Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Wanneer de app niet actief is zoekt-ie geen contact met de auto.

Incorrect, de app heeft er niets mee te maken. Via de app configureer je de Jedlix backend en die heeft jouw Tesla token en controleert elke 5 minuten of je auto is ingeplugged.


Correspondentie met Jedlix support:

Sorry, je hebt gelijk.
Dat klopt, ook wanneer je niet aan het laden bent, vragen wij gegevens op.
Dit komt omdat wij via onze API, geen melding krijgen dat je aan de laadpaal staat. Dat moeten we dus zelf controleren. Dat doen we door regelmatig gegevens op te halen, ongeveer om de 5 minuten. Dit is dus ook de reden waarom je Tesla niet in slaapmodus gaat.

Hierom adviseren wij, wanneer je op vakantie gaat of om een andere reden de auto heel lang stil staat (zonder aangesloten te zijn), je Tesla account tijdelijk te verwijderen uit de Jedlix app. Je huidige besparingen blijven uiteraard netjes staan en op het moment dat je je account weer toevoegt gaan wij automatisch weer beginnen met slim laden. We gaan deze vraag ook toevoegen in de FAQ. Dank voor de input!

Als je dus alleen smart charging uit zet, halen we nog wel gegevens op en gaat je Tesla niet in slaapstand.
Als je wilt dat je Tesla in de slaapstand gaat, dan kun je je Tesla credentials uit de app halen. Als je dan later weer inlogt, kun je gewoon verder met Slim laden.

Ik had een soortgelijke besparing van 2 cent/kwh maar door deze phantom drain kost het je dus meer.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Incorrect, de app heeft er niets mee te maken. Via de app configureer je de Jedlix backend en die heeft jouw Tesla token en controleert elke 5 minuten of je auto is ingeplugged.


Correspondentie met Jedlix support:



Ik had een soortgelijke besparing van 2 cent/kwh maar door deze phantom drain kost het je dus meer.
Mijn berekening - op basis van info hier gekregen - is dat de € 0,02 je veel meer oplevert, dan de drain je kost.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Mijn berekening - op basis van info hier gekregen - is dat de € 0,02 je veel meer oplevert, dan de drain je kost.
Dat is de vraag. Als je 2 cent per geladen kWh krijgt en je laadt bijv. 40 kWh per nacht, dan levert het je 80 cent op.
Daarvoor kun je rond 4 kWh elektriciteit kopen.
Is je drain minder dan 4 kWh per 24 uur, dan levert het wat op.

Laad je bijv. gemiddeld 20 kWh per dag, dan levert het 40 cent op. Dan mag je extra drain niet hoger zijn dan 2 kWh.

De winst in geld is marginaal. De milieuwinst is evenwel dubieus. Er wordt bijgedragen aan de netstabiliteit maar per saldo wordt er meer stroom verbruikt om je auto constant wakker te maken/houden.
Stel dat iedere Tesla dit 's nachts zou doen en 2 kWh extra zou verliezen door grotere drain, dan is dat voor iedere Tesla maar liefst 730 kWh per jaar. In mijn geval, gepensioneerde opa, zou het meedoen aan Jedlix een toename van mijn jaarverbruik van 20 tot 25% bedragen.

Er rijden nu 10.000 Tesla's in Nederland rond. Betekent een meerverbruik van 7.300.000 kWh.
Dat is ruim meer dan een 3 MW windmolen per jaar opwekt. Hoe goed ben je dan bezig?
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Dat is de vraag. Als je 2 cent per geladen kWh krijgt en je laadt bijv. 40 kWh per nacht, dan levert het je 80 cent op

De winst in geld is marginaal. De milieuwinst is evenwel dubieus. Er wordt bijgedragen aan de netstabiliteit maar per saldo wordt er meer stroom verbruikt om je auto constant wakker te maken/houden.
Stel dat iedere Tesla dit 's nachts zou doen en 2 kWh extra zou verliezen door grotere drain, dan is dat voor iedere Tesla maar liefst 730 kWh per jaar.

Er rijden nu 10.000 Tesla's in Nederland rond. Betekent een meerverbruik van 7.300.000 kWh.
Dat is ruim meer dan een 3 MW windmolen per jaar opwekt. Hoe goed ben je dan bezig?

Uiteraard is het niet de bedoeling om het gewogen laden in de toekomst zo te organiseren. Ik denk dat het systeem uiteindelijk beter functioneert wanneer het alleen hoeft te communiceren met de laadpaal.
Doel van de test is om kennis op te doen over het gehele ecosysteem rond de electrische auto.
Als dit werkt is er geen of bijna geen netverzwaring nodig voor de electrische auto.
Overigens kijkt het systeem voor de loadbalancing naar wanneer de meeste groene energie wordt geproduceerd. Dat Kun je ook een voordeel noemen.
 
  • Like
Reactions: Michel3
Uiteraard is het niet de bedoeling om het gewogen laden in de toekomst zo te organiseren. Ik denk dat het systeem uiteindelijk beter functioneert wanneer het alleen hoeft te communiceren met de laadpaal.
Doel van de test is om kennis op te doen over het gehele ecosysteem rond de electrische auto.
Als dit werkt is er geen of bijna geen netverzwaring nodig voor de electrische auto.
Overigens kijkt het systeem voor de loadbalancing naar wanneer de meeste groene energie wordt geproduceerd. Dat Kun je ook een voordeel noemen.
Over netverzwaring wordt veel onzin gedebiteerd. Als alle personenauto's in Nederland op elektriciteit gaan rijden, dan is er rond 19% meer stroomverbruik. Het net wordt standaard maar voor 20% belast en is 100% om piekbelasting aan te kunnen.
Die 19% kunnen moeiteloos worden uitgesmeerd over de dag.
Tegen die tijd is de beprijzing wel op 1 minuut interval geregeld. Dan kost 1 kWh 's avonds om 19.00 uur 35 eurocent en om 02.00 uur 4 eurocent. De Nederlanders zijn razendsnel in het gareel.
 
Je kan er eindeloos aan heen en weer rekenen. Blijft, hoe meer je rijdt en laadt, hoe meer je verbruikt. Hoe minder rijden hoe meer drain. Het hangt dus veel af van je gebruik en gedrag. Het ging mij er om dat de kosten van de drain meevalt in vergelijking tot de financiële winst. Er bestaat niet een waarheid.
Duurzame voordeel van Jedlix is het gebruiken van duurzame stroom uit wind en zon en dus minder beroep doen op kolen- of gasstroom 's-nachts, en het opdoen van ervaring met balanceren.
Uiteindelijk is het ieders eigen keuze wat je het belangrijkst vindt en of je hieraan wilt meewerken. Ik kwam Jedlix tegen was benieuwd hoe het werkt,
 
  • Like
Reactions: job-lek
Hallo, na heel veel draadjes doorgelezen te hebben mis ik helaas toch nog wat informatie om een Tesla Wall Connector aan te gaan sluiten. De stand van de dipswitch en de regelaar heb ik al wel gevonden maar het ontbreekt mij aan het volgende: ik heb een 3x 25a aansluiting en ben benieuwd naar het type kabel wat ik moet gaan trekken naar de TWC. Is dat 5x 4mm^ of 5x 6mm^?

Ik zal de draden los door een kabelgoot gaan halen en geen ymvk kabel omdat ik die simpelweg niet door de kabelgoot krijg.

Alvast dank voor de info
 
Iemand ervaring met EVBox? Iemand ervaring met 2 laadpalen thuis? Iemand ervaring met Maxem? En zo ja op tenminste 1 van de drie, wat is die ervaring?

Achtergrond: 1 van beide auto's moet worden voorzien van een EVBox aansluiting (zakelijk), de andere kunnen we zelf kiezen, maar ik probeer overbelasting te voorkomen (3x25A) en te voorkomen dat we naar 3x35A moeten.
 
Iemand ervaring met EVBox? Iemand ervaring met 2 laadpalen thuis? Iemand ervaring met Maxem? En zo ja op tenminste 1 van de drie, wat is die ervaring?

Achtergrond: 1 van beide auto's moet worden voorzien van een EVBox aansluiting (zakelijk), de andere kunnen we zelf kiezen, maar ik probeer overbelasting te voorkomen (3x25A) en te voorkomen dat we naar 3x35A moeten.

Hier Maxem met een TWC. In de eerste drie maanden één maal storing op de Maxem, daarna nooit meer. Nu ruim een jaar in gebruik. Ik gebruik de Maxem ook om thuis laden zakelijk door te belasten.
 
  • Informative
Reactions: bpsmits