Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Even een vraag die ik nog niet heb kunnen vinden:

Is het mogelijk om een verlengkabel te koppelen aan de Tesla Wall Connector?

Waarschijnlijk kopen we straks een 2e EV bij, die op de oprit aan de andere kant van het huis komt te staan. Nu kan ik daar een nieuw laadpunt maken, maar aangezien we de 2e auto weinig gebruiken vind ik dat een beetje zonde. Om de beurt laden kan ook prima.
Maar, de 7,5m kabel van de TWC is te kort.

Weet iemand of er een mogelijkheid is om die met een extra kabel te verlengen?
Ja dat kan zeker. Wordt alleen niet aangeraden en is niet eenvoudig te koop. Een model X rijder heeft de stekker van een bestaande standaard laadkabel met ca 7mm ingekort. Zodoende kunnen de communicatiepennen contact maken. De kabel werkte ook nog op de openbare laadpalen. Ik gebruik op deze manier een kabel om onze Fiat 500e met Type 1 aansluiting te laden via de Tesla HPWC.

Type 2 verlengkabel.jpeg


Verkoopstuk Type 2 naar Type 1.jpeg
 
Ja dat kan zeker. Wordt alleen niet aangeraden en is niet eenvoudig te koop. Een model X rijder heeft de stekker van een bestaande standaard laadkabel met ca 7mm ingekort. Zodoende kunnen de communicatiepennen contact maken. De kabel werkte ook nog op de openbare laadpalen. Ik gebruik op deze manier een kabel om onze Fiat 500e met Type 1 aansluiting te laden via de Tesla HPWC.

View attachment 309913

View attachment 309915
Als ik je verhaal goed begrijp Hendrik, dan werkt zo'n verloop naar Type 1 dus niet standaard op de TWC (HPWC)?
 
Dat hoop ik niet, Robert! Er is mij beloofd dat het maximaal Amperage (is dat een goed woord?) per auto verschillend ingesteld kan en zal worden. Bovendien ging ik er vanuit dat als de Ampera vol zou zijn, maar nog wel aan de lader ligt, het hele vermogen naar de Tesla zou gaan. :eek:
Ik ga maar eens met NUON.EV bellen...

Inmiddels is alles geregeld met NUON.EV. De Tesla-lader krijgt 3x16A en laadt op 11KW, die van de Ampera krijgt 3x6A en laadt op 3,7KW. Balancing is eigenlijk niet nodig, al kan het wel. Met 3x40A heb ik boven de 3x22A van beide laders samen ruim voldoende om de rest van het huis op gang te houden.

De Tesla mag komen. Let the fun begin!

BTW: dat NUON.EV is wel een prima club. Goed bereikbaar, klantvriendelijk, deskundig en lossen vragen en problemen gelijk op. Aanrader.
 
Inmiddels is alles geregeld met NUON.EV. De Tesla-lader krijgt 3x16A en laadt op 11KW, die van de Ampera krijgt 3x6A en laadt op 3,7KW. Balancing is eigenlijk niet nodig, al kan het wel. Met 3x40A heb ik boven de 3x22A van beide laders samen ruim voldoende om de rest van het huis op gang te houden.

De Tesla mag komen. Let the fun begin!

BTW: dat NUON.EV is wel een prima club. Goed bereikbaar, klantvriendelijk, deskundig en lossen vragen en problemen gelijk op. Aanrader.

De TWC kan tot 3x 25A leveren en de huidige S en X kan tot maximaal 3x 24A aan.
Of je meer nodig hebt dan de 3x 16A is de vraag maar ik heb geregeld dat deze dat wel kan en dan afgeknepen wordt als ik totaal te veel vermogen zou trekken voor mijn hoofdzekeringen.
 
  • Like
Reactions: HansB
Heb aan de telefoon gemeld dat ze M of direct konden opsturen of dat ik er anders direct 1 kwam halen bij het SeC op ietwat doordringende toon.:D

Je moet wel helaas de 5 aders van je kabel omschroeven,maar even een foto van welke waar hoort maken voor je begint en dan komt dat helemaal goed.
En vergeet niet de stelschroef voor de amperage en de 2 switchjes hetzelfde te zetten als in de oude. :cool:

Zo, die hangt weer. Heeft toch nog de halve zaterdag geduurd. Naar beneden reikend tussen twee stukken natuursteen en een smeedijzeren hek met punten bleek het best lastig om die stugge 5-aderige kabel erin te schroeven. Begrijp nu beter waarom de installateur er destijds een hele dag over deed. Nu nog even testen. Daarvoor moet dan weer eerst de parkeerplek voor mijn huis vrij komen. Alles op zijn tijd. Goede tip trouwens om een foto te maken van alle instellingen. Thanx!
 

Attachments

  • 73E34E9A-CD41-4476-918C-FD0706735870.jpeg
    73E34E9A-CD41-4476-918C-FD0706735870.jpeg
    469.4 KB · Views: 44
Eindelijk ook een keer de B electric aan de TWC. Wat is het laadpunt van de Model S toch elegant vergeleken met zo’n old school tankklep met daaraan bungelende plastic afsluitdop...
 

Attachments

  • 64F20140-DB4D-4BE5-A06B-3264E38386A7.jpeg
    64F20140-DB4D-4BE5-A06B-3264E38386A7.jpeg
    460.6 KB · Views: 37
  • Like
Reactions: is3
Zo, die hangt weer. Heeft toch nog de halve zaterdag geduurd. Naar beneden reikend tussen twee stukken natuursteen en een smeedijzeren hek met punten bleek het best lastig om die stugge 5-aderige kabel erin te schroeven. Begrijp nu beter waarom de installateur er destijds een hele dag over deed. Nu nog even testen. Daarvoor moet dan weer eerst de parkeerplek voor mijn huis vrij komen. Alles op zijn tijd. Goede tip trouwens om een foto te maken van alle instellingen. Thanx!

Mooi dat het gelukt is!

En ja zo te zien niet de makkelijkste plek om tussen te kruipen.
Installateur had er een meter kabel extra aan moeten houden zodat je gewoon boven het gat uit had kunnen werken.
 
Eindelijk ook een keer de B electric aan de TWC. Wat is het laadpunt van de Model S toch elegant vergeleken met zo’n old school tankklep met daaraan bungelende plastic afsluitdop...

Ik zie de Duitse engineeringsclub van MB zo voor mij, en denken : "Das haben wir schon erfunden "... en vooral "von uns erfunden".
Tankklep --> ...
Afsluitdop voor benzine/diesel --> ...

en nét daarom kon enkel Tesla de revolutie in gang zetten.
En is er 6 jaar nadat de eerste Model-S werd uitgeleverd, nog steeds geen volwaardig alternatief op de weg.
 
Goede avond,

Na aanschaf van MX 100d heb ik gekeken naar diverse laadpaal mogelijkheden.
Echt redelijk complex als je weet dat ik bij het woord fase denk aan de fase waarin project of product zich bevind. Dat was of is zeg maar mijn kennis van elektriciteit.
Maar goed, op de zaak een aansluiting liggen op groep die over is van 50 kw en 160 amp. 3-fasen. Schijnt hoog te zijn.

Echter daar blijkt Tesla niet mee overweg te kunnen daar auto maar met max 16,5 kwh kan laden.
Dat wil zeggen op wisselstroom.

Dus nu voor de zaak en Tesla wallConnector besteld die morgen binnenkomt .
Dan is dat geregeld en kan ik volgens mij laden met hopelijk 81 km/h.


Voor thuis zit ik nog een beetje in dubio heb namelijk voor mijn vrouw een Tesla model drie in bestelling staan dus staan en straks als het goed is twee Tesla‘s te laden.

De elektricien is langs geweest en heeft geconstateerd dat ik 3 × 25 A hij in de meterkast heb liggen maar dat ik dit bijna reeds volledig gebruik met 26, 19 en 26 A. Apart dat het iets meer is dan 25 maart schijnt te kunnen.

Dus is er geen plaats voor de Tesla‘s over, daarom heb ik gebeld naar netwerkbeheerder, en die geeft aan om er een aansluiting van 3 × 35 A van te kunnen maken. Echter kost mij dit aan vastrecht € 750 per jaar Extra, plus eenmalig € 340 voor de installatie. Let op, hierbij die niets aangepast worden in de meterkast alleen de aansluiting verzwaren dmv de zekeringen te vervangen.

Ik denk dat ik hier in geen andere keus heb want als ik het goed begrijp heb ik dan 3 × 10 A over om de auto’s op te laden ‘s nachts.

Nu ben ik benieuwd naar jullie advies over welke thuislader te gebruiken, zit zelf te denken aan de laadpaal 24 met Duo aansluiting alleen dan heb je geen Tesla mogelijk wall connector of is er ook een tijd met dubbele stekker?

Daarnaast is het zo dat de Tesla niet standaard wordt geleverd met software die je aan de belastingdienst kunt overhandigen omdat ik mijn privé energie verbruik gedeelte kan declareren aan mijn bv, namelijk de kosten van het laden van de auto’s en eventueel ook van de aansluiting de laadpaal en de verzwaring van de meterkast.


Wie van jullie heeft hier ervaring het zei technisch of administratief?

dank bij voorbaat
Excuus voor de vele vragen maar ik hoop dat het forum hiervoor bedoeld is!
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Ik heb een maxem besteld. (even googlen)
Dan kan je de auto maximaal laten staan en deze knijpt de laadpaal precies zover af dat je hoofdzekeringen er niet uit knallen op een 3x25A aansluiting.

Ik heb heb een week geleden besteld en deze komt als het goed is volgende week binnen. (Waren uitverkocht)
Met een tussenmeter kan de Maxem gelijk op een app laten zien wat je auto heeft gebruikt.
 
  • Like
Reactions: HWS
Zijn meerdere vragen.

  • Belasting. Veel van ons hebben een simpele tussenmeter voor de aansluiting naar je laadpunt. Periodiek opnemen, fotootje en declareren wat je in betreffende periode hebt gebruikt. De meest simpele en geaccepteerde methode.
  • Met 3x25A kan je in principe volstaan. Velen laden s'nachts (tegen laag-tarief) met een 11kW lader (me too - met twee Tesla's). Je andere verbruik ligt dan lager en de laadsnelheid is hoog genoeg gegeven dat een nacht altijd wel minimaal 8 uur duurt. Zelfs als je bijna leeg thuis komt (zal uitzondering zijn). Met onze twee Tesla's (50.000 en 5.000 km per jaar) en één laadpunt gaat dit prima.
  • De Wall Connewctor (TWC) is een prima keuze, ook voor thuis. Moet je regelmatig buiten de nachttijden laden of is je andere verbruik s'nachts nog steeds hoog (hangt natuurlijk van je situatie af) dan is het inderdaad aan te raden (bijvoorbeeld) tevens een Maxem te plaatsen. Die zorgt er voor dat de auto alleen de resterende capaciteit krijgt.
  • Dubbel laadpunt is alleen nodig als beide auto's s'nachts beide moeten laden (als ze dus beide veel km's maken, niet op het werk kunnen laden etc.)
Er zijn op bovenstaande wel wat variaties mogelijk. Maar dit werkt gegarandeerd prima, is simpel, betrouwbaar en het goedkoopst.
 
Ik heb een maxem besteld. (even googlen)
Dan kan je de auto maximaal laten staan en deze knijpt de laadpaal precies zover af dat je hoofdzekeringen er niet uit knallen op een 3x25A aansluiting.

Ik heb heb een week geleden besteld en deze komt als het goed is volgende week binnen. (Waren uitverkocht)
Met een tussenmeter kan de Maxem gelijk op een app laten zien wat je auto heeft gebruikt.
Rob, klopt het dat je dan wel bij bepaalde energiemaatschappij moet zijn aangesloten?
 
Zijn meerdere vragen.

  • Belasting. Veel van ons hebben een simpele tussenmeter voor de aansluiting naar je laadpunt. Periodiek opnemen, fotootje en declareren wat je in betreffende periode hebt gebruikt. De meest simpele en geaccepteerde methode.
  • Met 3x25A kan je in principe volstaan. Velen laden s'nachts (tegen laag-tarief) met een 11kW lader (me too - met twee Tesla's). Je andere verbruik ligt dan lager en de laadsnelheid is hoog genoeg gegeven dat een nacht altijd wel minimaal 8 uur duurt. Zelfs als je bijna leeg thuis komt (zal uitzondering zijn). Met onze twee Tesla's (50.000 en 5.000 km per jaar) en één laadpunt gaat dit prima.
  • De Wall Connewctor (TWC) is een prima keuze, ook voor thuis. Moet je regelmatig buiten de nachttijden laden of is je andere verbruik s'nachts nog steeds hoog (hangt natuurlijk van je situatie af) dan is het inderdaad aan te raden (bijvoorbeeld) tevens een Maxem te plaatsen. Die zorgt er voor dat de auto alleen de resterende capaciteit krijgt.
  • Dubbel laadpunt is alleen nodig als beide auto's s'nachts beide moeten laden (als ze dus beide veel km's maken, niet op het werk kunnen laden etc.)
Er zijn op bovenstaande wel wat variaties mogelijk. Maar dit werkt gegarandeerd prima, is simpel, betrouwbaar en het goedkoopst.
Egbert, bedankt voor je antwoord. Zal nog eens terug naar de site van Maxem gaan om te oriënteren.

Als ik het goed begrijp kan ik sowieso beter overgaan op 3 × 35 A ook met een maxem omdat ik dan maximaal kan laden in tijden dat ik overdag wil opladen en weinig tijd heb.

Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar lijkt me lastig als je weg moet ‘s avonds in je auto laadt op met circa 20 of 30 km/h.

Vind het later nog best een lastig iets maar de auto zelf helemaal te gek.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Ieders situatie (en wensen ) is anders uiteraard. Wil je graag nergens over nadenken en elke ochtend twee volgeladen auto's hebben (liever max 90%) of vindt je het niet erg om het even in de gaten te houden. Probeer het anders eerst gewoon op 3x25A en die Maxem - je kan altijd later nog upgraden.

"Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar lijkt me lastig als je weg moet ‘s avonds in je auto laadt op met circa 20 of 30 km/h"
Eens, maar hoe vaak gaat dat voorkomen?
 
Egbert, bedankt voor je antwoord. Zal nog eens terug naar de site van Maxem gaan om te oriënteren.

Als ik het goed begrijp kan ik sowieso beter overgaan op 3 × 35 A ook met een maxem omdat ik dan maximaal kan laden in tijden dat ik overdag wil opladen en weinig tijd heb.

Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar lijkt me lastig als je weg moet ‘s avonds in je auto laadt op met circa 20 of 30 km/h.

Vind het later nog best een lastig iets maar de auto zelf helemaal te gek.
3 x 35A is gewoon overkill. Zonde van de hoge vaste lasten voor die éne keer dat je het misschien nodig hebt. En het kan desnoods altijd nog later, mocht blijken dat je het niet rond krijgt.

Met het geld dat je uitspaart kun je een Maxem en zelfs een tweede TWC in slave mode kopen. No worries, ever.
 
  • Like
Reactions: HWS