Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat was voor mij dus ook de verrassing - helemaal omdat niet maximaal 24A per fase maar slechts 20A per fase maximaal ter beschikking staan. Dat is te weinig 'extra' t.o.v. de 16A per fase die ik 'vast' heb (van de 25A). Ik vroeg me dus af of de Maxem wel tot 24A op een 25A fase vrijgeeft (als beschikbaar).
Ja, haalt ie bij mij regelmatig. Als er wat verbruik in huis is schroeft ie m even een stuk terug. Ook ideaal voor m’n Fiatje 500e. Die laad maar op 1fase en dat scheelt enorm of die op 12A of 24A laad.
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Nu zag ik gisteren ergens een mooi overzicht hoe snel elke aansluiting laadt in km/h een plaatje, maar kan hem toch niet meer vinden
iemand?

zoiets ?
upload_2018-5-15_23-42-32.png


Tesla Owners Club Belgium

aanvulling : de 24A lader staat er niet bij. maar je mag rustig het gemiddelde nemen van 16A en 32A;);)
 
  • Helpful
Reactions: Kuijp74
Dat was voor mij dus ook de verrassing - helemaal omdat niet maximaal 24A per fase maar slechts 20A per fase maximaal ter beschikking staan. Dat is te weinig 'extra' t.o.v. de 16A per fase die ik 'vast' heb (van de 25A). Ik vroeg me dus af of de Maxem wel tot 24A op een 25A fase vrijgeeft (als beschikbaar).
Voor mij ook een verrassing (en een extra aparte factuur !!). Ik stap daarom binnenkort over naar een Maxem waarbij geen abo nodig is (voorlopig?).
Als je de Lolo naar 24A wilt zetten dan weet Alfen Charging Equipment (Hefbrugweg 28 | 1332 AP Almere | +31 (0)36 54 93 401 | [email protected] ) daar alles van af, NM volgt alleen de handleiding. Alfen doet onderhoud en advanced setup voor NM.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: HWS and Flaker
Hallo,
Ik ben bezig met een shopping list samen te stellen voor een zelfbouw lader op basis van Smart EVSE.
Van een aantal zaken weet ik wel waar ik ze voor de gunstigste prijs kan kopen.
Deze vraag is voor de mensen die regelmatig zelfbouw laders in elkaar knutselen (hobby-isten, electriciens)

Weten jullie waar ik op dit moment het best kan bestellen:?
Type-2 socket voor in de lader met laadkabel lock
Type-2 laadkabel MET de Tesla chargeport knop (tot dusver zie ik alleen bij EVChargeking)
Famatel 3957 behuizing

Weten jullie ook toevallig of er ook een aardlekAUTOMAAT (dus aardlekschakelaar en automaat in 1) met lekstroom Type B?
Als ik erop google kom ik wel bij webshops uit maar als je dan goed de specificaties leest, lijkt het toch om lekstroom type A te gaan.

alvast bedankt
 
Dankjewel Duke-U! We hebben vandaag de App gepushed naar de App store dus alle Maxem users hebben nu de nieuwe App. In sprints van 2 weken gaan we de App nu volledig af maken. Ook niet-Maxem klanten kunnen de App proberen door in demo modus te gaan. Hierbij een voorproefje voor de TMC members als we over een paar weken klaar zijn :)

upload_2018-5-17_23-1-0.png
 

Attachments

  • upload_2018-5-17_22-59-20.png
    upload_2018-5-17_22-59-20.png
    277.9 KB · Views: 28
Ik kom niet zo vaak in deze thread, maar wilde de volgende informatie toch met jullie delen. Dit is een beetje Nederlandse situatie specifiek overigens.
Mijn laadpaal is in 2014 geïnstalleerd voor gebruik van m'n eerste Tesla die max 11kW (3x16A) AC charging aan kon.
Nooit verder over nagedacht totdat ik de nieuwe Tesla kreeg en die kan natuurlijk 16,5kW (3x24A). Uiteraard de https://maxem.io/nl/ oplossing overwogen, omdat ik geen zin had in het verzwaren van de aansluiting en daar de ruim €700 per jaar vaste netwerkkosten voor bij te betalen, dan is de Maxem controller een beter en goedkoper alternatief.
Mijn eerste laadpaal was een New Motion Lolo 22kW geschikt, later geupgrade naar de Tesla Wall Connector, eigenlijk vooral omdat ik de geïntegreerde laadklep opener zo handig vind.

In december kreeg ik een storing. Auto laden, Wasdroger en was machine én frituur samen zette ons half in het donker, 1 fase sprong eruit. Ik heb nog de oude type zekeringen (stoppen) en geen automaat voor de hoofdaansluiting, dus dan kan je de netbeheerder storingsdienst bellen, want die stoppen zijn verzegeld.
De monteur van de netbeheerder kwam het oplossen en vroeg mij of ik, om dit probleem in de toekomst te voorkomen liever 3x35A wilde… Ik dacht eerst dat het wilde verkopen, maar het was gewoon een extra service. Hij moest wel toestemming vragen via de storingsdienst centrale en bij latere controle bij de netbeheerder staat in mijn historie dat er inderdaad 3x35 zekeringen zijn gemonteerd, zonder dat mijn aansluiting/contract is veranderd!!!

Dit is vast geen standaard procedure, maar misschien toch vragen mocht je in de situatie komen van zo'n hoofdzekering storing.
Ik kan nu dus zonder de Maxem oplossing, gewoon laden op 3x24a en de andere huisgebruikers gewoon min of meer onbeperkt aanzetten.

Verder kwam ik er wel achter dat de installateur destijds een stuk van de aansluiting op 2,5m2 bedrading heeft gezet en dat vond ik wel wat weinig voor de 22 meter van de meterkast naar de laadpaal. Zijn statement was toen dat het ruim voldoende was ook als ik nog wilde upgraden later. En volgens de afstand tabellen klopt dat ook wel. Stom natuurlijk dat ik niet gewoon 4mm2 heb laten monteren. Maar goed de kabel ligt in een buis, voor €100 en wat werk kan ik dat oplossen. Verder was de automaat 3x16A en een stukje van de bedrading in de meterkast ook 2,5m2. Allemaal oplosbaar. Inmiddels heb ik alles geupgrade behalve de grondkabel zelf. En vanochtend even een test gedaan door mijn Tesla Wall Connector van stand 5 (16A) te verzetten naar stand 7 (24A).

Ik vond dat na 15 minuten de kabel in de meterkast bij de aansluiting al te warm werd, dus ik ben zeker dat de kabel geupgrade moet worden. Als je navraagt bij een installateur dan is die over het algemeen geneigd te zeggen dat de 2,5m2 genoeg is, maar vraag je bij een laadpaal expert, dan zeggen die onmiddellijk dat 4mm2 nodig is voor die afstand.
Volgens mij heeft dat iets te maken met dat de laadpaal expert weet/aanneemt dat het volle vermogen uren lang door die kabel moet en de installateur denkt eerder in af en toe een piek, en dan is dat vast geen probleem.

In afwachting van het vervangen van de grondkabel zet ik nu de auto weer terug op 16A. Maar straks kan ik thuis wel gewoon 75km/h laden. Perfect!

Ik wilde nog wel de Maxem oplossing overwegen vanwege de management mogelijkheden, maar denk dat ik uiteindelijk in 1 keer de stap naar de Tesla Powerwall ga maken, en dan heb je deze functies ook. De nieuwe Maxem app ziet er nog wel wat completer uit dan wat Tesla bied, dus ik ben nog wel om te krijgen, maar voorlopig maar even zo :)
 
Houd er maar rekening mee dat je gewoon een naheffing krijgt op de aansluitkosten en dat wordt dan gewoon op je jaarrekening verrekend. Je krijgt nooit een nieuw contract bij verzwaring aangezien dat bij de netbeheerder ligt en niet bij je leverancier.
 
Dat is een goede tip om later proactief nog even te controleren met netbeheerder en leverancier wat ze nu echt "on file" hebben. Iemand bij de storingsdienst heeft wel al bevestigd dat ik gewoon op 3x25 sta. Maar ik ga het even goed in de gaten houden
Houd er maar rekening mee dat je gewoon een naheffing krijgt op de aansluitkosten en dat wordt dan gewoon op je jaarrekening verrekend. Je krijgt nooit een nieuw contract bij verzwaring aangezien dat bij de netbeheerder ligt en niet bij je leverancier.