Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan in Europa nu ook de 3e generatie Tesla Wall Connector kopen.


Deze heeft eveneens een aardlekbeveiliging.

1619979452167.png
 
Iemand een idee of de oude en de nieuwe TWC ook in Master-Slave combinatie aan te sluiten zijn?
In de installatie-handleiding zie ik geen specifieke hardware-connectie daarvoor.

Load sharing gebeurt op software-niveau, omdat de nieuwe TWC 3 via wifi communiceert met andere TWC 3's. Je kan tot 16 TWC3's met mekaar zo koppelen, tov maar 4 TWC2's.

Ik zie geen mogelijkheid om bestaande TWC2's te koppelen met TWC3's.

De TWC3 is een smart charger, maar de software om 'm smart te maken bestaat nog niet 😅

De hardware aansluiting is overigens erg gebruiksvriendelijk. Je bevestigt je bekabeling in het muurmontage-paneel, en kan dan simpelweg de TWC op het paneel schuiven en via aansluitpennen wordt de TWC dan gevoed.

1620028325437.png
 
Leuk dat-ie nu ook in NL verkrijgbaar is. De TWC is qua prijsstelling nu weer interessant omdat er zowel een type A als type B aardlek in zit. Qua kosten kom je ongeveer uit op de kosten van zelfbouw (misschien zelfs wel goedkoper), ik kan wel eens een BoM (Bill of Materials) naast elkaar zetten voor de liefhebber. Wat een gemis blijft is het niet kunnen integreren van een slimme meter, je zult de TWC dus op een standaard huisaansluiting van 3 * 25 ampère (in NL) op maximaal 3 * 16 kunnen laten laden.

Als er iemand meerdere van deze dingen heeft werken op 1 aansluiting en beschikbaar wil stellen kunnen we eens met Wireshark gaan kijken hoe ze met elkaar communiceren (bij TWCManager zijn ze daar ook benieuwd naar). Mijn verwachting is dat dit lokaal gebeurt omdat er bij een storing in de cloud de lijn kan worden overbelast (of alles stopt gewoon met werken).
 
Als er iemand meerdere van deze dingen heeft werken op 1 aansluiting en beschikbaar wil stellen kunnen we eens met Wireshark gaan kijken hoe ze met elkaar communiceren (bij TWCManager zijn ze daar ook benieuwd naar). Mijn verwachting is dat dit lokaal gebeurt omdat er bij een storing in de cloud de lijn kan worden overbelast (of alles stopt gewoon met werken).
Ik ben heel benieuwd, maar heb zelf 1 gemonteerde TWC2 met TWCManager, en nog 2 signature TWC's in de doos in de garage liggen. Ze gaan hier vreemd opkijken als ik nog een 4e TWC koop 🤣
 
Als je aardlekbeveiliging in je laadpaal zit dan wil je alsnog de kabel van je meterkast naar je laadpaal beschermen met een aardlekschakelaar in je meterkast. Zeker als deze kabel vrij lang is. Tussen de meterkast en laadpaal is er geen risico op een DC lekstrook (als de laadpaal een Type B ALS heeft), dus kan je volstaan met een Type A in de meterkast.
 
Thanks. Bijgeleerd. Kon het voor die prijs niet geloven.
Straks is het goedkoper om een TWC te installeren dan de twee aardlekschakelaars apart.

De Type B aardleks zijn inderdaad duur maar zullen snel in prijs dalen. In een SmartEVSE zijn ze als sensor te integreren voor € 59 dus de hoge prijs is ws. een gevolg van de lage vraag. Let erop dat je nog wel een overstroombeveiliging moet installeren.
Als je zonnepanelen hebt, heb je ook een DC circuit. Heb je dan ook geen type B nodig?
Of zit die in de omvormers?

Inderdaad wel een circuit maar de omvormer zet dat weer om naar AC. Dat circuit is niet comptibel met het DC circuit van een EV. Om DC te kunnen laden heb je een enigzins stabiele stroom nodig (lastig met de zon) en een DC-DC omvormer.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Zou me niet verbazen dat Tesla graag zou zien dat ze de DC stroom van je zonnepanelen of Tesla dak als DC stroom kunnen opslaan in je PowerWall, en dan leveren aan je Tesla als DC stroom voor de batterij. Ik ken er voor de rest niks van, maar in elke van die stappen zitten momenteel DC-AC en AC-DC omvormers...
 
De module die beschermt tegen de 6mA DC lekstroom is zelf geen aardlekschakelaar want die is niet in staat om de stroom te onderbreken. In combinatie met een lader en de daarbij horende elektronica, krijg je volgende acties in geval van een aardlek: de module meet een verschil (AC of DC) tussen ingaande en uitgaande stroom en geeft een puls aan de elektronica van de lader. Die staat "op wacht" en bij het ontvangen van de puls onderbreekt die het laden door de bekrachtiging van de contactor te stoppen.
Ik kan me voorstellen dat dit perfect voldoet voor het vermijden van het "verblinden" of in verzadiging zetten van een voorliggende AC-lekstroomschakelaar. Bij een levensbedreigende aanzienlijk lekstroom langs een menselijk lichaam zou de reactiesnelheid eventueel wat te laag kunnen liggen, in elk geval trager dan met een volwaardige lekstroomschakelaar.
Hieronder nog even de symbolen van de drie types aardlekbeveiliging. Voor een PV-installatie volstaat type A.
Aardlek_types.gif
 
Bij een levensbedreigende aanzienlijk lekstroom langs een menselijk lichaam zou de reactiesnelheid eventueel wat te laag kunnen liggen, in elk geval trager dan met een volwaardige lekstroomschakelaar.
Ik ben het met je eens behalve dit punt. Ik denk dat geen enkele beveiliging er is om pas uit te schakelen als iemand als geleider gaat werken.
Stel een wasmachine. Mocht er spanning op de ombouw van de wasmachine komen te staan dan schakelt de aardlekschakelaar de spanning uit. En dan is het maar hopen dat er in die korte tussentijd net geen persoon de buitenkant van de wasmachine beet had.

Een menselijk lichaam heeft ook een redelijke weerstand, ik ben bang dat als je een 32A gezekerde draad beetpakt je eerder ernstig letsel hebt dan dat de stroombeveiliging uitschakelt.
 
Als je aardlekbeveiliging in je laadpaal zit dan wil je alsnog de kabel van je meterkast naar je laadpaal beschermen met een aardlekschakelaar in je meterkast. Zeker als deze kabel vrij lang is. Tussen de meterkast en laadpaal is er geen risico op een DC lekstrook (als de laadpaal een Type B ALS heeft), dus kan je volstaan met een Type A in de meterkast.
Helemaal eens met je dat je die wilt beschermen, maar strikt genomen is het niet verplicht volgens NEN1010. Je gebruikt toch wel een mantel buis of een ymvk-as kabel? Dan kun je hem niet doorsteken.