Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje hier ivm de onboard laders voor de nieuwe (Raven) Model X & S
Ik denk van mijn Model S 85 begin 2015 te vervangen met een nieuwe Model S of X Long Range (Raven versie) maar vernam dat die mogelijks beperkter is in AC laad capaciteit 11 kW ipv 16.5 kW zoals vermeld in deze webpage

Voor jullie in Nederland en Belgie is dit minder belangrijk maar hier in Australia staat het EV laad netwerk nog in de kinderschoenen en zijn we sterk afhankelijk van Tesla Destination Chargers en gebruik van onze EVSE + outback standard AC sockets 3 ph 32A.

Is hier iemand met een Raven Model X of S die kan bevestigen wat de max laad capaciteit is voor de onboard charger?

Mijn MS 85 heeft dual chargers en max laad capaciteit 22 kW.
Zou het eventueel technisch mogelijk zijn om een 2de onboard lader te laten installeren voor de MX of MS Raven?
 
daarom heb ik (wonend in Belgie als Nederlander) bij aanpassing van mijn elektra de 300 mA erin zitten en daarna op alle verdelingen een 30 mA gezet. Gelukkig wel een Keba P30, met ingebouwde lekstroomdetectie.
Bedankt iedereen voor de feedback. Wil nog toevoegen dat ik in de handleiding van Tesla ook dit gevonden heb: zie image.
 

Attachments

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    39 KB · Views: 104
@RichieB @L@urens, ik had dat vernomen via iemand van het Tesla sales team die dacht dat het 11kW was...
Als het in Nederland en Belgie 16,5 kW is dan zal het hier iets hoger zijn omwille van 3 ph 415V netwerk.
En daarnaast komt ook nog dat Raven 10% meer range heeft, dan valt het nog mee.

Er is wat discussie/onduidelijkheid geweest, maar het zit als volgt:

- In "Single phase markets" zoals US is de nieuwe lader beperkt tot 11 kW (48 amps)
- In "Three phase markets" zoals EU is de lader nog altijd gewoon 16,5 kW

Die 2 (single en three phase) waren een tijdje per abuis omgedraaid, waardoor het idee is ontstaan dat 3-phase markets een 11 kW lader zouden krijgen. Dat is niet zo, dat is het geval voor single phase markets.

Ik weet niet of Australie een 1 or 3 fase markt is.
 
Ik heb een mail ontvangen dat de M3 ergens tussen 1 en 8 september geleverd gaat worden, dus het wordt tijd om eens over "de laadpaal" na te denken. Zit te denken aan een eenvoudige oplossing met een TWC en een losse meter voor het zakelijke verbruik. Zelf geen ervaring met dat soort dingen zelf aan te leggen, dus ik ben op zoek naar een installateur in de regio Alkmaar. Op de site van Tesla worden Stalhofer en Luitjes genoemd. Heeft iemand ervaring met deze bedrijven? Of een aanbeveling voor een andere?
 
Stalhofer heeft bij mij prima werk geleverd! Wat betreft een losse meter: ik weet dat het niet helemaal volgens de regels is maar ik maak een uitdraai van de Maxem. Maal 22ct en dat boek ik in rekening courant.

Al met al is het geen wereldbedrag voor 30.000 km en kosten extra meter, BTW verrekening maken het wel lastig.
 
Stalhofer heeft bij mij prima werk geleverd! Wat betreft een losse meter: ik weet dat het niet helemaal volgens de regels is maar ik maak een uitdraai van de Maxem. Maal 22ct en dat boek ik in rekening courant.

Al met al is het geen wereldbedrag voor 30.000 km en kosten extra meter, BTW verrekening maken het wel lastig.

Dank, volgens mij had ik hier al een paar meer positieve berichten over Stalhofer gezien, zal morgen eens contact met ze opnemen.

Wat is er lastig aan de BTW verrekening? Volgens mij mag je de kostprijs incl. BTW factureren (excl. vastrecht etc) maar mag de BTW in je bedrijf niet als voorbelasting verrekenen toch? Of zijn er meer addertjes?
 
Dat is dan wrer een van de (vele).voordelen van werken in een vof (of eenmanszaak): een (energie)rekening gericht aan een vennoot (een natuurlijke persoon) mag ook voor de btw, de rekening hoeft niet per sé gericht te zijn aan het bedrijf om de btw in vooraftrek te mogen brengen.

Wat bij.een vof dan wel weer een nadeel is, is de complexere situatie rondom de tenaamstelling van de auto bij de RDW: die lijkt toe te staan dat een auto tenaam gesteld wordt op naam van een vof. Ik twijfel of dat wettelijk gezien eigenlijk wel kan; een vof is alleen voor de btw een administratieve eenheid en heeft verder geen rechtspersoonlijkheid Zijn er ook juristen in de zaal die weten hoe het nou echt zit?
 
Toch even voor de zekerheid een check omdat ik ook andere varianten voorbii zie komen. Mijn plan was om na de hoofdschakelaar (aan de rechterkant) het volgende aan te sluiten.

Type B Aardelek -> 3P+N automaat -> Kwh meter -> TWC.

Klopt dit, het lijkt mij in lijn met de normale aansluitingen aan de rechterkant, toch niet de aardelek en de automaat omdraaien?
 

Attachments

  • 20190828_125944.jpg
    20190828_125944.jpg
    203.6 KB · Views: 72
Toch even voor de zekerheid een check omdat ik ook andere varianten voorbii zie komen. Mijn plan was om na de hoofdschakelaar (aan de rechterkant) het volgende aan te sluiten.

Type B Aardelek -> 3P+N automaat -> Kwh meter -> TWC.

Klopt dit, het lijkt mij in lijn met de normale aansluitingen aan de rechterkant, toch niet de aardelek en de automaat omdraaien?

Volgens mij klopt het. Ik denk niet dat het heel veel uitmaakt overigens.
 
Zijn er hier ook mensen die TWCManager gebruiken om één of twee TWCs aan te sturen? Ik sta op het punt om hiermee te gaan stoeien.

Super interessant! Ik wil zonnepanelen gaan plaatsen. Nu in NL kunnen we nog salderen maar dat wordt komende jaren afgebouwd. Uiteindelijk wordt het steeds interessanter om te verbruiken tijdens zonneuren.

De TWC enkel inschakelen op basis van de beschikbare opbrengst. Ik dacht, koppel met de smart meter en kijk of wordt teruggeleverd op de meter. Zo ja, dan laden starten en beschikbaar vermogen naar TWC communiceren.