Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Heb nu thuis 2 wall connectors in load sharing aangesloten. Master staat op 20A. Als ik op de master nu alleen mijn auto aansluit krijg ik 20A dat is dus OK. Als ik op de slave ook een auto aansluit krijgt die 6A en zakt de master terug naar 10A.
Is het mogelijk dat beter te verdelen. Nu verlies ik dus 4A. Weet iemand in welke stappen er geregeld wordt. Is het bv een oplossing door de master op 24A te zetten? Zou dan de verdeling 16A en 6A worden?
 
Heeft iemand nog ergens de gebruiksaanwijzing van de TMC? Stond vroeger in de wagen en op de site, maar nu blijkbaar niet meer.
Wat is de fout als de leds 4 keer rood knipperen? Mijn dochter wil haar Zoe bij haar thuis laden en krijgt die foutaanduiding.
Bij ons thuis lukt het wel.
https://www.tesla.com/sites/default..._Connector_Touchscreen_EU_R20160317_en_UK.pdf

upload_2020-12-9_14-9-45.png
 
Heeft iemand nog ergens de gebruiksaanwijzing van de TMC? Stond vroeger in de wagen en op de site, maar nu blijkbaar niet meer.
Wat is de fout als de leds 4 keer rood knipperen? Mijn dochter wil haar Zoe bij haar thuis laden en krijgt die foutaanduiding.
Bij ons thuis lukt het wel.
doet het probleem zich voor zonder dat de Zoe is aangesloten? Of wanneer de laadstroom zich opbouwt?
Ik kan me niet voorstellen dat de spanning zonder belasting,dus als het laden nog niet gestart is, zo buiten het normale gebied ligt dat er een foutmelding komt.
Is het niet het fameuze neuterprobleem?
 
Gisteren werd hier bij mij thuis de Powerdale Nexxtender Home geinstalleerd. De aansluiting werd gedaan volgens volgend diagram

upload_2020-12-11_9-28-36.png

De wallcharger zegt dat alles ok is en wanneer ik mijn Tesla Model 3 aan de lader hang begint hij te chargen. De stroom blijft echter 0/20A (eerder de charger eens ingesteld op 6A en dan was het 0/6A). Na enkele seconden loopt de spanning (in de wagen) op van 230V naar 260-270V. Hierdoor geeft de wagen een biep met de melding dat de spanning te hoog is. Vervolgens gaat de spanning terug naar 230V. Dit gebeurt een 5 tal keer gedurende een minuut. Dan stopt de Tesla met laden en bijhorend rood lampje aan de laadpoort.

Wanneer tijdens het laden de spanning aan de zekering gemeten wordt, blijft deze ten alle tijde +-230V

Er werd al eens geprobeerd om een andere Tesla te laden (Model S). Hier laadt de wagen wel op maar slechts aan 6/20A. Het pieken van de spanning is hier niet zichtbaar in de wagen.

iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn of dergelijke ervaring?
 
Last edited:
Zijn de stroomtransformatoren uitgemeten dat ze de juiste waarden geven? Ik heb er ook 3, en de waarden kloppen niet; ik vermoed dat ze mekaar beïnvloeden omdat ze vlak naast mekaar hangen.

Als ze foutief teveel stroom doorheen je aansluiting meten, denken ze misschien ook te vroeg dat er niet voldoende stroom meer beschikbaar is om aan de auto te leveren.

Maar dat verklaart niet waarom het voltage van je netspanning zakt.

Heb je de mogelijkheid om de Nexxtender helemaal 'open' te zetten waarbij ie geen rekening houdt met wat de stroomtransformatoren zeggen? In principe ga je dan aan 'volle vermogen' moeten kunnen laden, zal de auto zeggen dat ie 3 fasen laad maar dat je maar 7kW op 20A laad, en dat is normaal voor een aansluiting zonder neuter.

En @fivari gaan direct weten wat er scheelt.
 
Zijn de stroomtransformatoren uitgemeten dat ze de juiste waarden geven? Ik heb er ook 3, en de waarden kloppen niet; ik vermoed dat ze mekaar beïnvloeden omdat ze vlak naast mekaar hangen.

Als ze foutief teveel stroom doorheen je aansluiting meten, denken ze misschien ook te vroeg dat er niet voldoende stroom meer beschikbaar is om aan de auto te leveren.

Maar dat verklaart niet waarom het voltage van je netspanning zakt.

Heb je de mogelijkheid om de Nexxtender helemaal 'open' te zetten waarbij ie geen rekening houdt met wat de stroomtransformatoren zeggen? In principe ga je dan aan 'volle vermogen' moeten kunnen laden, zal de auto zeggen dat ie 3 fasen laad maar dat je maar 7kW op 20A laad, en dat is normaal voor een aansluiting zonder neuter.

En @fivari gaan direct weten wat er scheelt.
Al het voorgaande is inderdaad wanneer de home measurement afstaat. Op die manier gaat hij geen rekening houden met wat de stroomtransformatoren zeggen (en heb de utp kabel hiervoor uitgetroken).

Voltage van mijn netspanning zakt niet. De voltage blijft aan de zekering op 230V gedurende heel het proces. Het is enkel in de Tesla dat hij af en toe een piek naar 260V aangeeft.

Zou ik in normale omstandigheden niet aan 9.2kW moeten laden aangezien da charger bi-phase aangesloten is? (2* 20A*230V) Althans dat is wat ik versta uit de documentatie
upload_2020-12-11_9-56-6.png
 
Zou ik in normale omstandigheden niet aan 9.2kW moeten laden aangezien da charger bi-phase aangesloten is? (2* 20A*230V) Althans dat is wat ik versta uit de documentatie
Tesla's doen enkel driefase of enkelfase.

edit: misschien ben ik fout en kan @ChristopheDC meer vertellen

Ik heb zelf ook 3f zonder neuter 40A. Ik heb een Tesla-Wall charger en deze heeft de eigenschap dat je 2 fases voluit kan gebruiken, 3e fase dient dan als simulatie neuter. Je laadvermogen is dan 2x16A=32Ax230v=7,3kW. Krijg je bvb 240v binnen (bvb wanneer zonnepanelen op vol vermogen gaan), dan zie je in de app soms 8kW (=7,5+). Je kan de laadstroom verminderen op de Tesla WallBox maar ik zou deze persoonlijk maximaal zetten en de laadstroom in je auto verminderen. Deze wijziging wordt trouwens per locatie bijgehouden.
 
Last edited:
Waar de stroomkabel het huis binnenkomt zal weinig spanningsval zijn. Tussen daar en de lader zit een kabel als die lang is en misschien een beetje aan de dunne kant kant dat voor een spanningsval zorgen.
Deze vraag is misschien heel dom maar ik ken er zelf niet heel veel van. Is een spanningsval niet juist dat er minder spanning is dan verwacht?
Dat zou dan willen zeggen dat de Tesla minder spanning meet dan dat er aan de zekering gemeten wordt?
In dit geval wordt er 230V aan de zekering gemeten en in de Tesla start hij met 230V maar loopt hij dan op tot 260V.

Of is dit letterlijk wat spanningsval is en ben ik in de war met het woord spanningsVAL?
 
Ik zou bij de lader zelf de spanning controleren/meten. (ipv in meterkast)

In een uitzonderlijk geval kan er sprake zijn van een slechte/zwevende nul -> de spanning kan dan oplopen naar de ca. 260 Volt.
Dat gebeurd dan bij zware belasting van de "zwevende nul" (geen belasting -> spanning zakt weer terug naar normale waarden)
Dit komt niet vaak voor maar kan voor enorme schade zorgen bij vele verbruikers welke aangesloten zijn op je meterkast!!!