Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
De RPi in de garage is bekabeld, maar dat is een toevallig aardigheidje omdat ik sowieso een apart acces point nodig had en dus een kabel moest trekken. Om dan vanuit die RPi signaalkabels naar de sensoren in het huis te trekken vind ik wat dubbelop. Ik kan later nog wel beslissen om een kortere kabel van een switch naar de meterkast te trekken als wifi onbetrouwbaar lijkt.
 
Hallo iedereen,
Ik post mijn vraag hier omdat het me wel lijkt thuis te horen in dit topic, al wil ik het huidige onderwerp niet ontsporen.

Ik rijd met een Model 3 SR+ en ben aan het uitkijken voor de dynamische, niet-abo afhankelijke service en op de nabije toekomst (2022 etc.) gerichte compatibele laadoplossing voor thuisladen in de Belgische situatie (regelgeving Vlaanderen).
De combinatie van een Wall Connector Gen 2 met TWCManager op een PI lijkt me wel wat.

Om de mogelijkheid te hebben de financiële impact te kunnen beheersen, met name van het laden op het het kW piek verbruik regelgeving in het kader van het capaciteitstarief dat vanaf 2022 wordt ingevoerd, speelde ik met volgende concept, waar jullie misschien tips of zelfs een antwoord rond hebben.

Gemiddeld genomen kan je stellen dat er "tijd" om te laden is vanaf de avond (thuiskomen van je werk) tot de ochtend (vertrekken naar je werk), en uiteraard de weekends. Er is dus veel tijd (gemiddeld 12 uur) om te spreiden in de meeste gemiddelde gevallen van kilometer-nood (zo'n 80 km/d).

Als ik het goed begrijp kan de TWC Gen 2 (1 variant) kan in Europa zowel in 1 als 3 fase opstelling gebruikt worden. Dat er een verschil in efficiëntie is tussen laden over 1 en 3 fase besef ik, en daar gaat het hier nu niet over. Echter in het kader van de kW piek te willen beperken (of beheersen/zelf bepalen) kan je stellen dat je met monofasig laden meer potentieel hebt aan een lager vermogen te laden dan bij 3 fase laden. Los van een TWC weten we dat een M3 de mogelijkheid heeft om van een minimum van 5 A monofase te laden (het maximum doet er niet toe in deze vraag). Ook voor 3 fase laden is datzelfde minimum 5 A.
Als je thuis dan beschikt over een 3 fase 400V + neuter aansluiting, afgezekerd op 40 A en je wil je vermogen beperken en tegelijk de fasen optimaal ontlasten (of dus de belasting spreiden), dat je dan in geval van Model 3 best monofasig kan laden vanaf 1,2 kW (5A) tot 3,6 kW (15 A) en vanaf hier je best omschakelt naar 3 fase laden van 3,6 kW (3x 5 A) tot ±11 kW (3x 15 A) indien je die laadsnelheid ooit (uitzonderlijk) echt zou nodig hebben.
Nu vroeg ik me af of je bij een TWC die keuze tussen 1 of 3 fasen ook eenvoudig kan wisselen met volgende setup.

Setup: Je sluit de TWC Gen 2 op met de 3 fasen, neuter en aarding, op de correcte wijze met de correcte bekabeling en met de juiste hoofdautomaat en aardlek detectie etc. en je stelt de correcte stroomsterkte limiet in op 16 A met de draaiknop op de printplaat van de TWC (indien je geen TWCManager voor imitatie master-slave power sharing gebruikt).
Je wil vanaf het moment dat je 's avonds thuiskomt je Model 3 laden, maar dit met het meest optimale spreidingscompromis tussen de beschikbare tijd tot een bepaalde gewenste SoC de volgende ochtend, dus naar gelang die factoren ga je van pakweg 1,2 kW (1F 5 A) tot 11 kW (3F 15 A) moeten laden om daar te geraken. Ik ga er hier van uit dat ik voorlopig zelf bereken of instel wat de maximale stroomsterkte is die ik wil gebruiken (of al dan niet met een tool als TWCManager regel) maar dat ik dus steeds zelf afweeg welke fase setup ik wil gebruiken. Dit zal pakweg 90% van de keren 1 fase zijn en dus beperkt 3 fase (omdat ik in mijn situatie zelden zo snel zal moeten kunnen bijladen voor de volgende dag door te komen).

De vraag is nu, kan je, mits je uiteraard eerst het laden stopt, de wagen ontkoppelt, vervolgens de hoofdautomaat van de TWC uitschakelt, als het ware een extra schakelaar (of automaat) plaatsen op bijvoorbeeld de L2 en L3 tussen de hoofdautomaat en de TWC, opdat je zo zelf (manueel bij totale uitstand) kan schakelen tussen dus "1 fase" (enkel L1 + N) en "3 fasen" (L1 + L2 + L3 + N) ...
Voor zover ik de handleiding van TWC Gen 2 is er geen enkele instelling te maken op de printplaat of in software om te bepalen hoe hij moet omgaan met het aantal fasen ... toch niets anders dan al dan niet die 2 extra fases aansluiten op de EVSE.
Daarom veronderstel ik ... dat je de TWC bij elke opstart hij zelf "voelt" hoeveel fasen hij krijgt (of dat zelfs eigenlijk helemaal niets uitmaakt omdat de beperking van stroomsterkte identiek is voor alle fasen) ... en dat je dan zo tussen elke opstart (volledig spanningsloos zetten) van de EVSE in principe moet kunnen wisselen tussen het aantal te gebruiken fasen (uiteraard enkel tussen 1F en 3F en steeds dezelfde fasen er al dan niet bij op zetten).

Kan iemand bevestigen of dit theoretisch moet kunnen of zelfs in praktijk kan nagaan of het inderdaad zo eenvoudig is als dat ik hier voorstel (bevestigen dat het inderdaad vlot werkt en geen probleem vormt voor de TWC)?
Ik kan namelijk geen enkele EVSE vinden die je vlot laat schakelen tussen 1 of 3 fasen ... het is altijd het éne of het andere, bepaald door de installatie of uitvoeringstype van de paal (en uiteraard de EV). Ook in de Tesla M3 kan je niet kiezen vanuit de wagen hoeveel fasen je voor het laden wil gebruiken, hij maximaliseert steeds i.f.v. het beschikbare (en tot een eventueel beperkte stroomsterkte).

Het idee achter zelf (daarom niet geautomatiseerd via load balancing etc.) te kunnen bepalen op hoeveel fasen je laadt (en uiteraard ook zelf bepalen van de stroomsterkte, maar dat kan via de wagen en EVSE), is om zo dan in de hand te hebben hoe hoog de kW piek gaat zijn die het laden voor haar rekening neemt, en dit naast eventueel andere grote verbruikers in je huishouden zoals een warmtepomp die ook stevige pieken verzorgt. Zo heb je in de hand, in functie van de spreiding die je kan maken, hoe hoog je totale kW piek gaat zijn. Zo kom je niet in de situatie terecht zoals met al die grote aanbieders men er domweg een 11 kW EVSE tegen aan gooit voor de "optimale" laadsnelheid bij elke keer dat je gaat laden, ook al is dat zelfden zo snel nodig, maar je er eigenlijk financieel nadeel bij doet (of je voordeel moedwillig verkleint) omdat zij die het beter menen te weten blind zijn voor de veranderingen die de toekomst brengt ...

Ik weet dat er andere oplossing beschikbaar zijn die load balancing binnen je volledige elektrische voorziening aanbieden, maar ik vroeg me dus af of het mogelijk is met de TWC van dit op deze manier aan te pakken, door zelf het aantal gebruikte fase te bepalen i.f.v. je verwachte noden aan laadsnelheid (en dus impact op het capaciteitstarief).

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Ik denk dat je zoiets kan toveren zoals bij andere slimme laders: eerst alle fases loskoppelen, en dan enkel de L1 en N aankoppelen.

Deze logica zit momenteel niet in de TWCManagers die mij bekend zijn, dus dat moet je dan zelf toveren.

Ik weet niet of, met in het achterhoofd dat het capaciteitstarief wordt berekend op de maandpiek gemeten in kW, over een periode van 15 minuten, het sop de kolen waard is. Je gaat een hele hoop moeilijkheid extra inbouwen om enkelfase te willen laden om je maandpiek onder de 3,6kW te houden, maar ik weet niet in hoeverre dat echt realistisch is dat je elke maand onder die grens blijft.
 
Ik denk toch dat load balancing de simpelste oplossing zou zijn als je uiteindelijk de maandpiek wil beheersen.
De SmartEVse die ik heb levert minimaal 6 A 3 fasig, 4,1 kW. Ik denk niet dat 4KW piekvermogen een drama aan kosten gaat opleveren. De smartEVse meet het werkelijk verbruik op het net over de 3 fasen en stuurt dan de stroom per fase om dan maximaal aan de ingestelde stroom te komen.
Als je nog wat kan programmeren kan je via de seriele bus met de PC alles in de gaten houden en slimmer en dynamisch parametreren.
De TWC meet denk ik niet de stroom die de gehele woning uiteindelijk verbruikt.
Met zonnepanelen erbij wordt het helemaal leuk om te weten of je nu best laadt of niet.
 
Ik denk toch dat load balancing de simpelste oplossing zou zijn als je uiteindelijk de maandpiek wil beheersen.
De SmartEVse die ik heb levert minimaal 6 A 3 fasig, 4,1 kW. Ik denk niet dat 4KW piekvermogen een drama aan kosten gaat opleveren. De smartEVse meet het werkelijk verbruik op het net over de 3 fasen en stuurt dan de stroom per fase om dan maximaal aan de ingestelde stroom te komen.
Als je nog wat kan programmeren kan je via de seriele bus met de PC alles in de gaten houden en slimmer en dynamisch parametreren.
De TWC meet denk ik niet de stroom die de gehele woning uiteindelijk verbruikt.
Met zonnepanelen erbij wordt het helemaal leuk om te weten of je nu best laadt of niet.
Je kunt wel rekening houden met de bestaande load per fase (effectief stuur je op basis van de zwaarst belaste fase), maar je kunt niet de EVSE per fase afzonderlijk aansturen. Of je moet er zelf een EVSE bouwen met een hoop relais die je in staat stelt dynamisch de fase indeling te wijzigen.
 
Dank voor de reacties.

Ik zoek enerzijds een bevestiging van mensen die vertrouwd zijn met de de TWC of mijn opstelling technisch gezien geen probleem vormt voor de TWC hardware, met name het nu en dan wisselen tussen gebruik van 1 en 3 fasen, zonder de garantie van Tesla te schaden.

Anderzijds is het inderdaad zo dat je kan stellen dat de minimale stroomsterkte op 3 fasen op zich niet zo'n enorm piekvermogen zal geven. Maar in mijn situatie is er ook simultaan nog een 3 fase warmtepomp bij die ook nog eens 6 kW tot 11 kW er meer bovenop lapt (en nog andere basis verbruikers op de fasen). Met load balancing kan je daar inderdaad voor een stuk om heen omdat je de EVSE op de momenten dat de warmtepomp aanligt (bvb 15 minuten per uur) dan doet uitvallen ... Als je geen load balancing optie zou nemen, zoals mijn vraag is, en de minimale 3 fase stroom van de EVSE (onbekend bij TWC voor mij, mogelijk meer dan het minimum 5 A in de M3 SR+) dan te groot is, dan is het gesommeerde piekvermogen samen met de warmtepomp potentieel erg hoog (13 kW en meer). Meestal is 1 fase laden voldoende in mijn situatie qua beschikbare tijd om te laden, wat de impact op het piekvermogen in combinatie met warmtepomp beperkt, vandaar de vraag naar de technische mogelijkheid zelf in functie van de nood te kunnen wisselen tussen fasen. Dat kan op zich nog gecombineerd worden met load balancing, zeker in het geval van 3 fase laden, maar ik zie het als nog een aparte beperking op het piekvermogen. Vandaar graag jullie mening naar de opstelling zonder load balancing in rekening te brengen.
 
Een laadpunt met loadbalancing kost 100 à 150€ meer. Daar zou ik niet voor sukkelen.
Elke andere oplossing is toch gewoon de som van het laadvermogen en wat er bij komt of je bouwt er alsnog een vorm van load balancing rond, eventueel in de eenvoudige vorm van tijdsslots waarbinnen je wil laden.
 
Een laadpunt met loadbalancing kost 100 à 150€ meer. Daar zou ik niet voor sukkelen.
Als je inderdaad nog geen TWC hebt, en je een laadpunt kan vinden waaraan je een stekker met Tesla drukknop erop kan voorzien (en liefst eentje waar je niet elke avond en ochtend een pasje voor moet wuiven) zou ik inderdaad ook voor een kant en klare oplossing kiezen. Maar ik ken niet direct een kant en klare oplossing voor €750 die op enkelfase en driefase kan schakelen.
 
Je kunt wel rekening houden met de bestaande load per fase (effectief stuur je op basis van de zwaarst belaste fase), maar je kunt niet de EVSE per fase afzonderlijk aansturen. Of je moet er zelf een EVSE bouwen met een hoop relais die je in staat stelt dynamisch de fase indeling te wijzigen.

De EVSE die ik installeerde meet per fase de stroom uit het net en beperkt die per fase tot de aangegeven stroom. Het laden gebeurt dus meestal met ongelijke stromen. Wordt de vaatmachine gestart dan loopt er meteen in 1 fase minder stroom. Nooit een probleem gehad, nooit een zekering uitgevallen terwijl ik maar 3x20A hoofdzekering heb.
 
De EVSE die ik installeerde meet per fase de stroom uit het net en beperkt die per fase tot de aangegeven stroom. Het laden gebeurt dus meestal met ongelijke stromen. Wordt de vaatmachine gestart dan loopt er meteen in 1 fase minder stroom. Nooit een probleem gehad, nooit een zekering uitgevallen terwijl ik maar 3x20A hoofdzekering heb.
Welke EVSE is dat? En op welk punt meet ie de stroom?
 
Lijkt me erg vreemd omdat bij driefasig laden de stroom in elke fase dezelfde moet zijn. Het protocol geeft toch maar één stroomsterkte door aan de auto. Of bedoel je dat je de stroom zo instelt dat in geen van de fasen een bepaalde maximale stroom overschreden wordt?
 
De EVSE die ik installeerde meet per fase de stroom uit het net en beperkt die per fase tot de aangegeven stroom. Het laden gebeurt dus meestal met ongelijke stromen. Wordt de vaatmachine gestart dan loopt er meteen in 1 fase minder stroom. Nooit een probleem gehad, nooit een zekering uitgevallen terwijl ik maar 3x20A hoofdzekering heb.
Dat lijkt me volstrekt onmogelijk. De auto bepaalt hoeveel stroom per fase afgenomen wordt en er is maar één pilot pin waarmee de EVSE de maximale stroomsterkte aan de auto door kan geven. Waarom zou de auto dan ooit verschillende stromen op verschillende fase afnemen?

Zoals @fivari al aangeeft, de weergegeven stroomsterktes in het display van bv. een SmartEVSE zijn de totale stroomsterktes, dus huis + auto.
 
Nee, maar dat zijn de totale stromen in de hoofdaansluiting, niet de laadstromen. Bovendien laad ik enkelfasig vanwege geen neuter, ingesteld op maximaal 32A. Dat maximum wordt bijgevolg alleen bereikt in L1 en L2, de fasen waarop geladen wordt.
Zou je er dan eigenlijk niet verstandig aan doen de derde current sensor af te koppelen? (of je moet natuurlijk heel zeker weten dat je op die derde fase nooit in de buurt van de 32 A gaat komen)

Overigens heb ik twee laadpunten achter een enkele sensor box zitten (de eerste is enkel fase en de tweede is enkel fase wanneer de eerste wel in gebruik is en 3 fasen waneer de eerste niet in gebruik is). Om te voorkomen dat de belasting op de ene paal de andere afknijpt heb ik er een pi tussen zitten die de waardes per fase bekijkt en de twee laadpalen afzonderlijk aanstuurt. Als naar gelang van welke fasen zij op dat moment gebruiken. Hobby projectje ;-)
 
DutchTM3 goed bekeken om die tweede laadpaal enkelfasig te laten laden indien de eerste laadt. Hoe regel je dat wanneer de enkelfasig ladende auto vol is? Schakel je dan alsnog op 3f over voor de tweede?
De derde stroomklem heeft inderdaad geen zin: de ladende auto heeft er geen enkele impact op. Ik zie anderzijds geen nadeel ervan in. In de Solar-mode, waarbij de netto afgenomen energie mooi op nul wordt gehouden, heb ik de info van de derde stroom dan weer wel nodig. Voorlopig niet aan de orde, maar eens salderen niet meer kan of wanneer we zouden kiezen voor slimme teller ipv prosumententarief, wordt dan wel nuttig.
 
DutchTM3 goed bekeken om die tweede laadpaal enkelfasig te laten laden indien de eerste laadt. Hoe regel je dat wanneer de enkelfasig ladende auto vol is? Schakel je dan alsnog op 3f over voor de tweede?
Inderdaad. Ik check op de overgang van CHARGING naar CONNECTED op de eerste paal. Aks dat gebeurt dan zit de duty cycle vn de andere paal op 100% (als ik het me goed herinner) om het laden daar te onderbreken, dan pas ik mijn relais configuratie aan en dan zet ik mijn duty cycle weer terug.

Als de eerste paal weer naar CHARGING gaat, doe ik het omgekeerde.

't Is al weer even geleden dat ik het ingeregeld heb (of gebruikt, want vanwege Corona laden we niet zoveel meer en al helemaal niet tegelijk), maar deze video laat het zo'n beetje zien. In de beschrijving staan de tijdstippen waarop het 'spannend' wordt.