You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In juli aangevraagd en hij is vorige week geplaatst, ging via openbaarladen.nl van Allego. Neem aan dat je al wel een bevestiging van je aanvraag hebt gehad?
Heb je een link naar wat je las?Ik las gisteren dat we met die laadpalen tegen een limiet aan lopen, met betrekking tot wat de netbeheerder wil/kan leveren, simpelweg omdat er niet genoeg vermogen beschikbaar zou zijn. Staat plots je auto acht uur aan de paal, voor een paar kWh..
Heeft misschien iemand hierover een gefundeerde reactie?
Dank je. Ik weet niet of je het gefundeerd genoeg vindt maar ik vind het een prima idee om op deze manier het net te balanceren. Dit is zo'n beetje het enige soort verbruik aan consumentenzijde waar je dit makkelijk kunt regelen.
Dank je. Ik weet niet of je het gefundeerd genoeg vindt maar ik vind het een prima idee om op deze manier het net te balanceren. Dit is zo'n beetje het enige soort verbruik aan consumentenzijde waar je dit makkelijk kunt regelen.
Onzin. Er wordt geknepen tussen 17.00 en 21.00 uur. Daarna laad je wagen gewoon met max. laadstroom die paal en wagen aan kunnen. In de meeste gevallen zal je wagen ruim voor 7 uur de volgende dag weer vol zijn.Dat er geknepen moet worden in de levering, omdat anders de wijk “op zwart” gaat, dat kan ik billijken.
Maar zoals dit artikel aangeeft, dreigen we in de problemen te komen, met die explosie aan EVs.
Het gebruik van een publieke laadpaal wordt met dat dynamisch afknijpen erg onvoorspelbaar, immers we meten in “kilometers per uur”. Dat betekent vandaag vol in 3 uur, morgen kan dat wel 6 uur duren.
Hierop is niet meer te plannen, als je ‘s-avonds laat thuis komt en graag de volgende ochtend weer op pad moet.
Met een Tesla wordt het dan vaker van Supercharger naar Supercharger plannen, ben ik bang.
Met andere EVs weet ik niet hoe dat dan moet.
Onzin. Er wordt geknepen tussen 17.00 en 21.00 uur. Daarna laad je wagen gewoon met max. laadstroom die paal en wagen aan kunnen. In de meeste gevallen zal je wagen ruim voor 7 uur de volgende dag weer vol zijn.
En als je 's avonds laat thuis komt heb je dus helemaal geen last van het afknijpen dus wat is het probleem?
Nee hoor, is nu al geen enkel probleem. Kijk maar eens op:Het artikel gaat verder dan slechts het afknijpen tussen 5 en 9 ‘s-avonds.
Het raakt een fundamenteel probleem met de levering van elektriciteit, doordat de infrastructuur niet is voorbereid op de explosie van EVs en dus de noodzaak van meer en meer laadpalen.
Het aanleggen van meer dan honderd oplaadpunten per dag, om de vraag bij te kunnen houden, wordt hierdoor gehinderd; er is blijkbaar niet genoeg elektriciteit beschikbaar. En dan zal dat venster van 5-9 er wel eens heel anders uit kunnen zien.
Dus wel degelijk een potentieel probleem, lijkt mij.
Heb het artikel nog eens doorgelezen, en ik zie nergens iets over afknijpen buiten het venster tussen 17 en 21 uur als de vraag het hoogst is. Waarom zou men ook als het net het aan kan? Ik vind het hele artikel gewoon stemmingmakerij die weinig met de werkelijkheid te maken heeft.Het artikel gaat verder dan slechts het afknijpen tussen 5 en 9 ‘s-avonds.
Het raakt een fundamenteel probleem met de levering van elektriciteit, doordat de infrastructuur niet is voorbereid op de explosie van EVs en dus de noodzaak van meer en meer laadpalen.
Het aanleggen van meer dan honderd oplaadpunten per dag, om de vraag bij te kunnen houden, wordt hierdoor gehinderd; er is blijkbaar niet genoeg elektriciteit beschikbaar. En dan zal dat venster van 5-9 er wel eens heel anders uit kunnen zien.
Dus wel degelijk een potentieel probleem, lijkt mij.
Dit is een mooie beschouwing op macro niveau.Nee hoor, is nu al geen enkel probleem. Kijk maar eens op:
Waterstofgate.nl - Businesscase Elektriciteitsnet
Op micro niveau is het, zeker gezien we nog 30 jaar tot 2050 hebben, allemaal prima te regelen. Natuurlijk zal er lokaal verzwaard moeten worden maar dat is business as usual. In nieuwe wijken is het sowieso geen probleem, die kunnen al makkelijk 0-op-de-meter worden gebouwd. Er is dus hooguit een probleem voor de oude wijken. En juist die wijken zullen het langst op gas blijven draaien.Dit is een mooie beschouwing op macro niveau.
Op micro niveau lees ik geen enkele berekening of het net geschikt is. Kan het electriciteitsnet in een dichtbebouwde Nederlandse woonwijk al die ladende EV's en warmtepompen wel aan? Dat zal een enorme belasting worden, en ik schat in dat de aanvoer van stroom naar woonwijken en binnen de woonwijken zelf ontoereikend is. Ook, of juist, tijdens de nacht, als al die zonnepanelen niks lokaal leveren en de warmtepompen de woningen gaan opwarmen voor de ochtend.
Ik zou hier wel eens een onderbouwde berekening van willen zien. "Er is nu al geen enkel probleem" is te simpel.
Wat heeft piekbelasting met nom te maken? Ik zie geen direct verband. Zonnepanelen leveren niets terwijl de auto 's nachts staat te laden. Overdag staat de auto op kantoor.Op micro niveau is het, zeker gezien we nog 30 jaar tot 2050 hebben, allemaal prima te regelen. Natuurlijk zal er lokaal verzwaard moeten worden maar dat is business as usual. In nieuwe wijken is het sowieso geen probleem, die kunnen al makkelijk 0-op-de-meter worden gebouwd. Er is dus hooguit een probleem voor de oude wijken. En juist die wijken zullen het langst op gas blijven draaien.
Heeft men geen geld voor een goede isolatie, dan heeft men zeker geen geld voor een warmtepomp.
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. In alle scenario's van het Flexnet rapport wordt in 2050 nog altijd uitgegaan van een gasverbruik van 12 tot 26%.
Het is heel lastig uit te rekenen wat er in willekeurige wijken nodig is. Ligt er in de huizen nu al 3 x 25A, is het 1 x 35 A, met welke gelijktijdigheid heeft de netbeheerder gerekend. Ook is de vraag wat er aan trafocapaciteit van midden- naar laagspanning in de buurt aanwezig is.Wat heeft piekbelasting met nom te maken? Ik zie geen direct verband. Zonnepanelen leveren niets terwijl de auto 's nachts staat te laden. Overdag staat de auto op kantoor.
@Wim S., zou je eens kunnen uitrekenen wat er totaal nodig is aan verzwaring op wijk en stadsdeel niveau en wat dat kost?
Dit zou jouw verhaal beter onderbouwd maken.