balblas
Assumption is the mother of all f ups
Duidelijk!Voor zover ik de info voor Nederland hier correct heb geïnterpreteerd: Neen, want dit betreft een karakteristiek B, niet een type B.
De karakteristiek is de snelheid waarmee de automaat uitschakelt bij een bepaalde overbelasting, een voor gedefinieerde curve dus.
Het type is in deze zin de gevoeligheid voor verschillende soorten lekstroom, type B duidt hier op een detectiecomponent voor DC lekstromen. Een "gewone" type A kijkt hier niet naar en wordt mogelijks zelfs "verblind" door de DC-lekstroom als deze aanwezig is, waardoor de aardlek dus helemaal niet meer uitschakelt.
Toch gek dat men hier dit zegt: Wat is een aardlekautomaat? - Elektramat want het specifiek noemen van toepassen van een aardlekautomaat bij een laadpaal zorgde bij mij voor de verwarring.
Op Oplaadinstallatie voor thuis staat het echter wel duidelijk omschreven voor een TWC:
"Welk reststroomapparaat (RCD) moet ik gebruiken met mijn installatie?
De installatienormen voor oplaadpunten vereisen dat elke afzonderlijke connector moet worden beveiligd met een RCD die bescherming biedt tegen lekken van gelijkstroom. De Tesla Wall Connector meet geen gelijkstroomlekken, dus moet een RCD van Type B of een specifieke EV van Type A worden geïnstalleerd. Landelijke regelgeving kan variëren, dus raadpleeg altijd uw lokale aanbevolen elektricien."
Als je laadpaal in tegenstelling tot de TWC een ingebouwde beveiliging tegen gelijkstroomlekken heeft volstaat een type A aardlekschakelaar of aardlekautomaat.