Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Even een infocommercial inlassen;):
Als het wat voorruit moet gaan, is een slimme lader wel aan te raden. De 3,7 kan dan behouden blijven en een tweede lader geeft het maximaal mogelijke (al wat rest na de andere lader en de overige verbruikers) aan de Tesla. Dat kan met een TWC en maxem, maar dan ben je ruim 1200€ kwijt. De Fivari-SMART is zeker een alternatief. Ulric laadt er op een 3x15A aansluiting zijn 40kWh Zoe en de Tesla elke nacht probleemloos mee op. Als je die TWC nog niet (in bestelling) hebt, is dat een voordelig alternatief.
Op specifieke vraag is heel wat mogelijk.
Thanks, ik heb de TWC al thuis liggen...
 
Volgens mij is het probleem dat je geen randaarde hebt als je eigen schuco erin zit, ik weet niet hoe de umc daar mee omgaat. Verloopjes die ik gevonden heb kunnen echter max 10 amp laden, voor mij is dit genoeg, ik hoop meer op de skies te staan dan in de auto te zitten volgende week.
Zonder aarding wil de Tesla UMC niet laden. (Althans niet enkele jaren terug, getest).
En dat is maar goed ook.
 
  • Informative
Reactions: is3
Mijn TWC wil niet meer laden: 'Check charger power' in de app en auto.

Op zich duidelijk, maar wel heel vreemd dat dit 'ineens' een probleem is nu.
Ja het is koud, en ja ik heb de nieuwe release 2018.10.4 geinstalleerd....
De TWC brandt 'solid green', maar de auto geeft bij aankoppelen geen kleurtje (blauw of groen).
Diverse malen ontkoppeld/gekoppeld.
TWC reset hielp niet + automaat uit/aan ook niet.
Auto reset (scroll wieltjes) hielp ook niet helaas.

De UMC nog even gechecked. Die deed het wel gewoon.

Herkenbaar?
Iemand nog tips of suggesties?
 
Ik blijf ruzie houden met de TWC.

Gisteravond bij thuiskomst werkte de aankoppeling weer niet.
Witte led, klik na lock, daarna zwart. Niks.
Diverse malen weer geprobeerd zonder resultaat.

Vannochtend weer wat geprobeerd.
UMC erin, direct laden. Snelle wissel met TWC, geen resultaat.

Na enkele malen UMC/TWC wissel pakte de TWC weer.
Laden begon goed op 11kW, maar na uurtje werd deze weer downsized naar 8kW, 12A.
Dit had ik gistermiddag toen de TWC begon te laden na de problemen ook na een tijdje laden.

Na via de app laden stop/start, gaat snelheid weer naar 11kW.
Screenshot van gistermiddag:

Screenshot_20180317-172154.jpg


Als gezegd de UMC start direct. Ook gisteravond een korte SUC sessie verliep goed.

Begint dan toch op een TWC issue te lijken....
Of kan de koude (TWC hangt buiten + eindje vd meterkast) deze problemen veroorzaken? Te dikke stroom?
Blijft dan vreemd dat bij vorige koude golf dit geen problemen opleverde.

Zoals gewoonlijk weer te veel variabelen wat zoeken naar oorzaken beetje lastig maakt.
 
Ik blijf ruzie houden met de TWC.

Gisteravond bij thuiskomst werkte de aankoppeling weer niet.
Witte led, klik na lock, daarna zwart. Niks.
Diverse malen weer geprobeerd zonder resultaat.

Vannochtend weer wat geprobeerd.
UMC erin, direct laden. Snelle wissel met TWC, geen resultaat.

Na enkele malen UMC/TWC wissel pakte de TWC weer.
Laden begon goed op 11kW, maar na uurtje werd deze weer downsized naar 8kW, 12A.
Dit had ik gistermiddag toen de TWC begon te laden na de problemen ook na een tijdje laden.

Na via de app laden stop/start, gaat snelheid weer naar 11kW.
Screenshot van gistermiddag:

View attachment 287338

Als gezegd de UMC start direct. Ook gisteravond een korte SUC sessie verliep goed.

Begint dan toch op een TWC issue te lijken....
Of kan de koude (TWC hangt buiten + eindje vd meterkast) deze problemen veroorzaken? Te dikke stroom?
Blijft dan vreemd dat bij vorige koude golf dit geen problemen opleverde.

Zoals gewoonlijk weer te veel variabelen wat zoeken naar oorzaken beetje lastig maakt.
Kou kan niet het probleem zijn, supergeleiding heb je bij 0 graden Kelvin.
 
  • Informative
Reactions: PrimaTMan
Draadbreuk is inderdaad waar ik zelf ook aan denk.
Zou nog binnen de garantie moeten vallen.

Komende week maar eens bellen met Tesla.

Ik had hetzelfde probleem een aantal weken geleden en heb een nieuwe gekregen. Aan de linkerkant zit een resetknop die je ingedrukt kan houden totdat je de lamp ziet veranderen. Dat kun je ook nog proberen.

Nu werkt het bij mij allemaal weer goed.
 
Ik wil graag een TWC installeren op 3*16a, nu hoor ik dat ik niet elke aardlekautomaat kan gebruiken. Ik kreeg zelfs een losse aardlekschakelaar en groepen geadviseerd, maar dat wordt erg duur. Wie heeft welke automaat (en dan probleemloos natuurlijk).

Thanks

Over het gebruik kan ik nog niets zeggen zonder auto om te laden (draait rondjes voor Duinkerken op de Maersk Ohio momenteel) maar het installeren met aparte aardlekschakelaar is eerder ook al aan de orde geweest in dit draadje. Dit is vereist.

Deze heb ik geplaatst: Aardlekschakelaar Chint - Type B 63A 4pol 30mA

Valt nog te overzien qua kosten.
 
  • Like
Reactions: FanFromFrslnd
Ik heb inderdaad net zo’n grijs look kabel. Wel 7,5m, dus wellicht wat kwestbaarder.

@Offemar Mijn installateur had eerst een el cheapo (op mijn verzoek + tegen zijn eigen advies in) aardlekautomaat type b. Deze bleek bij installatie direct al stuk.

Wellicht heeft de installateur als reactie toen maar op eigen initiatief ‘zijn eigen merk GE’ als vervanging geinstalleerd. A 600 euro per stuk. :eek:
Ja, zo duur zijn ze ook te vinden.

Ik heb hem maar laten zitten. En ik moet zeggen, het is echt een hele mooie + heeft me nog nooit in de steek gelaten.:rolleyes:

Maar een ‘losse’ aardlek van type b is wel verstandig. Ik vermoed dat in je meterkast deze nog niet aanwezig is.
 
Ik heb inderdaad net zo’n grijs look kabel. Wel 7,5m, dus wellicht wat kwestbaarder.

@Offemar Mijn installateur had eerst een el cheapo (op mijn verzoek + tegen zijn eigen advies in) aardlekautomaat type b. Deze bleek bij installatie direct al stuk.

Wellicht heeft de installateur als reactie toen maar op eigen initiatief ‘zijn eigen merk GE’ als vervanging geinstalleerd. A 600 euro per stuk. :eek:
Ja, zo duur zijn ze ook te vinden.

Ik heb hem maar laten zitten. En ik moet zeggen, het is echt een hele mooie + heeft me nog nooit in de steek gelaten.:rolleyes:

Maar een ‘losse’ aardlek van type b is wel verstandig. Ik vermoed dat in je meterkast deze nog niet aanwezig is.
Of een laadstation met DC-leakage protection, zodat een gewone aardlekschakelaar voldoende is.
 
Heb ik al 2× gehad. Beide keren onder garantie vervangen.
Het bleek in beide gevallen dat de communicatie draad tussen twc en auto een wakkelcontact had. Heb in beide gevallen SC gebeld en die keken even mee. Wat steeds wel hielp was de stekker 360° draaien en dan deed ie het weer. Handig, zodat ik zelf het moment van vervangen kon bepalen.
 
Heb ik al 2× gehad. Beide keren onder garantie vervangen.
Het bleek in beide gevallen dat de communicatie draad tussen twc en auto een wakkelcontact had. Heb in beide gevallen SC gebeld en die keken even mee. Wat steeds wel hielp was de stekker 360° draaien en dan deed ie het weer. Handig, zodat ik zelf het moment van vervangen kon bepalen.

Viel mij ook al op idd. 'Twist&Charge' werkt voorlopig.
Dat het 'hoogst waarschijnlijk' de communicatie draad is stelt me enigszins gerust.
Niet dat ik straks kortgesloten 3 fasen in m'n auto probeer te stoppen.

Zo kan ik inderdaad ff plannen wanneer ik tijd heb om boeltje af te koppelen + nieuwe aan te sluiten.