Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik las gisteren dat we met die laadpalen tegen een limiet aan lopen, met betrekking tot wat de netbeheerder wil/kan leveren, simpelweg omdat er niet genoeg vermogen beschikbaar zou zijn. Staat plots je auto acht uur aan de paal, voor een paar kWh..

Heeft misschien iemand hierover een gefundeerde reactie?
 
Ik las gisteren dat we met die laadpalen tegen een limiet aan lopen, met betrekking tot wat de netbeheerder wil/kan leveren, simpelweg omdat er niet genoeg vermogen beschikbaar zou zijn. Staat plots je auto acht uur aan de paal, voor een paar kWh..

Heeft misschien iemand hierover een gefundeerde reactie?
Heb je een link naar wat je las?
 
Of in text vorm (als die link niet werkt) :

,,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin’’, aldus Elaad.nl. ,,Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring.’’

Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn dan moeten er per dag vierhonderd laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’, ofwel niet altijd voldoende stroom voor het laden van de auto beschikbaar stellen.
 
Dank je. Ik weet niet of je het gefundeerd genoeg vindt ;) maar ik vind het een prima idee om op deze manier het net te balanceren. Dit is zo'n beetje het enige soort verbruik aan consumentenzijde waar je dit makkelijk kunt regelen.

Dat er geknepen moet worden in de levering, omdat anders de wijk “op zwart” gaat, dat kan ik billijken.

Maar zoals dit artikel aangeeft, dreigen we in de problemen te komen, met die explosie aan EVs.

Het gebruik van een publieke laadpaal wordt met dat dynamisch afknijpen erg onvoorspelbaar, immers we meten in “kilometers per uur”. Dat betekent vandaag vol in 3 uur, morgen kan dat wel 6 uur duren.

Hierop is niet meer te plannen, als je ‘s-avonds laat thuis komt en graag de volgende ochtend weer op pad moet.

Met een Tesla wordt het dan vaker van Supercharger naar Supercharger plannen, ben ik bang.

Met andere EVs weet ik niet hoe dat dan moet.
 
Dat er geknepen moet worden in de levering, omdat anders de wijk “op zwart” gaat, dat kan ik billijken.

Maar zoals dit artikel aangeeft, dreigen we in de problemen te komen, met die explosie aan EVs.

Het gebruik van een publieke laadpaal wordt met dat dynamisch afknijpen erg onvoorspelbaar, immers we meten in “kilometers per uur”. Dat betekent vandaag vol in 3 uur, morgen kan dat wel 6 uur duren.

Hierop is niet meer te plannen, als je ‘s-avonds laat thuis komt en graag de volgende ochtend weer op pad moet.

Met een Tesla wordt het dan vaker van Supercharger naar Supercharger plannen, ben ik bang.

Met andere EVs weet ik niet hoe dat dan moet.
Onzin. Er wordt geknepen tussen 17.00 en 21.00 uur. Daarna laad je wagen gewoon met max. laadstroom die paal en wagen aan kunnen. In de meeste gevallen zal je wagen ruim voor 7 uur de volgende dag weer vol zijn.

En als je 's avonds laat thuis komt heb je dus helemaal geen last van het afknijpen dus wat is het probleem?
 
Onzin. Er wordt geknepen tussen 17.00 en 21.00 uur. Daarna laad je wagen gewoon met max. laadstroom die paal en wagen aan kunnen. In de meeste gevallen zal je wagen ruim voor 7 uur de volgende dag weer vol zijn.

En als je 's avonds laat thuis komt heb je dus helemaal geen last van het afknijpen dus wat is het probleem?

Het artikel gaat verder dan slechts het afknijpen tussen 5 en 9 ‘s-avonds.

Het raakt een fundamenteel probleem met de levering van elektriciteit, doordat de infrastructuur niet is voorbereid op de explosie van EVs en dus de noodzaak van meer en meer laadpalen.

Het aanleggen van meer dan honderd oplaadpunten per dag, om de vraag bij te kunnen houden, wordt hierdoor gehinderd; er is blijkbaar niet genoeg elektriciteit beschikbaar. En dan zal dat venster van 5-9 er wel eens heel anders uit kunnen zien.

Dus wel degelijk een potentieel probleem, lijkt mij.
 
Het artikel gaat verder dan slechts het afknijpen tussen 5 en 9 ‘s-avonds.

Het raakt een fundamenteel probleem met de levering van elektriciteit, doordat de infrastructuur niet is voorbereid op de explosie van EVs en dus de noodzaak van meer en meer laadpalen.

Het aanleggen van meer dan honderd oplaadpunten per dag, om de vraag bij te kunnen houden, wordt hierdoor gehinderd; er is blijkbaar niet genoeg elektriciteit beschikbaar. En dan zal dat venster van 5-9 er wel eens heel anders uit kunnen zien.

Dus wel degelijk een potentieel probleem, lijkt mij.
Nee hoor, is nu al geen enkel probleem. Kijk maar eens op:
Waterstofgate.nl - Businesscase Elektriciteitsnet
 
  • Like
Reactions: balblas
Het artikel gaat verder dan slechts het afknijpen tussen 5 en 9 ‘s-avonds.

Het raakt een fundamenteel probleem met de levering van elektriciteit, doordat de infrastructuur niet is voorbereid op de explosie van EVs en dus de noodzaak van meer en meer laadpalen.

Het aanleggen van meer dan honderd oplaadpunten per dag, om de vraag bij te kunnen houden, wordt hierdoor gehinderd; er is blijkbaar niet genoeg elektriciteit beschikbaar. En dan zal dat venster van 5-9 er wel eens heel anders uit kunnen zien.

Dus wel degelijk een potentieel probleem, lijkt mij.
Heb het artikel nog eens doorgelezen, en ik zie nergens iets over afknijpen buiten het venster tussen 17 en 21 uur als de vraag het hoogst is. Waarom zou men ook als het net het aan kan? Ik vind het hele artikel gewoon stemmingmakerij die weinig met de werkelijkheid te maken heeft.

So what als je EV tussen 17 en 21 uur op half vermogen laad? Lang niet iedereen is om 17 uur al thuis, en verreweg de meeste EVs zullen vol genoeg zijn de volgende ochtend.

Vaak kun je dat afknijpen ook overrulen, althans bij de Allego in mijn wijk wel. Moet wel zeggen dat ik dat zelf nooit geprobeerd heb omdat dat alleen kon als je de sessie via de Allego app startte.

Sinds ik verhuisd ben en een eigen TWC heb met dubbel tarief laad ik zelf altijd tussen 23 en 7 uur (m.b.v. Jedlix). Geen enkel probleem.
 
Nee hoor, is nu al geen enkel probleem. Kijk maar eens op:
Waterstofgate.nl - Businesscase Elektriciteitsnet
Dit is een mooie beschouwing op macro niveau.
Op micro niveau lees ik geen enkele berekening of het net geschikt is. Kan het electriciteitsnet in een dichtbebouwde Nederlandse woonwijk al die ladende EV's en warmtepompen wel aan? Dat zal een enorme belasting worden, en ik schat in dat de aanvoer van stroom naar woonwijken en binnen de woonwijken zelf ontoereikend is. Ook, of juist, tijdens de nacht, als al die zonnepanelen niks lokaal leveren en de warmtepompen de woningen gaan opwarmen voor de ochtend.

Ik zou hier wel eens een onderbouwde berekening van willen zien. "Er is nu al geen enkel probleem" is te simpel.
 
Een aantal jaar geleden ging het verhaal rond dat meer dan 6 Tesla's tegelijk laden in 1 wijk niet zou gaan. Ik heb het nooit nagerekend, maar dat zou zo maar kunnen kloppen, zeker voor oude wijken met verouderde infra. Hier zou dat geen probleem zijn.
 
Dit is een mooie beschouwing op macro niveau.
Op micro niveau lees ik geen enkele berekening of het net geschikt is. Kan het electriciteitsnet in een dichtbebouwde Nederlandse woonwijk al die ladende EV's en warmtepompen wel aan? Dat zal een enorme belasting worden, en ik schat in dat de aanvoer van stroom naar woonwijken en binnen de woonwijken zelf ontoereikend is. Ook, of juist, tijdens de nacht, als al die zonnepanelen niks lokaal leveren en de warmtepompen de woningen gaan opwarmen voor de ochtend.

Ik zou hier wel eens een onderbouwde berekening van willen zien. "Er is nu al geen enkel probleem" is te simpel.
Op micro niveau is het, zeker gezien we nog 30 jaar tot 2050 hebben, allemaal prima te regelen. Natuurlijk zal er lokaal verzwaard moeten worden maar dat is business as usual. In nieuwe wijken is het sowieso geen probleem, die kunnen al makkelijk 0-op-de-meter worden gebouwd. Er is dus hooguit een probleem voor de oude wijken. En juist die wijken zullen het langst op gas blijven draaien.
Heeft men geen geld voor een goede isolatie, dan heeft men zeker geen geld voor een warmtepomp.
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. In alle scenario's van het Flexnet rapport wordt in 2050 nog altijd uitgegaan van een gasverbruik van 12 tot 26%.
 
Op micro niveau is het, zeker gezien we nog 30 jaar tot 2050 hebben, allemaal prima te regelen. Natuurlijk zal er lokaal verzwaard moeten worden maar dat is business as usual. In nieuwe wijken is het sowieso geen probleem, die kunnen al makkelijk 0-op-de-meter worden gebouwd. Er is dus hooguit een probleem voor de oude wijken. En juist die wijken zullen het langst op gas blijven draaien.
Heeft men geen geld voor een goede isolatie, dan heeft men zeker geen geld voor een warmtepomp.
Het zal allemaal niet zo'n vaart lopen. In alle scenario's van het Flexnet rapport wordt in 2050 nog altijd uitgegaan van een gasverbruik van 12 tot 26%.
Wat heeft piekbelasting met nom te maken? Ik zie geen direct verband. Zonnepanelen leveren niets terwijl de auto 's nachts staat te laden. Overdag staat de auto op kantoor.

@Wim S., zou je eens kunnen uitrekenen wat er totaal nodig is aan verzwaring op wijk en stadsdeel niveau en wat dat kost?
Dit zou jouw verhaal beter onderbouwd maken.
 
Wat heeft piekbelasting met nom te maken? Ik zie geen direct verband. Zonnepanelen leveren niets terwijl de auto 's nachts staat te laden. Overdag staat de auto op kantoor.

@Wim S., zou je eens kunnen uitrekenen wat er totaal nodig is aan verzwaring op wijk en stadsdeel niveau en wat dat kost?
Dit zou jouw verhaal beter onderbouwd maken.
Het is heel lastig uit te rekenen wat er in willekeurige wijken nodig is. Ligt er in de huizen nu al 3 x 25A, is het 1 x 35 A, met welke gelijktijdigheid heeft de netbeheerder gerekend. Ook is de vraag wat er aan trafocapaciteit van midden- naar laagspanning in de buurt aanwezig is.

Maar zoals al gezegd, de toename van benodigde netcapaciteit verloopt heel gradueel. In 2021 moeten alle gemeenten op wijkniveau weten hoe de transitie gaat verlopen. Het kan zo zijn dat nieuwere wijken all-electric worden en oudere wijken nog langer op gas blijven. Die oudere wijken zullen langer kunnen doen over verdere verduurzaming dan nieuwere wijken. Ook dit zal de benodigde netcapaciteit beïnvloeden.

Tenslotte zal veel afhangen van hoe hard de overheid aan de twee energiebelasting knoppen gaat draaien. Hoe sneller gas duurder worden en stroom goedkoper, hoe eerder omslagpunten worden bereikt waarbij verduurzaming, en dus isolatie en warmtepompen, haalbaar worden.
En reken er maar op dat het draaien aan die knoppen goed afgestemd zal worden met Tennet.