Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De afgelopen tijd krijgen wij steeds meer vragen (mede door de discussies op dit forum:) over het aanvragen van een tweede netaansluiting thuis i.p.v. het verzwaren van de huidige aansluiting. De kosten voor een tweede 25A of 35A is goedkoper dan het verzwaren van de huidige aansluiting naar 35A of 50A. De meningen of dit wel of niet toegestaan is liepen nogal uiteen. Dus wij zijn op onderzoek gegaan. Wij hebben gesproken met alle grote netwerkbeheerders, de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en verschillende Tesla rijders die met hetzelfde probleem zitten. En hieruit blijkt het volgende:

- Liander vindt het goed om een tweede aansluiting aan te vragen
- Het beleid van Stedin en Westland Infra staat het niet toe
- Enexis stimuleert het niet actief, maar staat het wel toe als gevraagd
- Volgens de ACM is er geen wet die het aanvragen van een tweede aansluiting weerhoudt en moeten de netbeheerders dit dus gewoon doen

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Dus we zijn nog wat dieper erin gedoken en vonden de volgende jurisprudentie: geschil Knoppert - Westland Infra Beheer. De conclusies die uit deze jurisprudentie getrokken moeten worden, zijn:
- De netbeheerder heeft geen plicht inzake het realiseren van een 2e of volgende aansluiting op hetzelfde WOZ-objekt indien de klant reeds over een aansluiting op het WOZ beschikt. (De klant mag dat niet afleiden van art 23 en/of 16 E-wet en ook niet uit de wetsgeschiedenis)
- De netbeheerder heeft wel een plicht inzake het realiseren van de gevraagde aansluitcapaciteit op het betreffende WOZ-objekt. (art. 2.1.3. tarievencode E)


Het lijkt er dus op dat je het wel kan aanvragen, maar dat je het niet kunt afdwingen bij je netbeheerder.

- - - Updated - - -

We kunnen je helpen met het aanvragen van een tweede aansluiting. Ook de installatie van een extra aansluiting in je huis of tuin is vaak niet heel erg ingrijpend. Maar we kunnen dus niet verzekeren dat het wordt goedgekeurd door je netbeheerder.

Michael
Cohere Energy Solutions

De netbeheerders hebben een geografisch monopolie, daarom ben ik van mening dat de ACM een goed argument heeft om meerdere aansluitingen per WOZ object te kunnen afdwingen als er ook netbeheerders zijn die het wel aanbieden, al zal dit door de te volgen procedures te laat zijn voor ons hier op dit forum.
 
De afgelopen tijd krijgen wij steeds meer vragen (mede door de discussies op dit forum:) over het aanvragen van een tweede netaansluiting thuis i.p.v. het verzwaren van de huidige aansluiting. De kosten voor een tweede 25A of 35A is goedkoper dan het verzwaren van de huidige aansluiting naar 35A of 50A. De meningen of dit wel of niet toegestaan is liepen nogal uiteen. Dus wij zijn op onderzoek gegaan. Wij hebben gesproken met alle grote netwerkbeheerders, de ACM (Autoriteit Consument & Markt) en verschillende Tesla rijders die met hetzelfde probleem zitten. En hieruit blijkt het volgende:

- Liander vindt het goed om een tweede aansluiting aan te vragen
- Het beleid van Stedin en Westland Infra staat het niet toe
- Enexis stimuleert het niet actief, maar staat het wel toe als gevraagd
- Volgens de ACM is er geen wet die het aanvragen van een tweede aansluiting weerhoudt en moeten de netbeheerders dit dus gewoon doen

Dit spreekt elkaar behoorlijk tegen. Dus we zijn nog wat dieper erin gedoken en vonden de volgende jurisprudentie: geschil Knoppert - Westland Infra Beheer. De conclusies die uit deze jurisprudentie getrokken moeten worden, zijn:
- De netbeheerder heeft geen plicht inzake het realiseren van een 2e of volgende aansluiting op hetzelfde WOZ-objekt indien de klant reeds over een aansluiting op het WOZ beschikt. (De klant mag dat niet afleiden van art 23 en/of 16 E-wet en ook niet uit de wetsgeschiedenis)
- De netbeheerder heeft wel een plicht inzake het realiseren van de gevraagde aansluitcapaciteit op het betreffende WOZ-objekt. (art. 2.1.3. tarievencode E)


Het lijkt er dus op dat je het wel kan aanvragen, maar dat je het niet kunt afdwingen bij je netbeheerder.

- - - Updated - - -

We kunnen je helpen met het aanvragen van een tweede aansluiting. Ook de installatie van een extra aansluiting in je huis of tuin is vaak niet heel erg ingrijpend. Maar we kunnen dus niet verzekeren dat het wordt goedgekeurd door je netbeheerder.

Michael
Cohere Energy Solutions

Michael, bedankt hiervoor. Heel duidelijk verhaal. Interessante info (voor mij althans :smile:).
 
De afgelopen tijd krijgen wij steeds meer vragen (mede door de discussies op dit forum:) over het aanvragen van een tweede netaansluiting thuis i.p.v. het verzwaren van de huidige aansluiting. De kosten voor een tweede 25A of 35A is goedkoper dan het verzwaren van de huidige aansluiting naar 35A of 50A. De meningen of dit wel of niet toegestaan is liepen nogal uiteen. Dus wij zijn op onderzoek gegaan.
Michael
Cohere Energy Solutions
Bedankt voor de info!
Heb je ook informatie over de kosten? Is het inderdaad goedkoper om een tweede aansluiting te nemen vs de bestaande aansluiting opwaarderen? Daarbij rekening houdende met de eenmalige kosten, maandelijkse kosten en andere tarief (dat lager wordt als je meer gebruikt).
 
Knoppert Westland betrof naar ik aan neem twee aansluitingen bij 1 juridische entiteit.
Ik wil naast m'n privé aansluiting ook een zakelijke aansluiting voor m'n BV op hetzelfde adres. Lijkt me toch een wezenlijk verschil.

In het besluit staat dat de netbeheerder geen tweede aansluiting hoeft te plaatsen op hetzelfde WOZ-object, dus op hetzelfde huis.

"Knoppert heeft geen recht op een tweede aansluiting tegen het standaardtarief op hetzelfde WOZ-object. Zover reikt de aansluitplicht van Westland niet."
 
Mooi overzicht. Maar ik mis daarin de gevolgen voor verdeling van de afname over twee aansluitingen. Ik begreep dat je boven een bepaalde grens (10.000?) minder gaat betalen per kwh. Als je twee aansluitingen hebt en je mist daardoor die korting, kan dat er toe leiden dat een tweede aansluiting duurder is dan alles via 1 verzwaarde aansluiting.
 
Vorig jaar heb ik mijn meterkast compleet laten vervangen en mijn huisaansluiting laten verzwaren naar het maximaal haalbare voor de grondkabel. Maar met de komst van de Tesla is deze 1x40A (=9,2kW) nog steeds veeeeeel te licht. Ik zal dus een nieuwe grondkabel moeten laten leggen. Helaas komt onze grondkabel midden in huis naar boven, waardoor waarschijnlijk de betonnen vloer uit de net gerenoveerde gang zal moeten :-(.

Een aparte aansluiting is niet echt een optie omdat we met ons huidige jaarlijkse verbruik al op 8.500kWh zitten; Vanaf 10.000kWh gaat het elektriciteitstarief namelijk van zo'n 23ct/kWh naar zo'n 14ct/kWh, maar deze 10.000kWh grens is per aansluiting en niet voor beide aansluitingen samen.
Dat is een serieus verbruik voor een huis!

8500kWh, dat is niet niks. Groot gezien?

Omdat de vloer toch open moet, ben ik maar meteen voor de twin-charger gegaan. Daarmee wordt onderweg bij een openbare laadpaal bijladen ook meteen wat praktischer. Ik wil natuurlijk hoofdzakelijk thuis laden, maar het is me nog niet helemaal duidelijk welk laadstation ik hiervoor moet nemen en welke eisen deze aan mijn elektrische installatie stelt.

Ik lees hier veel over Cohere; Die had ik zelf ook al gevonden en heb ik ze vorige week zelfs om informatie verzocht. Een week later had ik nog geen enkele reactie mogen ontvangen, dus heb ik ze er nog eens aan herinnerd. Weer drie dagen verder en nog steeds geen reactie. Bedrijven reageren over het algemeen beter als er wat te verkopen valt dan wanneer er problemen zijn. Frustreren, maar op zich is wel prettig dat ik al meteen voor de aanschaf weet dat ik niet veel hoeft te verwachten bij problemen.

Veel keuze is er echter niet: Ik geloof dat verder alleen GreenFlux nog voor Telsa geschikte laadpunten maakt, maar verder kon ik er geen vinden.
In principe werkt gewoon elk Type 2 laadstation met de Model S. EV-Box, Keba, Greenflux, het werkt allemaal met de Model S en andere EV's.


Een 22kW laadpunt vereist 3x32A. Bij mijn weten zijn er geen zekeringautomaten van 32A en is de eerst volgende 35A. Is een 22kW laadpunt, afgezekerd met 3x35A niet een beetje te zwaar voor een huisaansluiting van 3x40A?
Er zijn gewoon 32A automaten beschikbaar voor in de meterkast. Mijn huis heeft ook 3x40A (is uit Dec 2011) en ik heb een C32 automaat waarmee ik mijn laadstation heb afgezekerd.
 
Update van opladen parkeergarage WPC (naast Hotel New York in Rotterdam). Hier komen nog 24 oplaadplekken naast de 8 die er al zijn. Dus serieuze business. Overigens overdag zullen er veel auto's staan van medewerkers, maar 's avonds en in het weekend zijn de meeste vrij. Ik ben nog aan het achterhalen wat voor oplaadpunten het worden.
 
Dat is een serieus verbruik voor een huis!
8500kWh, dat is niet niks. Groot gezien?
Nee; Alleen mijn vrouw en ik. En het is gewoon een rijtjeshuis. Maar ik heb nogal veel aanstaan: NAS, netwerkapparatuur en dat allemaal via een UPS.

In principe werkt gewoon elk Type 2 laadstation met de Model S. EV-Box, Keba, Greenflux, het werkt allemaal met de Model S en andere EV's.
Aha, dat is dan duidelijk.

Kun je er nog eentje in het bijzonder aanbevelen? Ik vind de meeste nogal lelijk, maar dat is een questie van smaak. Wat ik wel belangrijk vind is dat het laadpunt overzicht bijhoudt van hoeveel er wanneer geladen is, zodat ik de kosten aan mijn zaak kan doorbelasten. En dan het liefste NIET via de server van de fabrikant.

En verder; Kan iedere lolbroek de auto loskoppelen, of is de laadstekker wel vergrendeld? Want een niet-opgeladen auto is een onaangename verrassing.

Er zijn gewoon 32A automaten beschikbaar voor in de meterkast. Mijn huis heeft ook 3x40A (is uit Dec 2011) en ik heb een C32 automaat waarmee ik mijn laadstation heb afgezekerd.
Ow, ik wist niet dat die gewoon leverbaar zijn. Overigens trekt het laden op 22kW ook echt bijna 3x32A. Een wasautomaat of droger is dan al voldoende om de hoofdzekering eruit te laten gaan. Maar dat is natuurlijk een zaak van na 2 uur 's nachts beginnen met laden.
 
Wat een achterlijk gedoe zeg, bij de ene netwerkbeheerder kan je wel een 2e aansluiting krijgen en bij de andere weer niet.
Kiezen kan niet, en ik ben helaas aan Stedin gebonden. Gelet de kennelijke negatieve houding daar, die formeel stand houdt tot nog toe, lijkt een formele aanvraag kansloos.
Ga dus maar kijken of ik een goed zijdeurtje kan vinden bij m'n relaties
 
Wat een achterlijk gedoe zeg, bij de ene netwerkbeheerder kan je wel een 2e aansluiting krijgen en bij de andere weer niet.
Kiezen kan niet, en ik ben helaas aan Stedin gebonden. Gelet de kennelijke negatieve houding daar, die formeel stand houdt tot nog toe, lijkt een formele aanvraag kansloos.
Ga dus maar kijken of ik een goed zijdeurtje kan vinden bij m'n relaties

martijn, ik heb gegevens van de zakelijke Accountmanager van Eneco speciaal voor laadpalen, dus als je nog bij Eneco zit, stuur mij dan een PM, wellicht dat hij je kan helpen.
 
Bij mij kwam voor de zogeheten 'schouw' een keurig net mannetje van Eneco (in ieder geval dat stond op zijn kleding en busje). Was nodig voor de zakelijke aansluiting van 3 x 90A die er bij komt (op mijn kantoor IJsselstein, Utrecht).