Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Tesla aandelen

This site may earn commission on affiliate links.
dalend marktaandeel
Dit is voor elk bedrijf desastreus, maar Tesla zou hier een uitzondering op moeten zijn. Als je het hogere segment bekijkt (en dus de Leafs en Zoe’s van deze wereld uitsluit), dan was Tesla zo goed als alleen. 100% marktaandeel kan niet anders dan dalen.
  • Iets wat vooraf geweten is zou geen impact mogen hebben op de koers
  • Hoe erg is het om 30% procent marktaandeel te verliezen in een markt die ondertussen met 300% toegenomen is (mijn cijfers zijn illustratief, ik ken de echte niet).
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Met een beetje door slapen, misschien over 2 jaar dromen van de Model Y. ;)
Sorry, misschien dat ik nu op een paar teentjes ga trappen, ondanks dat ik hem mooier vind dan de 3, nee hij haalt het niet bij de X. Zal best goed rijden, sneller laden en misschien meer range. Maar 2 van die 3 voordelen heeft mijn 2001 Laro ook. Dus nee daar ga ik niet over dromen. Dan maar zoals de bedoeling is, een jaar of 10 in de X rijden en dan een van de eerste 2de handse cybertruck kopen. :cool:
 
Dit is voor elk bedrijf desastreus, maar Tesla zou hier een uitzondering op moeten zijn. Als je het hogere segment bekijkt (en dus de Leafs en Zoe’s van deze wereld uitsluit), dan was Tesla zo goed als alleen. 100% marktaandeel kan niet anders dan dalen.
  • Iets wat vooraf geweten is zou geen impact mogen hebben op de koers
  • Hoe erg is het om 30% procent marktaandeel te verliezen in een markt die ondertussen met 300% toegenomen is (mijn cijfers zijn illustratief, ik ken de echte niet).
Ik weet het nog zo niet. Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen, dé EV-markt en daar vielen mij twee zaken op: dat er ook daar nog heel veel ICE rond rijden en vooral hoeveel niet-Tesla EVs daar rond reden. VW-groep, de Mustangs, heel wat Leafs ook (oude generatie maar ook de nieuwe), BMW, Chinese modellen, Zoe enz...
Je kan zeggen dat voordien de markt helemaal van Tesla was en dat het maar normaal is dat dit niet blijft, maar je kan de situatie ook anders bekijken: nl dat de klassieke merken pas nu brood zien in EV en redelijk probleemloos hun RVs slijten. De bewering dat Tesla elke geproduceerde EV verkoopt geldt zo mogelijk nog meer voor de andere merken, gelet op de levertermijnen.
De vraag blijft of Tesla ooit zo'n marktaandeel kan halen en houden dat een waardering als de huidige redelijk is: Tesla meer waard dan de rest van de autosector.
In heel wat analyses valt me op hoe men ervan uitgaat dat de concurrentie niet reageert, quod non.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Jij denkt echt serieus dat elke verkochte auto boven de 60k een Tesla gaat zijn? Wat zijn nu nog de voordelen van een Tesla t.o.v. de andere merken?
Dat zeg ik niet, maar legacy-auto-bedrijven worden niche spelers want Tesla's voordeel is dat ze leverbaar zijn in groten getale. De rest kan ze simpelweg niet tegen een acceptabele prijs maken. Weet je wel hoe efficiënt Tesla werkt? De rest kan iets kwalitatief vergelijkbaars alleen tegen heel hoge kosten maken. Dat financieren ze uit de winst op -o jee niet meer bestaande- ICE sales en van de bank (die de bui al ziet hangen). Ik hoef nu geen gelijk, maar je geeft het me vanzelf over 5 jaar.
 
Last edited:
Dat zeg ik niet, maar legacy-auto-bedrijven worden niche spelers want Tesla's voordeel is dat ze leverbaar zijn in groten getale. De rest kan ze simpelweg niet tegen een acceptabele prijs betalen. Weet je wel hoe efficiënt Tesla werkt? De rest kan iets kwalitatief vergelijkbaars alleen tegen heel hoge kosten maken. Dat financieren ze uit de winst op -o jee niet meer bestaande- ICE sales en van de bank (die de bui al ziet hangen). Ik hoef nu geen gelijk, maar je geeft het me vanzelf over 5 jaar.
Ik zie het niet gebeuren. Door de hoge gasprijs is stroom vreselijk duur geworden. Iemand die niet voor huis kan laden en afhankelijk is van snelladen heeft amper nog financieel voordeel bij elektrisch rijden. Bij 20.000km/jaar betaal je maar 500 euro extra aan benzine en heb je geen laadstress. Bij een PHEV wordt het verschil nog kleiner.

Als ik de verkoopcijfers 2022 in Noorwegen (EV-land) van VW ID4/Audi Q4/Skoda Eniac/Cupra bij elkaar op tel, hebben ze het dubbele verkocht t.o.v. Tesla model Y. Dus leverbaar in grote getale: denk 't niet. Ook de lockdowns helpen niet mee in de fabrieken.

Qua efficiëntie en laadsnelheid maakt het ook niet zoveel meer uit. Mooiste test vindt ik de 1000km test van Bjorn, want deze geeft duidelijk de hele keten weer. Er zit maar 5 minuten tussen de Tesla model 3 performance en de BMW i4 edrive40 op een 1000km rit. De rest van de geteste Tesla modellen worden dus verslagen. Ook andere modellen van de ICE-fabrikanten Mercedes, Audi, Porsche staan in de top-10.


Over Tesla bouwkwaliteit kunnen we beter niet beginnen, ik weet niet of dit forum voldoende storage heeft voor de servicehistorie van mijn Tessie.
 
Ik zie het niet gebeuren. Door de hoge gasprijs is stroom vreselijk duur geworden. Iemand die niet voor huis kan laden en afhankelijk is van snelladen heeft amper nog financieel voordeel bij elektrisch rijden. Bij 20.000km/jaar betaal je maar 500 euro extra aan benzine en heb je geen laadstress. Bij een PHEV wordt het verschil nog kleiner.

Als ik de verkoopcijfers 2022 in Noorwegen (EV-land) van VW ID4/Audi Q4/Skoda Eniac/Cupra bij elkaar op tel, hebben ze het dubbele verkocht t.o.v. Tesla model Y. Dus leverbaar in grote getale: denk 't niet. Ook de lockdowns helpen niet mee in de fabrieken.

Qua efficiëntie en laadsnelheid maakt het ook niet zoveel meer uit. Mooiste test vindt ik de 1000km test van Bjorn, want deze geeft duidelijk de hele keten weer. Er zit maar 5 minuten tussen de Tesla model 3 performance en de BMW i4 edrive40 op een 1000km rit. De rest van de geteste Tesla modellen worden dus verslagen. Ook andere modellen van de ICE-fabrikanten Mercedes, Audi, Porsche staan in de top-10.


Over Tesla bouwkwaliteit kunnen we beter niet beginnen, ik weet niet of dit forum voldoende storage heeft voor de servicehistorie van mijn Tessie.
Als je het over dure stroom hebt en even later over efficiency, vergelijk dan het stroomverbruik van die i4 eens met de model 3.
En de verkoopcijfer van Noorwegen kiezen is ook cherry picking. Tesla verkoopt daar al veel langer dan de VAG klonen, dus logisch dat nieuw op de markt verschenen modellen met een wachtlijst meer verkopen.
Vergelijk maar een de wereldwijde verkopen.
 
  • Like
Reactions: Klaas and Maarten
Ik zie het niet gebeuren. Door de hoge gasprijs is stroom vreselijk duur geworden. Iemand die niet voor huis kan laden en afhankelijk is van snelladen heeft amper nog financieel voordeel bij elektrisch rijden. Bij 20.000km/jaar betaal je maar 500 euro extra aan benzine en heb je geen laadstress. Bij een PHEV wordt het verschil nog kleiner.

Als ik de verkoopcijfers 2022 in Noorwegen (EV-land) van VW ID4/Audi Q4/Skoda Eniac/Cupra bij elkaar op tel, hebben ze het dubbele verkocht t.o.v. Tesla model Y. Dus leverbaar in grote getale: denk 't niet. Ook de lockdowns helpen niet mee in de fabrieken.

Qua efficiëntie en laadsnelheid maakt het ook niet zoveel meer uit. Mooiste test vindt ik de 1000km test van Bjorn, want deze geeft duidelijk de hele keten weer. Er zit maar 5 minuten tussen de Tesla model 3 performance en de BMW i4 edrive40 op een 1000km rit. De rest van de geteste Tesla modellen worden dus verslagen. Ook andere modellen van de ICE-fabrikanten Mercedes, Audi, Porsche staan in de top-10.


Over Tesla bouwkwaliteit kunnen we beter niet beginnen, ik weet niet of dit forum voldoende storage heeft voor de servicehistorie van mijn Tessie.
Ik wilde ook verwijzen naar de verkoopcijfers op de meer mature markten. Noorwegen is zo'n markt maar ook in Nederland moet je al wat naar beneden scrollen vooraleer je een eerste Tesla-model tegenkomt.
Leverbaarheid of de voorkeur van de klant voor andere merken? In beide gevallen haalt het bovenstaande stellige beweringen onderuit.
 
Last edited:
Vreemd toch om enkel naar Nederland en Noorwegen te kijken om je gelijk te halen… Ga eens wat ruimer en trek je conclusies dan. Tesla verkoopt zo goed als wereldwijd… Denken jullie echt dat Nederland en Noorwegen ook maar iets van verschil maken op het geheel?

Of jullie dat nu willen of niet, de toekomst is elektrisch. Elektriciteitsprijzen zullen wel weer stabiliseren, laden zal steeds sneller gaan (even snel als tanken zal er echt ooit wel komen),… Het optimale is zelf stroom opwekken en deze gebruiken om te rijden, maar dat lukt natuurlijk niet voor iedereen en wie weet welke technologieën zijn er nog op komst.
 
Last edited:
Moet Tesla de grootste zijn om een gezond bedrijf te zijn? Ik denk van niet, maar dat Tesla nu eigenlijk maar 2 modellen in Europa verkoopt helpt niet mee.
Ik denk dat de markt ook om kleinere EV's vraagt en dat daar omzet te halen is. De S, X en Cybertruck is een kleine markt. En niet iedereen vindt het dashboard (of geen) van de 3 en Y mooi.
 
  • Like
Reactions: arri
Als je het over dure stroom hebt en even later over efficiency, vergelijk dan het stroomverbruik van die i4 eens met de model 3.
En de verkoopcijfer van Noorwegen kiezen is ook cherry picking. Tesla verkoopt daar al veel langer dan de VAG klonen, dus logisch dat nieuw op de markt verschenen modellen met een wachtlijst meer verkopen.
Vergelijk maar een de wereldwijde verkopen.
Ok, even kijken naar de efficiency:

01657995302.jpeg


Tesla is 3% meer efficient bij de LR en <1% bij de SR+. En de BMW heeft een grotere batterij, dus komt verder. Ik zie geen unique selling point (meer) voor Tesla.

Welke Europese landen heeft Tesla wel de overmacht in de verkopen?
 
Moet Tesla de grootste zijn om een gezond bedrijf te zijn? Ik denk van niet, maar dat Tesla nu eigenlijk maar 2 modellen in Europa verkoopt helpt niet mee.
Ik denk dat de markt ook om kleinere EV's vraagt en dat daar omzet te halen is. De S, X en Cybertruck is een kleine markt. En niet iedereen vindt het dashboard (of geen) van de 3 en Y mooi.
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat.
 
Als je kijkt naar de forward PE is TSLA zelfs ondergewaardeerd. Dan moet je wel vertrouwen hebben in het groeiverhaal.

Ergens volgend jaar wordt TSLA de meest winstgevende ‘autoproducent’ ter wereld.

Overigens is alleen naar Europa kijken een beetje flauw, legacy auto concentreert zijn verkopen in Europa om de CO2 boetes te ontlopen.
Zo verkoopt VAG in de VS nauwelijks auto’s. Dat is ook de reden dat Ford hier zoveel Mach-E’s verkoopt, met verlies, zo geven ze zelf toe:


"Ford said it is aiming for 8% pretax profit margins on its EVs by 2026. The company has said its EV business currently is not profitable. Even an 8% margin would be short of the 14.6% operating margin Tesla Inc (TSLA.O) reported Wednesday for the second quarter."

Uiteindelijk is het simpel: als je gelooft in het groeipotentieel van Tesla, koop aandelen.
Geloof je er niet in, doe het dan niet.
 
Alweer ruim een half jaar een MCU2 en is inderdaad een verrijking. Zeker op vakantie.

Sorry, misschien dat ik nu op een paar teentjes ga trappen, ondanks dat ik hem mooier vind dan de 3, nee hij haalt het niet bij de X. Zal best goed rijden, sneller laden en misschien meer range. Maar 2 van die 3 voordelen heeft mijn 2001 Laro ook. Dus nee daar ga ik niet over dromen. Dan maar zoals de bedoeling is, een jaar of 10 in de X rijden en dan een van de eerste 2de handse cybertruck kopen. :cool:
Geen probleem. Zoveel mensen, zoveel meningen
 
Ok, even kijken naar de efficiency:

View attachment 831373

Tesla is 3% meer efficient bij de LR en <1% bij de SR+. En de BMW heeft een grotere batterij, dus komt verder. Ik zie geen unique selling point (meer) voor Tesla.

Welke Europese landen heeft Tesla wel de overmacht in de verkopen?
Ik vind de i4 een mooie auto, maar hij is als gezinsauto toch echt te klein. Omdat hij gewoon op het 4 serie platform gebouwd is ook geen frunk voor wat extra bergruimte. En BMW kan hem als je nu besteld, in 2024 leveren. Tesla is het enige merk wat een beetje substantieel aantallen kan produceren op dit moment. En als je kijkt naar bedrijfsvoering is Tesla volgens mij de enige die een beetje marge kan draaien op EV's
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Dat zeg ik niet, maar legacy-auto-bedrijven worden niche spelers want Tesla's voordeel is dat ze leverbaar zijn in groten getale. De rest kan ze simpelweg niet tegen een acceptabele prijs maken. Weet je wel hoe efficiënt Tesla werkt? De rest kan iets kwalitatief vergelijkbaars alleen tegen heel hoge kosten maken. Dat financieren ze uit de winst op -o jee niet meer bestaande- ICE sales en van de bank (die de bui al ziet hangen). Ik hoef nu geen gelijk, maar je geeft het me vanzelf over 5 jaar.
Volgens mij heb je nu al gelijk, maar speelt het spel nog:
1658471724628.png