Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Nette locatie vd Valk Tilburg, wel door een slagboom. Ná de laadsessie wel ff je slagboom kaartje binnen (achterzijde bij de wand) zelf scannen en je kan zo weer uitrijden (kentekencheck)
Uitrijkaartje mag dan in je plakboek:)
Is dat een grap? Dat je ná je laadsessie naar binnen moet lopen om je kaartje te scannen? Het is toch geen ouderwets zelfbedieningspompstation? Gewoon in je auto blijven zitten en direct uitrijden, lijkt me.
 
  • Like
Reactions: TM3LR
Is dat een grap? Dat je ná je laadsessie naar binnen moet lopen om je kaartje te scannen? Het is toch geen ouderwets zelfbedieningspompstation? Gewoon in je auto blijven zitten en direct uitrijden, lijkt me.
Ik ben er pas 1x geweest en gevraagd aan de overige Tesla rijders, die gaven aan om kaartje te (laten) scannen binnen. Ticket pakken, laden en daarna naar de slagboom heb ik nog niet geprobeerd.

Toen Tesla daar de snelladers installeerde was er nog geen slagboom, maar door de hang jeugd op de parking avonds is die toen geplaatst om overlast te voorkomen.
Volgende keer zal ik het eens proberen om direct uit te rijden, maar ik laad voornamelijk in garage en dus die Suc (paar km verderop) niet perse nodig.

Andere forum leden (andere) ervaringen in Suc Tilburg (vd Valk)..?
 
4DF491CC-0CF3-43EB-8FF5-8AE2FBB08575.jpeg
 
  • Like
Reactions: Unlimitedpower

Waarom 60km....

Lijkt me veel belangrijker dat men kan laden op de bestemming. Wat mij betreft moeten ze gemeenten en ondernemers verplichten laadvoorzieningen te treffen zonder winstoogmerk op het laden.

Onderweg laden is als tanken een onzinnige taak voor woon/werk verkeer en enkel iets voor roadtrips.
 
enkel iets voor roadtrips.
Maar die nood is er ook wel en 60km lijkt mij daarvoor een goeie richtlijn. Het heeft grote impact op de reistijd (laadtijd) als je kan laden met (minder dan ) 60km resterende range of dat al moet doen bij 25%.
Ik reed in het verleden vaak over Frankrijk richting Liechtenstein met mijn MS90. De SuCs lagen toen bijna perfect op het moment dat ik onder 10% ging en ik zelf ook een pauze kon gebruiken. Het laden voelde toen niet als last.
1 keer ben ik toen over Duitsland gereden omwille van de blokkades van de gele hesjes. De locaties van de SuCs kwamen toen veel slechter uit en de reis duurde veel langer.
Het heeft geen zin om 400km range te hebben als je na 300 km moet laden omdat de volgende SuC op 420 km ligt. Je krijgt er dan maar 200 km in aan een acceptabele laad snelheid en zal dus een extra stop moeten accepteren (misschien toch nog aan die op 420km). Het laden gaat ook veel trager omdat je nog niet leeg genoeg aankomt.
 
Zal ik ook eens aan complotdenken doen?
Men wou de H2 lobby iets geven, maar vreest tegenstand omdat H2 tegen het gezond verstand ingaat.
Dan maar EV’s ook iets geven. Iets wat geen geld kost, want in België en Nederland is het er al min of meer spontaan gekomen en dat zal in de nabije toekomst elders ook wel spontaan gaan.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk
Zal ik ook eens aan complotdenken doen?
Men wou de H2 lobby iets geven, maar vreest tegenstand omdat H2 tegen het gezond verstand ingaat.
Dan maar EV’s ook iets geven. Iets wat geen geld kost, want in België en Nederland is het er al min of meer spontaan gekomen en dat zal in de nabije toekomst elders ook wel spontaan gaan.
Nou dan ook <60 altijd H2! :eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek::eek:
 
Onderweg laden is als tanken een onzinnige taak voor woon/werk verkeer en enkel iets voor roadtrips.
Roadtrips? In mijn ogen zijn roadtrips ritjes die nergens heen gaan alleen maar omdat je met de auto ergens heen wil gaan.
Er zijn ook mensen die gewoon ver moeten rijden, bijvoorbeeld voor werk.
Er zijn ook mensen die op vakantie gaan.
Er zijn ook mensen die de auto thuis niet aan de stekker kunnen hangen (en als iedereen een EV moet rijden worden dat er veeeeeel meer).

Je focust nogal op woon/werkverkeer, alsof er verder niets is. Met dat argument zijn ook tankstations langs de autosnelweg volstrekt overbodig.
 
  • Like
Reactions: Menabe
Roadtrips? In mijn ogen zijn roadtrips ritjes die nergens heen gaan alleen maar omdat je met de auto ergens heen wil gaan.
Er zijn ook mensen die gewoon ver moeten rijden, bijvoorbeeld voor werk.
Er zijn ook mensen die op vakantie gaan.
Er zijn ook mensen die de auto thuis niet aan de stekker kunnen hangen (en als iedereen een EV moet rijden worden dat er veeeeeel meer).

Je focust nogal op woon/werkverkeer, alsof er verder niets is. Met dat argument zijn ook tankstations langs de autosnelweg volstrekt overbodig.
Ook Vakantie=roadtrips
en mijn ervaring is ook dat ik alleen op vakantie of een verre rit naar het buitenland SuC nodig is, maar dan is het wel fijn als je kunt fine-tunen om de stoptijden te minimaliseren. Dus snelladers om de 60km is handig, in het buitenland vooral. Je moet een laadvoorziening thuis of bij huis hebben, anders kost een EV heel veel tijd, kan ik vanuit mijn eerste jaar met EV zeggen. (Viel in mijn geval te combineren met een dagelijkse wandeling in de natuur, dus win-win, want gratis superchargen)
 
Je moet de laadstops als een gegeven beschouwen en niet als een last.
Je krijgt er een ontspannen reis voor terug op die manier en je moet na aankomst geen dag recupereren.
Vergelijk het met de 2 uur voor tijd in de luchthaven aanwezig zijn. Je kan dat als tijdverlies zien, maar mijn vrouw zegt dat het flaneren langs de shops en een koffie drinken leuk is. Het vermindert sowieso ook de stress om op tijd te zijn.
En als je in een lounge terecht kan kan je er ontbijten en wat werken.
Opdracht is om ook voor het laden onze leuke activiteit of (spreekwoordelijke) lounge te vinden. Ik heb daar alvast meestal geen moeite mee.
 
Roadtrips? In mijn ogen zijn roadtrips ritjes die nergens heen gaan alleen maar omdat je met de auto ergens heen wil gaan.
Lange afstanden dan? Vakantie ritten zijn een voorbeeld.
Er zijn ook mensen die gewoon ver moeten rijden, bijvoorbeeld voor werk.

Die zijn er maar het aantal mensen dat meer dan 350km op 1 dag rijden is minimaal. Rij je minder of zelfs meer maar in meerdere afspraken dan heb je nog steeds geen snellaadstation nodig.

Er zijn ook mensen die de auto thuis niet aan de stekker kunnen hangen (en als iedereen een EV moet rijden worden dat er veeeeeel meer).
Ja, maar dan nog is de grens van 60km erg laag voor snellaadstations.

Dat was mijn punt, meer laadvoorzieningen op de bestemming ipv elke 60km een snellaadstation. Het doel zou moeten zijn onderweg niet moeten laden tenzij in 1 trip meer dan 350km moet afleggen.

Je focust nogal op woon/werkverkeer, alsof er verder niets is. Met dat argument zijn ook tankstations langs de autosnelweg volstrekt overbodig.

De vergelijking met tankstations gaat niet op omdat je niet op je bestemming kunt tanken. Tankstations voor woon/werk of welke andere korte rit is zonde van de tijd.
 
Je krijgt er een ontspannen reis voor terug op die manier en je moet na aankomst geen dag recupereren.
Vergelijk het met de 2 uur voor tijd in de luchthaven aanwezig zijn. Je kan dat als tijdverlies zien, maar mijn vrouw zegt dat het flaneren langs de shops en een koffie drinken leuk is. Het vermindert sowieso ook de stress om op tijd te zijn.

Het enige verschil voor laden versus tanken OP DIT MOMENT NOG is dat ik vroeger ging tanken tot ik een rust wilde (na 4 a 5 uur) en tegenwoorden de laadstops de rustmomenten afdwingt. Dat is nu nog steeds altijd een kortere stint dan ik vroeger met de ICE deed. Ik kan makkelijk zeggen dat ik tegenwoordig meer uitgerust op m'n bestemming kon maar dat is primair door auto pilot en niet zozeer door de stops.

Persoonlijk heb ik na 3u aan max 30 minuten echt genoeg rust te pakken om weer 3u te kunnen rijden. Koffie drinken en eten kan ik ook in de auto. De stop is enkel om even niet de focus op de weg te moeten hebben, de benen te kunnen strekken en het toilet op te zoeken. Zodra ik 4u kan rijden en daarna in 15 minuten weer genoeg sap heb om weer 4u te rijden dan is dat ongeveer voor mij het breakeven point.

4u * 130km = 520km, uitgaande van 160wh/km is dat 83kWh en als je dat in 15 minuten wilt laden moet je dan gemiddeld kunnen laden met 332kW

Dus laden met 350kW lijkt voor mij perfect en gelukkig is dat al heel dichtbij aan het komen. Zeker als Tesla straks ook overstapt naar high voltage model met de cybertruck.
 
Voor dagelijks woon/werk zou je inderdaad geen snelladers nodig moeten hebben. Als het niet in één keer zou lukken dan heb je op de bestemming een lader nodig die gerust wat trager mag zijn. Als de werkplek verder dan pakweg 300 km rijden is, dan ga je er ook niet voor een uurtje naar toe. (Al heb je uitzonderingen natuurlijk)
Heb in Belgie ook nog een tijdje landelijke controles gedaan voor mijn vorige werkgever. Meestal tikte de afstand af tussen de 200 en 300 km. Max 5 keer op een jaar ging het naar de 400 km.

I merk vooral dat AP (op mijn vorige wagen travel assist) veel van de vermoeidheid wegneemt. Dus zoals @rammonneke netjes voorrekent, zou een trip van 4u beter passen bij hoe ik het zou plannen. Al is het dan voornamelijk voor vakantie doeleinden. De laadstop mag wel iets meer dan 15 min zijn, dat zou niet storen. Zoals @Phil V aangeeft, een laadstop is een gegeven en ondanks dat we vroeger steeds zo lang en ver mogelijk doorreden, went het redelijk snel om elke 3 uur even te stoppen, benen strekken en koffie te drinken.

Zoals reeds aangehaald op een ander deel van het forum, de groep die vandaag in rijhuisjes woont (stad of landelijk) waarbij er geen parkeerplaats is voor de deur en geen mogelijkheid om een eigen laadpaal te voorzien, die verdienen wat meer aandacht.
Ik ben van mening dat private aanbieders zelf de prijs moeten kunnen bepalen. Afhankelijk hoe ze dat doen, zullen ze populairder zijn of niet.
Thuisladen blijft voor mij de goedkoopste oplossing, gevolgd door de Suc van Tesla.
 
Voor dagelijks woon/werk zou je inderdaad geen snelladers nodig moeten hebben. Als het niet in één keer zou lukken dan heb je op de bestemming een lader nodig die gerust wat trager mag zijn. Als de werkplek verder dan pakweg 300 km rijden is, dan ga je er ook niet voor een uurtje naar toe. (Al heb je uitzonderingen natuurlijk)
Heb in Belgie ook nog een tijdje landelijke controles gedaan voor mijn vorige werkgever. Meestal tikte de afstand af tussen de 200 en 300 km. Max 5 keer op een jaar ging het naar de 400 km.

I merk vooral dat AP (op mijn vorige wagen travel assist) veel van de vermoeidheid wegneemt. Dus zoals @rammonneke netjes voorrekent, zou een trip van 4u beter passen bij hoe ik het zou plannen. Al is het dan voornamelijk voor vakantie doeleinden. De laadstop mag wel iets meer dan 15 min zijn, dat zou niet storen. Zoals @Phil V aangeeft, een laadstop is een gegeven en ondanks dat we vroeger steeds zo lang en ver mogelijk doorreden, went het redelijk snel om elke 3 uur even te stoppen, benen strekken en koffie te drinken.

Zoals reeds aangehaald op een ander deel van het forum, de groep die vandaag in rijhuisjes woont (stad of landelijk) waarbij er geen parkeerplaats is voor de deur en geen mogelijkheid om een eigen laadpaal te voorzien, die verdienen wat meer aandacht.
Ik ben van mening dat private aanbieders zelf de prijs moeten kunnen bepalen. Afhankelijk hoe ze dat doen, zullen ze populairder zijn of niet.
Thuisladen blijft voor mij de goedkoopste oplossing, gevolgd door de Suc van Tesla.
Nou je dat zo zegt, inderdaad, met een ICE met alleen CC is om de drie uur stoppen echt te weinig, maar uit een Tesla stap je nog steeds fit, mits je AP gebruikt.
Ik had de afgelopen week een storing in een gordel, waardoor CC én AP niet werkte (Alleen als het systeem registreert dat je gordel gesloten is werkt AP!) en jonge, wat is autorijden dan ineens weer vermoeiender. Had een paar lange ritten.
 
Het enige verschil voor laden versus tanken OP DIT MOMENT NOG is dat ik vroeger ging tanken tot ik een rust wilde (na 4 a 5 uur) en tegenwoorden de laadstops de rustmomenten afdwingt. Dat is nu nog steeds altijd een kortere stint dan ik vroeger met de ICE deed. Ik kan makkelijk zeggen dat ik tegenwoordig meer uitgerust op m'n bestemming kon maar dat is primair door auto pilot en niet zozeer door de stops.

Persoonlijk heb ik na 3u aan max 30 minuten echt genoeg rust te pakken om weer 3u te kunnen rijden. Koffie drinken en eten kan ik ook in de auto. De stop is enkel om even niet de focus op de weg te moeten hebben, de benen te kunnen strekken en het toilet op te zoeken. Zodra ik 4u kan rijden en daarna in 15 minuten weer genoeg sap heb om weer 4u te rijden dan is dat ongeveer voor mij het breakeven point.

4u * 130km = 520km, uitgaande van 160wh/km is dat 83kWh en als je dat in 15 minuten wilt laden moet je dan gemiddeld kunnen laden met 332kW

Dus laden met 350kW lijkt voor mij perfect en gelukkig is dat al heel dichtbij aan het komen. Zeker als Tesla straks ook overstapt naar high voltage model met de cybertruck.
Wanneer verwacht jij 130km/u te kunnen rijden tegen 160wh/km en verwacht jij met 83kwh in 15 min dat evs voor lange afstand dan minimaal 83 gedeeld door 0,8 is 104kwh batterijen gaan meesjouwen en wanneer die combinatie ook 130km/u tegen 160wh/km zal doen tegen een redelijke prijs van zeg €50k
 
Last edited: