Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo iedereen, de Tesla zelf is er helaas nog niet, maar de laadpaal wel :)
Een Tesla gen3, geen nieuwe maar eentje overgekocht. De software update is gelukt, nu het instellen nog.
De optie "Ground Monitor Interrupter" staat standaard op Disabled zie ik. Best toch gewoon aanzetten toch?
Ik kan er niet veel van terugvinden.
Aansluiting hier is 400V 3f+N, en in België zitten we met een TT net dacht ik?
Bedankt alvast.
 
Hallo iedereen, de Tesla zelf is er helaas nog niet, maar de laadpaal wel :)
Een Tesla gen3, geen nieuwe maar eentje overgekocht. De software update is gelukt, nu het instellen nog.
De optie "Ground Monitor Interrupter" staat standaard op Disabled zie ik. Best toch gewoon aanzetten toch?
Ik kan er niet veel van terugvinden.
Aansluiting hier is 400V 3f+N, en in België zitten we met een TT net dacht ik?
Bedankt alvast.
Ik heb ook een gen3, de paal werkt maar op 1 van de standen, ik weet alleen niet meer welke. Wil het wel effe zoeken als het moet.
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Is er nu eigenlijk al een elegante, install and play oplossing om de TWC2 te laten loadbalancen? Monofase aansluiting.
Smart EVSE lijkt dat te kunnen, maar de installatie lijkt nogal complex.
IMG_9047.jpeg

Althans de documentatie schrikt mij af. Niet zozeer technisch, maar de goesting ontbreekt om er door te gaan.

Waarom kan er niet gewoon een ‘stroombeperker’ voor de TWC gezet worden, met een meetklem over de stroomtoevoer van het net of een connectie met de data port van de digitale teller.
Andere eenvoudige optie lijkt mij om een wifi meter te installeren om het stroomverbruik te capteren en dan via de app de stroombehoefte van de wagen aan te sturen.
Voor de hoofdzekering misschien niet snel genoeg, maar doel is om in de toekomst het capaciteitstarief te limiteren. Laden op zich is geen issue (monofase 7,4 kW maximum), maar als er eens een ander zwaar toestel bij aan slaat gedurende 1 kwartier, kan het snel oplopen en wordt je voor dat ene kwartier dik gestraft. Terwijl dat de laadstroom beperken gedurende die 15’ nagenoeg geen impact heeft op het laadcomfort. De vertraging die er via een app optreedt speelt zo niet. Het gaat over seconden en voor het capaciteitstarief wordt het gemiddelde van een kwartier genomen. En als dat dan nog zou verkeerd gaan (auto heeft geen connectie, gsm plat…), is het nog maar voor 1 van de 12 maanden.
 
Waarom kan er niet gewoon een ‘stroombeperker’ voor de TWC gezet worden, met een meetklem over de stroomtoevoer van het net of een connectie met de data port van de digitale teller.
Dat kan. Ipv een meetklem zou ik de P1 poort van de elektriciteitsmeter gebruiken. Veel eenvoudiger. De TWC heeft een eigen serieel protocol waarmee kan worden doorgegeven wat de maximal stroom is waarmee geladen mag worden. Dus de "stroombeperker" moet dat protocol spreken.
Andere eenvoudige optie lijkt mij om een wifi meter te installeren om het stroomverbruik te capteren en dan via de app de stroombehoefte van de wagen aan te sturen.
Die oplossingen zijn er legio. Vooral zelfbouw maar misschien ook wel commercieel te vinden. "De wagen aan sturen" kan via de TWC seriële bus of de Tesla API.
Voor de hoofdzekering misschien niet snel genoeg, maar doel is om in de toekomst het capaciteitstarief te limiteren.
Ik gebruik momenteel de Tesla API. Die reageert binnen de 30 seconden (verlaging zichtbaar op P1 poort), dat is snel zat voor de hoofdzekering. Via het TWC protocol is nog sneller. Dat ga ik er binnenkort maar eens inbouwen omdat straks de 2e Tesla op de stoep staat. Dan is 1 TWC aansturen eenvoudiger dan 2 Tesla's.
 
Ik heb dit, met 2 Raspberry Pi's, op TWC v1:
  • De ene leest het vermogen van de 3 fasen (maar kan je dus ook enkelfase doen) en stuurt ze naar een MQTT broker
  • De 2e krijgt de MQTT-signalen en stuurt de TWC via de RS 485 poorten aan.

MQTT TWCManager.png



Wat je kan doen, is dat in plaats van de signalen via MQTT naar de 2e RPi te sturen, je op de eerste RPi de Tesla API aanstuurt en het vermogen regelt.

TWC v2 kan je namelijk niet via RS 485 aansturen.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Je kan de ruitenwissers toch gewoon uit zetten?
En als het regent met 2 handelingen op automatisch zetten?

Dat kan. Ipv een meetklem zou ik de P1 poort van de elektriciteitsmeter gebruiken. Veel eenvoudiger.
Dat is wat lastig bij een 60 jaar oude analoge meter.
Vooral zelfbouw

Ik heb dit, met 2 Raspberry Pi's, op TWC v1:
Zelfbouw en zelf programmeren wou ik net vermijden. Maar lijkt er op dat ik mij er toch eens zal moeten op toeleggen.
En zeggen dat ik officieel IT’er ben (al hoor ik dat zelf niet graag), al veel bedrijven geholpen met SAP, maar mijn programmeerskills zijn gestopt bij lineair programmeren met Fortran 77 en Excel Macro’s. Zelfs de stap van Excel macro’s naar Visual basic nooit gezet.
Daarna op gebied vannprohrammeren enkel nog specs geschreven (inclusief API stuf).
Als er iemand iets kan aanraden om het programmeren snel zelf onder de knie te krijgen hoor ik het graag.
 
@Phil V Je kan je het beste hier inlezen:
 
  • Like
Reactions: Phil V
Ik heb ook een gen3, de paal werkt maar op 1 van de standen, ik weet alleen niet meer welke. Wil het wel effe zoeken als het moet.
Bedankt Maarten,

Ik kan er niet veel info rond vinden dus het zou zeker helpen moest je even kijken.. in de manual staat dit:

Inschakelen:
De aardaansluiting wordt bewaakt en bij een hoge gedetecteerde aardingsweerstand wordt de Wall Connector uitgeschakeld.
Dit is de voorkeursinstelling om bescherming te bieden en moet worden geselecteerd wanneer de aardaansluiting naar verwachting sterk is (zoals het geval is bij TN-netwerken en de meeste TT- netwerken), en wanneer vereist door regelgeving.

Ik neem aan dat dit gewoon moet opstaan en het bij mij uitstond omdat het een tweedehandse is die de vorige eigenaar zo ingesteld had?

Merci alvast
 
Dat is wat lastig bij een 60 jaar oude analoge meter.
Dan ga je van het capaciteitstarief ook niet veel last hebben.
Ik heb in de Fivari aangepaste firmware van de SmartEVSE zitten met een optie 'Capacity'. Daarmee kan je de som van de stromen in de drie fasen ten allen tijden beperken. Je legt zo zelf een maximaal vermogen aan de lader op waar je nooit boven wil gaan (voor zover het laden de overschrijdende verbruiker zou zijn uiteraard) en je beperkt zo het capaciteitstarief. Hierbij wordt dan rekening gehouden met opbrengst van PV en andere verbruikers.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Klopt inderdaad, ik zat even verkeerd te kijken. Leuk als je wilt laden, maar niet leuk als je zonnepanelen hebt die terug leveren.. dan kost het je geld. Je zou bijna eerst een stuk gaan rijden om morgen te gaan laden ;)
Dynamische energieprijzen zijn niet handig als je zonnepanelen hebt. Met zonnepanelen wil je gebruik maken van de salderingsregeling zolang het nog kan. Dynamische contracten zijn hiervan uitgezonderd.
 
Morgen bij ANWB energie, zelfs - € 0,48, trek je daar de EB van ± € 0,15 vanaf zit je nog op € 0,33 netto cadeau🙃
Het maar hoe je het bekijkt. Bij saldering van je zonnepanelen zou je met een vast contract ongeveer €0,33 krijgen en nu betaal je €0,33. Toch een verschil van €0,66 wat je nadeliger uit bent bij Dynamisch icm salderen.
 
  • Like
Reactions: SpaceWagon
Maar salderen zal niet lang meer houdbaar zijn. Salderen betekent dat je energieleverancier verplicht je opgewekte stroom moet afnemen terwijl er teveel van is, en dan in de winter jou stroom moet leveren die ze jou niet kunnen aanrekenen. De enige manier om dat op te lossen is om salderen af te schaffen, of de tarieven zo hoog te maken zodat je leverancier met het verschil je toch nog stroom kan leveren in de winter.
 
Bedankt Maarten,

Ik kan er niet veel info rond vinden dus het zou zeker helpen moest je even kijken.. in de manual staat dit:

Inschakelen:
De aardaansluiting wordt bewaakt en bij een hoge gedetecteerde aardingsweerstand wordt de Wall Connector uitgeschakeld.
Dit is de voorkeursinstelling om bescherming te bieden en moet worden geselecteerd wanneer de aardaansluiting naar verwachting sterk is (zoals het geval is bij TN-netwerken en de meeste TT- netwerken), en wanneer vereist door regelgeving.

Ik neem aan dat dit gewoon moet opstaan en het bij mij uitstond omdat het een tweedehandse is die de vorige eigenaar zo ingesteld had?

Merci alvast
Als er nog mensen zich afvragen op wat dit moet staan in de instellingen van de Tesla gen3 laadpaal = TT net, "ground monitoring interrupter" Enabled werkt prima hier.