Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Ik sprak deze week met een opleider van Installatiewerk Nederland en hij gaf aan dat "warmtepompen het niet gaan worden". Reden was de netcapaciteit. Die zou x10 moeten om heel Nederland aan de warmtepomp te brengen.
Op mijn vraag wat het dan wel wordt, was zijn antwoord zeer beslist: waterstof.
 
Op mijn vraag wat het dan wel wordt, was zijn antwoord zeer beslist: waterstof.
Goed, in het andere draadje weten we daar ook al dat dat onbetaalbaar wordt, qua productie maar ook qua installatie.

Ik heb heel vaak het gevoel - en ik zie dat in mijn eigen omgeving en specialiteit ook - dat iedereen die niet specifiek met de technologie bezig is, maar in een coördinerende rol zit, gewoon mekaar napraat.
 
Ik sprak deze week met een opleider van Installatiewerk Nederland en hij gaf aan dat "warmtepompen het niet gaan worden". Reden was de netcapaciteit. Die zou x10 moeten om heel Nederland aan de warmtepomp te brengen.
Op mijn vraag wat het dan wel wordt, was zijn antwoord zeer beslist: waterstof.
Waterstof??????????????? Dat speeltje van Shell. Kan zijn dat ze de "ruil" willen gaan doen: namelijk energie uit waterstof leveren op straatniveau voor opdoeken olie en tankstations, maar dat moet dan in de ogen van Shell wel op mondiaal gebied gebeuren. Ondanks er al pogingen worden gedaan in bv de UK met toch waterstoflaadstation, zie ik het niet geaccepteerd worden door het publiek. Veel te duur voor de eindgebruiker. Bedenk zelf maar hoe hoog de energierekening gaat worden die bij jou op de (digitale) deurmat valt. Als vergelijkingsmateriaal. Een liter waterstof aan een laadstation kost al rond de € 20,00. Een Toyota Mirai heeft ongeveer 4,5 liter nodig voor 500 km. Ooit eens uitgerekend. Dan gaat zelfs heel Nederland op de barricades. De rest van Europa en de wereld nog niet eens genoemd. Waterstof als energielevering is zelfs echt geen reclame voor welke Nederlandse politieke partij dan ook. Zelfs niet de Calvanistische partijen. Misschien dat Rutte er nog wel iets in ziet, maar dan is het alleen omdat hij dan later CEO van Shell kan worden als een baantje bij Europa aan zijn neus voorbij gaat. Ik denk dat die opleider verzocht wordt om dat te promoten. Als niet dan heeft hij geen birdseye analyse van de Nederlandse en mondiale markt gedaan.
 
Last edited:
Misschien wel factor 4 en dan ben ik wellicht nog conservatief.
Zie bijlage: 3,3

Schermafbeelding 2020-02-12 om 12.37.49.jpeg
 
Ik sprak deze week met een opleider van Installatiewerk Nederland en hij gaf aan dat "warmtepompen het niet gaan worden". Reden was de netcapaciteit. Die zou x10 moeten om heel Nederland aan de warmtepomp te brengen.
Op mijn vraag wat het dan wel wordt, was zijn antwoord zeer beslist: waterstof.
Daar hebben twee heren een Nobelprijs mee gewonnen. Die meneer van Installatiewerk zit helemaal links in de curve. Niet toevallig ken ik dat ik opleidingsbedrijf goed. Zijn gewoon pijpenbuigers.

Dunning-Kruger Effect.jpg
 
Daar hebben twee heren een Nobelprijs mee gewonnen. Die meneer van Installatiewerk zit helemaal links in de curve. Niet toevallig ken ik dat ik opleidingsbedrijf goed. Zijn gewoon pijpenbuigers.

View attachment 511539

Het betreft een Ig “Nobelprijs”, en dat is een parodie! Het ziet op “silly” onderzoek.

amp.ft.com/content/eec04586-8b4d-11e6-8cb7-e7ada1d123b1

De bewering dat de twee heren een Nobelprijs hebben gewonnen, klopt niet. Tenzij je bedoekt de prijs voor meest silly onderzoek bedoelt.
 
  • Like
Reactions: Wim S.
Wim, de regel met kWh per km begrijp ik niet goed. Als ik met mijn M3 100 km/u rijdt dan doet deze tussen de 170 en 185 Wu per km op zijn max en daar zit dan ook het laadverlies bij in begrepen. Vaak is het zelfs zo dat ik op snelwegen bij 130 km/u de 185 tot 190. Ook in de winter. En in de stad 140 tot 145.
 
Ik ben dan misschien niet de Wim die je bedoelde, maar ik val even in:
Hoe kom je aan die "170 tot 185 Wh/km"? Heb je deze berekend aan de hand van de waarde die je op de meter afleest voor je laadpaal gedeeld door het aantal km's? Want de auto geeft enkel de Wh of kWh weer die in de batterij gaan, dus zonder laadverlies.
 
Vond dit wel interessant:

"Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?"

- Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?

Heel veel mensen hebben geen oprit. Ik heb nu al diverse keren meegemaakt dat ik niet op de 'straatpalen' kan laden omdat deze bezet zijn. Met 2 auto's gaat het laden ook al langzamer dus de kans dat er überhaupt dan een plekje vrij komt is zeer klein.

Daarnaast, de kosten! Een kWh bij de gemiddelde paal kost 34 cent in Nederland hier in Zuid-Holland. Thuis laad je sowieso voor circa 21 cent maar het kan nog goedkoper zo rond de 12 cent momenteel. Dergelijke verschillen zijn toch niet goed te praten?

Waarom zou je in de straat moeten laden en dan ook nog eens 61% (34/21) of zelfs wel 183% meer betalen!

Als de benzine prijs 5 cent omhoog gaat is dat 3.3% (1,83/1,77) en dan wordt iedereen gek!

Maar bizarre prijs verschillen voor straatpalen is allemaal maar goed?

Moeten we niet eens beginnen over de bizarre kWh prijzen voor snelladers maar och.. daar betaal je dan nog voor een zeker premium.

Dan ook nog het eerder aangehaalde artikel:

"Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’"

- Privacy settings

Op mijn nieuwe woning leg ik straks 20 zonnepanelen en ik laad overdag de auto. Als ik een straatpaal gebruik kan ik niet eens m'n eigen opbrengst verrekenen terwijl beide op dezelfde straatkabels zitten. Daar zit je dan met je goede gedrag.
 
.
Daarnaast, de kosten! Een kWh bij de gemiddelde paal kost 34 cent in Nederland hier in Zuid-Holland. Thuis laad je sowieso voor circa 21 cent maar het kan nog goedkoper zo rond de 12 cent momenteel. Dergelijke verschillen zijn toch niet goed te praten?

Waarom zou je in de straat moeten laden en dan ook nog eens 61% (34/21) of zelfs wel 183% meer betalen!.
Mwah.... Het lijkt me logisch dat een investering lagere kosten oplevert toch. Als je bedenkt dat het terugverdienen van simpele laadpaal plus installatie bij een verschil van €0,10/kWh en 0,2kWh/km makkelijk 50.000 km kost valt het allemaal wel mee. Over de kosten van een oprit heb ik het dan nog niet eens. Daar krijg je natuurlijk een hoop gemak voor terug, maar het is in mijn geval makkelijk €30.000,-, puur voor de m^2, dat niet eens ín maar ónder de stenen zit :)
 
Ik ben dan misschien niet de Wim die je bedoelde, maar ik val even in:
Hoe kom je aan die "170 tot 185 Wh/km"? Heb je deze berekend aan de hand van de waarde die je op de meter afleest voor je laadpaal gedeeld door het aantal km's? Want de auto geeft enkel de Wh of kWh weer die in de batterij gaan, dus zonder laadverlies.
Bij de M3 ......Onderaan de km weergave kan je naar rechts swipen. Dan krijg je een schermpje met verbruik tijdens rijden. In de eerste honderd meter schrik je van het verbruik. Hoger dan 500 w / km. Maar na een aantal km vlakt het uit naar het gemiddeld verbruik over de rit. Als ik dan deze winter 20 of 100 km rijd dan blijft het verbruik tussen de 165/170 tot 180/185 w/km. Plaatselijk/ in de stad wordt het onder de 145 w/km.
 
Vond dit wel interessant:

"Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?"

- Laadkabels over de stoep voor je auto: toestaan of niet?

Heel veel mensen hebben geen oprit. Ik heb nu al diverse keren meegemaakt dat ik niet op de 'straatpalen' kan laden omdat deze bezet zijn. Met 2 auto's gaat het laden ook al langzamer dus de kans dat er überhaupt dan een plekje vrij komt is zeer klein.

Daarnaast, de kosten! Een kWh bij de gemiddelde paal kost 34 cent in Nederland hier in Zuid-Holland. Thuis laad je sowieso voor circa 21 cent maar het kan nog goedkoper zo rond de 12 cent momenteel. Dergelijke verschillen zijn toch niet goed te praten?

Waarom zou je in de straat moeten laden en dan ook nog eens 61% (34/21) of zelfs wel 183% meer betalen!

Als de benzine prijs 5 cent omhoog gaat is dat 3.3% (1,83/1,77) en dan wordt iedereen gek!

Maar bizarre prijs verschillen voor straatpalen is allemaal maar goed?

Moeten we niet eens beginnen over de bizarre kWh prijzen voor snelladers maar och.. daar betaal je dan nog voor een zeker premium.

Dan ook nog het eerder aangehaalde artikel:

"Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’"

- Privacy settings

Op mijn nieuwe woning leg ik straks 20 zonnepanelen en ik laad overdag de auto. Als ik een straatpaal gebruik kan ik niet eens m'n eigen opbrengst verrekenen terwijl beide op dezelfde straatkabels zitten. Daar zit je dan met je goede gedrag.
Ik heb, half illegaal, een PVC buis met de juiste diameter vanuit de tuin onder de tegels van het openbaar trottoir gelegd. Op een diepte van 15 cm. Alleen vanaf 30 cm vanaf de trottoirband ben ik tot 30 cm diep gegaan om met een 45 graden bocht onder de trottoirband uit te komen op de algemene parkeerplaats voor mijn deur. De tegels heb ik nog beter en netter terug gelegd. Als de parkeerplaats vrij is, dan parkeer ik daar mijn auto met de neus naar de verkeerde kant en geleid de kabel van de TWC door de PVC buis. Dan heb ik nog 3 meter over om de auto aan te sluiten. De kabel laat ik dan langs het trottoirband en het achterwiel op de parkeerplaats liggen. Als ik weg ga, dan trek ik de kabel helemaal uit de buis en sluit ik het uiteinde van de buis op de parkeerplaats af met een PVC deksel. Niemand heeft er last van. Geen blinden, mindervaliden, ouderen, kinderen, fietsers e.d. Ik heb het express zo gedaan vanwege de veiligheid voor alle weggebruikers. Nog veiliger dan wat wel mag van de gemeente, namelijk de kabel over het trottoir. Haast niemand ziet er iets van en de gemeente heeft het net een paar weken geleden ontdekt en gedoogt het volgens mij.

Volgens mij is dit best iets wat je kan doen op een zondag, als de gemeente niet werkt en de afd. handhaving niet langs komt. Let wel .... als particulier mag je eigenlijk niet aan het openbaar meubilair zoals trottoir- of parkeertegels/stenen werken. Dit heeft te maken met het feit dat het eigendom van de gemeentelijke/ provinciale organisatie is en beschadiging niet mag ( als toch beschadigd, dan ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade). Daarnaast mag het niet vanwege de veiligheid voor all weggebruikers en de nutsbedrijven. Dieper dan 30 cm graven is al helemaal uit den boze vanwege de ligging van alle nutsvoorzieningsleidingen en pijpen op 50 cm of iets dieper. Dan kan het gevaarlijker worden voor iedereen en beschadiging van de eigendommen van de nutsbedrijven. Als laatste mag je het niet vanwege eventuele helemaal illegale aftapping van de voorzieningen.
Het is geen advies, maar een tip. Ik ben ex-ambtenaar en heb gespeeld met de regels, Want de achtergrond van deze regels hebben betrekking op veiligheid en belangen van alle betrokkenen. Deze oplossing is veiliger dan kabels los of in een kabelgoot OP het trottoir, maar helaas niet volgens de regelgeving. Ik heb het risico genomen omdat ik de veiligheid kan verdedigen..
 
Last edited:
Bij de M3 ......Onderaan de km weergave kan je naar rechts swipen. Dan krijg je een schermpje met verbruik tijdens rijden. In de eerste honderd meter schrik je van het verbruik. Hoger dan 500 w / km. Maar na een aantal km vlakt het uit naar het gemiddeld verbruik over de rit. Als ik dan deze winter 20 of 100 km rijd dan blijft het verbruik tussen de 165/170 tot 180/185 w/km. Plaatselijk/ in de stad wordt het onder de 145 w/km.
Dit is het verbruik tijdens het rijden en daar worden de laadverliezen niet in meegenomen.
Voor de eerste kilometers lijkt een EV op een ICE ook daar is het verbruik de eerste kilometers veel hoger.
 
Dit is het verbruik tijdens het rijden en daar worden de laadverliezen niet in meegenomen.
Voor de eerste kilometers lijkt een EV op een ICE ook daar is het verbruik de eerste kilometers veel hoger.
Daar bovenop heb ik het laadverlies meegerekend, welke ik kan aflezen op het kWh metertje in de meterkast en het vergelijk met wat de auto aangeeft. Dan kom ik toch nog op zo'n 185 max
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik heb, half illegaal, een PVC buis met de juiste diameter vanuit de tuin onder de tegels van het openbaar trottoir gelegd. Op een diepte van 15 cm. Alleen vanaf 30 cm vanaf de trottoirband ben ik tot 30 cm diep gegaan om met een 45 graden bocht onder de trottoirband uit te komen op de algemene parkeerplaats voor mijn deur. De tegels heb ik nog beter en netter terug gelegd. Als de parkeerplaats vrij is, dan parkeer ik daar mijn auto met de neus naar de verkeerde kant en geleid de kabel van de TWC door de PVC buis. Dan heb ik nog 3 meter over om de auto aan te sluiten. De kabel laat ik dan langs het trottoirband en het achterwiel op de parkeerplaats liggen. Als ik weg ga, dan trek ik de kabel helemaal uit de buis en sluit ik het uiteinde van de buis op de parkeerplaats af met een PVC deksel. Niemand heeft er last van. Geen blinden, mindervaliden, ouderen, kinderen, fietsers e.d. Ik heb het express zo gedaan vanwege de veiligheid voor alle weggebruikers. Nog veiliger dan wat wel mag van de gemeente, namelijk de kabel over het trottoir. Haast niemand ziet er iets van en de gemeente heeft het net een paar weken geleden ontdekt en gedoogt het volgens mij.

Volgens mij is dit best iets wat je kan doen op een zondag, als de gemeente niet werkt en de afd. handhaving niet langs komt. Let wel .... als particulier mag je eigenlijk niet aan het openbaar meubilair zoals trottoir- of parkeertegels/stenen werken. Dit heeft te maken met het feit dat het eigendom van de gemeentelijke/ provinciale organisatie is en beschadiging niet mag ( als toch beschadigd, dan ben jij verantwoordelijk en aansprakelijk voor de schade). Daarnaast mag het niet vanwege de veiligheid voor all weggebruikers en de nutsbedrijven. Dieper dan 30 cm graven is al helemaal uit den boze vanwege de ligging van alle nutsvoorzieningsleidingen en pijpen op 50 cm of iets dieper. Dan kan het gevaarlijker worden voor iedereen en beschadiging van de eigendommen van de nutsbedrijven. Als laatste mag je het niet vanwege eventuele helemaal illegale aftapping van de voorzieningen.
Het is geen advies, maar een tip. Ik ben ex-ambtenaar en heb gespeeld met de regels, Want de achtergrond van deze regels hebben betrekking op veiligheid en belangen van alle betrokkenen. Deze oplossing is veiliger dan kabels los of in een kabelgoot OP het trottoir, maar helaas niet volgens de regelgeving. Ik heb het risico genomen omdat ik de veiligheid kan verdedigen..
Hoe duw je telkens die kabel weer door de goot heen als je de auto wilt aansluiten? Lijkt me nogal lastig? En dat is dus nog een flinke goot als er ook een stekker aan die kabel zit?