Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kan via de zoekfunctie het antwoord niet vinden (alleen in relatie tot het Belgische neuterprobleem). Dus nu vanuit NL.

Vandaag heb ik de tesla wallcharger laten installeren. Prachtig, maar..

De installateur wist niet of hij de dip switches op IT of TT-TN moest zetten. Nu zet ik mijn MS aan de paal en zie dat er maar met 16 km/h bij 6A wordt geladen. Kan dat hierdoor komen?

Is er hier iemand die dit geen abracadabra vindt en weet waar de dipswitches op moeten staan in NL?

Thanks,

Mark
 
Moet in NL zeker op TT-TN staan.

IT voor netten zonder neuter.


Als jouw installateur niet weet wat die codes betekenen, zou ik mijn vragen stellen.
Wat installeert híj normaal? Chauffage?:confused:


En kijk ook de andere draaiswitch na (stroomsterkte).
Die zal op 6A staan....
Pagina 19 van de manual.

Screenshot_20170829-222407.png
 
Last edited:
Omdat ik deze week in de model s mag gaan rijden heb ik eigenlijk informatie nodig.

Thuis heb ik oude meuk in de meterkast, dus die moet vervangen worden
ik krijg 1 keer 35 ampere de woning binnen.

Er is budget van ongeveer 1.500 euro om het een en ander aan te passen, dit is exclusief de Tesla Wall LAder, wat geen verpichting is, andere lader mag ook, maar om nu 2.000 euro uit te trekken voor een 3 x 35 amere aansluiting en een vast recht van 80 euro in de maand is best wel veel.

Wat zijn de mogelijkheden en aanpassingen zodat ik met een Tesla Wall Lader de auto in ongeveer 8 uur kan laden en thuis niet zonder licht zit :)

Het is een P90D btw
 
35a in 2f220 is 8 Kva. (Eandis rekent om met 230v)
Dat is niet veel, je interne lader is wellicht een 16,5 Kwh of zelfs 22.
Je zal sowieso zoiets als de fivari smart lader nodig hebben (lader en balancer in één, reken op 1000 euro, afhankelijk van de opties) als je de aansluiting niet wil verzwaren. Deze vind je op fivari.be.
Stel dat er 's nachts echt niks anders in huis verbruikt en je je volle 8 KW naar je lader stuurt, dan denk ik dat je kan laden aan ongeveer 40 km range erbij per uur laadtijd.
 
De volledige batterij in 8u opladen zal hoe dan ook niet mogelijk zijn. Voor een kleine 90 kWh heb je met een vermogen van 8kW gewoonweg niet genoeg beschikbaar vermogen om de zaak in 8u te klaren. Maar de batterij zal zelden helemaal leeg zijn.
Met een smart lader kan je op maximaal vermogen instellen, bijvoorbeeld 30A of zelfs 32A. Als die 32A beschikbaar zijn - en dat is best gedurende heel wat uren per dag - zal de Tesla ook effectief 32A laden. Indien niet gaat enkel de beschikbare stroom in de Tesla. Ik verwacht dat je op die manier inderdaad bijna altijd aan 8u voldoende zal hebben om de Tesla 's morgens vol te hebben.
 
chauffage
;)

maar even serieus : de termen IT, TN, TT geven het type (stroom)net aan, en zijn gewoon basiskennis voor elke electrieker.
Zie Aarding - Wikipedia, tab Aardingssystemen.
Heb hiervoor ook mijn elektricien aangesproken - wist het niet.
Electrabel gebeld - wisten het niet. Zouden het navragen - 5 dagen later telefoon : dat moet de elektricien bij u thuis nameten.
Wat zou het zijn bij een 3*230 delta netwerk?
 
Omdat ik deze week in de model s mag gaan rijden heb ik eigenlijk informatie nodig.

Thuis heb ik oude meuk in de meterkast, dus die moet vervangen worden
ik krijg 1 keer 35 ampere de woning binnen.

Er is budget van ongeveer 1.500 euro om het een en ander aan te passen, dit is exclusief de Tesla Wall LAder, wat geen verpichting is, andere lader mag ook, maar om nu 2.000 euro uit te trekken voor een 3 x 35 amere aansluiting en een vast recht van 80 euro in de maand is best wel veel.

Een goede route is om er een 3x25 aansluiting van te maken. Je kunt dan laden met 3x16A, want netto ongeveer 50km/h laadt, dus ongeveer de hele batterij in 8 uur. Ik heb dat zonder aanvullende intelligente spullenboel als een fivari, maar dat vergt wel dat je in de gaten hebt dat de rest van je verbruik tijdens het laden netjes verdeeld is over de fasen en per fase niet meer dan 9-10A trekt.

De 3x25a is niet super veel duurder dan de 1x35A. De 3x35A is inderdaad veel te kostbaar.
 
Omdat ik deze week in de model s mag gaan rijden heb ik eigenlijk informatie nodig.

Thuis heb ik oude meuk in de meterkast, dus die moet vervangen worden
ik krijg 1 keer 35 ampere de woning binnen.

Er is budget van ongeveer 1.500 euro om het een en ander aan te passen, dit is exclusief de Tesla Wall LAder, wat geen verpichting is, andere lader mag ook, maar om nu 2.000 euro uit te trekken voor een 3 x 35 amere aansluiting en een vast recht van 80 euro in de maand is best wel veel.

Wat zijn de mogelijkheden en aanpassingen zodat ik met een Tesla Wall Lader de auto in ongeveer 8 uur kan laden en thuis niet zonder licht zit :)

Het is een P90D btw
Welkom hier op het TMC forum. Lees je gerust eerst nog eens even in, nu je er toch bent. Alle mogelijke configuraties zijn al tientallen malen besproken.

TL;DR:
* Je aansluiting omzetten van 1x35A naar 3x25A kost niets extra per maand.
* Simpelste plan: eenmalig een paar honderd euro aan de energiedistributeur uitgeven voor die omzetting plus wat draden laten leggen naar een 16A 3fase stopcontact, de rode CEE wandcontactdoos. Sluit daar de UMC lader, die je gratis bij de auto krijgt, op aan. Klaar. 11 kW laadvermogen beschikbaar, dwz ruim 50 km/h.

Meer geld uitgeven kan altijd nog en deze investeringen moesten ook dan gedaan worden.
 
  • Like
Reactions: HWS
Maar als je dan toch een electricien over de vloer hebt laat hem dan meteen ook een Tesla HPWC ophangen en aansluiten.
Het apparaat zelf kost maar 500E ofzo (met korte kabel) en je hebt veel plezier van het gemak van de lader met vaste kabel.
En je UMC kan je altijd in je auto laten liggen voor als je hem onderweg ergens nodig hebt.
IMHO....
 
Heb hiervoor ook mijn elektricien aangesproken - wist het niet.
Electrabel gebeld - wisten het niet. Zouden het navragen - 5 dagen later telefoon : dat moet de elektricien bij u thuis nameten.
Wat zou het zijn bij een 3*230 delta netwerk?
:confused::confused::confused: de kennis van de electriciens is niet meer wat ze geweest is. Electrabel is misschien nog te begrijpen, het is niet hun domein - je had beter bij de netbeheerder geinformeerd. Maar het forum biedt ook uitkomst : :)


3*230 delta => dipswitch op IT zetten.

met plezier gedaan.
 
Last edited: