouwbaar, maar kán technisch gezien ook smart charging.

Als je ze koppelt namelijk kan je een Master <> Slave setup maken. Door een paal op Slave te zetten moet je met een RaspberryPi een eigen "master" kunnen faken en zo het laadvermogen kunnen aanpassen.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: basvk and robertvg
Vandaag de Tesla Wall Connector eindelijk aangesloten en onderstaand het resultaat.
Het betreft een 3-fasen aansluiting. De Tesla Wall Connector is ingesteld op 20A.
Enig idee waarom de display van de auto 16/16A aangeeft? En waarom 238V in plaats van 380V?

Mijn Tesla zou 16.5 kW moeten kunnen laden. En 20A vanuit de meterkast zou toch minimaal 13 kW moeten geven?

Laden Wall Connector.jpg
 
  • Helpful
Reactions: Ton S90D