Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
NEN1010 heeft als doel een veilige en bruikbare installatie te leveren. Veilig wordt hij door aarlekschakelaars en zekeringen voor te schrijven. Bruikbaar wordt het door te zorgen dat de aardlekschakelaars en zekeringen niet telkens uitvallen.
Daarom mogen er maar maximaal 4 groepen achter een aardlekschakelaar. elk apparaat heeft een kleine lekstroom. Door het aantal apparaten (=groepen) te beperken, is het waarschijnlijk dat de de totale lekstroom van "niet-defecte" apparaten onder de maximale lekstroom blijven (typisch 30mA).
Voor de zekeringen geldt hetzelfde: de zekering dient ruim genoeg te zijn om er niet bij standaard gebruik al uit te klappen (en krap genoeg om een defect apparaat snel te detecteren). Als een gebruiker vrijwel de maximale (>10A op een 16A aansluiting) stroom gebruikt (zoals bij een TWC), dan mag er geen tweede gebruiker bij.
En stel nou eens dat je automaat er af en toe uit vliegt, omdat je hem kunt over belasten en dat af en toe ook doet, dan is dat toch nog steeds je eigen probleem en niet dat van iemand anders? Ik snap dat je als (commercieel) installateur niet die keuze voor je klant wil maken en je dus aan de normen wil houden. Maar als je daar als gebruiker zelf voor kiest en dat accepteert, wie heb je daar dan mee?

Ik mag wel een 3.7 kW lader achter een 16 a automaat hebben maar niet een 2.2 kWh lader + een lampje van 50 watt. Hoewel, als dat lampje ingebouwd zou zijn in mijn 2.2 kWh lader (die dan dus 2.250 watt kan trekken in plaats van 2.200), dan zou het wel mogen, maar als het lampje er naast hangt dan moet hij op een andere groep. Dus kast om lader en lampje heen met één gecombineerd aansluitsnoer en klaar. Lijkt mij.

Ik denk dat als je je gezond verstand gebruikt er veel meer kan (op een veilige en bruikbare manier) dan wat de normen voorschrijven.

De NEN houdt denk ik geen rekening met smart chargers (ik heb de nen norm niet hier liggen), want dan kan/mag(?) je wel 4 meerdere gebruikers aansluiten op dezelfde groep, tenminste, als de smart chargers de stroom van deze groep bewaken (en niet de hele huisaansluiting).
Het mag van NEN of het mag niet van NEN. Als NEN er geen rekening mee houdt dan mag het toch niet? En toch doen we het?
 
En stel nou eens dat je automaat er af en toe uit vliegt, omdat je hem kunt over belasten en dat af en toe ook doet, dan is dat toch nog steeds je eigen probleem en niet dat van iemand anders? Ik snap dat je als (commercieel) installateur niet die keuze voor je klant wil maken en je dus aan de normen wil houden. Maar als je daar als gebruiker zelf voor kiest en dat accepteert, wie heb je daar dan mee?

Ik mag wel een 3.7 kW lader achter een 16 a automaat hebben maar niet een 2.2 kWh lader + een lampje van 50 watt. Hoewel, als dat lampje ingebouwd zou zijn in mijn 2.2 kWh lader (die dan dus 2.250 watt kan trekken in plaats van 2.200), dan zou het wel mogen, maar als het lampje er naast hangt dan moet hij op een andere groep. Dus kast om lader en lampje heen met één gecombineerd aansluitsnoer en klaar. Lijkt mij.

Ik denk dat als je je gezond verstand gebruikt er veel meer kan (op een veilige en bruikbare manier) dan wat de normen voorschrijven.

Het mag van NEN of het mag niet van NEN. Als NEN er geen rekening mee houdt dan mag het toch niet? En toch doen we het?

NEN is sowieso een richtlijn, geen wet (als het een wet was, dan moet de NEN norm openbaar zijn...). Je mag het dus altijd anders doen. Voor installateurs en bedrijven geeft de NEN wel een vorm van zekerheid: als je de NEN volgt, dan heb je een veilige & bruikbare installatie gebouwd.

als het voor jou bruikbaar is om alle huisgenoten te instrueren om bv niet een lamp (of zonwering) in te schakelen als de auto opgeladen wordt, dan kun je dat dus gewoon doen. Bij mij thuis zou dat niet werken, en dan is mijn auto dus niet opgeladen als ik hem nodig heb :oops:.
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
NEN is sowieso een richtlijn, geen wet (als het een wet was, dan moet de NEN norm openbaar zijn...). Je mag het dus altijd anders doen. Voor installateurs en bedrijven geeft de NEN wel een vorm van zekerheid: als je de NEN volgt, dan heb je een veilige & bruikbare installatie gebouwd.

als het voor jou bruikbaar is om alle huisgenoten te instrueren om bv niet een lamp (of zonwering) in te schakelen als de auto opgeladen wordt, dan kun je dat dus gewoon doen. Bij mij thuis zou dat niet werken, en dan is mijn auto dus niet opgeladen als ik hem nodig heb :oops:.
Zo zie ik het ook. Veel mensen hier roepen snel "moet" en "mag niet", en dan denk ik "hoezo mag niet" of "hoezo moet"?

"Gezond verstand gebruiken" betekent voor mij overigens onder andere er voor zogen dat ik alleen zelf toegang heb tot dat extra stopcontact en niet mijn vrouw de mogelijkheid biedt om er een waterkoker op aan te sluiten. Als je daar geen controle over hebt, dan wordt het een ander verhaal. ;)
 
  • Informative
Reactions: MLKRMR
Ik heb twee palen van Woodvision gekocht inmiddels. Ik ga er de komende weken mee aan de slag. Aan eentje hang ik de TWC en aan de andere de Lolo Smart waarmee we nu laden (die gaat mijn vrouw gebruiken voor haar i3). Ik heb nog even, ze hoeven pas eind december de grond in. Maar ik wil dan wel alles uitgevogeld en voorbereid hebben.

Het doorvoeren van de elektriciteitskabels zal nog even wat puzzelen worden omdat de paal niet helemaal hol is maar uit meerdere holle ruimtes bestaat (dat wist ik al wel, het was op de foto te zien). Overigens laat ik het uiteindelijke aansluiten door een elektriciën doen, dat vertrouw ik mezelf niet toe.
Hoe bevalt de Woodvision? Ik overweeg dezelfde paal voor m'n TWC.
 
Beste mensen,

Ik zou graag wat advies willen ontvangen met betrekking tot een laadpaal aan mijn oprit. In de afgelopen week heb ik met twee verschillende bedrijven contact opgenomen over het aansluiten van een tesla wall charger. Echter kreeg ik het gevoel dat beide bedrijven liever een eigen laadpaal willen verkopen dan ze onafhankelijk advies willen geven.

Op dit moment heb ik een 1 fase aansluiting. Waarschijnlijk zal ik dit moeten aanpassen naar een 3 fase aansluiting gezien de reacties op dit forum.

Wie kan mij advies geven over welke stappen ik moet ondernemen en welke laadpaal nou werkelijk waar het meest geschikt is voor het opladen van een Model 3.

Alvast bedankt
 
Het hangt van je doel af:

- hoe ver rijd je je auto leeg per dag? Oftewel wil je enkelfase op 32 A of 3 fase op 16 A (of lager) laden?
- moet het laden declarabel zijn? Betaal je het laden gewoon helemaal zelf of moet dat via een leasemaatschappij worden verrekend?
- moet het laden beschermd zijn, oftewel mag iedereen gewoon aan je laadpaal aanpluggen en betaal jij de kosten van de elektriciteit
- staat de lader en auto op eigen terrein?

etc...
 
Ik reed al een jaar in een Nissan Leaf 2.0 voordat ik de Tesla Model 3 SR+aanschafte. De Leaf heb ik nog steeds. Die laadt op 1 fase en omdat ik ook 32 zonnepanelen op mijn dak heb liggen wilde ik optimaal gebruik maken van de panelen om te laden. De huisinstallatie is 3 x 25A.

Daarom het ik toen een Zappi V1 1 fase lader aangeschaft in combinatie met de hub, harvi en CT klemmen. Daarmee kun je perfect "loadbalancen", en optimaal gebruik maken van de zonnestroom. Komt er minder van de panelen (wolkje) dan wordt de hoeveelheid KW die naar de lader gestuurd wordt automatisch aangepast. (meer info:
)

Ik laad daarmee op 1 fase met 20A maximaal 4,6 kWh (1 fase x 230V x 20A). Door de loadbalancing loop ik niet het risico het systeem te overbelasten en zo in de problemen te komen. De prioriteiten van het systeem zijn duidelijk:
  1. Eerst wordt zonnestroom gebruik
  2. De eventuele tekorten worden aangevuld vanuit de grid,
  3. Het "huis" heeft prioriteit voor de auto. Dus mocht de kookplaat en de oven en weet ik wat nog meer tegelijkertijd aangaan, dan gaat de thuislader automatisch in amperage naar beneden.
  4. In de ECO+ stand wordt alleen geladen als er zonnestroom genoeg over is.
Nu ik ook een model 3 heb, zou ik naar een 3 fasenlader op 16A kunnen. (ook van Zappi). Ik laad dan bijna 3 keer zo snel.
Toch ga ik dat niet doen. Ik laad meestal 's nachts (werk overdag dus kan dan geen gebruik maken van de pv installatie) en dan is dat voor mijn SR+ voldoende. Meestal heb ik niet meer dan 25 kWh nodig, dus dat is rond de 5,5 uur laden.

Mocht ik door omstandigheden snel weg moeten, dan is de SuC in Uggchelen vlakbij, maar nog dichterbij de snelheidskanonnen van Ionity. Even er heen, laden en ik kan gaan waar ik wil.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Waarschijnlijk zal ik dit moeten aanpassen naar een 3 fase aansluiting gezien de reacties op dit forum.
Er zijn minstens evenveel reacties die beweren dat monofase volstaat. Als je je meer dan 300km per dag doet wellicht wel. Als je meer dan 350 km per dag doet weer niet, want dan moet je sowieso toch langs de SuC. Hoeveel moet je tssn 350 en 400 km per dag zonder laadmogelijkheid ter plaatse?
 
Het hangt van je doel af:

- hoe ver rijd je je auto leeg per dag? Oftewel wil je enkelfase op 32 A of 3 fase op 16 A (of lager) laden?
- moet het laden declarabel zijn? Betaal je het laden gewoon helemaal zelf of moet dat via een leasemaatschappij worden verrekend?
- moet het laden beschermd zijn, oftewel mag iedereen gewoon aan je laadpaal aanpluggen en betaal jij de kosten van de elektriciteit
- staat de lader en auto op eigen terrein?

etc...

Beste Horta,

Bedankt voor je reactie.

-Ik rijd gemiddeld tussen de 100 en 200 km op een dag. Al heb ik een long range genomen en zou toch willen dat de auto minstens voor 80% is opgeladen na een nacht aan de lader.
-Ik betaal het laden zelf.
- Op zich heb ik een eigen inrit en zal waarschijnlijk niet zomaar iemand zich aan mijn laadpaal aan pluggen. Verderop in de straat staat er ook een tesla wall charger en heb tot op heden niet gezien dat een ander persoon hier gebruik van heeft gemaakt. De elektriciteit betaal ik zelf.
-De lader en auto staat op eigen terrein.

Wat denk je dat zelf beter is, enkelfase op 32 A of 3 fase op 16 A. Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste optie, ben best bereid om te betalen voor een goede laadpaal. Alleen blijf ik een ondernemer en ben dan toch op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding.
 
Er zijn minstens evenveel reacties die beweren dat monofase volstaat. Als je je meer dan 300km per dag doet wellicht wel. Als je meer dan 350 km per dag doet weer niet, want dan moet je sowieso toch langs de SuC. Hoeveel moet je tssn 350 en 400 km per dag zonder laadmogelijkheid ter plaatse?

Beste Phil,

Bedankt voor je reactie. Ik rijd nu tussen de 100-200 km op een dag met uitschieters naar soms wel 400 km op een dag. Al is het laatste een uitzondering en gebeurd dat 1x per maand of twee maanden.

Doch heb ik liever wel dat er een laadpaal voor mijn deur staat die de auto minstens voor 80% kan opladen(model 3 long range). Zal ik dan toch voor die 3 fase gaan?
 
Ik zou dan voor een 3 fase paal gaan, dan heb je zekerheid. Op zich volstaat een TWC, vergeet niet dat je daar bij een speciale aardlekschakelaar nodig hebt, een Type B (dus niet karakteristiek B). Met een eigen kWh meter kun je dan je verbruik ook in rekening brengen aan je eigen bedrijf indien gewenst.

Er zijn prima slimmere oplossingen mogelijk, denk daarbij aan bijvoorbeeld een Zappi of een Fivari (@fivari zit hier op het forum), maar de vraag is of je die nodig hebt. Die palen kunnen aan loadbalancing doen om te zorgen dat je thuis niet je net overbelast. Daar is bij 3x16 A overigens veel minder kans op dan bij 1x32 A, de laatste zit normaliter veel dichter bij de grens van wat je op mag nemen, dus daar is het kritischer. Met een 3 fase laadpaal zoals een TWC kun je instellen dat je alleen tussen 23.00 en 07:00 uur laadt, de kans op overbelasting is dan klein en je auto is zeker vol de volgende dag. Je zou zelfs de maximale laadstroom nog iets terug kunnen brengen om ieder risico uit te sluiten, en/of al om 20.00 uur (of eerder) te starten met laden.

Als je zonnepanelen hebt kan een Zappi een slimmere oplossing zijn (overdag dan ;)) want die kan er voor zorgen dat je alleen zonne energie naar je auto stuurt.
 
Beste Phil,

Bedankt voor je reactie. Ik rijd nu tussen de 100-200 km op een dag met uitschieters naar soms wel 400 km op een dag. Al is het laatste een uitzondering en gebeurd dat 1x per maand of twee maanden.

Doch heb ik liever wel dat er een laadpaal voor mijn deur staat die de auto minstens voor 80% kan opladen(model 3 long range). Zal ik dan toch voor die 3 fase gaan?

200km/d bij een Model 3 is dus 200* ~150wh/km= ~30kW/d , bij een 1 fase oplossing haal je sowieso 230V*16A = 3.6kW/u en op een nacht van 10 uur dus 36kWh wat zeg maar 50% van je Model 3 pack is. Je kunt waarschijnlijk ook op 25A laden en dan zit je op 230V*25A*10h=57.5kWh.

Keep it simple stupid.

Aangezien je tot 80% laad is je dagelijkse laad cyclus dus van 40% naar 80% doe je dat met 25A dus in 30kW/5.75kW =5.2u dat volstaat *ruim* in je behoefte.

Voor dat je die investering er uit hebt kun je zeer veel kW's voor 22 cent laden :)
 
  • Informative
Reactions: Larss
Wat denk je dat zelf beter is, enkelfase op 32 A of 3 fase op 16 A. Ik ben niet op zoek naar de goedkoopste optie, ben best bereid om te betalen voor een goede laadpaal. Alleen blijf ik een ondernemer en ben dan toch op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding.

Bij mijn oude huis had ik een 1-fase 16A = 3,7 kW lader. Mijn S70 hing daar altijd aan als ik thuis was. Ik kreeg hem niet elke dag "vol" naar 80% maar na het weekend meestal wel. In het jaar dat ik hem daar gebruikt heb had ik er geen last van, ik ben nooit in de situatie geweest dat hij niet vol genoeg was om een rit te maken of dat ik onderweg langs een SuC moest. Toch voelde het wat krap. Was het een 32A = 7,2 kW lader geweest dan was dat gevoel er waarschijnlijk niet geweest, daarmee had ik hem wel elke dag "vol" kunnen laden.

Bij mijn nieuwe huis heb ik een TWC gekocht en de meterkast omgebouwd naar 3-fasen. Dat ombouwen was iets van €1000 ofzo (grootste kostenpost was het graafwerk in de tuin). Nu laad ik meestal met 3x10A = 6,9 kW. Dus ik had ook prima een 32A 1-fase aansluiting kunnen maken zonder de meterkast om te bouwen. Wat nu wel prettig is dat die paar keer dat de auto te leeg is om het volgende ritje te maken ik met 3x16A = 11 kW kan laden. Dat heb ik het afgelopen jaar een keer of 4 gedaan. Of dat die €1000 waard is weet ik niet. Wat ook mee speelt is dat ik bij laden met 3x10A nog 3x15A over heb voor de rest van het huis. Daarom heb ik geen load balancing nodig. Met 1x32A heb je 1x8A over.. dan moet je eigenlijk verplicht gaan load balancen (Fivari!) of toch maar met 1x16A gaan laden.

Al met al ben ik blij met mijn gekozen 3-fase oplossing, maar met 1-fase werkt het ook gewoon in mijn geval.
 
  • Informative
Reactions: CJA Hulskamp