Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Handig wanneer je een destination charger nodig hebt in Zwitserland: er zijn er altijd minimaal twee bij ieder treinstation. Meestal zijn ze nog gratis ook. je betaald wel parkeerkosten maar tot nu toe was ik 7 Frank kwijt voor een hele dag. Die kun je met Apple Pay betalen via de SBB app.
 

Attachments

  • BA0DB144-E459-4585-92DB-190DAD754566.jpeg
    BA0DB144-E459-4585-92DB-190DAD754566.jpeg
    392.6 KB · Views: 65
  • 02B07DF1-77ED-426E-9FE9-CEB09B767DDE.jpeg
    02B07DF1-77ED-426E-9FE9-CEB09B767DDE.jpeg
    781.9 KB · Views: 71
Kijk zo kan het ook. Lucca, Italie - begin augustus. Een van de twee semi-snelle laders in de wijde omgeving. De AC -aansluiting was hierdoor niet bruikbaar - zou beter zijn als je daar gewoon een aansluiting had en je je eigen kabel kon gebruiken Overigens hanteert Enel een idle tarief van €0,09 per minuuut (auto niet weghalen na aflopen laadsessie) €5,40 per uur. Benieuwd of het voldoende is en het helpt natuurlijk niet tegen dit soort voor mij onbegrijpelijk gedrag.... geen idee wat die Polestar hier doet... er was plek zat op het parkeerterrein
 

Attachments

  • IMG_5661.jpeg
    IMG_5661.jpeg
    272 KB · Views: 59
  • Like
Reactions: job-lek
Vandaag was het ook weer feest bij SuC Lille.

IMG_2486.jpg


5 auto's in de rij. Na 5 minuten wachten en zonder beweging in de ladende Tesla's ben ik maar doorgereden naar SuC Kortrijk. Daar was er nog plek. Moest alleen wel even goed zoeken waar deze SuC zich bevond, ik was al zoekende op de parkeerplaats gereden van de bioscoop en moest 2 EUR betalen om er weer van af te geraken :D
 
  • Funny
Reactions: Camelroel
Vandaag was het ook weer feest bij SuC Lille.

View attachment 699156

5 auto's in de rij. Na 5 minuten wachten en zonder beweging in de ladende Tesla's ben ik maar doorgereden naar SuC Kortrijk. Daar was er nog plek. Moest alleen wel even goed zoeken waar deze SuC zich bevond, ik was al zoekende op de parkeerplaats gereden van de bioscoop en moest 2 EUR betalen om er weer van af te geraken :D
Vorige week vanuit Parijs gekomen. Heb een tijdje getwijfeld om deze SuC aan te doen. Toch maar Senlis genomen om zo in 1 keer naar huis te kunnen. Op de heenreis was Lille ook al zo druk.
 
Vorige week vanuit Parijs gekomen. Heb een tijdje getwijfeld om deze SuC aan te doen. Toch maar Senlis genomen om zo in 1 keer naar huis te kunnen. Op de heenreis was Lille ook al zo druk.

Ik had ook tot 80% geladen bij Senlis, was het overigens ook redelijk druk (2 plekken vrij). Met 80% lading kwam ik helaas niet thuis zonder nog een korte tussenstop. Als ik bij Senlis tot 90% had geladen dan had ik met 100 km/uur wel thuisgekomen maar vond doorrijden ook wel een keer fijn ;)

Over minst inspirerende SuC gesproken: Senlis mag dan ook wel op dat lijstje. Sta je achter een Ibis Budget hotelketen te laden in de urinelucht. Gelukkig was er een McDonalds verderop voor de kinderen en een fatsoenlijk bakje koffie.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Tijdens de terugreis uit Frankrijk wat gaan experimenteren. Tijdens de heenreis haalde ik niet altijd +140kW met met S100D. Tijdens m'n vakantie las ik op het forum ergens dat iemand bij stall-pairing de CCS adapter gebruikte en een hogere laadsnelheid kreeg. Het is nooit in mij opgekomen om op dezelfde stall de CCS stekker te gebruiken.

O ja, "Tesla Supercharger Novotel Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand" stond niet in ABRP en werd niet gebruikt in de planning! Erg irritant!

1e stop: Tesla Supercharger Novotel Clermont-Ferrand, Clermont-Ferrand

Geen issues, 140kW tot aan 35% SoC.

1629911981335.png


2e stop "Tesla Supercharger Hôtel Ibis Styles Bourges, Bourges"

Niet echt issues, 140kW tot 31% SoC, lange laadsessie tot 80%. Hierdoor langer reizen omdat de laadsnelheid niet hoog is. De dames waren lang bezig op het toilet en ik wilde niet in Parijs naar de SuC i.v.m. de trieste voorzieningen.

1629912077187.png


3e stop "Avenue Eugène Gazeau 31, Senlis"

Laadsnelheid begon goed maar storte wat onder de 100kW. Toen 2e laadsessie met de CCS adapter uitgevoerd en had hogere laadsnelheid dan de 1e sessie voor een aantal minuten.

1629912365635.png
1629912378329.png


4e stop "Lille Supercharger, Lille"

Probeerde meteen te laden met de CCS adapter op een combo stall. Echter, bleef de melding "starting supercharging" ofzoiets. 2x opnieuw geprobeerd maar niks. Toen op dezelfde stall zonder adapter.

Geen issues, perfecte stop eigenlijk op het probleem met de adapter na.

1629912591370.png



4e stop "Van der Valk Hotel Dordrecht, Dordrecht"

Laatste stop, niet noodzakelijk om thuis te komen maar gezien ik geen laadpaal heb op m'n eigen plek wist ik niet of ik voor m'n deur kon parkeren of dat de straatpaal leeg is.

Kreeg bij het starten iets van 130kW zonder adapter, vond ik toch wat karig dus de stekker opnieuw ingestoken en kreeg toen 142kW tot 39% SoC.

Stop duurde ook hier weer onnodig langer door de dames die kennelijk op het toilet verdwaald waren.....

1629912747064.png
1629912767982.png



Conclusie is eigenlijk dat het de moeite waard is voor mijn S100D dat als ik bij een SoC van 12-15% geen +140kW krijg dat opnieuw inpluggen of gebruik van de adapter zinvol is voor je een andere stall gaat proberen. Ten tweede dat ik merk dat de laadsnelheid van 5 tot 10% SoC voor m'n gevoel langzamer is geworden. Het is sneller om tot 60% te laden en dan tot 10% ipv tot 55% en dan tot 5% leeg te rijden. Scheelt weinig maar toch :)

Verder... wat zijn die SuC's in Frankrijk op mijn route toch verschrikkelijk saai.....

Ook goed te zien t.o.v. van mijn vorige vakantie Frankrijk dat ze nu destination chargers aanvullend hebben op de superchargers bij sommige Novotels.

Verder was het uitgestorven op de terugreis maar dat was niet vreemd vanwege de nacht.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: job-lek and Gaston
Niet echt BE/NL maar toch frappant en het toont nog eens aan hoe snel het allemaal gaat. Het blijft natuurlijk Noorwegen maar toch: Shell vervangt benzinepompen door chargers.

Uitraard rijden daar veel meer EVs rond maar dit zal bij ons ook op die manier gebeuren op termijn.


In NL heb ik ook al Shell stations gezien met aan de zijkant laadplekken (parallel naast de pompeilanden -> zoals op dit filmpje)
Ik weet niet of deze er als extra eiland naast geplaatst zijn of bestaande dino-slangen vervangen zijn.
 
  • Like
Reactions: JanG007