Hallo iedereen,
Ik post mijn vraag hier omdat het me wel lijkt thuis te horen in dit topic, al wil ik het huidige onderwerp niet ontsporen.
Ik rijd met een Model 3 SR+ en ben aan het uitkijken voor de dynamische, niet-abo afhankelijke service en op de nabije toekomst (2022 etc.) gerichte compatibele laadoplossing voor thuisladen in de Belgische situatie (regelgeving Vlaanderen).
De combinatie van een Wall Connector Gen 2 met TWCManager op een PI lijkt me wel wat.
Om de mogelijkheid te hebben de financiële impact te kunnen beheersen, met name van het laden op het het kW piek verbruik regelgeving in het kader van het capaciteitstarief dat vanaf 2022 wordt ingevoerd, speelde ik met volgende concept, waar jullie misschien tips of zelfs een antwoord rond hebben.
Gemiddeld genomen kan je stellen dat er "tijd" om te laden is vanaf de avond (thuiskomen van je werk) tot de ochtend (vertrekken naar je werk), en uiteraard de weekends. Er is dus veel tijd (gemiddeld 12 uur) om te spreiden in de meeste gemiddelde gevallen van kilometer-nood (zo'n 80 km/d).
Als ik het goed begrijp kan de TWC Gen 2 (1 variant) kan in Europa zowel in 1 als 3 fase opstelling gebruikt worden. Dat er een verschil in efficiëntie is tussen laden over 1 en 3 fase besef ik, en daar gaat het hier nu niet over. Echter in het kader van de kW piek te willen beperken (of beheersen/zelf bepalen) kan je stellen dat je met monofasig laden meer potentieel hebt aan een lager vermogen te laden dan bij 3 fase laden. Los van een TWC weten we dat een M3 de mogelijkheid heeft om van een minimum van 5 A monofase te laden (het maximum doet er niet toe in deze vraag). Ook voor 3 fase laden is datzelfde minimum 5 A.
Als je thuis dan beschikt over een 3 fase 400V + neuter aansluiting, afgezekerd op 40 A en je wil je vermogen beperken en tegelijk de fasen optimaal ontlasten (of dus de belasting spreiden), dat je dan in geval van Model 3 best monofasig kan laden vanaf 1,2 kW (5A) tot 3,6 kW (15 A) en vanaf hier je best omschakelt naar 3 fase laden van 3,6 kW (3x 5 A) tot ±11 kW (3x 15 A) indien je die laadsnelheid ooit (uitzonderlijk) echt zou nodig hebben.
Nu vroeg ik me af of je bij een TWC die keuze tussen 1 of 3 fasen ook eenvoudig kan wisselen met volgende setup.
Setup: Je sluit de TWC Gen 2 op met de 3 fasen, neuter en aarding, op de correcte wijze met de correcte bekabeling en met de juiste hoofdautomaat en aardlek detectie etc. en je stelt de correcte stroomsterkte limiet in op 16 A met de draaiknop op de printplaat van de TWC (indien je geen TWCManager voor imitatie master-slave power sharing gebruikt).
Je wil vanaf het moment dat je 's avonds thuiskomt je Model 3 laden, maar dit met het meest optimale spreidingscompromis tussen de beschikbare tijd tot een bepaalde gewenste SoC de volgende ochtend, dus naar gelang die factoren ga je van pakweg 1,2 kW (1F 5 A) tot 11 kW (3F 15 A) moeten laden om daar te geraken. Ik ga er hier van uit dat ik voorlopig zelf bereken of instel wat de maximale stroomsterkte is die ik wil gebruiken (of al dan niet met een tool als TWCManager regel) maar dat ik dus steeds zelf afweeg welke fase setup ik wil gebruiken. Dit zal pakweg 90% van de keren 1 fase zijn en dus beperkt 3 fase (omdat ik in mijn situatie zelden zo snel zal moeten kunnen bijladen voor de volgende dag door te komen).
De vraag is nu, kan je, mits je uiteraard eerst het laden stopt, de wagen ontkoppelt, vervolgens de hoofdautomaat van de TWC uitschakelt, als het ware een extra schakelaar (of automaat) plaatsen op bijvoorbeeld de L2 en L3 tussen de hoofdautomaat en de TWC, opdat je zo zelf (manueel bij totale uitstand) kan schakelen tussen dus "1 fase" (enkel L1 + N) en "3 fasen" (L1 + L2 + L3 + N) ...
Voor zover ik de handleiding van TWC Gen 2 is er geen enkele instelling te maken op de printplaat of in software om te bepalen hoe hij moet omgaan met het aantal fasen ... toch niets anders dan al dan niet die 2 extra fases aansluiten op de EVSE.
Daarom veronderstel ik ... dat je de TWC bij elke opstart hij zelf "voelt" hoeveel fasen hij krijgt (of dat zelfs eigenlijk helemaal niets uitmaakt omdat de beperking van stroomsterkte identiek is voor alle fasen) ... en dat je dan zo tussen elke opstart (volledig spanningsloos zetten) van de EVSE in principe moet kunnen wisselen tussen het aantal te gebruiken fasen (uiteraard enkel tussen 1F en 3F en steeds dezelfde fasen er al dan niet bij op zetten).
Kan iemand bevestigen of dit theoretisch moet kunnen of zelfs in praktijk kan nagaan of het inderdaad zo eenvoudig is als dat ik hier voorstel (bevestigen dat het inderdaad vlot werkt en geen probleem vormt voor de TWC)?
Ik kan namelijk geen enkele EVSE vinden die je vlot laat schakelen tussen 1 of 3 fasen ... het is altijd het éne of het andere, bepaald door de installatie of uitvoeringstype van de paal (en uiteraard de EV). Ook in de Tesla M3 kan je niet kiezen vanuit de wagen hoeveel fasen je voor het laden wil gebruiken, hij maximaliseert steeds i.f.v. het beschikbare (en tot een eventueel beperkte stroomsterkte).
Het idee achter zelf (daarom niet geautomatiseerd via load balancing etc.) te kunnen bepalen op hoeveel fasen je laadt (en uiteraard ook zelf bepalen van de stroomsterkte, maar dat kan via de wagen en EVSE), is om zo dan in de hand te hebben hoe hoog de kW piek gaat zijn die het laden voor haar rekening neemt, en dit naast eventueel andere grote verbruikers in je huishouden zoals een warmtepomp die ook stevige pieken verzorgt. Zo heb je in de hand, in functie van de spreiding die je kan maken, hoe hoog je totale kW piek gaat zijn. Zo kom je niet in de situatie terecht zoals met al die grote aanbieders men er domweg een 11 kW EVSE tegen aan gooit voor de "optimale" laadsnelheid bij elke keer dat je gaat laden, ook al is dat zelfden zo snel nodig, maar je er eigenlijk financieel nadeel bij doet (of je voordeel moedwillig verkleint) omdat zij die het beter menen te weten blind zijn voor de veranderingen die de toekomst brengt ...
Ik weet dat er andere oplossing beschikbaar zijn die load balancing binnen je volledige elektrische voorziening aanbieden, maar ik vroeg me dus af of het mogelijk is met de TWC van dit op deze manier aan te pakken, door zelf het aantal gebruikte fase te bepalen i.f.v. je verwachte noden aan laadsnelheid (en dus impact op het capaciteitstarief).
Alvast bedankt voor jullie input!