Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Nope, geweun in NL gekocht. Hij word door diverse winkels in OEM aangeboden, "EMAT 3-fase kwh modbus mid" als zoekterm en je hebt um. Ding is eigenlijk dan ook weer een ytl5299 getuige de datasheets...
Ik heb een scriptje geschreven wat met Python de modbus uitleest en in Influx gooit, vind de Domoticz interface daar niet mooi genoeg voor (Heb het nl wel voor de domotica draaien) en nu kan ik alles uitlezen wat er aan info is zolang het maar in de datasheet staat....
Het mooist vind ik de logica in Grafana, als je een sectie selecteert zoals in het voorbeeld kun je in je query opnemen dat hij dan kWh berekent, pieken filtert, gemiddelden maakt enz enz. Als je een beetje kan programmeren is de sky de limit.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik zie allerlei mogelijkheden met zakelijk verrekenen (MID meter, factureren via laadpaal abbo etc) maar sinds 2018 is het kennelijk mogelijk om op 1 aansluiting (van zeg 3x25A) 2 meters aan te sluiten (secundair allocatiepunt) en op de 2e meter gewoon een andere leverancier te hebben. Je betaalt dan niet nogmaals vastrecht etc, enkel meterhuur per jaar a ong. 30EUR (+ eenmalige aansluitkosten).

Waarom niet gewoon dat doen en dan het contract van dat 2e meetpunt op de zaak zetten (BV op zelfde adres in mijn geval)? Dan kan ik er alles aan knopen wat ik wil, van campingstekker tot TWC al dan niet met een Maxem die op de aansluiting groepen meet. En verrekenen is dan niet nodig aangezien de factuur naar de BV gaat, plus BTW verrekenen kan dan ook.

Mis ik nou iets fundamenteels?

EDIT: wat achtergrondinfo van mijnaansluiting.nl en van minder.nl
 
Last edited:
Ik zie allerlei mogelijkheden met zakelijk verrekenen (MID meter, factureren via laadpaal abbo etc) maar sinds 2018 is het kennelijk mogelijk om op 1 aansluiting (van zeg 3x25A) 2 meters aan te sluiten (secundair allocatiepunt) en op de 2e meter gewoon een andere leverancier te hebben. Je betaalt dan niet nogmaals vastrecht etc, enkel meterhuur per jaar a ong. 30EUR (+ eenmalige aansluitkosten).

Waarom niet gewoon dat doen en dan het contract van dat 2e meetpunt op de zaak zetten (BV op zelfde adres in mijn geval)? Dan kan ik er alles aan knopen wat ik wil, van campingstekker tot TWC al dan niet met een Maxem die op de aansluiting groepen meet. En verrekenen is dan niet nodig aangezien de factuur naar de BV gaat, plus BTW verrekenen kan dan ook.

Mis ik nou iets fundamenteels?

EDIT: wat achtergrondinfo van mijnaansluiting.nl en van minder.nl
Even draadje hier lezen en volgen Wet tijdelijk verlaagd tarief laadpalen met een zelfstandige aansluiting
 
Als je dan toch in Python gaat scripten kan je ook met RPi.GPIO de S0 pulse uitgang van een MID-gekeurde meter uitlezen. Scheelt weer een paar tientjes..
Met pulsen kun je alleen het actuele verbruik aflezen en moet je maar hopen dat je geen pulsje mist anders klopt dat niet meer met de meter-totalen. Met Modbus kun je alle waarden ophalen die de meter verzamelt, zoals de totalen voor vermogen en stroom en ook nog per fase.
Ik heb inmiddels zonder zelf met python te rommelen een proefopstelling aan de praat met mooie grafieken m.b.v. het python script en instructies van deze site
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DutchTM3
Wat MarcoB zegt. En een paar tientjes schelen? Bij onze vrinden in het verre China kost een RS485 > USB adapter een euro of 5 incl verzend, en hetzelfde ding koop je in NL voor een 10tje. Mis je geen puls en kun je je meter ook nog later uitlezen op intervallen die jij wil.
 
T'is jammer dat de wall connector onvindbaar is met een socket ipv een snoer, want ze zijn in verhouding met reguliere laadpunten mooi en goedkoop... Nou ja. Dan maar zo'n lelijk ding tegen de schutting ;)
Waarom wil je een socket? Je kunt de TWC ook combineren met een Adapter Type 2 (laadkabel) naar Type 1 (auto). Misschien niet goedkoper maar wel een mooier laadstation:)
 
Waarom wil je een socket? Je kunt de TWC ook combineren met een Adapter Type 2 (laadkabel) naar Type 1 (auto). Misschien niet goedkoper maar wel een mooier laadstation:)

Ik mag meer opladen dan alleen een Tesla, dus ik heb een female Mennekes nodig voor de externe snellader van mijn motorfiets, een male Mennekes voor de M3 straks, een J1772 voor de interne snellader van mijn motorfiets en gastgebruik... U begrijpt een wirwar aan adapters. Elk voertuig word geleverd met een passende kabel dus die lossen dat probleem op.
Die opsteek-adapters van Mennekes naar J1772 vind ik nou ook niet echt de meest elegante oplossing, het is niet echt waterdicht en word niet vergrendeld tijdens laden. Dan maar een iets lelijker (Maar wel goedkoper) laadpunt. Hij hangt buiten en uit het zicht dus heb er geen last van ;)
 
Beste allemaal, dit is mijn eerste post op dit forum.

Ik ben net als vele anderen in blijde afwachting van een M3. In de tussentijd rijd ik nog steeds in mijn Ampera uit 2012. Ik heb hiervoor thuis een EV-BOX mode 3 laadstation staan (eigendom, geen abo) met een type 1 stekker (vaste spiraalkabel) eraan. Ik zie een beetje op tegen de forse investering die ik zou moeten doen om een TWC aan te laten leggen, en de daarbij benodigde optimizer (Maxem) om overbelasting van mijn 3x25A aansluiting te voorkomen. Dan ben ik zo weer 1500-2000 euro lichter....

Ik laad al jaren prima op met de huidige laadpaal en ja, 3,7 kW is natuurlijk tergend traag, maar zoveel kilometers rijd ik helemaal niet, dus dat gaat prima. Ik overweeg om nu een verloopstekker te kopen Verloopstekker type 1 naar type 2 voor 99 euro om daarmee straks mijn nieuwe M3 op te laden. Heeft iemand een idee of dit gaat werken of dat ik toch iets anders moet gaan regelen?
Dank voor de moeite!
 
Beste allemaal, dit is mijn eerste post op dit forum.

Ik ben net als vele anderen in blijde afwachting van een M3. In de tussentijd rijd ik nog steeds in mijn Ampera uit 2012. Ik heb hiervoor thuis een EV-BOX mode 3 laadstation staan (eigendom, geen abo) met een type 1 stekker (vaste spiraalkabel) eraan. Ik zie een beetje op tegen de forse investering die ik zou moeten doen om een TWC aan te laten leggen, en de daarbij benodigde optimizer (Maxem) om overbelasting van mijn 3x25A aansluiting te voorkomen. Dan ben ik zo weer 1500-2000 euro lichter....

Ik laad al jaren prima op met de huidige laadpaal en ja, 3,7 kW is natuurlijk tergend traag, maar zoveel kilometers rijd ik helemaal niet, dus dat gaat prima. Ik overweeg om nu een verloopstekker te kopen Verloopstekker type 1 naar type 2 voor 99 euro om daarmee straks mijn nieuwe M3 op te laden. Heeft iemand een idee of dit gaat werken of dat ik toch iets anders moet gaan regelen?
Dank voor de moeite!
Als je geluk hebt en je meterkast is voorbereid op 3 x 16A, dan hoef je alleen de lader te vervangen door de TWC en ben je voor c.a. €500,- klaar en kun je met 11Kw laden. Als je dan 's nachts oplaad heb je nog 6 Kwh reserve en waarschijnlijk nooit een probleem en is de Maxem dus ook niet nodig.
Eventueel knijp je hem nog wat verder naar 3 x 10A ofwel 7Kw maar dan nog heb je een dubbele laadsnelheid t.o.v. wat je nu hebt.
 
Beste allemaal, dit is mijn eerste post op dit forum.

Ik ben net als vele anderen in blijde afwachting van een M3. In de tussentijd rijd ik nog steeds in mijn Ampera uit 2012. Ik heb hiervoor thuis een EV-BOX mode 3 laadstation staan (eigendom, geen abo) met een type 1 stekker (vaste spiraalkabel) eraan. Ik zie een beetje op tegen de forse investering die ik zou moeten doen om een TWC aan te laten leggen, en de daarbij benodigde optimizer (Maxem) om overbelasting van mijn 3x25A aansluiting te voorkomen. Dan ben ik zo weer 1500-2000 euro lichter....

Ik laad al jaren prima op met de huidige laadpaal en ja, 3,7 kW is natuurlijk tergend traag, maar zoveel kilometers rijd ik helemaal niet, dus dat gaat prima. Ik overweeg om nu een verloopstekker te kopen Verloopstekker type 1 naar type 2 voor 99 euro om daarmee straks mijn nieuwe M3 op te laden. Heeft iemand een idee of dit gaat werken of dat ik toch iets anders moet gaan regelen?
Dank voor de moeite!
Welkom hier Eureka,
Laden met 3,7 kW is natuurlijk niet snel. Mijn zoon heeft een Model X en heeft thuis dezelfde EV-BOX die hij voorheen gebruikte voor zijn ... Ampera. Hij rijdt 120 km op een dag en laadt elke dag nog steeds voldoende met die 1-fase EV-BOX.
Is nu onderweg naar de wintersport in Oostenrijk en dat gaat via de Superchargers uitstekend.
Wil je toch 3 fasen laden, koop dan een Tesla TWC. Als je die beperkt tot een laadsnelheid van 3 x 16A gaan de stoppen er niet uit, helemaal niet als je de Model 3 s' nachts laat laden.
Zo'n TWC koop je via een forumlid voor rond 400 euro en de aanleg kan vrijwel iedereen zelf. Een elektriciën doet het eventueel in een uurtje.
 
Ik laad al jaren prima op met de huidige laadpaal en ja, 3,7 kW is natuurlijk tergend traag, maar zoveel kilometers rijd ik helemaal niet, dus dat gaat prima. Ik overweeg om nu een verloopstekker te kopen Verloopstekker type 1 naar type 2 voor 99 euro om daarmee straks mijn nieuwe M3 op te laden.
Of je vervangt alleen de stekker voor een Tesla stekker (type 2 met knopje om chargeport te bedienen), kost ook 99,-
Tesla stekker laadkabel kit 16A - evChargeking
 
4qIPi3V
5ryFJJO
DjbjfVs


Kan iemand mij helpen voor beste oplaadmogelijkheden thuis? Zoals je in foto’s kan zien heb ik maar een 16A enkele fase stopcontact.


Ik heb al gekeken voor Tesla muurlader maar de installateur raadt maar 40A circuit aan. Dit lijkt niet genoeg gezien de 48A lader in model3

Dus ik vroeg prijs voor een 60A installatie en de prijs verdubbelde naar 1900 i.p.v. 900 en dit zonder prijs van de oplader zelf!
Dit lijkt wel heel veel.


Ik had nog geen oplader van ander merk overwogen, maar ik zou wel graag mijn electriciteitsverbruik kunnen controleren om zo makkelijker kost in rekening te brengen in mijn zaak (bvba).
Andere lader daarvoor beter?
Ik zie dat sommigen Tesla-fi gebruiken maar dat lijkt mij niet zo ideaal??

Alle hulp is welkom!
 
4qIPi3V
Ik heb al gekeken voor Tesla muurlader maar de installateur raadt maar 40A circuit aan. Dit lijkt niet genoeg gezien de 48A lader in model3
Er zit geen 48 amp lader in een M3, er zitten 3 16 ampere laders in. Tot 32 ampere enkel fasig kun je wat mee. Dat wordt dan door de auto verdeeld over 2 of 3 laders. Wil je meer dan 32 ampere, dan zul je naar 3 x 16 ampere over moeten. En dan kun je 48 ampere (oftewel 11 kW) halen.
 
  • Helpful
Reactions: PaulusdB