Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
In de SMART zit een 6mA garantie waardoor een type A aardlek hoger in de installatie volstaat. Vermits je enkelfasig zo snel mogelijk wil laden, zou ik zeker voor de 32A gaan. Je stelt de lader dan in op 32A (zal dynamisch aangepast worden) en de maximale stroom in de aansluiting op 40A. De intelligentie van de lader zorgt er wel voor dat de hoofdzekering niet uitvalt.
Wat jouw appreciatie van de vormgeving betreft kan ik je alleen maar gelijk geven. Ik krijg de opmerking wel meer en sommigen stellen dan ook effectief een andere behuizing voor of kiezen voor een gesplitste configuratie. De nadruk ligt op het functionele. Zelf vind ik het fijn om de display van de lader te kunnen aflezen, om eventueel de settings te kunnen wijzigen zonder de lader te moeten openen en dan zijn er niet zoveel mogelijkheden.
 
  • Love
Reactions: FVO
Blijft lastige materie .... al die kW en Ampere etc. Middelbare school is lang geleden.... :rolleyes:
Theoretisch dus maximaal: 40A x 220/230 (zeg 220) = 8,8kWh.

Het hoeft ook niet per se het goedkoopste. Maar vooral niet onnodig, of onnodig duur.
Enige kosten voor bijv wat gemak is best prettig, maar dan moet dat wel wat opleveren.

Als is het zo lees dan maak ik daaruit op aan opties:
1a - Huidige meterkast zo laten, dus 1x40A. En dan gewoon aan 220 laden, met in mijn hoofd het 'Load Balancen' door in de nacht te laden,
1b - niet aan 220 laden, maar wel TWC/laadpaal installeren en die gebruiken.

2 - 2e meteraansluiting laten plaatsen door energiemaatschappij, om zo de stroom bij te houden. (is dat evt gunstiger dan huidige ombouwen?). Dan heb je in ieder geval een meter voor het verbruik van TWC/laadpaal.

3 - Meterkast ombouwen naar 3x25A. Dan kun je dus 3 fase laden. met bijv TWC of andere laadpaal. Kosten stuk hoger door ombouw meterkast. Misschien nu nog niet nodig. kijkend naar @jheerink: 1250 euro, zonder laadpaal nog.

De vragen die ik erbij heb:
ad 1)
- moet aardlekschakelaar dan opgebouwd?
- begrijp dat ik dan 'groepje' moet (laten) inbouwen, dus bijv 1x 16A of 1x25A of 1x 32A?? zoals @ramonneke zegt?
Wat kost zo een 'groepje'?
View attachment 477913


Laadpalen:
* TWC - 530,- (domme meter)
* EV-Box HomeLine laadpaal type 2 met 6 meter kabel.
- 1 fase 16A (11 kW) - 780,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1080,- met daarbij 4-5 euro excl BTW.
- 3 fase 16A (11 kW) - 1022,- euro incl BTW zonder abo. evt met abonnement dan 1325,- met abonnement 4-5 euro excl BTW.
* Fivari Smart - 750,- laadpaal' klinkt in theorie best okay, maar ziet er eerlijk gezegd niet uit.
* NewMotion, met bijv abonnement. meerdere opties: met en zonder load balancing, en met en zonder abo.
* EVHub laadpaal type 2 - 16A (3,7kW/11kW) - Zwart. - 500,-
* Ratio Smart Home Box - half slimme meter die load balancing doet zonder abo, en voorzien van een geïntegreerde kWh meter. je hebt een 1 fase en een 3 fase. 3 fase ongeveer 800,- euro.... Klinkt interessant...

dus.... :confused::cool:o_O

Een 1 fase automaat kost nog geen 10 EUR. Als je nog plek hebt in de meterkast en een aardlek nog een vrij plekje (max 4 groepen op 1 aardlek) en anders moet er nog een aardlekschakelaar bij. Mocht je daar geen ruimte voor hebben dan moet je dus je meterkast uitbreiden en dan wordt het alweer snel iets duurder.
 
Een 1 fase automaat kost nog geen 10 EUR. Als je nog plek hebt in de meterkast en een aardlek nog een vrij plekje (max 4 groepen op 1 aardlek) en anders moet er nog een aardlekschakelaar bij. Mocht je daar geen ruimte voor hebben dan moet je dus je meterkast uitbreiden en dan wordt het alweer snel iets duurder.
Je kunt, als je geen vrije ruimte hebt op een bestaande aardlek, ook voor een alamat (combi aardlekautomaat / aardlekschakelaar) kiezen. Dan heb je toch maar één vrije positie nodig in plaats van twee.
 
  • Helpful
Reactions: ramonneke
Je kunt, als je geen vrije ruimte hebt op een bestaande aardlek, ook voor een alamat (combi aardlekautomaat / aardlekschakelaar) kiezen. Dan heb je toch maar één vrije positie nodig in plaats van twee.

Je bedoeld; een aardlekautomaat is een combinatie van een automaat en een aardlekschakelaar? Die neemt inderdaad maar een positie in in de groepenkast.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Met excuses dat ik vrijwel zeker iets vraag dat in dit topic wordt beantwoord - Ik kan geen 420 pagina's doorlezen helaas en het is te specifiek om erop te zoeken...

In mijn huidige meterkast (door vorige bewoners aangelegd) zit een aparte groep voor twee buitenapparaten: een zonnescherm en een nooit door ons gebruikte IR-straler. Deze groep is beveiligd met een Hager aardlekautomaat ADA920G 1P+N 20A B-karakteristiek . Dat lijkt me een ideale groep om een TWC op aan te sluiten, op 1 fase? Die IR-straler haal ik er sowieso af, idioot ding. Het zonnescherm trekt 0,3 kW, max 1 minuut per dag :) Ik lees echter dat er geen andere verbruikers op de groep *mogen* zitten - kan iemand me vertellen hoe dat exact in elkaar zit?

Dus mijn vraag: Is het verstandig die TWC aan te sluiten op deze groep? Groepenkast hangt in kelder naast oprit, dus paar meter 5G6 installatiekabel, gat in de muur en TWC vastschroeven, afwerken zou een heel eind voldoende moeten zijn? Er moet een Model 3 aan laden, bescheiden verbruik (we zouden ook uitkomen met de mobiele lader behalve in uitzonderlijke gevallen).

Er is overigens ook een 3-fasen 400V groep (we hebben 3 fasen van 25), beveiligd met een ABB Haf S - Installatieautomaat S 203 B16 NA waar een hogedruk stoomoven op aangesloten is maar daar ga ik mijn vingers zelf niet aan branden, plan zou zijn nu zelf de TWC aan te sluiten en als we binnenkort een keer panelen op ons dak leggen, de meterkast aan te passen en dan mogelijk ook de TWC op 3 fasen aan te sluiten (vandaar de 5G6 kabel naar buiten).

Bedankt voor input hierover!

Edit: Type B en B-karakteristiek niet door elkaar halen, goeie info vanaf hier.
 
Last edited:
Dus hoe dan ook een Type B ALS er tussen. ;)

Een laadpaal moet op een eigen groep, mag niet worden gecombineerd. Waarom dan niet meteen een 3 fase aansluiting realiseren? Auto instellen op laden op 10 A en je hebt weinig kans op overbelasting van de huisaansluiting.
 
Waarom zou je er niet aan willen voldoen? Dit zijn de veiligheidsregels die vak bekwamen overeen zijn gekomen. Op elektra gebied zijn er al veel te veel installaties die niet voldoen. Daar moeten we er juist minder van hebben.
Volgens mij had ik die vraag van te voren al beantwoord: kosten.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. Dus wie kan mij uitleggen wat deze veiligheidsregel probeert te bereiken / voorkomen? Wat kan er mis gaan als je niet aan die regel voldoet? Want in alle oprechtheid: ik snap hem niet.
 
Volgens mij had ik die vraag van te voren al beantwoord: kosten.

Maar ik heb nog geen antwoord op mijn vraag. Dus wie kan mij uitleggen wat deze veiligheidsregel probeert te bereiken / voorkomen? Wat kan er mis gaan als je niet aan die regel voldoet? Want in alle oprechtheid: ik snap hem niet.

NEN1010 heeft als doel een veilige en bruikbare installatie te leveren. Veilig wordt hij door aarlekschakelaars en zekeringen voor te schrijven. Bruikbaar wordt het door te zorgen dat de aardlekschakelaars en zekeringen niet telkens uitvallen.
Daarom mogen er maar maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar. elk apparaat heeft een kleine lekstroom. Door het aantal apparaten (=groepen) te beperken, is het waarschijnlijk dat de de totale lekstroom van "niet-defecte" apparaten onder de maximale lekstroom blijven (typisch 30mA).
Voor de zekeringen geldt hetzelfde: de zekering dient ruim genoeg te zijn om er niet bij standaard gebruik al uit te klappen (en krap genoeg om een defect apparaat snel te detecteren). Als een gebruiker vrijwel de maximale (>10A op een 16A aansluiting) stroom gebruikt (zoals bij een TWC), dan mag er geen tweede gebruiker bij.

De NEN houdt denk ik geen rekening met smart chargers (ik heb de nen norm niet hier liggen), want dan kan/mag(?) je wel 4 meerdere gebruikers aansluiten op dezelfde groep, tenminste, als de smart chargers de stroom van deze groep bewaken (en niet de hele huisaansluiting).
 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Dus hoe dan ook een Type B ALS er tussen. ;)

Een laadpaal moet op een eigen groep, mag niet worden gecombineerd. Waarom dan niet meteen een 3 fase aansluiting realiseren? Auto instellen op laden op 10 A en je hebt weinig kans op overbelasting van de huisaansluiting.
3 fase wilde ik nog even uitstellen tot we panelen op dak leggen, de installatie toch op de schop moet, en we misschien een nette oplossing willen voor het meten (en wellicht regelen) van zowel de inkomende zonnestroom als de stroom naar de auto. Verder heb ik even in kaart gebracht wat er per fase is aangesloten en ééntje wordt alleen aangesproken voor (één van de 3 fasen van) de stoomoven, en twee lampjes. Dus TWC voorlopig even aansluiten op een nieuwe groep op die fase, met een simpele meter ertussen, is nu het plan. Er is 4 units vrije ruimte beschikbaar op de bestaande rails, dus makkelijke ingreep.

Edit: ik had inderdaad gekeken op basis van de hier genoemde Chint, plus een zekeringsautomaat, plus een meter, alles 3 fasen direct afgetakt van achter de HS, maar dat zijn dus 12 units en zoveel ruimte heb ik niet 1,2,3, ook niet ernaast... dus direct een grote operatie.

Edit2: Haha, bekeringsautomaat. Dat zou wat zijn.
 
Last edited: