Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Net voor het eerst eens onze twee EV’s gelijktijdig geladen, en dan overdag nog wel.

Ik heb thuis een aansluiting van 3f230 zonder neuter, 50 A (dus max 19,9 kW).

De Tesla X laadt met een Fivari Mobile en de BMW i3 met een Fivari Smart (loadbalanced, dus).

De Tesla staat altijd op 2f230 24A (ipv 32A) omdat er altijd tijd zat is ‘s nachts om te laden, en laadt normaal vanaf 23:00.

De BMW i3 stond op 1f230 aan 32A (dus 7,4 kW)

Ondertussen waren we volop aan het koken in huis met frietketel, oven, etc etc

De loadbalancing van de Fivari Smart ving alles perfect op. Het was geen enkel probleem.

Heel blij met mijn Fivari laders !
 
Wat wil je precies weten? Het stappenplan is:
  1. TWC ophangen
  2. Kabel trekken van TWC naar je meterkast
  3. Kabel aansluiten op een aparte 3-fase groep
  4. 3-fase groep aansluiten op type-B aardlek
  5. type-B aardlek aansluiten op de hoofdaansluiting
  6. klaar

3. Hoofdschakelaar uitzetten...

7. Hoofdschakelaar aanzetten
8. Klaar
 
Wat wil je precies weten? Het stappenplan is:
  1. TWC ophangen
  2. Kabel trekken van TWC naar je meterkast
  3. Kabel aansluiten op een aparte 3-fase groep
  4. 3-fase groep aansluiten op type-B aardlek
  5. type-B aardlek aansluiten op de hoofdaansluiting
  6. klaar
ik weet het niet, of er ergens moeilijk puntjes zaten, of het wat prutsen is met die kabels in die dikke behuizing enz enz. ik ga het zelf niet doen hoor, maar hoe beter ik de electricien informeer hoe minder werkuren redeneer ik dan :)
 
Wat werkt dit mooi zeg, thuis laden :cool:

IMG-1084.jpg
 
Ethernet kabel denk ik, niet internet kabel. En waarom shielded?
Als we dan toch gaan corrigeren waar iedereen van begrijpt waar het over gaat:

Ethernet is een netwerkstandaard waar diverse protocollen over heen kunnen. Laat nou net de wijze hoe een Maxem werkt een analoog signaal zijn tussen de stroommeter en de Maxem wat niets met ethernet te maken heeft.

De kabel is een UTP of FTP kabel waarbij de FTP de shielded variant is. Waarom shielded? Deze is beschermd tegen elektromagnetische interferentie (EMI) welke voornamelijk door omvormers en voedingen met elektronische schakelaars worden veroorzaakt. Laat nou net een laadpunt voor een auto dit allemaal hebben. Ook kunnen electriciteits kabels dit veroorzaken. Nou, lijkt mij duidelijk toch?

:) why so serious....
 
Vraag eens aan een willekeurig persoon hoe "het internet bij hem binnen komt". Grote kans dat het antwoord glas of coax zal zijn. Zal niet gauw utp of ftp zijn. Vraag je dat in een winkel? Geen idee wat je krijgt.

Vraag in de winkel om ethernet kabel. Grote kans dat ze op utp (OF ftp) uit komen. Ik heb zelf 25 meter utp naast mijn hoofdkabel liggen. Werkt voor mij prima. Zelfs zonder afsluiters.
 
Vraag eens aan een willekeurig persoon hoe "het internet bij hem binnen komt". Grote kans dat het antwoord glas of coax zal zijn. Zal niet gauw utp of ftp zijn. Vraag je dat in een winkel? Geen idee wat je krijgt.

Vraag in de winkel om ethernet kabel. Grote kans dat ze op utp (OF ftp) uit komen. Ik heb zelf 25 meter utp naast mijn hoofdkabel liggen. Werkt voor mij prima. Zelfs zonder afsluiters.

Daarom zei ik juist.... why so serious :)

maar mij vragen ze altijd of ik nog internet kabel heb liggen op rol voor ze. Glasvezel en kabel (dus coax) weten ze wel war het is en dat kabeltje naar de PC is internet kabel
 
2a alvast een geshielde internetkabel naast de kabel (#2) leggen voor het geval je later wilt besluiten er een Maxem tussen te zetten.
Die FTP kabel is ook heel nuttig voor een WIFI signaal in je garage. Ik ben zo stom geweest dat te vergeten en heb dus later een Devolo verbinding moeten maken via 230V. Gelukkig zitten mijn werkkamer en de garage op dezelfde groep.
 
Wat wil je precies weten? Het stappenplan is:
  1. TWC ophangen
  2. Kabel trekken van TWC naar je meterkast
  3. Kabel aansluiten op een aparte 3-fase groep
  4. 3-fase groep aansluiten op type-B aardlek
  5. type-B aardlek aansluiten op de hoofdaansluiting
  6. klaar
2c MID tussenmeter in je meterkast plaatsen, voor de zakelijke verrekening van je laadstroom (inclusief verliezen)