Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dat hangt van de mobile lader af. Volgens mij wordt de Model 3 uitgeleverd met een 1-fase (3 kW) lader. Bij de Model S/X kreeg je (vroeger in ieder geval) een 3-fase mobile lader met een verloopstekker naar die rode hierboven afgebeelde contactdoos. Daarmee kan je wel 11 kW halen.
 
Hallo lieve mensen,

Wij willen officieel 'Tesla Wall Connector' kopen en bij mij ouders buiten op de muur ophangen (er is een kleine overkapping).
vraag 1 - hebben jullie goede ervaringen met Tesla Wall Connector ? of zijn er beteren alternatieven voor deze prijs: max 500 e.?
vraag 2 - misschien iemand van jullie hebben en willen voor mij tweede hands/nieuwe 'Tesla Wall Connector' verkopen voor een beteren prijs dan bij Tesla shop?
Moet het beslist een Tesla Wall Connector zijn?
In 2014 voor onze Zoe via internet destijds een Ratio Electric Mode 2 Charge Station box gekocht (16A/ 3 Phase) die kon ik pluggen in het rode 3 fase stopcontact. Onze Tesla Model 3 laadt daarmee ook op.
 
Kan zijn dat er een adder onder het gras zit of ik iets over het hoofd zie, maar hier zie ik ze voor €515. Wel met een ander artikelnr AUTRAT39003-8718375369326 in plaast van 39003
Zou deze ook een type B ALS/6 mA DC beveiliging hebben?

De Ratio box noemde ik slechts als voorbeeld, dat een bredere oriëntatie mogelijk is.
@Andrius noemt max € 500, tweedehands, lage prijs.
 
Last edited:
Met die 2e hands TWC ben je er niet. Daar moet je dus nog een type B ALS bij optellen, en dan is goedkoop al heel gauw duurkoop.
Ik zie nergens documentatie waaruit blijkt dat die Ratio wél een ingebouwde type B ALS heeft.

Sowieso, moet de type B niet rechtstreeks na je meter aangesloten worden? Alleszins in België is dat het geval.

Als die Ratio een type B heeft, en je 'm kan meepakken voor <700, dan is dat wel een goeie zaak ja.
 
Ik zie nergens documentatie waaruit blijkt dat die Ratio wél een ingebouwde type B ALS heeft.

Sowieso, moet de type B niet rechtstreeks na je meter aangesloten worden? Alleszins in België is dat het geval.

Als die Ratio een type B heeft, en je 'm kan meepakken voor <700, dan is dat wel een goeie zaak ja.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar @horta ..
Ik zie op internet wel dat een Type A aardlekschakelaar in Nederland volstaat bij Ratio wandladers:
(DC/AC) aardlek-detectie
In de Ratio wandladers is een (DC/AC) aardlek-detectie ingebouwd. Hierdoor volstaat in de meterkast een aardlekschakelaar Type A. Een duurder Type B aardlekschakelaar is hiermee net nodig. Let op: In sommige landen (niet Nederland) is deze Type B aardlekschakelaar verplicht om alsnog te installeren.
 
Ik lees het nu overigens ook expliciet bij de beschrijving van deze Type B aardlekschakelaar bij deze aanbieder, dat een Type B niet nodig is als reeds sprake is van een geïntegreerd DC lekstroom beveiliging
Volgens de installatienorm dienen 3-fase laadpunten voor electrische auto's beveiligd te worden tegen DC foutstromen groter dan 6mA. Sommige laadpunten hebben daarom een geïntegreerde DC lekstroom beveiliging. Wanneer het laadpunt dit niet heeft of wanneer u meerdere laadpunten achter één aardlekschakelaar plaatst is een type B aardlekschakelaar noodzakelijk.
 
Ik lees het nu overigens ook expliciet bij de beschrijving van deze Type B aardlekschakelaar bij deze aanbieder, dat een Type B niet nodig is als reeds sprake is van een geïntegreerd DC lekstroom beveiliging
Volgens de installatienorm dienen 3-fase laadpunten voor electrische auto's beveiligd te worden tegen DC foutstromen groter dan 6mA. Sommige laadpunten hebben daarom een geïntegreerde DC lekstroom beveiliging. Wanneer het laadpunt dit niet heeft of wanneer u meerdere laadpunten achter één aardlekschakelaar plaatst is een type B aardlekschakelaar noodzakelijk.
Een laadpunt moet verplicht een eigen type B/DC detectie hebben. Het combineren van 2 laadpunten op 1 type B ALS mag niet, dat is de uitleg van de laatste zin.
 
Ik neem hier even mijn post van juli vorig jaar over:
Toch nog even over de up stream aardlekbeveilging. Een DC lekstroom van meer dan 6mA die door een type A of type AC aardlekschakelaar gaat,maakt dat die aardlek in verzadiging gaat en niet meer zal afspringen bij een AC-lekstroom, zelfs niet bij een levensbedreigende AC-lekstroom. Dat is de echte reden waarom je ofwel rechtstreeks en uitsluitend een type B moet installeren of een beveiliging die de lader uitschakelt bij een DC-lekstroom van meer dan 6mA in combinatie met een hogerop gelegen type A.
Heb je dus een type B in de lader, maar is die lader aangesloten op een lijn waarin een type A nog andere toestellen beschermt, dan loop je theoretisch gevaar dat een lekstroom in die andere toestellen de type A niet doet afspringen omdat die "verblind" is door in verzadiging te zijn.
Waarom één type B geen dubbel laadpunt zou kunnen beschermen, is me nog steeds niet duidelijk.
Heel wat laadstations worden trouwens helemaal zonder type B of zonder de 6mA garantie geleverd en geïnstalleerd. Tot voor enkele jaren was er voor een enkelfasige lader alleen een type A vereist.

Dus ofwel een type A of AC met in de lader een 6mA DC lekbeveiliging ofwel een type B rechtstreeks na de hoofdzekering die dan eventueel de hele installatie beschermt.

Ik bekeek recent wat er moet bij een dubbel laadpunt. Per laadpunt een 6mA DC beveiliging geeft theoretisch de kans dat er 2 keer 5mA DC lekstroom aanwezig is, die het laden niet zal onderbreken maar toch de hogerliggende hoofdaardlekbeveiliging type A of type AC in verzadiging brengt. In zo'n configuratie zou je dus de totale lekstroom van de beide laders moeten meten en wanneer die de 6ma overschreidt het laden eventueel onderbreken.