Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Naar aanleiding van bovenstaande berichten komt er een vraag boven drijven -> Een mobiele lader van Tesla (zoals met de auto meegeleverd) sluit je aan op een willekeurige, geschikte WCD. Dan is de aardlekbeveiliging waarschijnlijk niet helemaal volgens de regels? (ervan uitgaande dat in de TMC geen juiste DC lekstroombeveiliging is gemonteerd) Of gelden er voor mobiele oplossingen andere regels?
 
Voor wat we (als in een groep binnen tweakers) hebben kunnen terugvinden gelden er geen andere regels voor mobiele laders. Wat wel is veranderd is de regelgeving: tot en met medio 2017 gold de regeling voor de type B ALS alleen voor meerfase installaties. Ik vermoed dat niemand op het idee gekomen is dat ook de granny chargers inmiddels onder de type B verplichting vallen.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
En dat mag in Nederland niet. Iedere lader eigen bescherming.
Uit het fragment dat je aanhaalde, leid ik juist het omgekeerde af: dat bij meerdere laadpunten, er een aardlekschakelaar type B verplicht is. Er staat niet bij eentje per laadpunt. Omgekeerd geeft één 6mA beveiliging per laadpunt juist een probleem in plaats van een garantie dat een voorliggende aardlekschakelaar niet verblind wordt.
 
Uit het fragment dat je aanhaalde, leid ik juist het omgekeerde af: dat bij meerdere laadpunten, er een aardlekschakelaar type B verplicht is. Er staat niet bij eentje per laadpunt. Omgekeerd geeft één 6mA beveiliging per laadpunt juist een probleem in plaats van een garantie dat een voorliggende aardlekschakelaar niet verblind wordt.
En toch is het zo volgens NEN1010. Niet meer dan 1 laadpunt per type B ALS. Dat staat echt in NEN1010. Die discussie hebben we overigens juist gewonnen van de bouwer van ons huis, die moest tot zijn spijt bekennen dat het er echt zo staat.
 
Naar aanleiding van bovenstaande berichten komt er een vraag boven drijven -> Een mobiele lader van Tesla (zoals met de auto meegeleverd) sluit je aan op een willekeurige, geschikte WCD. Dan is de aardlekbeveiliging waarschijnlijk niet helemaal volgens de regels? (ervan uitgaande dat in de TMC geen juiste DC lekstroombeveiliging is gemonteerd) Of gelden er voor mobiele oplossingen andere regels?
En wat als je de TWC via een stopcontact en stekker aansluit? Dan heb je ook jouw vaste installatie niet gewijzigd.
 
Aangezien er de komende tijd weer regelmatig negatieve elektriciteitsprijzen zullen zijn door overschot zon- en windenergie, wil ik daar middels mijn contract met ‘realtime’ marktprijzen gebruik van maken door mijn auto vooral op te laden op die momenten. Ik wil mijn auto bij thuiskomst wel aan de lader hangen, maar het laden enkel manueel vanuit de app starten op die momenten dat de kWh prijzen laag zijn. Kan dat? Volgens mij niet tenzij ik (naast geprogrammeerd laden = uit) direct het laden stop nadat ik de auto aan de lader hang (omdat het laden dan automatisch start). Of zie ik iets over het hoofd in menu in auto? Jedlix app ken ik voor de goede orde, maar is niet flexibel genoeg / onbetrouwbaar.
 
Aangezien er de komende tijd weer regelmatig negatieve elektriciteitsprijzen zullen zijn door overschot zon- en windenergie, wil ik daar middels mijn contract met ‘realtime’ marktprijzen gebruik van maken door mijn auto vooral op te laden op die momenten. Ik wil mijn auto bij thuiskomst wel aan de lader hangen, maar het laden enkel manueel vanuit de app starten op die momenten dat de kWh prijzen laag zijn. Kan dat? Volgens mij niet tenzij ik (naast geprogrammeerd laden = uit) direct het laden stop nadat ik de auto aan de lader hang (omdat het laden dan automatisch start). Of zie ik iets over het hoofd in menu in auto? Jedlix app ken ik voor de goede orde, maar is niet flexibel genoeg / onbetrouwbaar.
De Tesla Wall Connector kan je met een Raspberry Pi 'slim' maken en aansturen wanneer ie moet laden en hoeveel vermogen ie ernaar moet sturen. Zo kan je bv je laden koppelen aan de opbrengst van je PV-installatie e.d.

Ik heb zelf een fork van TWCManager draaien om het vermogen te regelen in functie van het verbruik doorheen het huis. Met een 20A 3 fase aansluiting kan ik bv max. 16kW laden, maar dan slaat de zekering uit wanneer ik de oven aan zet.

 
  • Informative
  • Like
Reactions: Nowyony and NielsA
De Tesla Wall Connector kan je met een Raspberry Pi 'slim' maken en aansturen wanneer ie moet laden en hoeveel vermogen ie ernaar moet sturen. Zo kan je bv je laden koppelen aan de opbrengst van je PV-installatie e.d.

Ik heb zelf een fork van TWCManager draaien om het vermogen te regelen in functie van het verbruik doorheen het huis. Met een 20A 3 fase aansluiting kan ik bv max. 16kW laden, maar dan slaat de zekering uit wanneer ik de oven aan zet.

Wel een puntje van aandacht nou je het zegt, maximale vermogen dat ik op huisinstallatie kan trekken. Normaalgesproken laad ik ‘s nachts en dan staat er niks anders aan, maar overdag is dat wel eens anders.

Ik zal me eens verdiepen in die Raspberry Pi oplossing, maar dat is denk ik wat teveel van het goede voor mijn ‘probleem’.
 
Ik zal me eens verdiepen in die Raspberry Pi oplossing, maar dat is denk ik wat teveel van het goede voor mijn ‘probleem’.
In weze zijn al die slimme laadpalen een variatie op bovenstaande oplossing: met software ga je de eigenschappen van de laadpaal regelen, en die software kan je voorzien van gegevens vanuit verschillende bronnen: de gemeten opbrengst van je PV-installatie, de gemeten inhoud van je thuisbatterij, het gemeten verbruik van je net e.d.

Je kan zo een oplossingen a la Jedlix, een slimme laadpaal op basis van SmartEVSE/OpenEVSE/... met of zonder backoffice kiezen of dus zelf matig aan het sleutelen gaan met je bestaande laadpaal. Als je weet dat zo een domme TWC ~€530 kost en zo een slimme laadpaal vaak voorbij de 1K + abo

Ik denk dat wat jij zoekt, eenvoudig kan opgelost worden met Jedlix:

 
  • Like
Reactions: NielsA and job-lek
Ik gebruik Jedlix tegenwoordig ook met hourly rates via een pilot van Frank Energie, werkt zeer goed bij mij. Ik worstel nog wel met de gedachte dat zonnepanelen en uurprijzen niet altijd een goede match zijn in de praktijk en mijn auto daar ook niet veel aan kan bijdragen. Misschien toch maar eens naar de powerwall kijken :)
 
Ja, zeker, houdt alleen geen rekening met mijn eigen elektriciteitsgebruik en capaciteit huisinstallatie op moment van (starten) slim laden.

Ik denk dat ik het voorlopig zelf in de hand hou en gepland 's nachts blijf laden, en als ik het zie aankomen (zijn vaak weekenden en/of feestdagen) handmatig profiteer van de negatieve prijzen op beschreven wijze. Alleen jammer dat Tesla dus geen optie heeft om laden enkel manueel te kunnen starten en er een 'workaround' of third party app nodig is om dat te doen.
 
Ik gebruik Jedlix tegenwoordig ook met hourly rates via een pilot van Frank Energie, werkt zeer goed bij mij. Ik worstel nog wel met de gedachte dat zonnepanelen en uurprijzen niet altijd een goede match zijn in de praktijk en mijn auto daar ook niet veel aan kan bijdragen. Misschien toch maar eens naar de powerwall kijken :)
Ik kende deze partij nog niet maar ziet er interessant uit, qua aanbod vergelijkbaar met EasyEnergy maar die waren weer overgenomen. Zal er einde vh jaar (als mijn contract weer afloopt) weer naar kijken. Ben in de tussentijd erg benieuwd naar je ervaringen, hou je ons hier op de hoogte?