Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
O ja?
Vertel daar s.v.p. eens wat meer over, W.
Geldt niet voor jou Paulus, jij weet het al ;)
Maar mensen die eerst vragen naar een technische oplossing voor thuis laden, en dan vervolgens melden dat het alleen maar tijdelijk is omdat ie straks alleen maar bij de Supercharger Hilversum gaat laden, ja aan die mensen heb ik een broertje dood.
Dat zijn precies de mensen waar de roadtrippers straks op moeten wachten, nestbevuilers :mad:
 
Sorry hoor, maar bij mijn aankoop zeiden ze als een van de hoofdvoordelen dat ik altijd gratis kon superchargen en hoe lekker het zou zijn om geen brsndstofkosten meer te betalen. Heeft tesla mij verkeerd voorgelicht?

Overigens is Breukelen nooit vol. Zou dat wel zo zijn, dan maak ik graag plek.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Sorry hoor, maar bij mijn aankoop zeiden ze als een van de hoofdvoordelen dat ik altijd gratis kon superchargen en hoe lekker het zou zijn om geen brsndstofkosten meer te betalen. Heeft tesla mij verkeerd voorgelicht?

Overigens is Breukelen nooit vol. Zou dat wel zo zijn, dan maak ik graag plek.

Dat Tesla niet duidelijk is over het gebruik van de Supercharger is helder. Sommige verkopers bij Tesla zullen ongetwijfeld het onbeperkt Superchargen als verkoopargument aanvoeren.

Het gaat gewoon om gezond verstand. Als locals de Superchargers benutten om een aantal euro's eigen stroom uit te sparen, dan moeten anderen op doorreis soms - onnodig - wachten.
Betekende in mijn geval dat ik in Eindhoven door ladende locals moest wachten om te kunnen laden.
Ik kon maar net de laatste pont naar mijn huis halen.

En dat gaat natuurlijk ook gebeuren met die locals die op doorreis elders ook ladende locals zullen treffen.
In de eigen voet schieten heet dat, of iets minder sympathiek, je eigen nest bevuilen.
 
  • Informative
Reactions: NielsH
Sorry hoor, maar bij mijn aankoop zeiden ze als een van de hoofdvoordelen dat ik altijd gratis kon superchargen en hoe lekker het zou zijn om geen brsndstofkosten meer te betalen. Heeft tesla mij verkeerd voorgelicht?

De website geeft ook een geschat Supercharger verbruik aan. Op de configurator pagina melden ze b.v. een supercharger gebruik van 10%.

Tsja, als je tijd teveel hebt kun je lekker laden bij een SuC maar je kunt beter een aansluitpunt thuis realiseren en laden tegen 10 cent per kwh als je tijd je wat waard is.
 
Ik woon in Loenen. Enig idee hoeveel woningen daar een oprijlaan hebben?

Weet niet zeker op wie je reageert maar indien het op mij is kan ik vertellen dat Loenen kennelijk niet veel scheelt van Hoogvliet waar ik woon als ik deze vergelijk op AlleCijfers.nl

:)

Als jij je een Tesla kunt veroorloven heb je vast een goede baan en werk je waarschijnlijk veel. Je tijd is je vast wat waard. Ik heb geen oprit thuis en geen garage aan huis. Wel een garagebox verder in de straat waar ik over een tijdje een aansluitpunt ga realiseren met als doel in 4 a 5 jaar deze investering terug te verdienen. Oftewel, deze investering is enkel voor het gemak dat ik altijd kan laden op mijn eigen plek. Op dit moment parkeer ik mijn auto gewoon hier in de straat. Als ik moet laden dan is dat 2 straten verder aan een EV-BOX / New Motion laadpaal. Ik laad over het algemeen tot 70% tenzij ik weet dat ik de dag erop flinke veel zal rijden. Ik rij ook niet elke dag dus meestal sta ik om de 2 of 3 dagen aan de laadpaal. Dat werkt gewoon perfect! Wel tegen 34 cent per kwh volgens mij maar altijd nog stukken goedkoper dan benzine!
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hoi Ramonneke, wat bedoel je met "semi permanent de UMC" en wat is een UMC?

UMC = TMC, sorry, tikfoutje. De Tesla Mobile Connector. Deze komt standaard met een Tesla en heeft een Schuke standaard wandcontactdoos stekker adapter en een CEE 16A stekker adapter

mc-eu.jpg.jpeg



Sommige mensen hebben deze gewoon altijd thuis ingeplugged. Deze is feitelijk dan hetzelfde als een Tesla Wall Charger (TWC). Zeker als je thuis maar met 3x16A kunt laden.


De kabel werk je dan netjes af in doos buiten of binnen zodat niemand deze zomaar kan uitschakelen.


Heh, eigenlijk was UMC wel juist. Om het nog moeilijker te maken, de mobiele lader heette oorspronkelijk UMC, Universal Mobile Charger... . ;)
 
Weet niet zeker op wie je reageert maar indien het op mij is kan ik vertellen dat Loenen kennelijk niet veel scheelt van Hoogvliet waar ik woon als ik deze vergelijk op AlleCijfers.nl

:)

Als jij je een Tesla kunt veroorloven heb je vast een goede baan en werk je waarschijnlijk veel. Je tijd is je vast wat waard. Ik heb geen oprit thuis en geen garage aan huis. Wel een garagebox verder in de straat waar ik over een tijdje een aansluitpunt ga realiseren met als doel in 4 a 5 jaar deze investering terug te verdienen. Oftewel, deze investering is enkel voor het gemak dat ik altijd kan laden op mijn eigen plek. Op dit moment parkeer ik mijn auto gewoon hier in de straat. Als ik moet laden dan is dat 2 straten verder aan een EV-BOX / New Motion laadpaal. Ik laad over het algemeen tot 70% tenzij ik weet dat ik de dag erop flinke veel zal rijden. Ik rij ook niet elke dag dus meestal sta ik om de 2 of 3 dagen aan de laadpaal. Dat werkt gewoon perfect! Wel tegen 34 cent per kwh volgens mij maar altijd nog stukken goedkoper dan benzine!

Je moet gewoon laden hoe jij dat wil en je bent echt geen toelichting verschuldigd. Ik laad gewoon op mijn manier. Nogmaals, het is nooit vol in Breukelen en er staan veel locals uit Breukelen, Maarssen, etc. Het zou zonde zijn om all die stalls overbodig vrij te houden. Zeker, omdat tesla bij verkoop aangaf dat ik altijd gratis zou kunnen laden en ik niet verplicht was om thuis te laden.
 
Je moet gewoon laden hoe jij dat wil en je bent echt geen toelichting verschuldigd. Ik laad gewoon op mijn manier. Nogmaals, het is nooit vol in Breukelen en er staan veel locals uit Breukelen, Maarssen, etc. Het zou zonde zijn om all die stalls overbodig vrij te houden. Zeker, omdat tesla bij verkoop aangaf dat ik altijd gratis zou kunnen laden en ik niet verplicht was om thuis te laden.
Tja, blijft een lastige discussie, ik vind dat er voor beide 'partijen' wat te zeggen is. Ik kwam afgelopen zomer bij een SUC in Zweden aan, alles stalls vol (nog nooit meegemaakt). Onmiddellijk werd er gewuifd door iemand, overduidelijk een local, die zijn plaats graag aan mij afstond. Raakte in een kort gesprekje met hem. Ongeveer de helft van de aanwezigen waren locals volgens hem. En ook daar speelde deze discussie. Hij hoopte dat als hij een keer op roadtrip was dat hij dezelfde behandeling ten deel zou vallen. Hij sloot af met in zijn beste kachelpijp-zweed/engels: "We have to respect and help each other". En zo is het.
 
Je moet gewoon laden hoe jij dat wil en je bent echt geen toelichting verschuldigd. Ik laad gewoon op mijn manier. Nogmaals, het is nooit vol in Breukelen en er staan veel locals uit Breukelen, Maarssen, etc. Het zou zonde zijn om all die stalls overbodig vrij te houden. Zeker, omdat tesla bij verkoop aangaf dat ik altijd gratis zou kunnen laden en ik niet verplicht was om thuis te laden.
Vooral doen!

Maar, je zal merken dat thuis kunnen laden, op welke manier ook, echt ideaal is. De verwarming al aan op ‘walstroom’ of toch gewoon even de auto vol laden.

Ik heb ook een SuC in de buurt, maar ik laad er praktisch nooit, thuis laden vind ik veel handiger.

Dus als je thuis een infra aan legt, doe het wel goed. Het is een investering in de toekomst en je eigen gemak.
 
Ik wil even zeggen dat ik het super vind hoe iedereen meedenkt over mijn vraag. Ik ben nieuw hier op dit forum en vind het geweldig hoe ik hier geholpen wordt. Volgende week ga ik een Model S 85 base met techpack ophalen, 2e hands, 4 jaar oud met 310k op de teller. Ik kan thuis helaas geen TWC plaatsen maar van de garageboxen vlak bij mijn huis is er een box die niet van mij is maar ik heb daar wel een stroompunt met meter hangen. Overblijfsel van de vorige bewoner van mijn huis. Vandaar dat volgens mij een rode industrieel stopcontact CEE het meest geschikt voor mij is. Een TWC met vaste kabel neemt ook teveel ruimte in, een regenpijp zit dan in de weg. Als ik zo'n stopcontact kan plaatsen met een afsluitbaarkapje die er ook voor zorgt dat de stekker er niet uitgetrokken kan worden dan ben ik geholpen. Maar ik ben bang dat zo'n kapje niet bestaat, ik zal ceatief moeten zijn. Maar wellicht heeft een van jullie een idee wat ik hier voor kan gebruiken? Ik vind het niet erg om steeds de mobiele kabel te gebruiken. Hopelijk is het maar voor tijdelijk omdat in 2019 superchargers stalls in Hilversum, waar ik woon, geplaatst gaan worden.
UMC is bedoeld voor incidenteel gebruik. Vooral het steeds in en uitpluggen van m.n. de 16A stekker schijnt niet goed te zijn. @widodh heeft hier een keer een mooie uitleg over geschreven.
 
Vooral doen!

Maar, je zal merken dat thuis kunnen laden, op welke manier ook, echt ideaal is. De verwarming al aan op ‘walstroom’ of toch gewoon even de auto vol laden.

Ik heb ook een SuC in de buurt, maar ik laad er praktisch nooit, thuis laden vind ik veel handiger.

Dus als je thuis een infra aan legt, doe het wel goed. Het is een investering in de toekomst en je eigen gemak.

Laden bij een SuC, zelfs al is die in de buurt, kost altijd extra tijd. Je moet er heen rijden, inpluggen, wachten tot er voldoende geladen is, en weer wegrijden.

Bij thuis laden speelt dit allemaal niet. Gewoon naar huis rijden, inpluggen en van je avond genieten. De volgende dag met verse lading en desgewenst opgewarmd weer vertrekken. Geen wachttijd.

Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik altijd kiezen voor (deugdelijke) laadinfrastructuur thuis. Het gemak en comfort is vele malen hoger.

Het idee van “gratis” laden is kennelijk aantrekkelijk, zeker voor Nederlanders, maar de stroomkosten zijn sowieso al erg laag (minder dan 5ct per km), dus dat is volgens mij nauwelijks een argument. Ik laad 95% thuis en ben per maand ca. 100 euro kwijt. Dat is net zoveel als vroeger één tank benzine, dus waar praten we over? Anders gezegd: de meeste mensen die in een Tesla rijden, kunnen de besparing door het laden bij de SuC niet terugverdienen in de tijd die het extra kost: d.w.z. de besparing is veel lager dan het ‘verlies’ door de wachttijd, aannemende dat je die wachttijd niet echt productief kan gebruiken.
Dus een kwestie van ‘penny wise, pound foolish'.
OK, ik geef toe dat ik de kosten van de laadpaal nog niet heb meegerekend, maar dat is een eenmalige investering waar je daarna vele jaren plezier van kan hebben.
 
Last edited:
Laden bij een SuC, zelfs al is die in de buurt, kost altijd extra tijd. Je moet er heen rijden, inpluggen, wachten tot er voldoende geladen is, en weer wegrijden.

Bij thuis laden speelt dit allemaal niet. Gewoon naar huis rijden, inpluggen en van je avond genieten. De volgende dag met verse lading en desgewenst opgewarmd weer vertrekken. Geen wachttijd.

Dus als je de mogelijkheid hebt, zou ik altijd kiezen voor (deugdelijke) laadinfrastructuur thuis. Het gemak en comfort is vele malen hoger.

Het idee van “gratis” laden is kennelijk aantrekkelijk, zeker voor Nederlanders, maar de stroomkosten zijn sowieso al erg laag (minder dan 5ct per km), dus dat is volgens mij nauwelijks een argument. Ik laad 95% thuis en ben per maand ca. 100 euro kwijt. Dat is net zoveel als vroeger één tank benzine, dus waar praten we over? Anders gezegd: de meeste mensen die in een Tesla rijden, kunnen de besparing door het laden bij de SuC niet terugverdienen in de tijd die het extra kost: d.w.z. de besparing is veel lager dan het ‘verlies’ door de wachttijd, aannemende dat je die wachttijd niet echt productief kan gebruiken.
Dus een kwestie van ‘penny wise, pound foolish'.
OK, ik geef toe dat ik de kosten van de laadpaal nog niet heb meegerekend, maar dat is een eenmalige investering waar je daarna vele jaren plezier van kan hebben.


Tijd is inderdaad geld. Als je aan 100kW kunt laden, en een kWh kost tussen €0.10 en €0.21, dan verdien je dus tussen de €10 en €21 per uur door "gratis" te superchargen. Ik denk dat het netto uurloon van de gemiddelde teslarijder hier boven ligt. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt, thuis inpluggen, en niet wachten bij een SuC.
 
Gisteren hebt een soortgelijke discussie gehad met een Leaf-rijder. Die man sprak me enkele maanden geleden aan over thuisladen toen hij zijn Leaf net besteld had. Immers met het bijgeleverde reisladertje van Nissan zou hij uren moeten thuisladen om een paar km te kunnen rijden. Ik vondt voor hem een paar alternatieven met hogere laadsnelheid maar hij had de auto toen net gekocht en zat nogal "op zijn Frank".

Gisteren zie ik hem terug en vraag hoe hij nu thuis laad. Hierop antwoord hij dat hij nooit of bijna nooit thuis laad. Hij laad om de 2 dagen een half uurtje aan de (gratis) 50Kw ChaDeMo lader bij de plaatselijke Lidl! Hij vindt dat hij als EV rijder daar gewoon recht op heeft, ook al koopt hij er enkel een pak melk. Waarom zou hij betalend thuis laden als het gratis kan bij Lidl.

Ik viel bijna van mijn stoel. Zo krijgen alle EV rijders volgens mij snel een slechte naam en zal Lidl misschien snel stoppen met het gratis aanbieden van een laadbeurt aan shoppers.
 
Tijd is inderdaad geld. Als je aan 100kW kunt laden, en een kWh kost tussen €0.10 en €0.21, dan verdien je dus tussen de €10 en €21 per uur door "gratis" te superchargen. Ik denk dat het netto uurloon van de gemiddelde teslarijder hier boven ligt. Voor mij was de keuze dus snel gemaakt, thuis inpluggen, en niet wachten bij een SuC.

Zo "zwart/ wit" is de berekening voor mij in ieder geval niet. Veel werkzaamheden kunnen ook op de laptop of telefonisch worden uitgevoerd. De meeste zullen een berg aan e-mail hebben liggen die weggewerkt moet worden. Dan is dat halfuurtje onderweg een prima stop om wat werkzaamheden uit te voeren.
 
Zo "zwart/ wit" is de berekening voor mij in ieder geval niet. Veel werkzaamheden kunnen ook op de laptop of telefonisch worden uitgevoerd. De meeste zullen een berg aan e-mail hebben liggen die weggewerkt moet worden. Dan is dat halfuurtje onderweg een prima stop om wat werkzaamheden uit te voeren.
De rit heen en terug is altijd verloren tijd, ook al kan je op verplaatsing werken.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Je hoort ook veel van ICE rijders dat ze een EV maar niets vinden want het laden duurt zo lang.

Ik heb een TMC met een 7m kabel eraan omdat ik liever niet vlak tegen het huis aan parkeer.
Ca. 5 meter heb ik nodig om aan te sluiten en dat gaat inmiddels zo rap dat als ik gelijk met mijn vrouw uitstap dat zij nog niet eens de sleutel in het slot van de voordeur heeft voordat ik de auto heb aangesloten en weer naast haar sta.

Zelfs het tanken van een ICE zou mij extreem veel meer tijd kosten dan thuisladen om het maar niet te hebben over de omweg en wachttijden. Onderweg naar het buitenland heb ik uiteraard de SuC's gebruikt en daarnaast 2x in NL. 1x om te kijken hoe het werkt en een tweede keer omdat ik toch een afspraak had bij de vd Valk in Dordrecht. Als je overigens samen een kop koffie neemt dan is het voordeel van de Suc al zo goed als weg..

Doordat ik hem nu dagelijks ca. 1:45u voor dat ik normaal vertrek met de maximale 24A laat laden en 15 min voor vertrek even de kachel aan klik heb ik ondanks de kou altijd een warme auto en accu als ik van huis weg ga. Nu rij ik maar 95-100km per dag dus als je meer rijdt dan moet je de lader wat vroeger laten starten.