Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
simpelste
giphy.gif


Het klopt dat het het goedkoopste is (circa €500 voor de Tesla Wall Connector, circa €150 voor de Raspberry Pi's en componenten, geen abonnement af te sluiten) maar absoluut niet eenvoudig om te bouwen :)
 
Ik ken @Autozoeker toevallig en wij denken daar kennelijk heel anders over dan jij @wooter :cool:

Er gaat niets boven open source software waar je zelf de bugs uit kan halen. Als ik zo de verhalen lees over slimme laadpalen met betaalde abbo’s die het niet doen of niet wat ze moeten doen dan is zelfbouw vele malen eenvoudiger om te krijgen wat je wilt.
 
Ik ken @Autozoeker toevallig en wij denken daar kennelijk heel anders over dan jij @wooter :cool:

Er gaat niets boven open source software waar je zelf de bugs uit kan halen. Als ik zo de verhalen lees over slimme laadpalen met betaalde abbo’s die het niet doen of niet wat ze moeten doen dan is zelfbouw vele malen eenvoudiger om te krijgen wat je wilt.
Ik ken @Autozoeker niet maar hij sprak over een laadpaal met ingebouwde load balancer.

2 RPi's, een sensor bord, een USB RS-485 adapter en wat opensource software aan mekaar lijmen om de TWC in slave modus te beheren is niet mijn definitie van een ingebouwde load balancer ;)

Dat gezegd zijnde, ik ben er zelf ook mee bezig hoor ;)

BitterAndReal/TWCManager
 
  • Informative
Reactions: Nowyony
Ik ken @Autozoeker niet maar hij sprak over een laadpaal met ingebouwde load balancer.

2 RPi's, een sensor bord, een USB RS-485 adapter en wat opensource software aan mekaar lijmen om de TWC in slave modus te beheren is niet mijn definitie van een ingebouwde load balancer ;)

Dat gezegd zijnde, ik ben er zelf ook mee bezig hoor ;)

BitterAndReal/TWCManager

Kunnen jullie daar niet een apart topic over maken met een simpele handleiding? Ik denk dat hier meer leden zijn niet net als ik best wel handig zijn maar niet de ervaring hebben met het programmeren etc. Ik heb me namelijk ook nog nooit verdiept in een Raspberry, Ardino o.i.d. Maar zo'n oplossing is wel leuk om zelf te maken. Meerdere mensen hebben meerdere ideeën en zolang we kunnen accepteren dat er meerdere oplossingen zijn om het zelfde te bereiken kan het best leuk zijn.
 
  • Like
Reactions: Nowyony and Bas.
Smart EVSE laat zo'n oplossing toe en voor wie het niet zelf wil uitzoeken en uitwerken: je weet me wel te vinden voor een Fivari-Smart of -Solar. Die zijn eenvoudig te installeren en van de stroommeting te voorzien. Eens ingesteld geeft dat zorgeloos laden aan maximaal beschikbaar vermogen en op elk moment van de dag, ook wanneer andere zware verbruikers worden ingeschakeld.
 
Smart EVSE laat zo'n oplossing toe en voor wie het niet zelf wil uitzoeken en uitwerken: je weet me wel te vinden voor een Fivari-Smart of -Solar. Die zijn eenvoudig te installeren en van de stroommeting te voorzien. Eens ingesteld geeft dat zorgeloos laden aan maximaal beschikbaar vermogen en op elk moment van de dag, ook wanneer andere zware verbruikers worden ingeschakeld.
Ziet er wel groen uit!
3FB9C9AA-4FBD-4AD9-B419-2D7CE4196C4E.jpeg
 
Mod: Ik wil geen domper op de feestvreugde zetten, maar wil iedereen er wel aan herinneren dat we trots zijn op onze commerciële vrienden die met vendor-status over hun commerciële activiteiten kunnen en mogen praten. Anderen met eveneens commerciële activiteiten die hierover willen praten worden natuurlijk ook uitgenodigd om deze vendor-status aan te vragen ;).
 
  • Like
Reactions: horta
Wat is een goede laadpaal met ingebouwde loadbalancer? Te gebruiken icm M3. Zie door de bomen het bos niet meer namelijk
Ik heb zelf een Zappi met loadbalancer en ben erg tevreden.
Je kunt veel zelf instellen en je hebt de mogelijkheid om, eventueel achteraf, je zonnepanelen te koppelen en zo je overproductie in de auto te stoppen. Mocht je een thuis batterij overwegen, dan kun je die ook koppelen. Mogelijkheden te over en ze bieden prima ondersteuning.
 
Bedankt allen, Zappi it is. Op zich ben ik niet vies van zelfbouw (en helemaal niet van opensource, sterker nog met mijn huidige project verdien ik daar geld mee) , alleen heb ik nu even teveel andere projecten te regelen. Dat via zonnestroom laden is ook nice, zeker omdat ik 11k watt piek heb liggen.
 
Last edited:
Even los van thuisladen of publiek laden: ik heb nu al twee of drie keer gehad dat mijn vriendin de laadkabel niet goed in de M3 had gestoken. In de Tesla app een melding als "Reduced charging. Cable may not be securely plugged in" (of iets dergelijks).
Desondanks was de auto gewoon met 3x16A aan het laden.
De laatste keer gechecked en in kon de kabel aan de auto zijde er zo uittrekken, deze was niet vergrendeld.
Hij mag toch helemaal niet gaan laden als de connector niet vergrendeld is??? :confused: