Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi allen, heb sinds een week of 3 een MX en heb zelf een laadpaal gemaakt. Niet helemaal van scratch, maar met een Wallbox Pulsar Plus. Wellicht vinden anderen dit interessant ter inspiratie. Eiken paal, 15x15, met gat voor de kabel doorgeboord en aan de achterkant weggewerkt met een op maat gemaakte rvs strip via een ingefreesde sleuf. De strip, en de rvs beugel beiden gepoedercoat zodat het allemaal mooi bij elkaar lijkt te horen. Ook ingebouwd 220V stopcontact. Verder nog een datakabel voor de loadbalancing. Was niet echt nodig, maar ja, als je toch bezig bent. Geheel gaat door 2 grondbuizen naar de meterkast.



 
Hi, ik heb een laadpaal van ev box via just plugin. De groep van de laadpaal is er enkele keren uitgeschoten en nu heeft just plugin software matig de laadpaal op 14 ampere gezet ipv 16. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Blijkbaar is de groep slechte kwaliteit of...? Iemand iedeen op tips?

M3 dm lr. 3x25 amp en laadpaal en extra groep laten installeren door installateur.
 
Tijd om m'n TWC bij m'n nieuwe woning bij de voordeur te gaan plaatsen. Deze kan niet in de muur want dit zijn platen met isolatie materiaal er achter. Het idee is de TWC op een paaltje te monteren en de paal voor 1/3e in te graven maar tegen de gevel te plaatsen.

Maar wat voor profiel staat beter, 10x10 of 12x12cm en waar te koop? Een houten paal is 12x12cm eenvoudig te krijgen maar aluminium lijkt me fraaier.

Tenzij iemand een beter idee heeft :)

Edit: User the search fool!

Natuurlijk had ik even moeten zoeken op TWC + paal en dan had ik de volgende posts gevonden:

- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

De DIY palen lijken dan de volgende te zijn:

Alu 68x68mm

- https://www.hornbach.nl/shop/ELEPHA...6-8-x-272-cm-kern-270-cm/8780393/artikel.html

Alu 84x84mm

- Aluminium paal 8,4 x 8,4 x 185 cm, antraciet.

Alu 120x30mm of 100x25mm

- Aluminium rechthoekige buis - kokerprofiel | Alu buizen - kokerprofielen

Zelf denk ik dat een paal die 10 of 12cm breed is het fraaiste staat. Echter, het custom alu profiel is niet zwart…. keuzes…..
 
Last edited:
Tijd om m'n TWC bij m'n nieuwe woning bij de voordeur te gaan plaatsen. Deze kan niet in de muur want dit zijn platen met isolatie materiaal er achter. Het idee is de TWC op een paaltje te monteren en de paal voor 1/3e in te graven maar tegen de gevel te plaatsen.

Maar wat voor profiel staat beter, 10x10 of 12x12cm en waar te koop? Een houten paal is 12x12cm eenvoudig te krijgen maar aluminium lijkt me fraaier.

Tenzij iemand een beter idee heeft :)

Ik zou RVS verkiezen boven aluminium.
Maar misschien bedoelde je ook RVS :)
 
@ramonneke
Ik heb een Azobe-hout paal 15cm x 5 cm geplaatst. Iets boven de TWC laten uitsteken en daar een dakje (plastic dienblad van bij de Action van 3 euro) op gemonteerd met 2 rvs houtdraadbouten. Blijft de TWC droog, en in de winter sneeuwvrij.
upload_2020-10-8_17-39-16.png
 
Last edited:
Tijd om m'n TWC bij m'n nieuwe woning bij de voordeur te gaan plaatsen. Deze kan niet in de muur want dit zijn platen met isolatie materiaal er achter. Het idee is de TWC op een paaltje te monteren en de paal voor 1/3e in te graven maar tegen de gevel te plaatsen.

Maar wat voor profiel staat beter, 10x10 of 12x12cm en waar te koop? Een houten paal is 12x12cm eenvoudig te krijgen maar aluminium lijkt me fraaier.

Tenzij iemand een beter idee heeft :)

Edit: User the search fool!

Natuurlijk had ik even moeten zoeken op TWC + paal en dan had ik de volgende posts gevonden:

- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)
- Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

De DIY palen lijken dan de volgende te zijn:

Alu 68x68mm

- https://www.hornbach.nl/shop/ELEPHA...6-8-x-272-cm-kern-270-cm/8780393/artikel.html

Alu 84x84mm

- Aluminium paal 8,4 x 8,4 x 185 cm, antraciet.

Alu 120x30mm of 100x25mm

- Aluminium rechthoekige buis - kokerprofiel | Alu buizen - kokerprofielen

Zelf denk ik dat een paal die 10 of 12cm breed is het fraaiste staat. Echter, het custom alu profiel is niet zwart…. keuzes…..
Die van de Hornbach voldoet bij mij prima. Ik heb een zilveren TWC met de aluminium paal. Wel goed om hem aan de onderkant dicht te kitten zodat er geen mieren in komen die de paal vol zand sjouwen. De kabel kan je onder het maaiveld de koker in laten lopen en achter de TWC er uit laten komen. Zorg voor goede bescherming en voorkom scherpe randen. De dop bovenop vastzetten met kit.
 
  • Like
Reactions: ramonneke and horta
Hi, ik heb een laadpaal van ev box via just plugin. De groep van de laadpaal is er enkele keren uitgeschoten en nu heeft just plugin software matig de laadpaal op 14 ampere gezet ipv 16. Dit lijkt mij niet de bedoeling. Blijkbaar is de groep slechte kwaliteit of...? Iemand iedeen op tips?

M3 dm lr. 3x25 amp en laadpaal en extra groep laten installeren door installateur.

Als je huis aansluiting 3 x 25 amp is heeft de paal waarschijnlijk een 3 x 16 amp zekering. Dan kan 16 amp langdurig wel eens een probleem geven.
Of heb je een 3 x 25 amp zekering voor de paal?
 
Als je huis aansluiting 3 x 25 amp is heeft de paal waarschijnlijk een 3 x 16 amp zekering. Dan kan 16 amp langdurig wel eens een probleem geven.
Of heb je een 3 x 25 amp zekering voor de paal?
Als er 16A wordt afgenomen zal een automaat van 16A niet mogen uitschakelen ongeacht de duur van gebruik. Dus of de automaat is niet goed of er loopt een hogere stroom. Ik neem aan dat het een aparte groep is?
 
  • Like
Reactions: horta
Heeft er iemand ervaringen om een TWC bewust te maken van het totale verbruik, om het laadvermogen te knijpen als er andere verbruikers zijn?

Ik heb recent TWCManager draaien en dat werkt leuk, maar merk dat zelfs met 10A in de vooravond hij de schakelaar er soms uit trekt als tegelijk het fornuis en oven aan zijn. We hebben een 20A aansluiting naar het net, en die uitbreiden zou een hoop graafwerken en de verplaatsing van de gehele elektrische installatie kosten. Met 20A heb ik genoeg om 's nachts aan 16A toch de auto vol te kunnen laden.

Met een fork van TWCManager kan ik met een extra Raspberry Pi ook het inkomende vermogen op het net meten, dus daar zou ik het mee kunnen doen. Maar wat ik ook wil is eigenlijk dag na dag mijn verbruik in kWh meten.

En dan vraag ik me af of ik niet eigenlijk een zelfgebouwde vermogen- en verbruiksmeter aan het bouwen ben, en het niet nuttiger is om gewoon iets kant en klaar te kopen. Of zijn die dingen niet zo open dat je ze dan eenvoudig aan een homeassistant/influxdb-grafana situatie kan koppelen en makkelijk kan uitlezen?
 
Waarom een extra RPi? Een pi kan prima multitasken. Ik gebruik er nu 1 voor het uitlezen van mijn slimme energie meter met dennissiemensma/dsmr-reader en tegelijkertijd de pulses van de stroommeter waarachter de TWC zit. Ik heb TWCManager nog in de planning staan en wil ik er gewoon gaan bijdraaien op de RPi.

Als 10A teveel is kan je toch lager gaan naar bijv. 6A? Of bijv. helemaal uitzetten tot na het koken?

Zelf laad ik alleen vanaf 23:00 en met mijn 3x25A aansluiting heb ik niet echt load balancing nodig; vaatwasser en wasmachine etc kunnen er prima naast.
 
Een aparte RPi omdat de meterkast in het huis staat en de TWC in de garage :)

Ik kan inderdaad naar 6A, maar telkens je gaat koken denk je niet telkens na om de TWCManager aan te passen, laat staan dat je na het koken het terug bijregelt. Een slimme charger moet maar zelf uitmaken wat ie aankan.

Ik bekijk even de documentatie van een SmartEVSE maar blijkbaar gebruikt dat een sensorbox met dezelfde componenten om de stroom te meten, en heeft het een bedrade verbinding nodig naar de SmartEVSE. Lijkt me dus dat een draadloze oplossing met Raspberry Pi een voorkeur heeft, alhoewel dat natuurlijk niet zo professioneel in een meterkast hangt :)
 
Alles kan natuurlijk. Momenteel zou ik zo een 25 meter aan signaaldraden nodig hebben tussen TWC en meterkast. Als ik ooit toch een uitbreiding aanvraag, komt de meterkast dan op minder dan 5 meter van de TWC dus daar stelt het probleem zich ook niet.

Ik zie evenwel in zo een SmartEVSE of OpenEVSE nog oude principes van bekabelde archaïsche protocollen, terwijl je met een RPi via MQTT flexibeler dingen aan mekaar kan gaan lijmen. Een schermpje in de meterkast boeit me niet, een Grafana dashboard daarentegen wel. Ik neig dus na wat verdere studie terug bij mijn originele plannen van het aansturen met TWCManager.

De RPi in de garage doet al de garagepoorten en de aansturing van de TWC. Een tweede RPi maar dan bij de meterkast lijkt me dan niet zo een moeite.

Ik voorzie overigens nog een extra RPi in mijn Model X eens ik de MCU2-upgrade heb, om draadloos na elke rit de videobeelden naar een volgende RPi te sturen, maar dat is een ander projectje :).