Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Tja, alleen met een 2e laadpunt, Maxem, extra verzwaring meterkst, MID groep etc wordt dat toch wel een kostbaar verhaal.

Misschien gewoon eerst maar met 1 laadpunt beginnen
Heb je nu al Maxem? Zo nee, dan kan je de twee laadpunten onderling koppelen (Master <> Slave) waardoor ze samen nooit meer dan 16A (bijv) zullen afnemen.

De Tesla Wall Connector kan dit onderling afstemmen.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
En waar wordt die master/slave geplaatst dan?
Zet je dan bijv een CEE en TWC op 1 groep met een switch er tussen of i.d.?

(sorry, niet echt mijn dagelijks werk :))
Nee, de twee TWC's komen samen achter één zekering van zeg 3x16A.

Zie: Installatiehandleiding - muuraansluiting

Je stelt één TWC in als Master en de andere als Slave.

Tegen de master zeg je: Maximaal 16A

Vervolgens zorgen ze er samen voor dat er niet meer dan 16A in totaal wordt verbruikt. Je moet wel een data kabeltje tussen beide trekken
 
Nee, de twee TWC's komen samen achter één zekering van zeg 3x16A.

Zie: Installatiehandleiding - muuraansluiting

Je stelt één TWC in als Master en de andere als Slave.

Tegen de master zeg je: Maximaal 16A

Vervolgens zorgen ze er samen voor dat er niet meer dan 16A in totaal wordt verbruikt. Je moet wel een data kabeltje tussen beide trekken
Nuttige info Wido, bedankt.
Heeft iemand dit al getest met 1 TWC naar de Tesla en en tweede TWC in Slave die via een verloop naar Type 1 aan b.v. een Fiat 500E hangt? Werkt dit balanceren dan nog?
 
Even een vraag die ik nog niet heb kunnen vinden:

Is het mogelijk om een verlengkabel te koppelen aan de Tesla Wall Connector?

Waarschijnlijk kopen we straks een 2e EV bij, die op de oprit aan de andere kant van het huis komt te staan. Nu kan ik daar een nieuw laadpunt maken, maar aangezien we de 2e auto weinig gebruiken vind ik dat een beetje zonde. Om de beurt laden kan ook prima.
Maar, de 7,5m kabel van de TWC is te kort.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om die met een extra kabel te verlengen?

Ik neem aan dat die twee auto ("die op de oprit aan de andere kant van het huis komt te staan") ook gebruikt wordt en dus verplaatst wordt? Dan kan je deze als je moet laden toch gewoon op de plek van de eerste zetten? Wij doen dat nu ruim een jaar en dat gaat uitstekend. Maw - tenzij de auto's (of de rijders -;) gehecht zijn aan een vaste parkeerplek zou ik het gewoon houden bij één laadpunt.
 
Nuttige info Wido, bedankt.
Heeft iemand dit al getest met 1 TWC naar de Tesla en en tweede TWC in Slave die via een verloop naar Type 1 aan b.v. een Fiat 500E hangt? Werkt dit balanceren dan nog?
Dat zal gewoon werken. Type 1 is alleen een andere fysieke connector, protocol is het zelfde.

Wij hebben op kantoor twee TWC's zo hangen achter een 3x32A groep, werkt prima!
 
Nuttige info Wido, bedankt.
Heeft iemand dit al getest met 1 TWC naar de Tesla en en tweede TWC in Slave die via een verloop naar Type 1 aan b.v. een Fiat 500E hangt? Werkt dit balanceren dan nog?

Bij mij zijn van de week zo twee EV-boxen 'gekoppeld'. De één is voor mijn oude Ampera (type 1) en de ander voor de Tesla. Het balanceren werkt dan prima; de Tesla (geleend van een vriend om alles te testen) laadde met slechts 12A, de rest was voor de Ampera.
Het lijkt er wel op dat als de Ampera aangekoppeld is de master altijd balanceert, dus ook als de Ampera inmiddels vol is en feitelijk niet meer laadt. Ik krijg pas eind juni mijn eigen Tesla en kan dat dan wat uitgebreider testen.
Overigens kan mijn leverancier (Nuon.EV) de max. stroomsterkte digitaal aanpassen. Ik heb 3x40A, dus max 12A voor de Tesla is wat weinig.
 
Bij mij zijn van de week zo twee EV-boxen 'gekoppeld'. De één is voor mijn oude Ampera (type 1) en de ander voor de Tesla. Het balanceren werkt dan prima; de Tesla (geleend van een vriend om alles te testen) laadde met slechts 12A, de rest was voor de Ampera.
Het lijkt er wel op dat als de Ampera aangekoppeld is de master altijd balanceert, dus ook als de Ampera inmiddels vol is en feitelijk niet meer laadt. Ik krijg pas eind juni mijn eigen Tesla en kan dat dan wat uitgebreider testen.
Overigens kan mijn leverancier (Nuon.EV) de max. stroomsterkte digitaal aanpassen. Ik heb 3x40A, dus max 12A voor de Tesla is wat weinig.
Ik heb ook 3 x 40A. De Tesla krijgt via de Keba P20 altijd de volle 3x32A. Dan blijkt er 's nachts voldoende capaciteit over om de warmtepomp en andere verbruikers te voeden. Wij hebben alleen maar de Tesla dus balancing is niet aan orde.
 
Het lijkt er wel op dat als de Ampera aangekoppeld is de master altijd balanceert, dus ook als de Ampera inmiddels vol is en feitelijk niet meer laadt.
Klinkt bekend: dat is met de EV-Box Public Line (hun publieke laadpalen) ook zo: er zit geen dynamische loadbalancing in dus zodra er twee auto's ingeplugt zijn krijgen ze allebei maar de helft van de capaciteit. Ongeacht of de andere auto al volgeladen is.
 
Ik heb ook 3 x 40A. De Tesla krijgt via de Keba P20 altijd de volle 3x32A. Dan blijkt er 's nachts voldoende capaciteit over om de warmtepomp en andere verbruikers te voeden. Wij hebben alleen maar de Tesla dus balancing is niet aan orde.

Dat is interessant, Wim! Jij hebt dus 'maar' 8A ruimte voor de warmtepomp en overige gebruikers? Omdat ik ook een warmtepomp en nog wat flinke gebruikers heb (ik heb geen gas in de woning) heb ik op advies van NUON.EV de EV.boxen (samen) maximaal 25A laten geven. Wellicht is die 15A dus wat ruim. Zeker als ik de Tesla alleen 's nachts laad, draait eigenlijk alleen de warmtepomp tegelijkertijd o_O

Klinkt bekend: dat is met de EV-Box Public Line (hun publieke laadpalen) ook zo: er zit geen dynamische loadbalancing in dus zodra er twee auto's ingeplugt zijn krijgen ze allebei maar de helft van de capaciteit. Ongeacht of de andere auto al volgeladen is.

Dat hoop ik niet, Robert! Er is mij beloofd dat het maximaal Amperage (is dat een goed woord?) per auto verschillend ingesteld kan en zal worden. Bovendien ging ik er vanuit dat als de Ampera vol zou zijn, maar nog wel aan de lader ligt, het hele vermogen naar de Tesla zou gaan. :eek:

Ik ga maar eens met NUON.EV bellen...
 
Dat is interessant, Wim! Jij hebt dus 'maar' 8A ruimte voor de warmtepomp en overige gebruikers? Omdat ik ook een warmtepomp en nog wat flinke gebruikers heb (ik heb geen gas in de woning) heb ik op advies van NUON.EV de EV.boxen (samen) maximaal 25A laten geven. Wellicht is die 15A dus wat ruim. Zeker als ik de Tesla alleen 's nachts laad, draait eigenlijk alleen de warmtepomp tegelijkertijd o_O

"Klinkt bekend: dat is met de EV-Box Public Line (hun publieke laadpalen) ook zo: er zit geen dynamische loadbalancing in dus zodra er twee auto's ingeplugt zijn krijgen ze allebei maar de helft van de capaciteit. Ongeacht of de andere auto al volgeladen is.

Dat hoop ik niet, Robert! Er is mij beloofd dat het maximaal Amperage (is dat een goed woord?) per auto verschillend ingesteld kan en zal worden. Bovendien ging ik er vanuit dat als de Ampera vol zou zijn, maar nog wel aan de lader ligt, het hele vermogen naar de Tesla zou gaan. :eek:

Ik ga maar eens met NUON.EV bellen...

's Nachts draait als grootste verbruiker naast het laden de warmtepomp . 8A over drie fasen is er dus nog over voor de warmtepomp. Die neemt maximaal 3 kW terwijl er dus nog 5,28 kW over is. Er zijn 's nachts verder geen verbruikers groter dan een afwasmachine en een LED lampje.
Een nieuwe afwasmachine verbruikt minder dan 1 kW dus blijft alles veilig binnen de maximale verbruiksgrenzen.
Wel heel comfortabel om nergens rekening mee te hoeven houden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: HansB
Vandaag bezorgde DHL eindelijk een vervangend exemplaar voor mijn kapotte Tesla Wall Connector (kabelbreuk).

Nu nog het bestaande ding van de de muur af en de nieuwe ertegen. Dat wordt weer een hoop gedoe op de vierkante centimeter om de TWC precies daar te krijgen waar hij volgens de mensen met verstand van cultureel erfgoed geen afbreuk doet aan het rijksbeschermd stadsgezicht.

Het ding doet in mijn optiek natuurlijk sowieso geen afbreuk aan de beeldkwaliteit, want de TWC is van zichzelf al een mooi ding. Toevallig ook nog in de kleur van het onderste deel van de gevel. Daarnaast lijken elektrische auto’s mij beter voor ons cultureel erfgoed dan rijdende roetfabrieken.
 

Attachments

  • 3A3DFDCB-7E74-4991-A6DC-732A132BFF17.jpeg
    3A3DFDCB-7E74-4991-A6DC-732A132BFF17.jpeg
    485.1 KB · Views: 63
  • Like
Reactions: S-19910 and MarcelS
Vandaag bezorgde DHL eindelijk een vervangend exemplaar voor mijn kapotte Tesla Wall Connector (kabelbreuk).

Nu nog het bestaande ding van de de muur af en de nieuwe ertegen. Dat wordt weer een hoop gedoe op de vierkante centimeter om de TWC precies daar te krijgen waar hij volgens de mensen met verstand van cultureel erfgoed geen afbreuk doet aan het rijksbeschermd stadsgezicht.

Het ding doet in mijn optiek natuurlijk sowieso geen afbreuk aan de beeldkwaliteit, want de TWC is van zichzelf al een mooi ding. Toevallig ook nog in de kleur van het onderste deel van de gevel. Daarnaast lijken elektrische auto’s mij beter voor ons cultureel erfgoed dan rijdende roetfabrieken.
Waarom gedoe op de vierkante cm?
Je laat toch gewoon de bestaande wandplaat zitten?
Heb bij mij ook een maand geleden gewisseld ivm kabelbreuk en de wandplaat gewoon laten zitten.
Fluitje van een cent.

Had hem trouwens binnen 2 dagen na het bellen via een koerier in huis.
 
Waarom gedoe op de vierkante cm?
Je laat toch gewoon de bestaande wandplaat zitten?
Heb bij mij ook een maand geleden gewisseld ivm kabelbreuk en de wandplaat gewoon laten zitten.
Fluitje van een cent.

Had hem trouwens binnen 2 dagen na het bellen via een koerier in huis.

Bij mij heeft het drie maanden geduurd. Bellen met SeC en Home Charging, poging tot laden laten uitlezen. Drie weken geen reactie. Zelf maar weer gebeld, opnieuw uitlezen. Weer geen reactie enz. Blij dat het ding er nu is. De vervanging klinkt heerlijk eenvoudig. Ik ga meteen aan de slag!
 
Bij mij heeft het drie maanden geduurd. Bellen met SeC en Home Charging, poging tot laden laten uitlezen. Drie weken geen reactie. Zelf maar weer gebeld, opnieuw uitlezen. Weer geen reactie enz. Blij dat het ding er nu is. De vervanging klinkt heerlijk eenvoudig. Ik ga meteen aan de slag!
Heb aan de telefoon gemeld dat ze M of direct konden opsturen of dat ik er anders direct 1 kwam halen bij het SeC op ietwat doordringende toon.:D

Je moet wel helaas de 5 aders van je kabel omschroeven,maar even een foto van welke waar hoort maken voor je begint en dan komt dat helemaal goed.
En vergeet niet de stelschroef voor de amperage en de 2 switchjes hetzelfde te zetten als in de oude. :cool:
 
  • Informative
Reactions: Basvdpoel
Bij mij heeft het drie maanden geduurd. Bellen met SeC en Home Charging, poging tot laden laten uitlezen. Drie weken geen reactie. Zelf maar weer gebeld, opnieuw uitlezen. Weer geen reactie enz. Blij dat het ding er nu is. De vervanging klinkt heerlijk eenvoudig. Ik ga meteen aan de slag!
Hetzelfde probleem gehad. Kabelbreuk bij de connector. Moest een uur aan de telefoon totdat ik de juiste persoon aan de lijn had en werd eerst afgescheept dat ik met een paar dagen terug gebeld zou worden. Eenmaal je juiste persoon aan de lijn, was de string zo uitgelezen het snel geregeld. De volgende dag nieuwe TWC in huis. Goede service. Installeren was zo gebeurd. Moest alleen de maxem opnieuw door het configuratieproces halen (had ik niet verwacht dat dat nodig zou zijn).
 
Dat is interessant, Wim! Jij hebt dus 'maar' 8A ruimte voor de warmtepomp en overige gebruikers? Omdat ik ook een warmtepomp en nog wat flinke gebruikers heb (ik heb geen gas in de woning) heb ik op advies van NUON.EV de EV.boxen (samen) maximaal 25A laten geven. Wellicht is die 15A dus wat ruim. Zeker als ik de Tesla alleen 's nachts laad, draait eigenlijk alleen de warmtepomp tegelijkertijd o_O



Dat hoop ik niet, Robert! Er is mij beloofd dat het maximaal Amperage (is dat een goed woord?) per auto verschillend ingesteld kan en zal worden. Bovendien ging ik er vanuit dat als de Ampera vol zou zijn, maar nog wel aan de lader ligt, het hele vermogen naar de Tesla zou gaan. :eek:

Ik ga maar eens met NUON.EV bellen...

De Tesla zelf kan maximaal 3x 24A laden. Dus ook al kan de laadpaal 3x 32A geven je verbruikt nooit meer dan die 3x 24A.
(In mijn auto stond de lader standaard op max 3x 16A.) Bij een 3x 40A aansluiting blijft er dus minimaal 3x 16A over of je moet meerdere laadpalen hebben.
 
De Tesla zelf kan maximaal 3x 24A laden. Dus ook al kan de laadpaal 3x 32A geven je verbruikt nooit meer dan die 3x 24A.
(In mijn auto stond de lader standaard op max 3x 16A.) Bij een 3x 40A aansluiting blijft er dus minimaal 3x 16A over of je moet meerdere laadpalen hebben.

Ik heb inderdaad twee laadpalen. Inmiddels heeft de NUON.EV die van de Tesla 3x16A (en dus 11KW laadvermogen) toebedeeld en die van de Ampera ~3x6A (en dus ruim 3,7KW laadvermogen). Balanceren hoeft dus niet. Met mijn 3x40A capaciteit houdt ik nu immers ruim genoeg over voor de rest van het huis: Warmtepomp met boiler (5,7KW), elektrisch koken met oven en magnetron, saunaatje met hottub, en 3 pubers met div. spelcomputers, laders en TV.

Al betwijfel ik of dit ooit allemaal tegelijk gebruikt zal worden, omdat ik de Tesla toch vooral 's nachts denk op te laden.