Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Dit weekend in een huisje in de Ardennen gezeten. De Tesla middels UMC aan een WCD gehangen. Vooraf met multimeter ff gekeken of ik geen last van neuterprbleem zou krijgen. Gelukkig was eea in orde. Toch kreeg ik auto met geen mogelijkheid geladen. Hoewel de UMC een groen lopend lampje liet zien, bleef laadstroom steken op 1A. Aangegeven laadtijd>24uur. Diverse WCD geprobeerd maar overal zelfde resultaat. Kon helaas niet in de meterkast om te kijken of ik daar iets geks zou kunnen zien. Na 1 dagje op deze manier laden was er natuurlijk niks tot nauwelijks iets bijgekomen. En nu het vreemde: ’s ochtends voor het wegrijden wil ik auto-interieur opwarmen via App. Was tenslotte een dikke min 10graden. Vrijwel direct nadat ik op “turn on” heb geklikt, begint de stroom op te lopen naar 16A en wordt er daadwerkelijk geladen. Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn?

bizar.
heb je de spanning gezien bij de start ?
wat ik in de Ardennen al eerder gezien heb : grote schommelingen in de spanning bij de start van het laden.
Daardoor blijft de laadstroom beperkt. Manueel starten aan een lage stroom; en dan nadat de spanning gestabiliseerd is; langzaam de stroom verhogen.
Dat lijkt mij consistent met de vaststelling dat in tweede instantie (nadat het laden gestart is); de verwarming wel werkt.

Maar 1A heb ik nooit gezien... eigenaardig.
 
Tip: Als je voor gebruik van laadvoorziening een aparte aansluiting hebt, betaal je daar vanaf 1 januari verlaagde energiebelasting over. Zelf heb ik op ons kantoor een 3x25 aansluiting die echt alleen door een aantal laadpalen wordt gebruikt. Nu betaal ik over de 1e 10.000 kWh ook het verlaagde tarief wat normaal geldt vanaf 10.000 kWh. Dat scheelt zomaar 7 c/kWh.

Na enig duwen en trekken kreek ik van Greenchoice Zakelijk een formulier waarop je een verklaring kunt geven, daarna wordt dit met terugwerkende kracht ingevoerd:

View attachment 211769

Heel mooi dat je dit gepost hebt René!
Heb vandaag het formulier naar GreenChoice gezonden.
Zag dat, als je het deze maand wilt laten ingaan, het formulier ook deze maand nog bij GreenChoice moet binnenkomen.
 
Ik gebruik thuis en op het werk www.loxone.com. De meting van stroom/spanning komt rechtstreeks uit de Keba laadpalen en van de slimme meter (alleen in dit geval de P0 bus).Als de slimme meter niet aanwezig of te traag is gebruiken we een losse kwh meter via RS485. Loxone passen we toe als er binnen een woning/bedrijfspand meer geautomatiseerd wordt. (verlichting, verwarming alarm enz.)

Verder bieden we het voor jou bekende Maxem systeem aan van Cohere.
Maxem/Cohere gebruikt stroommeetspoelen en een losse kWh-meter.
Maxem passen we toe als er alleen laadpalen voorzien moeten worden van smartcharge.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Ik gebruik thuis en op het werk www.loxone.com. De meting van stroom/spanning komt rechtstreeks uit de Keba laadpalen en van de slimme meter (alleen in dit geval de P0 bus).Als de slimme meter niet aanwezig of te traag is gebruiken we een losse kwh meter via RS485. Loxone passen we toe als er binnen een woning/bedrijfspand meer geautomatiseerd wordt. (verlichting, verwarming alarm enz.)

Verder bieden we het voor jou bekende Maxem systeem aan van Cohere.
Maxem/Cohere gebruikt stroommeetspoelen en een losse kWh-meter.
Maxem passen we toe als er alleen laadpalen voorzien moeten worden van smartcharge.
Met de Maxem privé oplossing kan ik nog niet de belasting per fase terug zien. Wel de momentane belasting. Met de Maxem professional oid kan ik dat binnenkort op mijn bedrijf wel.
 
FMI: wat communiceert de Keba dan beter dan de Tesla HPWC ?

Op het display het aantal kWh wat er de laatste sessie geladen is.
Via de Webinterface, Spanning stroom (per fase) en huidige laadsessie en totaal geladen kWh.
Data Keba webinterface.JPG

Via UDP, alle gegevens zoals hier boven +
- authorisatiefuncties
- kabel in de auto j/n
- laadbeperking van: auto/kabel/laadpaal/extern
- laadbegrenzing snel te wijzigen

Verder:
Het gemeten vermogen is volgens MID. Dus wel geschikt voor verrekening.
Bepaalde uitvoeringen hebben DC leakage protection waardoor een dure aardlek kan vervallen in de installatie.
 
  • Informative
Reactions: basvk
Op het display het aantal kWh wat er de laatste sessie geladen is.
Via de Webinterface, Spanning stroom (per fase) en huidige laadsessie en totaal geladen kWh.
View attachment 212103
Via UDP, alle gegevens zoals hier boven +
- authorisatiefuncties
- kabel in de auto j/n
- laadbeperking van: auto/kabel/laadpaal/extern
- laadbegrenzing snel te wijzigen

Verder:
Het gemeten vermogen is volgens MID. Dus wel geschikt voor verrekening.
Bepaalde uitvoeringen hebben DC leakage protection waardoor een dure aardlek kan vervallen in de installatie.

Refie, ik ga je toch op de ene of de andere manier tot bij me thuis moeten zien te krijgen! Mijn elektricien is lang niet zo goed op de hoogte van dit verhaal, maar ik heb wel de Keba in combo met Loxone, maar er is nog niets gekoppeld geraakt...

Als er mogelijkheden zijn, PM me gerust.
 
Productief ochtendje gehad !!

IMG_6613.JPG
IMG_6612.JPG
IMG_6614.JPG
Na aanschaf van 30 extra zonnenpanelen (totaal nu 56) om de Tesla te voorzien van ZonEnergie hebben we vanochtend de voorbereiding getroffen voor de toekomst.
2 stroom kabels en 2 UTP kabels getrokken voor het oplaad station. Alles dubbel zodat we voorbereid zijn op de toekomst. Qua oplaad station heb ik nog een aantal opties en daarin nog geen keuze gemaakt.
 
Tip: Als je voor gebruik van laadvoorziening een aparte aansluiting hebt, betaal je daar vanaf 1 januari verlaagde energiebelasting over. Zelf heb ik op ons kantoor een 3x25 aansluiting die echt alleen door een aantal laadpalen wordt gebruikt. Nu betaal ik over de 1e 10.000 kWh ook het verlaagde tarief wat normaal geldt vanaf 10.000 kWh. Dat scheelt zomaar 7 c/kWh.

Na enig duwen en trekken kreek ik van Greenchoice Zakelijk een formulier waarop je een verklaring kunt geven, daarna wordt dit met terugwerkende kracht ingevoerd:

Interessant. Wat kost het aanleggen van een 2e laadpaal-only-aansluiting?
Ik neem aan dat dit gewoon een 2e meter wordt in de meterkast? Dus niet een extra kabel onder de grond?
 
Weet iemand of er ook laadkasten (wandmodel) zijn met twee aansluitingen? Heb nu een kast met een enkele aansluiting, maar met straks een S en X in de carport is dat makkelijker.
Moet je beide wagens dagelijks laden dan? Ik heb een overschot aan laadmogelijkheden. Eigenlijk hoef ik gemiddeld maar 2x per week een paar uur te laden. Ik doe dit meestal op kantoor omdat t daar goedkoper is dan thuis. Op kantoor hebben we 3x 22kw laadpunten waar ik het meeste (2x/wk) gebruik van maak. Mijn pa heeft met zijn Tesla aan 1x/wk ruim voldoende. Dan hebben we nog een Foutlander die ca. 4x in de week een paar uur laad.
Thuis gebruik ik een enkele keer als ik in het weekend meer dan 350km rij. Heb daar de HPWC vooral opgehangen omdat ie er eindelijk was, ik de oplossing icm de Maxem mooi vind en voor een toekomstige EV voor mijn vrouw die wel vooral thuis zal laden.