Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Laden.jpg
 
Goed nieuws voor Belgische EV-rijders

"‘Uiterlijk vanaf 1 januari 2023 zullen de consumenten aan alle publieke laadpalen zowel voor, tijdens als na het laden duidelijk kunnen zien hoeveel de laadbeurt kost’, zegt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium. ‘Dat kan via het scherm van de laadpaal of via een app. Voor trage laders zal dit waarschijnlijk via een app werken, want die hebben geen scherm. Ook ter plaatse betalen zal vanaf dan nagenoeg overal mogelijk zijn, via bankkaart of via Qr-code.’
Gedaan met die vervelende laadkaarten dus, gewoon je bankkaart of een Qrcode scannen om te laden.

Ook nog verder in hetzelfde artikel
‘Total zal de komende twee jaar minstens 1.000 “trage” laadpalen plaatsen in Antwerpen, met een tarief van 0,24 euro per kWh.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Goed nieuws voor Belgische EV-rijders

"‘Uiterlijk vanaf 1 januari 2023 zullen de consumenten aan alle publieke laadpalen zowel voor, tijdens als na het laden duidelijk kunnen zien hoeveel de laadbeurt kost’, zegt Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium. ‘Dat kan via het scherm van de laadpaal of via een app. Voor trage laders zal dit waarschijnlijk via een app werken, want die hebben geen scherm. Ook ter plaatse betalen zal vanaf dan nagenoeg overal mogelijk zijn, via bankkaart of via Qr-code.’
Gedaan met die vervelende laadkaarten dus, gewoon je bankkaart of een Qrcode scannen om te laden.

Ook nog verder in hetzelfde artikel
‘Total zal de komende twee jaar minstens 1.000 “trage” laadpalen plaatsen in Antwerpen, met een tarief van 0,24 euro per kWh.
Goed bericht!
Nu de andere landen.
 
Als het weer niet maar wat "woorden" zijn van enkele dromers. Daden moeten we zien...
We spreken mekaar terug op 1 januari 2023 😂
De regelgeving rond betaalkaart en prijsinformatie is een gevolg van een akkoord tussen de staatsecretaris voor consumentenzaken en de sector. Indien ik het correct begrijp een gentlemen's agreement dwz regering maakt geen wetten op voorwaarde dat de sector zich aanpast. Indien de sector niet de nodige maatregels neemt, kunnen er restrictieve wetten opgesteld worden.

En de laadpalen van Total zijn het resultaat van een tender van de stad Antwerpen. Die gaan er dus komen, en die prijs gaat dus ook zo competitief zijn, want dat heeft Total gegarandeerd (ik weet wel niet voor hoe lang).
 
  • Like
Reactions: job-lek
…... Als je met RFID kaartje laad, ga je sowieso geen prijsaanduiding op een trage laadpaal zien…..
Naar mijn mening zou je altijd moeten kunnen zien wat iets kost voordat je er gebruik van gaat maken. Elke winkel, restaurant, benzinepomp etc is verplicht zijn prijzen vooraf kenbaar te maken.
In dat geval zou je dus bij een laadpaal niet met je RFID een laadsessie moeten kunnen starten, tenzij de prijs op de laadpaal staat. Alternatief is starten via een app, waarin de prijs te zien is.
 
  • Like
Reactions: horta
Naar mijn mening zou je altijd moeten kunnen zien wat iets kost voordat je er gebruik van gaat maken. Elke winkel, restaurant, benzinepomp etc is verplicht zijn prijzen vooraf kenbaar te maken.
In dat geval zou je dus bij een laadpaal niet met je RFID een laadsessie moeten kunnen starten, tenzij de prijs op de laadpaal staat. Alternatief is starten via een app, waarin de prijs te zien is.
Probleem is momenteel dat de prijs mede afhankelijk is van welke RFID, kaart of app je gebruikt. Dus om daar een eenheid in te krijgen zal heel lastig worden.
 
Daarom moet je de app gebruiken van de provider waaraan je zal betalen.
nee niet altijd. In Frankrijk zag ik een paar palen waaronder een Khiwhi waar Shell recharge/ new motion goedkoper was. En soms is er zelfs verschil in bereken systeem bijvoorbeeld per minuut of per kWh.
En is Maingau ook niet goedkoperbij Fastnet dan Fastnet zelf? Ben ik nog niet geweest. ;)
 
nee niet altijd. In Frankrijk zag ik een paar palen waaronder een Khiwhi waar Shell recharge/ new motion goedkoper was. En soms is er zelfs verschil in bereken systeem bijvoorbeeld per minuut of per kWh.
En is Maingau ook niet goedkoperbij Fastnet dan Fastnet zelf? Ben ik nog niet geweest. ;)
Ik bedoelde om de juiste prijs te krijgen (niet om de goedkoopste te krijgen).
 
Naar mijn mening zou je altijd moeten kunnen zien wat iets kost voordat je er gebruik van gaat maken. Elke winkel, restaurant, benzinepomp etc is verplicht zijn prijzen vooraf kenbaar te maken.
In dat geval zou je dus bij een laadpaal niet met je RFID een laadsessie moeten kunnen starten, tenzij de prijs op de laadpaal staat. Alternatief is starten via een app, waarin de prijs te zien is.
Oh god, laat dat uit.

Ik begrijp de frustratie over geen correcte prijsaanduiding, maar die frustratie is aanzienlijk minder dan proberen met een app een laadsessie te starten terwijl je een RFID kaart hebt.
 
Oh god, laat dat uit.

Ik begrijp de frustratie over geen correcte prijsaanduiding, maar die frustratie is aanzienlijk minder dan proberen met een app een laadsessie te starten terwijl je een RFID kaart hebt.
Het lukt mij en de meeste forum leden hier wel om de juiste prijzen te vinden, dat is het punt niet.
Het gaat dan ook niet om mensen die zelf handig genoeg zijn om de juiste tarieven te vinden. Het gaat er juist om dat er transparantie moet zijn voor iedereen en op een laagdrempelige manier. Er zijn genoeg mensen die moeite hebben om de juiste prijzen te vinden, zeker als er meer EV rijders bij komen.
 
  • Like
Reactions: ERvee and job-lek