Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De max 16A via de UMC is dan met de rode of schuko adapter? Dan snap ik het.
Enorm bedankt voor de hulp! :)

@PaulusdB: Ik denk inderdaad dat ik enkel een Type-2 kabel meegeleverd krijg.

Zijn er dan mogelijk problemen als ik toch een UMC zou aanschaffen en gebruiken? (ivm 'neuter')

Misschien moet ik toch simpelweg opteren voor een Tesla Wall Connector. En dan eventueel enkele adapters kopen voor op de type-2 kabel (als dat uberhaupt kan), voor road-trips ed.

Ofwel heb ik het niet goed gelezen, of het staat er niet bij... .

Heb je 3 x 400V die toekomt aan je elekt. tellerkast of is het 3 x 230V?
Je kan het zien als er 3 of 4 draden toekomen aan je hoofdschakelaar in de tellerkast.
Als er 3 draden toekomen, waar er bij jou dus maar 2 gebruikt worden, heb je geen Neutre en zal de Tesla UMC al sowieso NIET werken.

Een mobiele lader van Mennekes, ongevoelig voor Neutre probleem, levert maximum 16A, er zijn er zelfs van maar 10A.

Ik zou de TWC Wall charger aanbevelen:
1. Zal het snelst kunnen laden
2. een mobiele lader is minder geschikt als je telkens de netstekker wil of moet uittrekken.
3. Robuustere materialen
 
Zijdelings gerelateerd aan thuis laden.... Ik kwam op Twitter deze energieleverancier tegen: Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy Ze hebben een transparantere aanpak dan de meesten. De diensten zelf kosten 5 euro per maand, verder rekenen ze de inkoopprijs door. De energie is groen, ik weet niet hoe groen. Ik vermoed op basis van certificaten, anders zou het wel uitgebreider staan.

Maar wat het leuk maakt, is dat ze een iedere dag al bekend maken wat de tarieven zijn voor de volgende periode; Energietarieven | easyEnergy

En daarmee is het dus vrij eenvoudig om te bepalen wanneer je het beste je auto zou laden.... Na even wat dieper in de code van de pagina te hebben gedoken, kwam ik een openbare API tegen: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/...mestamp=2018-04-18T22:00:00.000Z&grouping=day Daarmee kun je dus de aankomende tarieven opvragen. Een scriptje (bijv. met IFTTT) die de optimale laadtijd/periode uitrekent is dan niet meer zo heel moeilijk :)
 
Zijdelings gerelateerd aan thuis laden.... Ik kwam op Twitter deze energieleverancier tegen: Energie voor de échte inkoopprijs | easyEnergy Ze hebben een transparantere aanpak dan de meesten. De diensten zelf kosten 5 euro per maand, verder rekenen ze de inkoopprijs door. De energie is groen, ik weet niet hoe groen. Ik vermoed op basis van certificaten, anders zou het wel uitgebreider staan.

Maar wat het leuk maakt, is dat ze een iedere dag al bekend maken wat de tarieven zijn voor de volgende periode; Energietarieven | easyEnergy

En daarmee is het dus vrij eenvoudig om te bepalen wanneer je het beste je auto zou laden.... Na even wat dieper in de code van de pagina te hebben gedoken, kwam ik een openbare API tegen: https://mijn.easyenergy.com/nl/api/tariff/getapxtariffs?startTimestamp=2018-04-17T22:00:00.000Z&endTimestamp=2018-04-18T22:00:00.000Z&grouping=day Daarmee kun je dus de aankomende tarieven opvragen. Een scriptje (bijv. met IFTTT) die de optimale laadtijd/periode uitrekent is dan niet meer zo heel moeilijk :)

Inderdaad een interessant concept, EasyEnergy. Ze leveren echter uitsluitend aan particulieren.
De meeste Tesla rijders hier rijden de auto zakelijk. Wij kunnen terecht bij NieuweStroom, die hetzelfde concept hanteert en ook groene stroom op basis van certificaten levert.
 
Hi forumleden,

Allereerst: wat gaaf om hier al zo enorm veel info te lezen over allerlei onderwerpen (zoals ervaringen met verzekeringen)! Dit heeft me al veel geholpen bij het maken van de juiste keuzes :)

Ik heb een aantal weken terug de X besteld, eind juni is het zover.

Wat thuis laden betreft heb ik besloten dat de TWC voor mij voldoende is. Ik heb er één besteld met een 7m kabel. Nu het dilemma: waar plaats ik deze het best? Jullie ideeën en adviezen zijn erg welkom!

Op dit moment rijd ik een hybride auto, met opladen aan de voorzijde. Ik parkeer vrijwel altijd achteruit in.
De lader is aan de zijkant van het huis gemonteerd (positie 2), de stekker in een houder bij positie 1. Ik stap uit, pak de stekker, doe 'm er aan de voorkant in, klaar.

Bij de X gaat dit wat lastiger worden, gezien er niet super veel ruimte is tussen de woning en de auto (zie tekening, 2.71 m ruimte - 2.07m auto = 0.67 m = 33.5 cm aan beide zijden als ik netjes in het midden parkeer.

Mijn vraag: waar zouden jullie adviseren de lader te plaatsen?

Parkeren_X.png


Mijn overwegingen:
Positie 1: aan de voorzijde van het huis
+ handig met pakken stekker bij uitstappen
- prominent in het zicht (voorzijde huis)
- best een afstand te overbruggen naar de laadklep

Positie 2: zijkant huis, iets achter de laadklep van de X
+ iets lastiger met inparkeren (je moet de TWC niet raken :)
+ stekker en laadklep dicht bij elkaar
- weinig ruimte voor de handelingen (pakken stekker en insteken)

Positie 3: aan de poort
+ alle ruimte
- altijd naar de poort moeten lopen voor de stekker, niet handig
+ stekker insteken als je achter de auto staat, veel ruimte voor handelingen.


Vooruit inparkeren overweeg ik ook, het lastige is dat dit niet op de spiegels te doen is (risico dat je met de neus de woning raakt = veilige marges aanhouden = in de heg uitstappen). En summon werkt helaas met de fob in NL, dus altijd via de app summonen is mijns inziens omslachtig.
Oh, oms staat er een auto achter de X.

In neig naar positie 2.. maar wat zou jullie advies zijn?
 
Ik had een gelijkaardig dilemma en heb een fivari lader met socket en twee losse type2 kabels gekocht, eentje van 7 meter en later eentje van 25 meter. Op maat gemaakt bij EV Chargeking. Uiteindelijk gebruik ik nu permanent deze van 25 meter en kan er zelfs mee op straat laden.

De fivari mobile lader hangt buiten het zicht en met twee velcro banden aan de muur en heb ik binnen de minuut mee als dat nodig is. Deze hangt trouwens op ongeveer 180 cm hoogte, dus hindert helemaal de smalle doorgang niet.

De 7 meter kabel ligt nu in de auto, handig als er alweer zo een pipo een openbare laadplaats heeft geICEd.

Voorzie de meest flexibele oplossing voor jezelf, want vroeg of laat wens je dat je net die andere plek had gekozen of zie je dat je liever net een meter kabel meer had gehad.

Achteruit inrijden vanop straat met een brede X is geen lachertje. Ik rijd véél liever achterwaarts de straat op met de camera aan.

Vraag eens een loaner om je opties in real life uit te testen. Heb ik ook gedaan en daar doen ze bij Tesla helemaal niet moeilijk over.
 
Hi forumleden,

Allereerst: wat gaaf om hier al zo enorm veel info te lezen over allerlei onderwerpen (zoals ervaringen met verzekeringen)! Dit heeft me al veel geholpen bij het maken van de juiste keuzes :)

Ik heb een aantal weken terug de X besteld, eind juni is het zover.

Wat thuis laden betreft heb ik besloten dat de TWC voor mij voldoende is. Ik heb er één besteld met een 7m kabel. Nu het dilemma: waar plaats ik deze het best? Jullie ideeën en adviezen zijn erg welkom!

Op dit moment rijd ik een hybride auto, met opladen aan de voorzijde. Ik parkeer vrijwel altijd achteruit in.
De lader is aan de zijkant van het huis gemonteerd (positie 2), de stekker in een houder bij positie 1. Ik stap uit, pak de stekker, doe 'm er aan de voorkant in, klaar.

Bij de X gaat dit wat lastiger worden, gezien er niet super veel ruimte is tussen de woning en de auto (zie tekening, 2.71 m ruimte - 2.07m auto = 0.67 m = 33.5 cm aan beide zijden als ik netjes in het midden parkeer.

Mijn vraag: waar zouden jullie adviseren de lader te plaatsen?

View attachment 295495

Mijn overwegingen:
Positie 1: aan de voorzijde van het huis
+ handig met pakken stekker bij uitstappen
- prominent in het zicht (voorzijde huis)
- best een afstand te overbruggen naar de laadklep

Positie 2: zijkant huis, iets achter de laadklep van de X
+ iets lastiger met inparkeren (je moet de TWC niet raken :)
+ stekker en laadklep dicht bij elkaar
- weinig ruimte voor de handelingen (pakken stekker en insteken)

Positie 3: aan de poort
+ alle ruimte
- altijd naar de poort moeten lopen voor de stekker, niet handig
+ stekker insteken als je achter de auto staat, veel ruimte voor handelingen.


Vooruit inparkeren overweeg ik ook, het lastige is dat dit niet op de spiegels te doen is (risico dat je met de neus de woning raakt = veilige marges aanhouden = in de heg uitstappen). En summon werkt helaas met de fob in NL, dus altijd via de app summonen is mijns inziens omslachtig.
Oh, oms staat er een auto achter de X.

In neig naar positie 2.. maar wat zou jullie advies zijn?

Hallo Wouter,

Als die poort effectief ook gebruikt wordt om door te rijden zou ik kiezen voor positie 1.
Indien dit een soort tuinhek betreft zou ik kiezen voor positie 3

Hou rekening met het feit dat de TWC zo'n 19cm vooruitkomt vanaf de muur, dus als je daarlangs moet rijden wordt het wel écht krap... .

Grtz.

Xavier ;)
 
Thanks voor jullie reacties Nogo1966 en Firebird!

Ik heb idd 2x een loaner (overnight testdrive) gehad, maar op basis hiervan nog niet kunnen besluiten.

Die 19cm had ik niet verwacht! Mijn ICU Compact Mini is maar 9,1 cm diep!

Ik heb besloten de bekabeling voor te (laten) bereiden maar even te wachten met het plaatsen van de TWC tot ik de auto daadwerkelijk heb. Zo kan ik even goed in de praktijk beoordelen wat handig is.

Thanks again!
 
Ik zou de voedingskabel in ieder geval lang genoeg maken voor optie 1, je kan hem dan altijd verhangen als het in de praktijk niet de beste plaats blijkt te zijn. Zou hem zelf overigens (met de lange laadkabel) bij de poort hangen, evt met aparte plughouder vlakbij waar de auto staat.
Een aparte plughouder.. daar had ik nog niet aan gedacht, dat ik ook een goed idee!! En slim idee om genoeg voedingskabel lang genoeg te laten zijn voor alle opties, gezien die kabel bij mij uit de kruipruimte komt kan daar best een flinke lus achter blijven. Thnx voor de tips!
 
Waarom hebben wij eigenlijk een 32A rode stekker bij de wagen gekregen, als de wagen bij 3 fasen maar op 16A laadt? Ik kan nu voor de 2e maal in mijn Teslacarriere aan een 3 fase stekker hangen en het is voor de tweede keer een 16A stopcontact. Niet dus.
Voor 2 keer op 20 maanden loont het ook niet om een adapter 16-32 te kopen. Rij ik liever 40km naar de SuC.
 
Waarom hebben wij eigenlijk een 32A rode stekker bij de wagen gekregen, als de wagen bij 3 fasen maar op 16A laadt? Ik kan nu voor de 2e maal in mijn Teslacarriere aan een 3 fase stekker hangen en het is voor de tweede keer een 16A stopcontact. Niet dus.
Voor 2 keer op 20 maanden loont het ook niet om een adapter 16-32 te kopen. Rij ik liever 40km naar de SuC.

Simpel, om te passen in een 3F 32A stopcontact... ! :rolleyes:

Als er al een rood stopcontact beschikbaar is met "drijfkracht" is het meestal een 32A versie. Dus gewoon een kwestie 'logistiek'.
Het is ook niet omdat je inplugt in een 32A stopcontact dat je persé 32A moet afnemen hé. ;)

Ikzelf heb een 5-tal verloopstekkers gemaakt en kan hiermee de meeste stopcontacten gebruiken om te laden.
( 16A Schuko, 16A blauw mono ( campingstekker ), 32A blauw mono, 16A rood 3F en 32A rood 3F )
Heb in die 2,5 jaar dat ik mijn Tesla heb nog maar 1x een kabel nodig gehad, maar het geeft je zekerheid voor het geval dat... .

En "Rij ik liever 40km naar de SuC" ga ik zeker niet omrijden. 40km is algauw 20 tot 40 min rijden enkele rit, die tijd verlies ik liever niet voor een verloopstekker van pakweg €20,- .o_O
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Jobbeke and Phil V
Als er al een rood stopcontact beschikbaar is met "drijfkracht" is het meestal een 32A versie. Dus gewoon een kwestie 'logistiek'.
Dan is het gewoon pech dat ik beide keren enkel een 16A stekker aantrof.

En "Rij ik liever 40km naar de SuC" ga ik zeker niet omrijden. 40km is algauw 20 tot 40 min rijden enkele rit, die tijd verlies ik liever niet voor een verloopstekker van pakweg €20,- .o_O

Omrijden klinkt zwaarder dan het is. Probleem doet zich enkel op reis voor en dan betekent dit meestal wat langer aan de kaatste of eerstvolgende SuC. Of een extra uitstapje (je moet toch iets doen met he tijd). Of een shopping beurt.
Als het werkelijk slechts 20€ is moet ik mijn mening herzien. Had een + 100 verwacht. Moet daar geen extra veiligheid (stroombegrenzer?) ingebouwd worden als je een 32A toestel aan een 16A stopcontact kan hangen? Wij weten dat we maar 16A gaan afnemen, maar dat weet dat stopcontact niet. Wat als je echt een 32A toestel op de adapter zet?
 
Ik snap even niet waar jullie het over hebben. De rode adapter die je bij de UMC krijgt is 3x16A, niet 3x32A.
En de UMC kan ook maar maximaal 3x16A trekken, ook als je hem via adapters op een 3x32A aansluiting aansluit.

Robert, de gemaakte verloopjes zijn niet voor m'n UMC maar voor de Mennekes Portable charger. Heb nog geen gebruik kunnen maken van de UMC, steeds "geneuterd" geweest. De Mennekes is trouwens ook beperkt tot 16A, maar kan met de verloopstekkers ook stopcontacten van 32A "gebruiken".

Phil, stel dat je een verbruiker die van 0 tot 32A kan opnemen aansluit op een 16A contactdoos ga je toch niet meer dan 16A kunnen afnemen gezien de zekeringen waarmee die contactdoos beveiligd is gaan uitklappen. Dus additionele externe beveiliging hoeft niet.
Net zoals bv. bij aansluiten op een campingstopcontact, je blauwe stekker is geschikt voor 16A, maar het is niet evident dat je op 'die camping' 16A kan afnemen, het circuit is misschien afgezekerd op 8 of 10Amps. ... .
In de auto het laden laten starten op bv 6A is aangewezen en voorzichtig de stroom opdrijven tot wat aanvaardbaar is voor combinatie stekkers / stopcontact / infra waar je wenst te laden.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Robert, de gemaakte verloopjes zijn niet voor m'n UMC maar voor de Mennekes Portable charger.
Aha die ken ik niet en miste even dat je die had gekregen ipv de UMC.
Zit daar standaard een 32A plug bij? Je komt inderdaad veel vaker 16A aansluitingen tegen. Heb je een de upgraded charger die 3x24A kan trekken? Dat zou blijleveren van de 32A wel verklaren.
 
Aha die ken ik niet en miste even dat je die had gekregen ipv de UMC.
Zit daar standaard een 32A plug bij? Je komt inderdaad veel vaker 16A aansluitingen tegen. Heb je een de upgraded charger die 3x24A kan trekken? Dat zou blijleveren van de 32A wel verklaren.

Neen, bij de auto werd de UMC bijgeleverd. De Mennekes heb ik apart bijgekocht via Rexel en heeft enkel de blauwe 16A stekker 'mono' voorzien. Alle andere combinaties heb ik bijgemaakt. Bedoeling van de 32A stekkers is gewoonweg om gebruik te kunnen maken van "alle" stopcontacten die mogelijks voorhanden zijn... .

Foto is van een 'zustermodel' van Mennekes met Schuko, die van mij heeft af-fabriek een blauwe 16A stekker i.p.v. de Schuko

Ladekabel_Mode2_700.jpg


Xavier