Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een aardige spanningsval van 230v naar circa 215v-220v in de meterkast als ik al 'gewoon' met een schuko laad.
Enexis geeft aan dat ze een marge hanteren tot 207v alvorens zij het als probleem zien. 207v is toch wel erreg laag?
Die spanningsval vind ik eigenlijk ook al niet kunnen, maar ja...
Als je met 13A (=schuko) de spanning al 15V omlaag kunt trekken, dan moet je eens proberen om even een wasmachine of droger erbij in te schakelen. (even wel je maximale aansluiting in de gaten houden, en alleen proberen als je automaten als hoofdzekering hebt). Grote kans dat je hem dan wel onder de 207V kunt trekken, en dan kun je Enexis vragen om het alsnog op te lossen.
 
Als je met 13A (=schuko) de spanning al 15V omlaag kunt trekken, dan moet je eens proberen om even een wasmachine of droger erbij in te schakelen. (even wel je maximale aansluiting in de gaten houden, en alleen proberen als je automaten als hoofdzekering hebt). Grote kans dat je hem dan wel onder de 207V kunt trekken, en dan kun je Enexis vragen om het alsnog op te lossen.
Ja dat is nog wel een idee. Op zich kan mij die volts weinig schelen, maar kost nu laadsnelheid.
 
Ja dat is nog wel een idee. Op zich kan mij die volts weinig schelen, maar kost nu laadsnelheid.
Alles blijft in de marge, maar je hebt wat minder volts dan gemiddeld tot je beschikking: 215V tegen 230V. Op 12 uur laden à 13A scheelt dat 2,4kWh = 14,4 km rijbereik bij een verbruik van 1:6 = 167 Wh/km. Heb je gezien je dagelijkse kilometrage die laadsnelheid ook nodig?
 
Als hij 12 uur laden per dag echt nodig had zou hij vast niet op 13 ampere laden
Ik heb geen vaste aantal km per dag. Varieert van 0 per dag tot bijvoorbeeld morgen circa 750 km.
Ik plug de stekker in en start op 13A en gaat daarna wat heen en weer tussen 7A en 13A.
In de auto zou ik kunnen aangeven om op een lager aantal te laden, maar dat heeft toch niet echt nut? Aantal volts gaan dan wel omhoog.
 
OK hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen. Ik weet heel weinig over electriciteits-aansluitingen, en vertrouw ook niet direct de electriciens die ik contacteer want ze vertellen allemaal iets anders :eek:

Ik heb sinds vorige week een Model 3 en wil graag op 11kWh laden
Mijn stroom situatie thuis = 3x16A (3 fase 400V)
Foto van kast en aardwachters in bijlage
Momenteel laad ik gewoon via stopcontact op (aan 13A - 18km/uur)

Wat moet er nu minimaal voorzien om een Tesla Wall Charger te kunnen plaatsen?
Zoals jullie op de foto's kunnen zien, steekt er onder mijn teller een (differentieel?) van 25A - de aardwachter(s) geven 40A aan, maar ik veronderstel dat mijn max toch 25A is?
-> De ene electrieker zegt dat er gewoon in de kast de juiste zekeringen geplaatst moeten en daarna een kabel naar buiten. -> De andere zegt me dat ze verplicht zijn om een differentieel/aardwachter Type B 40A 30mA te plaatsen (Wijziging normering laadpunten | Stagobel) - dat zou me nog eens 700 euro extra kosten :eek: :eek:

Wie heeft hier ervaring mee en kan me de juiste kant opwijzen? Ik snap dat electriekers er zoveel mogelijk aan willen verdienen maar liefst niet op mijn kap (als het niet per se moet) ;)

Bedankt alvast!

IMG_6506.jpg IMG_6505.jpg
 
Volgens de voorschriften moet een laadstation een aparte kabel krijgen (voor 11 kW en dus 3f16A volstaat een 5G2,5) waarop geen andere verbruikers zitten, beveiligd met een gepaste automaat (16A) en bij driefasig laden met een type B aardlek. Wat dat laatste betreft, zou ik dan verwachten dat het vervangen van de hoofdaardlek type A door een hoofdaardlek type B afdoende bescherming biedt. Het zou echter kunnen dat een type B 30mA te gevoelig is en door de gecombineerde lekstromen van alle toestellen/bekabeling in huis te snel afspringt. In dat geval moet je een aparte type B op de kabel van de lader installeren. De andere vervangen heeft dan geen zin.
 
  • Like
Reactions: therightbruno
OK hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen. Ik weet heel weinig over electriciteits-aansluitingen, en vertrouw ook niet direct de electriciens die ik contacteer want ze vertellen allemaal iets anders :eek:

Ik heb sinds vorige week een Model 3 en wil graag op 11kWh laden
Mijn stroom situatie thuis = 3x16A (3 fase 400V)
Foto van kast en aardwachters in bijlage
Momenteel laad ik gewoon via stopcontact op (aan 13A - 18km/uur)

Wat moet er nu minimaal voorzien om een Tesla Wall Charger te kunnen plaatsen?
Zoals jullie op de foto's kunnen zien, steekt er onder mijn teller een (differentieel?) van 25A - de aardwachter(s) geven 40A aan, maar ik veronderstel dat mijn max toch 25A is?
-> De ene electrieker zegt dat er gewoon in de kast de juiste zekeringen geplaatst moeten en daarna een kabel naar buiten. -> De andere zegt me dat ze verplicht zijn om een differentieel/aardwachter Type B 40A 30mA te plaatsen (Wijziging normering laadpunten | Stagobel) - dat zou me nog eens 700 euro extra kosten :eek: :eek:

Wie heeft hier ervaring mee en kan me de juiste kant opwijzen? Ik snap dat electriekers er zoveel mogelijk aan willen verdienen maar liefst niet op mijn kap (als het niet per se moet) ;)

Bedankt alvast!

View attachment 393350 View attachment 393351
Je mag altijd bij mij komen kijken, zelf geïnstalleerd (Heusden-Zolder)
PM
 
  • Like
Reactions: therightbruno
Even een vraagje. Wij hebben een (leuk) nieuwbouw appartement gekocht, en kennelijk zijn er meer kopers in het complex die een laadpaal in de parkeergarage willen hebben. Nu heeft de bouwbegeleider ons een aanbod gedaan voor het aanleggen van de elektrakabels, dit omdat de kabels in een van de schachten kunnen worden getrokken tijdens de bouw. Achteraf kabels trekken is niet mogelijk. Dan hebben jullie een beetje een beeld van de situatie.
De optie die er is, is elektra kabels en uitbreiding van 1x35A naar 3x25A, dus dat is al een goed begin. Maar nu vind ik het wel handig als de auto middels loadbalancing geladen kan worden. Dit heeft te maken met de “domme” gebruikers zoals een inductiekookplaat, hetelucht oven, wasmachine/-droger etc. Dus de beschikbare 16-17kW kan op piekmomenten incl het laden van de auto weleens krap worden als dat niet erg s wordt afgeregeld. Op mijn vraag of er ook een datakabel tbv loadbalancing getrokken zou worden, wist de bouwbegeleider ons te melden dat er geen datakabel bij wordt geleverd. Aangezien wij nu in ons huidige huis loadbalancing op de slimme meter hebben via een datakabel, leek ons dat de meest pragmatische oplossing. Nu zijn we een beetje aan het kijken wat de alternatieven zijn als er inderdaad geen datakabel van de laadpaal naar de meterkast getrokken gaat worden. Wat zijn zoal de mogelijkheden momenteel, liefst zonder extra abonnement zoals bij Maxem?
 
@Camelroel dat zou je haast denken, maar vrees dat de bouwbegeleider nog niet helemaal bekend is met hoe je een electrische auto kunt opladen. Vanmorgen nog even geprobeerd uit te leggen via de mail, en onze huidige opstelling doorgegeven... is nog angstvallig stil gebleven, terwijl ze meestal vrij rap reageert.

@SpeedyEddy data over koper? Nooit bij stilgestaan. Even een hele suffe vraag, op hoeveel aders draait een laadpaal eigenlijk, 3 of 5?
 
@Faiz71 sowieso is allemaal kabels leggen vanuit de individuele aansluitingen niet het meest efficient.
Waarom niet de parkeerplekken aansluiten op een gemeenschappelijk gedeelde aansluiting ?
Met 3x80A kan je met loadbalancing wel tot 30 auto's opladen, lijkt me een stuk slimmer.

Ja maar ik zie een nachtmerrie voor de eigenaren vereniging komen. Wie betaald wat etc.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB