Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Volgens mij staat er in je scherm dat de laadpaal (nog steeds) 8 ampere adverteert (8/8 A). En inderdaad 3 x 8 is hetzelfde als 1 x 24 en is de helft van 3 x 16 en dus ook maar de helft van 68 km/h.

Vandaag gebeld met NewMotion. Zij hebben de paal op afstand gereset en nagelopen. Toen de Tesla er aangehangen werd schoot de snelheid direct naar de 64km/u. Ook de beperking van 8A was weg. Oftewel het probleem/beperking zat in de paal.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Ik had heb hier wel eens gehoord dat een M3 op twee fasen zou moeten kunnen laden. De eerste ervaringen lijken uit te wijzen dat dat misschien toch niet kan.

Ik heb dus een dubbel laadpunt gebouwd, waarbij het eerste laadpunt 1 fase heeft is en het tweede laadpunt 3 fasen. Zodra er aan het eerste laadpunt een auto aangesloten is die ook daadwerkelijk in Charge mode gaat, dan wordt via een relais 1 fase weggehaald bij het tweede laadpunt, waar op dat moment dus de M3 staat te laden. Maar in plaats van terug te vallen op 2 x 16 ampere of zelfs maar 1 x 24 ampere, stopt de M3 helemaal met laden. Er komt een melding dat ik de bedrading moet controleren. Ook als ik de stekker in plug nádat die ene fase al weg is gevallen, wordt er niet opgeladen. Maar zodra die ene weggevallen fase er weer bij komt, start het laden vanzelf weer.

Ideetjes of suggesties? Bedankt alvast.
Van Tesla had ik inmiddels gehoord dat de Model 3 (in geval van een 3 x 400 volt netwerk) op 1 of 3 fasen kan laden, maar niet op 2. Dus ik heb mijn laadstation aangepast om, als mijn tweede EV begint met laden, niet één maar twee fasen weg te halen bij de Model 3. Die zou dus van 3 x 16 A naar 1 x 24 ampere moeten schakelen. en weer terug wanneer de andere EV stopt met laden. Dat lijkt nu te lukken:


De Model 3 begint met laden op 3 x 16 ampere. Bij 0:43 begint de andere EV met laden en schakelt de Model 3 over naar 1 x 24. Bij 1:43 stopt de andere EV met laden en schakelt de Model 3 weer terug naar 3 x 16 ampere. 't Wordt nog wel eens wat. Niet omdat het moet, maar gewoon omdat het kan ;-)
 
Het lijkt over 3 fase te gaan *3* 8/8A. Vreemd is dat ik voor het laden de capaciteit op 16A kan zetten, maar hij deze beperkt vanaf het moment van laden tot 8A (ik kan het wel verlagen, niet verhogen). Na het wijzigen door NewMotion heb ik op hun advies 30 seconde de stroom eraf gehaald zodat het apparaat kon re-booten.

ZvPk65woXgXF
View attachment 400133
(en je latere post ook gelezen) Hij stond kennelijk op 2 fasen 8A , wat overeenkomt met 24 km/h typical, wel handig dat ze die instellingen op afstand kunnen aanpassen, bij een TWC moet je echt het apparaat openen om het aangeboden vermogen en aantal fasen aan te passen.
 
Hallo, ik heb een Model 3 in bestelling en ben bezig om een thuislader te laten installeren. Ik heb eerder al een 3x25A aansluiting genomen, maar moet nu een speciale aardlek laten installeren, bekabeling naar een laadpaal laten aanleggen, en de laadpaal (Tesla wall connector) laten monteren. De 'officiele' Tesla installateur in Den Haag vraagt ex lader hier zo'n 1600 euro voor. Dat voelt behoorlijk duur. Wat voor kosten kan ik verwachten?
De afstand van de meterkast naar de locatie van de laadpaal is niet meer dan 4 meter, en die is ook nog eens zeer dicht bij de ondergrondse buis die uitkomt in de meterkast. Ik heb nu helemaal geen contactdoos buiten, en ik heb bij Stedin geinformeerd of die buis gebruikt mag worden; ze laten dat aan het oordeel van de installateur over.
 
Hallo, ik heb een Model 3 in bestelling en ben bezig om een thuislader te laten installeren. Ik heb eerder al een 3x25A aansluiting genomen, maar moet nu een speciale aardlek laten installeren, bekabeling naar een laadpaal laten aanleggen, en de laadpaal (Tesla wall connector) laten monteren. De 'officiele' Tesla installateur in Den Haag vraagt ex lader hier zo'n 1600 euro voor. Dat voelt behoorlijk duur. Wat voor kosten kan ik verwachten?
De afstand van de meterkast naar de locatie van de laadpaal is niet meer dan 4 meter, en die is ook nog eens zeer dicht bij de ondergrondse buis die uitkomt in de meterkast. Ik heb nu helemaal geen contactdoos buiten, en ik heb bij Stedin geinformeerd of die buis gebruikt mag worden; ze laten dat aan het oordeel van de installateur over.

1.600 euro is erg duur. Mijn elektriciën heeft 8 uur, kabel en schakelaar en 11 kW stopcontact in rekening gebracht. Hij heeft zelf de sleuf gegraven vanuit de garage onder de carport door. Ook het stenen straatwerk weer hersteld. Hij heeft twee steunlatten aangebracht tussen twee staanders, de triplex houten plaat precies op maat gezaagd en daar de Keba, de schakelaar en het rode stopcontact op gemonteerd. Ik heb de plaat zwart geverfd. Het ziet er nu heel netjes uit en werkt zeer effectief.

Ik kan nu met de forse schakelaar naar de Keba lader of naar het rode stopcontact in de rode T schakelen. Zou de Keba het een keer begeven dan kan ik door simpelweg de schakelaar om te zetten altijd met 3 x 16A laden.
De totale kosten bedroegen ex btw € 674,-.

Lader Keba P20.jpg
 
  • Like
Reactions: Woek
Zo redundant als bij @Wim S. is onze Blackboxx ( NL product ! ) niet maar qua kosten zitten we in dezelfde orde. Ietsje duurder denk ik oa. ik vw. de kWh meter en we moesten ruim 20m' 3 fasen kabel trekken. Bij ons is de redundantie redelijk basic, nl. een gewone pvc-buis door de schuurdeur waardoor de gewone UMC kabel incl Mennekes stekker past! ;) Bij, zoals meestal, geen gebruik van de UMC, dop erop!

upload_2019-4-26_12-25-39.png


Blackboxx_Umc.jpg
 
  • Like
Reactions: Woek
1.600 euro is erg duur. Mijn elektriciën heeft 8 uur, kabel en schakelaar en 11 kW stopcontact in rekening gebracht. Hij heeft zelf de sleuf gegraven vanuit de garage onder de carport door. Ook het stenen straatwerk weer hersteld. Hij heeft twee steunlatten aangebracht tussen twee staanders, de triplex houten plaat precies op maat gezaagd en daar de Keba, de schakelaar en het rode stopcontact op gemonteerd. Ik heb de plaat zwart geverfd. Het ziet er nu heel netjes uit en werkt zeer effectief.

Ik kan nu met de forse schakelaar naar de Keba lader of naar het rode stopcontact in de rode T schakelen. Zou de Keba het een keer begeven dan kan ik door simpelweg de schakelaar om te zetten altijd met 3 x 16A laden.
De totale kosten bedroegen ex btw € 674,-.

Dank voor je reactie, een nette oplossing. Die rode T is wel erg leuk, hoe kom je daar aan?
 
Hallo, ik heb een Model 3 in bestelling en ben bezig om een thuislader te laten installeren. Ik heb eerder al een 3x25A aansluiting genomen, maar moet nu een speciale aardlek laten installeren, bekabeling naar een laadpaal laten aanleggen, en de laadpaal (Tesla wall connector) laten monteren. De 'officiele' Tesla installateur in Den Haag vraagt ex lader hier zo'n 1600 euro voor. Dat voelt behoorlijk duur. Wat voor kosten kan ik verwachten?
De afstand van de meterkast naar de locatie van de laadpaal is niet meer dan 4 meter, en die is ook nog eens zeer dicht bij de ondergrondse buis die uitkomt in de meterkast. Ik heb nu helemaal geen contactdoos buiten, en ik heb bij Stedin geinformeerd of die buis gebruikt mag worden; ze laten dat aan het oordeel van de installateur over.

Ik had ook twee offertes van door Tesla aanbevolen bedrijven opgevraagd, beide rond de €1000 ex BTW. €1600 is weel heel erg duur, vond die €1000 al waanzin.. Als je zelf een beetje uitzoekt wat er ongeveer qua materiaal nodig is en 3 a 4 uur arbeidsloon rekent (zo'n €50 had ik per uur gerekend) dan kom je aardig in de buurt van correct bedrag. Mijn meterkast was reeds voorzien van inkomende 3 x 25A. Als je dat niet hebt dan gaat het zeker meer kosten dan wat ik betaald heb nu.

Lokale elektricien gevraagd en die heeft het hele klusje voor €375 incl BTW uitgevoerd binnen 4 uur tijd. Een Tesla Wall Connector, 2 gaten boren, meterkast aanpassen (nieuwe groep 3 x 16A met aardlek), kabel trekken. Afstand meterkast naar TWC ongeveer 8 meter. Alles getest en werkt naar behoren. Regio Arnhem.
 
Ik had ook twee offertes van door Tesla aanbevolen bedrijven opgevraagd, beide rond de €1000 ex BTW. €1600 is weel heel erg duur, vond die €1000 al waanzin.. Als je zelf een beetje uitzoekt wat er ongeveer qua materiaal nodig is en 3 a 4 uur arbeidsloon rekent (zo'n €50 had ik per uur gerekend) dan kom je aardig in de buurt van correct bedrag. Mijn meterkast was reeds voorzien van inkomende 3 x 25A. Als je dat niet hebt dan gaat het zeker meer kosten dan wat ik betaald heb nu.

Lokale elektricien gevraagd en die heeft het hele klusje voor €375 incl BTW uitgevoerd binnen 4 uur tijd. Een Tesla Wall Connector, 2 gaten boren, meterkast aanpassen (nieuwe groep 3 x 16A met aardlek), kabel trekken. Afstand meterkast naar TWC ongeveer 8 meter. Alles getest en werkt naar behoren. Regio Arnhem.

Dank voor je reactie, dat is precies wat er bij mij ook moet gebeuren, heb ook 3x25..
 
Iemand bekend met dit probleem. Mijn tesla wall charger springt af en toe (steeds vaker) in storing. Als ik de lampjes opzoek in de handleiding zegt deze aarde probleem. Als ik hem reset doet hij het vaak weer 15 min en daarna weer de foutmelding. Wat kan ik hier aan doen? Moet ik de aarde verbeteren? Ligt het aan de unit? Komt dit vaker voor? Alles is aangesloten door een erkend electricien en gecontroleerd aan de meterkast kant dus dat is echt wel goed.

Mvg cyril
 
Nog even een andere vraag mbt home-charging/ thuisladen en om de levensduur van de 2170 batterijpak te maximaliseren.

Wat zijn nu de beste procentlimitien om AC te laden voor de model 3 LR AWD?
Tussen de 90% en de 8% en dan dagelijks te laden naar de 90? Of
Tussen de 70 % en niet minder dan 20 % en dan vaak rond de 50% te houden?

Van alle verkregen info word ik niet veel wijzer.
 
Nog even een andere vraag mbt home-charging/ thuisladen en om de levensduur van de 2170 batterijpak te maximaliseren.

Wat zijn nu de beste procentlimitien om AC te laden voor de model 3 LR AWD?
Tussen de 90% en de 8% en dan dagelijks te laden naar de 90? Of
Tussen de 70 % en niet minder dan 20 % en dan vaak rond de 50% te houden?

Van alle verkregen info word ik niet veel wijzer.
Normaal voelt Li-Ion zich het lekkerst bij 50%, maar Tesla's cellen zijn enorm robuust. Elon zegt dat er vrijwel geen extra veroudering is als je dagelijks tot 90% oplaadt. Officieel raadt Tesla 80% aan.