Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
@PaulusdB, het gaat er in dit geval denk ik niet zo zeer om of er wel of geen bedrijfsnaam of de bonnetjes staat. Het gaat er vooral om dat je elektriciteit inkoopt van een privé persoon (een niet BTW plichtige organisatie of persoon). Zou je benzine van je buurman overnemen dan zou je daar ook geen BTW over terug kunnen en mogen vragen.

Denk in die zin ook even aan het verschil tussen een BTW auto en een marge auto. Als jij privé en auto koopt en die vervolgens doorverkoopt aan je eigen bv, dan mag je ok geen BTW aftrekken, ook al heb je privé een factuur opgesteld gericht aan je eigen BV.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: RichieB
Dank voor de info, zowel technisch als administratief :). Huisaansluiting op de zaak zetten lijkt me snel geregeld. Wat infra betreft begin ik dan cheap & cheerful (klinkt beter dan quick & dirty) met de Schuko route. Als gebruiksgemak of snelheid gaan knellen scoor ik een wall box.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
na pakweg 5 maand mbv de UMC te laden (op gewoon stopcontact) vandaag toch maar een Tesla Wall Connector op 3-fase laten installeren. Kabel van meterkast door garage (langs plafond) naar zijgevel laten trekken, gat door de muur, TWC aan buitenkant netjes gemonteerd. Kwh-teller en aardlekschakelaar erbij en klaar na uur of 4 werk.

detail van de werken/materiaal/kosten (om anderen hier een idee te geven):

uren regie: 4u
10m kabel xvb 5g6 40,00
9m pvc buis diameter 20 3,00
stukje din rail /
automaat shneider 4P32A 32,70
3fasige 400 teller MID gekeurd 220,00
klein materiaal 5,00

478,7 excl
 
  • Like
Reactions: Furb
Even hier checken.
Samen met de ID heeft Volkswagen ook een aantrekkelikk geprijsde nieuwe thuislader gelanceert, de ID.Charger.
De basisversie is slechts 399€, met vaste kabel, en met ‘DC fault current protection’
Is hiervoor dan geen beveiliging tegen dc lekstromen meer nodig en dus geen type B automaat?
Of begrijp ik dat verkeerd.

Volkswagen rolls out wallbox for everyone

ps helaas zegt de tekst bij de Connect versie niet of je de laadstroom ook remote kan aanpassen en de lader dus slim kan aansturen. Zou voor 599€ ook heel interessant zijn.
 
Ik heb zelf een lader gebouwd met SmartEVSE componenten en had exact hetzelfde probleem met de Zoe van mijn zus. Vorige week deed die het ineens wel goed. Enige verschil was dat ik inmiddels de type A aardlek had vervangen door een type B (niet om die reden overigens) .
 
Ben inmiddels groot deel van de avond aan het lezen over thuisladen maar wordt er niet veel wijzer van. Ik heb thuis 3 fase en wil graag een lader met load balancer, liefst in 1 apparaat. Als ik op het web zoek kom ik er een paar tegen zoals de zappi en homebox maar zit ik ook meteen aan €1000.

Als ik nu een twc koop moet ik er nog apart een load balancer bij kopen? Maar wat een loadbalancer kost kan ik eigenlijk zo niet vinden?

Heeft iemand ervaringen met een paal met ingebouwde loadbalancer?

Bedankt alvast.
 
Ben inmiddels groot deel van de avond aan het lezen over thuisladen maar wordt er niet veel wijzer van. Ik heb thuis 3 fase en wil graag een lader met load balancer, liefst in 1 apparaat. Als ik op het web zoek kom ik er een paar tegen zoals de zappi en homebox maar zit ik ook meteen aan €1000.

Als ik nu een twc koop moet ik er nog apart een load balancer bij kopen? Maar wat een loadbalancer kost kan ik eigenlijk zo niet vinden?

Heeft iemand ervaringen met een paal met ingebouwde loadbalancer?

Bedankt alvast.

OK heb een laadpunt door NewMotion laten aanleggen, deze kan tot max 3 fase 32A laden als ik mij niet vergis.

Newmotion biedt vervolgens ook een dienst waarbij je automatisch je verstrekte kWh's kunt doorbelast aan privé mocht je dit willen (automatische incasso van de zaak en storting naar privé, inclusief de benodigde factuurstroom)

Tot slot kun je ook bij hen een load balancer afnemen die in je meterkast wordt gemonteerd en die de afname van het laadpunt optimaliseert obv het verbruik van de overige apparaten in huis.

Werkt echt super bij mij thuis. Kan een model 3 laden met zo'n 60km/uur
 
Wat jij wil kan volgens mij prima met de TWC. Als het enige doel is om de TWC terug te laten regelen zodra de max van jouw huisaansluiting wordt bereikt, dan moet dat lukken met een ethernet-kabel vanaf de slimme energiemeter (p1-poort) naar de TWC.
Je vergeet dat er nog een extra kastje met wat elektronica tussen moet.
Zit voor een tientje aan onderdelen in, maar blijkbaar voor tonnen aan R&D, als je de consumentenprijzen en bijkomende maandelijkse kosten moet geloven.
 
Ik heb een tijdje geleden Laadpunt.nl langs gehad en die hebben een offerte bij me neergelegd van 3700 euro.

Wat moet er gebeuren?
* 3 fase aanleggen in meterkast
* Newmotion Home Advanced laadpaal
* 6 meter door de kruipruimte (incl. mangat graven onder fundering door)
* 14 meter straatwerk open halen en kabel leggen

Volgens mij is dat bedrag echt veel te hoog.
Ik denk dat het straatwerk een flinke kostenpost is dus dat ga ik een beunhaas laten doen (of deels zelf) om wat kosten te besparen.
Of gaat dat sowieso tegenvallen en zit je gewoon aan dit soort bedragen?