Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Voor zover ik de info voor Nederland hier correct heb geïnterpreteerd: Neen, want dit betreft een karakteristiek B, niet een type B.
De karakteristiek is de snelheid waarmee de automaat uitschakelt bij een bepaalde overbelasting, een voor gedefinieerde curve dus.
Het type is in deze zin de gevoeligheid voor verschillende soorten lekstroom, type B duidt hier op een detectiecomponent voor DC lekstromen. Een "gewone" type A kijkt hier niet naar en wordt mogelijks zelfs "verblind" door de DC-lekstroom als deze aanwezig is, waardoor de aardlek dus helemaal niet meer uitschakelt.
Duidelijk!

Toch gek dat men hier dit zegt: Wat is een aardlekautomaat? - Elektramat want het specifiek noemen van toepassen van een aardlekautomaat bij een laadpaal zorgde bij mij voor de verwarring.

Op Oplaadinstallatie voor thuis staat het echter wel duidelijk omschreven voor een TWC:

"Welk reststroomapparaat (RCD) moet ik gebruiken met mijn installatie?
De installatienormen voor oplaadpunten vereisen dat elke afzonderlijke connector moet worden beveiligd met een RCD die bescherming biedt tegen lekken van gelijkstroom. De Tesla Wall Connector meet geen gelijkstroomlekken, dus moet een RCD van Type B of een specifieke EV van Type A worden geïnstalleerd. Landelijke regelgeving kan variëren, dus raadpleeg altijd uw lokale aanbevolen elektricien."

Als je laadpaal in tegenstelling tot de TWC een ingebouwde beveiliging tegen gelijkstroomlekken heeft volstaat een type A aardlekschakelaar of aardlekautomaat.
 
  • Informative
Reactions: Larss
Bellen met EVbox gaat veel sneller dan een ticket inschieten. Bellen is directe oplossing over het algemeen, 24/7. Tenzij het probleem niet bij hun ligt uiteraard. Been there. Laadpaal hier deed het niet meer, en kreeg direct een update gepushed. Half uurtje wachten en weer werken.
 
Duidelijk!

Toch gek dat men hier dit zegt: Wat is een aardlekautomaat? - Elektramat want het specifiek noemen van toepassen van een aardlekautomaat bij een laadpaal zorgde bij mij voor de verwarring.

Op Oplaadinstallatie voor thuis staat het echter wel duidelijk omschreven voor een TWC:

"Welk reststroomapparaat (RCD) moet ik gebruiken met mijn installatie?
De installatienormen voor oplaadpunten vereisen dat elke afzonderlijke connector moet worden beveiligd met een RCD die bescherming biedt tegen lekken van gelijkstroom. De Tesla Wall Connector meet geen gelijkstroomlekken, dus moet een RCD van Type B of een specifieke EV van Type A worden geïnstalleerd. Landelijke regelgeving kan variëren, dus raadpleeg altijd uw lokale aanbevolen elektricien."

Als je laadpaal in tegenstelling tot de TWC een ingebouwde beveiliging tegen gelijkstroomlekken heeft volstaat een type A aardlekschakelaar of aardlekautomaat.

Voor een TWC moet het er g. zo uitzien ..
 
Om zeker te zijn of je de juiste aardlekschakelaar hebt kijk je best naar het icoontje
Aardlek_types.gif
 
  • Informative
Reactions: balblas
En nu de hamvraag?
Is dit ook bij monofase nodig.
Technisch gezien niet, vernam ik hier ooit, omdat de ‘gewone verliesstroomschakelaars’ niet kunnen misleid worden door het monofase gelijkstroomcircuit (in tegenstelling tot driefasige gelijkstroom aansluitingen).
Velen denken nog steeds dat laadpalen per definitie driefasig zijn. Zo moest ik in de electrogroothandel hevig voet bij stuk houden dat ik een monofase 32A automaat wou en niet een 3fase. Misschien zit daar de verwarring dat een type B altijd nodig is.
 
Ik heb sinds de laatste update van Tesla (2019.36.2.1) regelmatig het probleem dat het gepland laden 's nachts onderbroken wordt en de laadpaal in storing valt (EV-Box) . Ik heb dit nog nooit gehad als ik de auto zonder gepland laden oplaadt.

Dit is heel irritant omdat ik de volgende morgen met een zo goed als lege accu sta. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? De Tesla app geeft namelijk aan: controleer energiebron. Maar de energiebron lijkt het gewoon te doen (staat wel in storing, maar is niet uitgevallen)
Ik heb hetzelfde! Was net aan het kijken of dat hier al gemeld was door iemand anders.
Bij mij is het ivm. een TWC. Als ik dan ‘s morgens de App open blijkt dat ie niet geladen heeft en staat er de melding “controleer energiebron”. Als je dan echter nog even wacht verdwijnt dat en gaat ie alsnog spontaan laden, verder zonder problemen.
Ook handmatig starten gaat altijd prima.
Ik vermoed dus een softwarebug.
Ben benieuwd of meer mensen dit hebben.
Zal morgen de auto eens resetten, misschien helpt dat.
 
En nu de hamvraag?
Is dit ook bij monofase nodig.
Technisch gezien niet, vernam ik hier ooit, omdat de ‘gewone verliesstroomschakelaars’ niet kunnen misleid worden door het monofase gelijkstroomcircuit (in tegenstelling tot driefasige gelijkstroom aansluitingen).
Velen denken nog steeds dat laadpalen per definitie driefasig zijn. Zo moest ik in de electrogroothandel hevig voet bij stuk houden dat ik een monofase 32A automaat wou en niet een 3fase. Misschien zit daar de verwarring dat een type B altijd nodig is.

Ergens in 2017 is er een wijziging in NEN1010 gekomen. Voor de wijziging was opgenomen dat een Type B alleen bij 3 fase nodig is (of een 6 mA DC verklaring). Die verwijzing is verwijderd met als consequentie dat Type B dus altijd, ook bij enkelfase laadpalen vereist is. Dus nee, er is geen sprake van verwarring, alleen van te weinig kennis van de actuele staat van NEN1010, ook bij laadpaal leveranciers en zelfs bij elektriciens.

Er is ongetwijfeld een goede reden voor deze wijziging, wij kunnen ook niet alle situaties overzien. Waarschijnlijk is er ergens toch een randgeval waarbij DC lekstromen bij een enkelfase situatie kunnen optreden (bijvoorbeeld een lekstroom uit een kleine 400 V batterij ;))

Let wel dat de situatie in België anders kan zijn dan in Nederland. In Nederland is NEN1010 van toepassing, België heeft een eigen normenkader.
 
  • Informative
Reactions: Phil V
Even advies voor een vriend:

Heeft een MX 2019 gekocht. Thuis 3x25A en moet 50 meter kabel gebruiken van zijn huis door het bos naar zijn parkeerplaats. Alles op eigen terrein. Betreft een oude villa, redelijk model X waardig :)

  1. Welke laadpaal. Met load balancing ivm het gebruiksgemak en plug/charge/forget. Ik heb zelf een Zappi V2 maar die is te ingewikkeld voor hem. Walbox plusar plus een optie? Direct declareren LM is geen vereiste.
  2. Installateur vraagt voor installatie zonder graaf werkzaamheden van een 3 fase EV-box homeline 11kw + paal + aardlek + kwh meter en 53m 2,5mm2 kabel €2300 incl btw. Is die prijs redelijk? 2,5mm2 niet op de grens voor deze afstand?
Hij woont in Lochem. Als er nog adviezen zijn voor andere installateurs in die omgeving hoor ik het graag.

Bedankt
 
2,5mm is zeker te dun.
Ik zou voor 6mm gaan uit eigen ervaring met een dergelijke afstand.
Je kan echt last hebben van een behoorlijk spanningsverlies en de stopt de Tesla zomaar enig moment met laden....
Bedank. Dat idee had ik ook al een klein beetje.

Wie heeft een tip welke installateur ik eens kan benaderen? Niet een die pas volgend jaar zomer tijd heeft
Klopt.....maar is probeer de antwoorden te combineren. Niet iedereen zot op GOT en TMC
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Ik heb nu een tijdje een M3 en het wordt tijd voor een laadpunt thuis. Ik heb Ben van Schoor een offerte laten doen (wordt aangeschreven via de Tesla site) en ik heb wat vragen daarover. Ben geen techneut maar een financial;

- Hij adviseert een digitale MID KWH meter. Wat is dat en wat is de toevoeging hiervan?
- Ik lees overal iets over een Maxem? Zit dat standaard bij een TWC of is dat bovenstaand?
- Wij doen op de zaak alles met New Motion. Waarom kiezen voor een TWC?
- Moet er nog een apparaat bij op de KWH's zakelijk door te belasten?

Ik hoor het graag van jullie
 
Ik heb nu een tijdje een M3 en het wordt tijd voor een laadpunt thuis. Ik heb Ben van Schoor een offerte laten doen (wordt aangeschreven via de Tesla site) en ik heb wat vragen daarover. Ben geen techneut maar een financial;

- Hij adviseert een digitale MID KWH meter. Wat is dat en wat is de toevoeging hiervan?
- Ik lees overal iets over een Maxem? Zit dat standaard bij een TWC of is dat bovenstaand?
- Wij doen op de zaak alles met New Motion. Waarom kiezen voor een TWC?
- Moet er nog een apparaat bij op de KWH's zakelijk door te belasten?

Ik hoor het graag van jullie


De meter is nodig om zakelijk te kunnen boeken.

Maxem is een loadbalancer en is niet onderdeel van een TWC.

Of er voordelen zijn om een New Motion paal te plaatsen heb ik geen weet van. Het lijkt mij niet goedkoper in ieder geval.

De kWh meter is wat je nodig hebt om het zakelijk weg te boeken.
 
De voordelen van de newmotion paal zijn dan:

- factureren kan worden geautomatiseerd (je hoeft niets meer zelf te doen behalve in te loggen bij de paal als je gaat laden, met je druppel of je pas)
- de paal kan loadbalancen (mits de benodigde zaken aanwezig zijn), de grote vraag is of loadbalancing echt nodig is.
- het is niet goedkoper, maar wel handiger (geen eigen administratie meer), meestal laat een bedrijf niet toe dat je zelf met kWh meters aan de gang gaat (!).

dus dan heb je geen Maxem en geen kWh meter meer nodig.
 
Ok iets duidelijk nu maarrrrr;

- je zegt de paal kan loadbalancen mits de benodigde zaken aanwezig zijn. Welke benodigde zaken bedoel je dan?
- Bij ons is zelf aan de slag gaan met KWH meter geen issue, dat is geen probleem. Maar ik begrijp dat een paal via New Motion eigenlijk veel makkelijker is qua admin? Moet ik dat dan handmatig zakelijk in gaan boeken bij de TWC?
 
Je moet er een abonnement voor afsluiten, dat is bij heel veel palen het geval. Wel veel makkelijker wat betreft administratie. En ja, je moet met een TWC met kWh handmatig inboeken, maar stel je daar ook niet te veel van voor: 4x per jaar een fotootje (en als je verstandig bent ook van de kilometerstand van de auto zodat waardes eventueel kunnen worden gematcht) en dat in je administratie opnemen. Of 2x per jaar, of 1x per jaar, ik weet niet wat echt vereist is. Bedrag per kWh, ik zag geaccepteerde bedragen van 35 cent/kWh voorbij komen en klaar.

De grote vraag is of je wel loadbalancing nodig hebt. Kans daarop is niet zo groot als je al een 3 fase aansluiting hebt, en niet heel erg veel kilometers per dag rijdt.