Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Egbert, bedankt voor je antwoord. Zal nog eens terug naar de site van Maxem gaan om te oriënteren.

Als ik het goed begrijp kan ik sowieso beter overgaan op 3 × 35 A ook met een maxem omdat ik dan maximaal kan laden in tijden dat ik overdag wil opladen en weinig tijd heb.

Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar lijkt me lastig als je weg moet ‘s avonds in je auto laadt op met circa 20 of 30 km/h.

Vind het later nog best een lastig iets maar de auto zelf helemaal te gek.

Idee achter de Maxem is nou juist het voorkomen van een hoger capaciteitstarief. Ik zou eerst 3x25A proberen en ook meteen twee wallconnectors installeren zodat je beide auto’s tegelijk kunt laden.
 
Wat je nodigt hebt is een lader die kijkt of er van de 3x25A nog stroom beschikbaar is voor de auto's. Als dat zo is verdeelt de lader de beschikbare stroom (en niet meer dan dat) over de ladende voertuigen. Zo heb je toch geen zwaardere aansluiting nodig, moet je geen marge instellen bij het opleggen van een maximale laadstroom en springen de zekeringen er niet uit.
Laat dat nu net zijn wat een slimme lader doet. De Maxem icm een tweetal HPWC is een mogelijkheid, de Fivari-SMART doet hetzelfde.
 
Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum aangezien ik in september m'n Model S 75D verwacht. Dat betekent dat ik de komende tijd zaken zoals verzekering en laadpalen moet gaan regelen. Ondertussen ook al de nodige informatie opgezocht op het net (Tesla website, Teslavragen en natuurlijk dit forum), maar soms moet ik toegeven dat ik "door de bomen het bos niet meer zie".

Zo ook bij laadpalen. Mijn kennis op het gebied van elektra en laadpalen is NUL (nou ja, iets meer, aangezien ik al wel wat info gelezen heb), maar aangezien ik een eigen oprit heb, wil ik daar graag een laadpaal. Ik ga even een afspraak maken met een lokale installateur om mij eens te informeren naar de werkzaamheden qua installatie, ook eens kijken wat er nog met mijn elektriciteitskast moet gebeuren ...

Maar qua keuze van laadpalen ben ik er nog niet uit. Er is immers veel keuze. Het is ook niet eenvoudig om dat hier te vinden, deze thread heeft al 6200+ replies ...

Mijn eerste keuze ging richting NewMotion of een TWC. De eerste heeft eigenlijk iets meer mijn voorkeur, omdat ik graag inzicht krijg in het werkelijk verbruik, ook zodat ik dit zakelijk kan declareren (eenmanszaak). Daarnaast lijkt me zo'n NewMotion pas ook wel wat, ondanks dat ik niet veel zal gaan laden bij openbare palen.

Ben ik met deze twee op de juiste weg, of zijn er toch nog alternatieven waar ik echt naar moet kijken? Wat heeft bij jullie de voorkeur? Sorry als deze vraag al vaker is gesteld, maar ondanks het vele zoeken op dit forum (en elders) ben ik er nog niet echt uit. Alvast bedankt voor de hulp, hopelijk kan ik in een later stadium ook wat terug doen.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Natuurlijk zijn er alternatieven -;). Maar maak het jezelf niet moeilijker dan nodig.

  • TWC is mooi, goed betaalbaar en van Tesla (integratie). kijk even goed hoeveel lengte de kabel moet zijn.
  • Laat tussenmeter plaatsen voor dit laadpunt en registreer eens per jaar of kwartaal (met een fotootje) de meterstand. declareer dit van privé naar BV (of welke constructie je ook hebt). Ik - en veel anderen doen dit al 5 jaar jaar- werkt prima).
  • Schaf een Newmotion pas aan (gratis) - kan je op bijna alle lokale laadplekken in NL (en steeds meer er buiten) laden.
Ready en klaar.
 
  • Laat tussenmeter plaatsen voor dit laadpunt en registreer eens per jaar of kwartaal (met een fotootje) de meterstand. declareer dit van privé naar BV (of welke constructie je ook hebt). Ik - en veel anderen doen dit al 5 jaar jaar- werkt prima).
Als je het energiecontract op naam van de zaak zet kan je ook de BTW van het laden terugvragen. Je declareert dan de overige energie (inclusief BTW) van je BV naar privé.
 
Nergens voor nodig.
Je declareert het zakelijke gebruik van je privé-aansluiting gewoon incl. BTW en verrekent die BTW als alle andere in de zaak.

Een privé persoon kan geen verrekenbare BTW aan een bedrijf in rekening brengen.
(Tenminste als deze niet een eigen BTW-nr heeft wat op een uitzondering na zo is.)

Heb je een schappelijke inspecteur dan doet deze niet moeilijk, maar als je een rat treft dan heeft hij de wet aan zijn kant en jij geen poot om op te staan. Ook moeten de facturen op naam gesteld zijn van je bedrijf om de BTW terug te mogen vorderen als het factuurbedrag groter is dan € 100 incl. BTW.
 
Vandaag is de elektricien begonnen met het vervangen van mijn 1x35A meterkast voor een 3x25A exemplaar met een aparte automaaten voor de TWC gekoppeld aan een Kwh meter, zonnepanelen en mijn huidige ecu mini lader. Ook is er een TWC en een Maxem energymanager geïnstalleerd. Het wachten is nu tot Stedin de 3 fase aansluiting activeert.

Bijgaand wat foto's (als de site meewerkt)
IMG_5160.JPG
IMG_5159.JPG
IMG_5143.JPG
 
Toch maar besloten om voor 3 × 35 A te gaan zodat je ook ‘s nachts met eventueel twee Tesla’s redelijk snel kunt opladen en als je dan eens ergens vandaan komt en nu al thuis snel even langs dan kun je laten met volgens mij 81 km/h , dit lijkt mij erg handig .

Vastrecht kosten zit zeker op € 75 per maand.

Heb de site van Maxum eens goed doorplozen maar als ik dan probeer uit te vinden wat de exacte meerwaarde is kom ik hier niet zo goed achter. Ik snap dat hij de balans verdeeld tussen de stroomverbruikers en dat hij dus bij overdag laden het huishouden prioriteit geeft en daarna het restant aan de Tesla’s geeft. En je dus snachts prioriteit hebt voor het laden, tenminste prioritijd, capaciteit óver moet ik zeggen. Maar volgens mij omzeil ik dat probleem door 3 × 35 A.
Heb ook nog een elektrische motor, grasmaaier, inductie-laat en jacuzzi dus stroomverbruik is vrij hoog.
Afijn, dit waren zomaar wat gedachten spinsels, mocht iemand er anders over denken hoor ik het graag.
Ik denk dat er in Nederland veel gebrek aan kennis is over het oplaad punten thuis.

De Tesla wall connector werkt op de zaak inmiddels perfect.
 
Je moet het zelf ondervinden. Maar ik zou de adviezen opvolgen en eerst even aankijken hoe het op 3X25 gaat.

Ik had toevallig vandaag nog een discussie over een toekomstige EV-berijder en het ging over..... laden. Thuisladen, onderweg laden, stress! Net als jij wilde hij zijn netwerk verzwaren want anders 'was hij na een nacht nog niet vol' enz enz

(toekomstige) Eye-opener van het jaar: laden stelt geen zak voor. Hoe vaak komt het voor dat je met een SOC van 0% thuis komt.. Ik ken je kilometrage niet maar de laadpalen van de 3 EV's hier in mijn straatje staan vanaf 23:00 een uurtje (ofzo) te knipperen en dan zijn de verreden kilowatjes weer aangevuld. Klaar voor gebruik;-)
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Mee eens, kijk het gewoon even aan. Ik doe het ook met 2 EV's. 3x25, één laadpunt en zelfs nog zonder Maxem oid. Je kan altijd later nog naar 3x35. Realiseer je dat laden wat anders is dan tanken. Dat laatste doe je als je tank leeg is - het eerste als je stil staat. Omdenken hebben we dat eerder genoemd. Ik heb in 2013 zelfs een 22kW lader aangeschaft (voor de zekerheid) met een vergelijkbaar gevoel: wellicht is het nodig om 100 km/u te kunnen laden (dubbele lader in auto toen nog). In 5 jaar en 250K km's nooit behoefte aan gehad.
 
Mee eens, kijk het gewoon even aan. Ik doe het ook met 2 EV's. 3x25, één laadpunt en zelfs nog zonder Maxem oid. Je kan altijd later nog naar 3x35. Realiseer je dat laden wat anders is dan tanken. Dat laatste doe je als je tank leeg is - het eerste als je stil staat. Omdenken hebben we dat eerder genoemd. Ik heb in 2013 zelfs een 22kW lader aangeschaft (voor de zekerheid) met een vergelijkbaar gevoel: wellicht is het nodig om 100 km/u te kunnen laden (dubbele lader in auto toen nog). In 5 jaar en 250K km's nooit behoefte aan gehad.
Helemaal mee eens. Moet er wel bijzeggen dat ik dacht te kunnen starten met 1F omdat ik hiervoor een plug-in had...dat viel tegen. Maar nu 3x25A gaat het prima. Ik laad altijd vanaf 23.00uur en ben altijd 's morgens vol. Ik heb voor de smart EVSE gekozen. Oude laadpaal omgebouwd. Geen zorgen over ander apparatuur in huis
 
Los van de vraag of het nodig is om te verzwaren, zal je met een slimme lader en 3x25A de wagen sneller vol hebben dan met 3x35A zonder intelligentie, maar met het hanteren van een veilige marge. Zit je met een marge van 11A of alle drie de fases veilig? Allicht niet met die overige zware verbruikers. Een slimme lader stel je in op 24A en gedurende heel wat uren zal je inderdaad bijna 24A te beschikking hebben. Op die momenten dat er minder capaciteit beschikbaar is, wordt de stroom naar de auto gewoon tijdelijk verlaagd.
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Mee eens, kijk het gewoon even aan. Ik doe het ook met 2 EV's. 3x25, één laadpunt en zelfs nog zonder Maxem oid. Je kan altijd later nog naar 3x35. Realiseer je dat laden wat anders is dan tanken. Dat laatste doe je als je tank leeg is - het eerste als je stil staat. Omdenken hebben we dat eerder genoemd. Ik heb in 2013 zelfs een 22kW lader aangeschaft (voor de zekerheid) met een vergelijkbaar gevoel: wellicht is het nodig om 100 km/u te kunnen laden (dubbele lader in auto toen nog). In 5 jaar en 250K km's nooit behoefte aan gehad.

"Omdenken", buzzword alert! :rolleyes:

Ik heb 22kW en ik zou niet zonder willen. In 250k km heb ik er wel degelijk veel gebruik van gemaakt. Dat is denk ik in iedere situatie persoonlijk.

Maar om te bevestigen, met 3x25A kan je prima twee EV's laden als je ze beide in de nacht laad. Want ze zullen niet beide elke dag leeg zijn.

Ik zou die 700 euro per jaar aan vastrecht vooral uitsparen.
 
Egbert, bedankt voor je antwoord. Zal nog eens terug naar de site van Maxem gaan om te oriënteren.

Als ik het goed begrijp kan ik sowieso beter overgaan op 3 × 35 A ook met een maxem omdat ik dan maximaal kan laden in tijden dat ik overdag wil opladen en weinig tijd heb.

Ben nog geen ervaringsdeskundige, maar lijkt me lastig als je weg moet ‘s avonds in je auto laadt op met circa 20 of 30 km/h.

Vind het later nog best een lastig iets maar de auto zelf helemaal te gek.

3x 16A laad met ca. 50km/u en als je zuinig rijdt zelfs tot die 60km/u
3x 35A heeft geen zin wat de auto is gemaximeerd op 3x 24A.

Een 3x 25A aansluiting en een Maxem is dan ook veel goedkoper.

Als je geen extreme verbruikers aan hebt staan dan is 3x 25A meer dan zat.
 
  • Like
Reactions: HWS