Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb al een MID kWh meter. Maar bij de huidige aanbieder kun je niet handmatig kWh's declareren. En dat laatste gaat hem ook niet worden helaas.
Als je werkgever akkoord is om via onkosten je verbruik door te geven heb je de aanbieder niet meer nodig. Dan bespaart je werkgever nog op een abonnement ook.
Hij kan dan boekhoudkundig die kosten nog steeds op een zelfde rekening schrijven.
 
We hebben het hier in NL niet nodig, maar ik wou het toch even posten om aan te geven hoe innovatief Tesla is.

Had het ook gezien en gehoopt dit dit naar hier komt. Omwille van:

1692277619114.png
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
  • Like
Reactions: AustinP
De handleiding van de gen 2 Mobile Connector zegt dat je met de blauwe (camping) connector tot 32A kunt laden. Ik had ergens gelezen dat de Tesla dat intern oplost door twee fases van de AC lader te gebruiken, maar klopt het dat je met een Model 3 op die manier ook echt met 32 A / 7,4 kW kunt laden? Met de adapter die standaard bij mijn Model 3 zit krijg ik 16A. Die weet niets van mijn zekering dus is er nog een aparte adapter voor 32 A eenfase laden?

 
De handleiding van de gen 2 Mobile Connector zegt dat je met de blauwe (camping) connector tot 32A kunt laden. Ik had ergens gelezen dat de Tesla dat intern oplost door twee fases van de AC lader te gebruiken, maar klopt het dat je met een Model 3 op die manier ook echt met 32 A / 7,4 kW kunt laden? Met de adapter die standaard bij mijn Model 3 zit krijg ik 16A. Die weet niets van mijn zekering dus is er nog een aparte adapter voor 32 A eenfase laden?

ik vermoed dat de mobile connector wel weet welke stekker er is ingeplugd.

met een schuko haal je bv 13A op een gewoon stopcontact.

Als je een 32a stopcontact plaatst dan is die normaal ook voldoend afgezekerd om effectief dat vermogen te laden.
ik heb er naast de standaard bijgeleverde schuko ook eentje van 16A en die laadt ook effectief aan 16A

edit:
de wagen kan 11kWh doen als je 3 fasen met neuter hebt aangesloten
dus om 7kW te halen heb je richting de omvormer in de wagen idd 2 fasen + neuter nodig.
het is op zich geen probleem om 1 toekomende fase te splitsen naar 2. De neuter blijft gezamenlijk.
 
ik vermoed dat de mobile connector wel weet welke stekker er is ingeplugd.
Die weet welke adapter is ingeplugd. Dus die met schuko of met CEE.

Als je een 32a stopcontact plaatst dan is die normaal ook voldoend afgezekerd om effectief dat vermogen te laden.
De lader weet niets van het stopcontact of de zekering. Ik kan de Schuko met losse draadjes aan een 6A zekering in de meterkast MacGyveren en hij zal mij nog toelaten om 13A te laden.

De vraag is dus: zijn er dan twee versies van de adapter met blauwe CEE stekker en kan de Model 3 met de juiste adapter ook daadwerkelijk 32 A eenfase laden?
 
Die weet welke adapter is ingeplugd. Dus die met schuko of met CEE.


De lader weet niets van het stopcontact of de zekering. Ik kan de Schuko met losse draadjes aan een 6A zekering in de meterkast MacGyveren en hij zal mij nog toelaten om 13A te laden.

De vraag is dus: zijn er dan twee versies van de adapter met blauwe CEE stekker en kan de Model 3 met de juiste adapter ook daadwerkelijk 32 A eenfase laden?
ja dat kan.

als je juist hebt afgekeerd, de kabelsectie tot aan het stopcontact correct is en het stopcontact een blauwe 32A is.
De blauwe stekkers zijn steeds monofasig.
de adapter zal de mono facie voeding opsplitsen naar 2 fasen.
 
De handleiding van de gen 2 Mobile Connector zegt dat je met de blauwe (camping) connector tot 32A kunt laden. Ik had ergens gelezen dat de Tesla dat intern oplost door twee fases van de AC lader te gebruiken, maar klopt het dat je met een Model 3 op die manier ook echt met 32 A / 7,4 kW kunt laden? Met de adapter die standaard bij mijn Model 3 zit krijg ik 16A. Die weet niets van mijn zekering dus is er nog een aparte adapter voor 32 A eenfase laden?

De blauwe die op de camping vaak gebruikt wordt is de 16A versie de 32 A is een maatje groter.
 
ja dat kan.

als je juist hebt afgekeerd, de kabelsectie tot aan het stopcontact correct is en het stopcontact een blauwe 32A is.
De blauwe stekkers zijn steeds monofasig.
de adapter zal de mono facie voeding opsplitsen naar 2 fasen.
Heb je het al geprobeerd?

Zover ik weet is de bijgeleverde TMC v2 een enkelfase connector die tot 13A doet via Schuko en tot 16A via de meegeleverde campingstekker. Maakt niet uit of de campingstekker is gezekerd tot 32A, de stekker die aan de TMC hangt is beperkt tot 16/20A en de auto neemt er enkel 1 fase van.


1693993670371.png


Tesla laat in hun shop enkel de 16/20A connector zien, niet de 32A. Je kan wel 32A kiezen, maar ik vermoed dat je dan het grotere model met 4 polen krijgt.


1693993867196.png


1693993893910.png


De 32A adapter zal dus wel 2x16A kunnen leveren en de TMC zal 2 fases naar de auto sturen, waardoor je inderdaad aan 7,4kW kan geraken. Maar dat gaat dus niet lukken met de bijgeleverde 16A kampeerstekker met 3 polen.

Er zal dus geen systeem zijn waardoor ie van 1 pool enkelfase 32A kan trekken en dat zelf gaat splitsen in 2 fases. De fases moeten elk 16A apart aangebracht worden via de 32A stekker.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: tron_fvl and Hbrink
De Tesla shop heeft één pagina voor de 16A en 32A variant: https://shop.tesla.com/nl_nl/product/blauwe-adapter---16-a_32-a-
Je kunt daar de stijl selecteren, 16A of 32A. Het plaatje verandert dan ook, de 32A stekker is inderdaad groter (het plaatje hierboven is de 32A variant). In de specs erbij staat dus ook duidelijk dat je met een model 3 op 7,4 kW kunt laden, en ook het bereik per uur is 2x zo hoog als de 16A variant.
Hoe dat dan in de mobile charger wordt opgelost weet ik niet, ik had ergens gelezen dat de Model 3 de interne AC lader zo kan schakelen dat er twee (16A) fases samen geschakeld worden tot een 32A fase.

Als ik de store moet geloven werkt dit dus. Het is inderdaad een grotere stekker dan de 16A campingstekker.

Heeft iemand dit in de praktijk getest?
 
Heb je het al geprobeerd?

Zover ik weet is de bijgeleverde TMC v2 een enkelfase connector die tot 13A doet via Schuko en tot 16A via de meegeleverde campingstekker. Maakt niet uit of de campingstekker is gezekerd tot 32A, de stekker die aan de TMC hangt is beperkt tot 16/20A en de auto neemt er enkel 1 fase van.


View attachment 971441

Tesla laat in hun shop enkel de 16/20A connector zien, niet de 32A. Je kan wel 32A kiezen, maar ik vermoed dat je dan het grotere model met 4 polen krijgt.


View attachment 971442

View attachment 971443

De 32A adapter zal dus wel 2x16A kunnen leveren en de TMC zal 2 fases naar de auto sturen, waardoor je inderdaad aan 7,4kW kan geraken. Maar dat gaat dus niet lukken met de bijgeleverde 16A kampeerstekker met 3 polen.

Er zal dus geen systeem zijn waardoor ie van 1 pool enkelfase 32A kan trekken en dat zelf gaat splitsen in 2 fases. De fases moeten elk 16A apart aangebracht worden via de 32A stekker.
@wooter de blauwe 32A ziet er net zo uit als de blauwe 16 A alleen een beetje groter.

Hetzelfde verschil zie je bij de rode 3 Fase. 16 A klein, 32 A iets groter, 64 A groot, 128A heel erg groot.

Dus de blauwe 32A is gewoon 1 fase en geeft bij mijn X op het scherm ook 32A aan zonder het drietje o.i.d. erachter. Ik weet niet wat een model 3 of Y aankan.
 
Ik ben heel benieuwd hoe dit zou werken want je kan niet 32A op 1 fase splitsen naar 2 fases... De truuk van de fases is dat net in het faseverschil in de 60 keer per seconde de polen wisselen het vermogen zit. Met 3 fases schelen ze elk 120º, maar als je enkel enkelfase hebt, scheelt het dus niks en heb je gewoon 230V aan elke kant in fase met mekaar, wat iets heel anders is dan P = √3 × pf × I × V bij 3 fasen.
 
Waarom zou je 1 fase naar 2 fases moeten splitsen om op 7.4 kW te kunnen laden?

Mijn 1-fase Zappi stuurt ook gewoon over die ene fase 32A, dus 7.4 kW, naar mijn Tesla.

De maximale snelheid is waarschijnlijk bepaald door het circuit na de gelijkrichter, dus nadat de fases bij elkaar opgeteld zijn.
 
Ik ben heel benieuwd hoe dit zou werken want je kan niet 32A op 1 fase splitsen naar 2 fases... De truuk van de fases is dat net in het faseverschil in de 60 keer per seconde de polen wisselen het vermogen zit. Met 3 fases schelen ze elk 120º, maar als je enkel enkelfase hebt, scheelt het dus niks en heb je gewoon 230V aan elke kant in fase met mekaar, wat iets heel anders is dan P = √3 × pf × I × V bij 3 fasen.

De auto wordt op 2 fases gevoed met 1 ingaande fase vanuit je WCD (welke gesplitst wordt in de "lader*" is)
Zo kom je aan de 32A en 7,4 kW (exact 2x zo veel omdat de ingaande fase op "2 van de 3 fases" wordt aangesloten)
  • Aan de kant van de auto een prima oplossing.
  • Aan de kant van het "net" ook (redelijk) prima als je een 1 fase aansluiting hebt.
  • Voor een 3-fase netaansluiting is het officieel niet bedoeld en ook wat minder fraai (heel algemeen -> scheve belasting nul / faseverdeling / etc. is niet optimaal).

*=wat in feite geen lader is maar zo noemen we het in de volksmond (splitsing -> in traject tussen WCD en auto in)
 
  • Like
Reactions: adjego
Waarom zou je 1 fase naar 2 fases moeten splitsen om op 7.4 kW te kunnen laden?

Mijn 1-fase Zappi stuurt ook gewoon over die ene fase 32A, dus 7.4 kW, naar mijn Tesla.

De maximale snelheid is waarschijnlijk bepaald door het circuit na de gelijkrichter, dus nadat de fases bij elkaar opgeteld zijn.

Het kan handig zijn bij een "laag afgezekerde 3 fase aansluiting"icm een EV die geen 3 fase laden ondersteund maar wel 1 fase 32A.
In die gevallen lukt het niet om 1 fase zwaar te belastingen (dan springt de hoofdzekering eruit)
En als je wel met meer dan 1x 16A wilt laden is dit een trucje welke door een paar "laders" ondersteund wordt. (niet bij alle laders mogelijk!)