Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Eindelijk, na een half jaar op m'n nieuwe adres afgelopen weekend de tijd genomen om m'n laadpunt aan te sluiten. Was een aardig karwei.

De meterkast upgraden door een bestaande groepenkast uitbreiding voor een krachtstroom kookplaat te verwijderen en te vervangen door een full size extra groepenkast. Daarna voor de deur een gat graven om een kabel door te trekken vanuit de kruipruimte. Door de kruipruimte met circa 10cm grondwater te kruipen om deze door te voeren naar de meterkast. Het geheel aansluiten was nog best een gedoe want 6mm2 aders werken niet makkelijk mee.

Had ik natuurlijk veel eerder moeten doen. Onder huidige energiecontract betaal ik nog 20 cent per kWh en in de straat nu 37 cent. 17 cent per kWh is gewoon een bizar groot verschil. Ik begrijp eigenlijk niet dat dergelijke tarieven zijn toegestaan in woonwijken.

Anyway, nu lekker rollen met 4 EUR per 100 kilometer versus de eerdere 7.40 EUR scheelt aardig. Helemaal als ik even reken naar de kosten voor benzine. Voor het gemak even 100/15*1.90 = 12.66 EUR per 100 kilometer.

Anyway, voor de total cost of ownership is een privé laadpunt echt wel een aanrader.

Komt nog bij dat ik nu met 17kW kan laden. Dat gaat straks helemaal een pretje zijn in de winter.
 
Dat zal geen probleem zijn maar je kunt toch maar Max 16A sturen. Vuistregel is
10A = 1mm2 , dus voor 16A is 2,5mm2 ruim voldoende. Ook makkelijker werken in je meterkast en lasdoos achter de wallconnector
Mee eens, en voor de verliezen hoef je het (6mm ipv 2,5) ook niet te doen. Ik laad op 3x25 en daar heb ik wel 6mm gebruikt zodat ik in de toekomst ook hoger zou kunnen laden mocht ik mijn aansluiting willen verzwaren.
 
Het hangt sterk van de lengte af. Hier moest de kabel van de straat naar de meterkast worden vervangen van een 6 mm2 naar 16 mm2 toen we verzwaarden van 3x25A naar 3x50A, gedaan door de netwerkbeheerder. Zo gek is een dikkere kabel niet en 2.5 mm2 is wel erg magertjes voor de grote en vooral langdurige stromen. Het is geen frietpan die 10 minuten aan staat.
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
Waarom zou je dat willen behalve wanneer je een buurtlaadstation wil starten?
Mijn MS heeft de dual charger optie en kan op 22 kW laden (3 x 32 ampere). Ik vond het een leuk project om die capaciteit met mijn bestaande huisaansluiting zo goed mogelijk te kunnen benutten. Ik laad nu op 17 kW, dat schijnt in de wintermaanden handig te zijn omdat de batterij dan ook voorverwarmd kan worden. Heb er geen bron van. Voordeel is dat ik lekker snel kan bijladen tot 90-100 SoC, vanwege corona staat mijn SoC standaard op 50.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik doe nu al bijna 5 jaar 45000km/jaar. Ik dacht ook dat ik drie fasen zou nodig hebben. @S-19910 raadde mij aan om toch eerst met 2 fasen te proberen. Hij had gelijk. Nog nooit problemen gehad. Er komt 34km range bij per uur laden. Wie doet er ooit 2 dagen na elkaar 350 km? En als dat zo is dan is een koffiepauze aan een snellader sterk aangeraden of vind je wel een lader op je bestemming. Als je de tweede dag meer dan 350 moet, moet je toch onderweg laden wellicht. Of je nu 3 of 2 fasen laadt. De marge voor een scenario waar je wel winst haalt is zo klein (tussen de range die je wel kan laden en de max range van je wagen) dat het niet loont.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hi allemaal.



Ik heb de volgende vraag, hoop dat iemand dit eerder heeft geprobeerd. Mijn werkgever wil graag dat ik via mijn zakelijke laadpas het thuisladen verreken, het gaat om een Shuttel laadpas. Bij mijn nieuwe woning hangt al een TWC, deze werkt uiteraard niet met de Shuttel laadpas. Is het mogelijk om iets tussen de meterkast en de TWC te plaatsen zodat ik kan afrekenen met de Shuttel laadpas?



De vorige bewoner had er al een geijkte KWh meter tussen zitten maar mijn werkgever wil liever alle kosten via Shuttel laten lopen.





Hoor het graag!
 
Meest eenvoudige oplossing is dat je je werkgever ook vraagt dat ie een compatibele laadpaal komt installeren.

Als dat niet kan, moet je zelf een compatibele laadpaal kopen, of een integratie met MSP passen bedenken die stroom levert aan een punt waarop je je TWC aansluit.
 
Ik doe nu al bijna 5 jaar 45000km/jaar. Ik dacht ook dat ik drie fasen zou nodig hebben. @S-19910 raadde mij aan om toch eerst met 2 fasen te proberen. Hij had gelijk. Nog nooit problemen gehad. Er komt 34km range bij per uur laden. Wie doet er ooit 2 dagen na elkaar 350 km? En als dat zo is dan is een koffiepauze aan een snellader sterk aangeraden of vind je wel een lader op je bestemming. Als je de tweede dag meer dan 350 moet, moet je toch onderweg laden wellicht. Of je nu 3 of 2 fasen laadt. De marge voor een scenario waar je wel winst haalt is zo klein (tussen de range die je wel kan laden en de max range van je wagen) dat het niet loont.
Ik woon in het zuiden van NL en werk in de randstad dus ja, ik doe soms wel meer dan 350 per dag. Dat gezegd hebbende, ook met 2 fasen kun je 'm in 10 uur volladen dus ik snap je punt. Voor mensen die geen 3-fase meterkast hebben is 2-fase meestal genoeg en wegen de voordelen van nog sneller laden niet op tegen de meerkosten. Voor mensen met een 3-fasen meterkast is het juist wenselijk om een 3-fasen laadpunt aan te leggen zodat de fasen gelijk belast worden.
 
  • Like
Reactions: Phil V